compressie motor

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

xk340
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

compressie motor

Bericht door xk340 » 21 aug 2020, 19:14

Hallo, ik rij een 240 GL (break) benzine van eind 1991 met een 2.0L motor, op de motor is geen identificatieplaatje meer aanwezig, dus weet ik niet om welk type (F/K) het gaat. Ik zou de compressie willen meten maar met welke waarden moet ik rekening houden?

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: compressie motor

Bericht door Volvodiesel » 21 aug 2020, 23:53

Met je chassisnummer en deze website kom je vast verder!!! :)

https://www.volvoclub.org.uk/vin_200.shtml
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

xk340
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: compressie motor

Bericht door xk340 » 24 aug 2020, 15:56

Hartelijk dank voor de tip !
Weet nu dat het een B19E motor is met 117pk, dat de compressie 9.2 is en dat de wagen in Zweden is gebouwd .
Eerstdaags check ik de compressie .

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: compressie motor

Bericht door Volvodiesel » 24 aug 2020, 20:57

Graag gedaan!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1537
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: compressie motor

Bericht door DJ_Karinsky » 27 aug 2020, 21:02

B19E kan niet voor 1991. En wellicht is't een model 90 en letter L in je VIN ? (op die site van volvoclub staan veel fouten en / of onvolledigheden)

Zal wellicht een B200E met K-jet zijn ?
Zie hier : http://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer.htm

Het type van uw motor staat ingeslagen in de motorblok, net onder uw thermostaat. Toon eens een foto van je motor anders ?

Compressie meten is niet hetzelfde als de compressieverhouding !!
Compressie ligt meestal tussen 10 a 14 meen ik bij zo 1. Zou het moeten opzoeken.
Leg zeker uw bobine af bij de compressietest (zie vraagbaak of groene boek) . De primaire kant is dat meen ik.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

xk340
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: compressie motor

Bericht door xk340 » 28 aug 2020, 20:56

Goedenavond,
Bedankt voor je reactie.
Motornummer = 24 = inderdaad B19E /B200E met K-jet.
In VIN letter "O" (1992 ?- ingeschreven december 1991).
Vind geen motornummer onder de thermostaat... :?
DSC_0510.JPG
(6.81 MiB) 22 keer gedownload

xk340
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: compressie motor

Bericht door xk340 » 29 aug 2020, 12:15

Goedemiddag,
compressie gemeten, lijkt me hoog...
17.1 / 17.8 / 18 / 18.
Goed of slecht nieuws ?

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1537
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: compressie motor

Bericht door DJ_Karinsky » 30 aug 2020, 08:56

xk340 schreef:
28 aug 2020, 20:56
Goedenavond,
Bedankt voor je reactie.
Motornummer = 24 = inderdaad B19E /B200E met K-jet.
In VIN letter "O" (1992 ?- ingeschreven december 1991).
Vind geen motornummer onder de thermostaat... :?
DSC_0510.JPG
De letter O werd niet gebruikt om het modeljaar aan te duiden. cijfer nul duidt op fabriek in Zweden, ik denk dat je het karakter net ervoor moet zitten. voor het modeljaar ;-) zie website volvo200.org
Geef eens uw VIN aan mij aub ? (desnoods via PB) .

Is inderdaad een B200E op de foto op 1e zicht ;-)
model 91 = letter M
model 92 = letter N
model 93 = letter P

Zie hier het nummer dat in uw onderblok geslagen (met puntjes) moet staan : onderste afbeelding :
https://www.volvoclub.org.uk/vin_700.shtml
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

xk340
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: compressie motor

Bericht door xk340 » 30 aug 2020, 10:56

Goedemorgen,
Dank voor je bericht.
VIN : YV 1 245 24 3 0 1 883225. In de deurstijl lijkt de "0" eerder een "O"... 🙄.
Morgen ga ik op zoek naar het motor nummer.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1537
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: compressie motor

Bericht door DJ_Karinsky » 01 sep 2020, 10:18

Uw auto komt uit Frankrijk oorspronkelijk ?
Daar gebruikten ze "0" (nul) bij sommige modeljaren ... ik dacht modeljaren 90-91-92 :roll: :( :(

24 3 0 1 : 24 = B200 E , 3 = M47 , 0 = modeljaar , 1 = uw auto is gemaakt in Zweden
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 252
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: compressie motor

Bericht door ababbel » 01 sep 2020, 23:32

xk340 schreef:
29 aug 2020, 12:15
compressie gemeten, lijkt me hoog...
17.1 / 17.8 / 18 / 18.
Goed of slecht nieuws ?
Hoi,
Een B200E met 18 bar! Supergoed lijkt dat ............ maar ik denk dat je ergens een foutje maakt. Zou dat kunnen?
Hoe heb je dat gemeten als ik het vragen mag? :roll:
Heb je nog ergens een geschreven briefje van de test?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

xk340
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: compressie motor

Bericht door xk340 » 02 sep 2020, 20:43

goedenavond,
alvast bedankt voor de reactie !
ik heb een ritje gemaakt (+/-12km) om de motor op gebruikstemperatuur te krijgen,
ik heb alle bougies verwijderd, injectie afgekoppeld, voeding delco afgekoppeld,
gaspedaal volledig in, starten 8 a9 omwentelingen, de waarden kwamen telkens heel snel op...

xk340
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: compressie motor

Bericht door xk340 » 02 sep 2020, 20:44

ah ja, ik heb de waarden nog op papier

ababbel
Berichten: 252
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: compressie motor

Bericht door ababbel » 06 sep 2020, 16:11

Alles lijkt mij in orde bij de opname. Top.
4 naar 5 omwentelingen per cilinder zouden al een goede weergave moeten geven. Je doet dit best zo voor elke cilinder. :wink: Dan heb je daar ook al een referentie. Een meting van één cilinder met 8 omwentelingen en één met 4 omwentelingen mag je best niet vergelijken.

De drukwaarde bij nieuwe B200E motoren is ongeveer 12 a 13 Bar. Wanneer die al ietjes gelopen hebben, gaat dit wat terug, maar veel verschil zal en mag er niet op zitten. Heel belangrijk bij een compressiemeting is echter niet zo zeer de drukwaarde maar eerder het onderling drukverschil van de cilinders. Je moet je pas zorgen maken als het onderling verschil groter wordt als 1 a 1,5 Bar. Ik denk, maar het is ook maar een vermoeden, dat jouw drukmeter een beetje liegt. Maakt niet uit al is het beter van steeds geijkt materiaal (VB. Motometer) te nemen. Dan heb je de juiste drukwaarde. :wink: Laat die dingen ook geen jaren in de kast liggen, maar biedt ze regelmatig aan bij een calibratiefirma ter controle. Alles heeft zijn onderhoud nodig. :)

Zou de cilinderkop voordien reeds zijn behandeld (afgefreesd)?
Heb je aangeladen of vette bougies?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

xk340
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 nov 2012, 19:26

Re: compressie motor

Bericht door xk340 » 09 sep 2020, 19:12

Goedenavond,

Ik heb erop toe gezien dat ik elke cilinder 8/9 omwentelingen liet doen.
Ik ga de test nog eens overdoen binnenkort en 5 omwentelingen laten doen, zien wat dat geeft.

Of de cilinderkop al zou afgefreesd zijn weet ik niet...
De bougies zijn droog en proper.

Plaats reactie