Pagina 1 van 2

compressie motor

Geplaatst: 21 aug 2020, 19:14
door xk340
Hallo, ik rij een 240 GL (break) benzine van eind 1991 met een 2.0L motor, op de motor is geen identificatieplaatje meer aanwezig, dus weet ik niet om welk type (F/K) het gaat. Ik zou de compressie willen meten maar met welke waarden moet ik rekening houden?

Re: compressie motor

Geplaatst: 21 aug 2020, 23:53
door Volvodiesel
Met je chassisnummer en deze website kom je vast verder!!! :)

https://www.volvoclub.org.uk/vin_200.shtml

Re: compressie motor

Geplaatst: 24 aug 2020, 15:56
door xk340
Hartelijk dank voor de tip !
Weet nu dat het een B19E motor is met 117pk, dat de compressie 9.2 is en dat de wagen in Zweden is gebouwd .
Eerstdaags check ik de compressie .

Re: compressie motor

Geplaatst: 24 aug 2020, 20:57
door Volvodiesel
Graag gedaan!!

Re: compressie motor

Geplaatst: 27 aug 2020, 21:02
door DJ_Karinsky
B19E kan niet voor 1991. En wellicht is't een model 90 en letter L in je VIN ? (op die site van volvoclub staan veel fouten en / of onvolledigheden)

Zal wellicht een B200E met K-jet zijn ?
Zie hier : http://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer.htm

Het type van uw motor staat ingeslagen in de motorblok, net onder uw thermostaat. Toon eens een foto van je motor anders ?

Compressie meten is niet hetzelfde als de compressieverhouding !!
Compressie ligt meestal tussen 10 a 14 meen ik bij zo 1. Zou het moeten opzoeken.
Leg zeker uw bobine af bij de compressietest (zie vraagbaak of groene boek) . De primaire kant is dat meen ik.

Re: compressie motor

Geplaatst: 28 aug 2020, 20:56
door xk340
Goedenavond,
Bedankt voor je reactie.
Motornummer = 24 = inderdaad B19E /B200E met K-jet.
In VIN letter "O" (1992 ?- ingeschreven december 1991).
Vind geen motornummer onder de thermostaat... :?
DSC_0510.JPG
DSC_0510.JPG (6.81 MiB) 2877 keer bekeken

Re: compressie motor

Geplaatst: 29 aug 2020, 12:15
door xk340
Goedemiddag,
compressie gemeten, lijkt me hoog...
17.1 / 17.8 / 18 / 18.
Goed of slecht nieuws ?

Re: compressie motor

Geplaatst: 30 aug 2020, 08:56
door DJ_Karinsky
xk340 schreef:
28 aug 2020, 20:56
Goedenavond,
Bedankt voor je reactie.
Motornummer = 24 = inderdaad B19E /B200E met K-jet.
In VIN letter "O" (1992 ?- ingeschreven december 1991).
Vind geen motornummer onder de thermostaat... :?
DSC_0510.JPG
De letter O werd niet gebruikt om het modeljaar aan te duiden. cijfer nul duidt op fabriek in Zweden, ik denk dat je het karakter net ervoor moet zitten. voor het modeljaar ;-) zie website volvo200.org
Geef eens uw VIN aan mij aub ? (desnoods via PB) .

Is inderdaad een B200E op de foto op 1e zicht ;-)
model 91 = letter M
model 92 = letter N
model 93 = letter P

Zie hier het nummer dat in uw onderblok geslagen (met puntjes) moet staan : onderste afbeelding :
https://www.volvoclub.org.uk/vin_700.shtml

Re: compressie motor

Geplaatst: 30 aug 2020, 10:56
door xk340
Goedemorgen,
Dank voor je bericht.
VIN : YV 1 245 24 3 0 1 883225. In de deurstijl lijkt de "0" eerder een "O"... 🙄.
Morgen ga ik op zoek naar het motor nummer.

Re: compressie motor

Geplaatst: 01 sep 2020, 10:18
door DJ_Karinsky
Uw auto komt uit Frankrijk oorspronkelijk ?
Daar gebruikten ze "0" (nul) bij sommige modeljaren ... ik dacht modeljaren 90-91-92 :roll: :( :(

24 3 0 1 : 24 = B200 E , 3 = M47 , 0 = modeljaar , 1 = uw auto is gemaakt in Zweden

Re: compressie motor

Geplaatst: 01 sep 2020, 23:32
door ababbel
xk340 schreef:
29 aug 2020, 12:15
compressie gemeten, lijkt me hoog...
17.1 / 17.8 / 18 / 18.
Goed of slecht nieuws ?
Hoi,
Een B200E met 18 bar! Supergoed lijkt dat ............ maar ik denk dat je ergens een foutje maakt. Zou dat kunnen?
Hoe heb je dat gemeten als ik het vragen mag? :roll:
Heb je nog ergens een geschreven briefje van de test?

Re: compressie motor

Geplaatst: 02 sep 2020, 20:43
door xk340
goedenavond,
alvast bedankt voor de reactie !
ik heb een ritje gemaakt (+/-12km) om de motor op gebruikstemperatuur te krijgen,
ik heb alle bougies verwijderd, injectie afgekoppeld, voeding delco afgekoppeld,
gaspedaal volledig in, starten 8 a9 omwentelingen, de waarden kwamen telkens heel snel op...

Re: compressie motor

Geplaatst: 02 sep 2020, 20:44
door xk340
ah ja, ik heb de waarden nog op papier

Re: compressie motor

Geplaatst: 06 sep 2020, 16:11
door ababbel
Alles lijkt mij in orde bij de opname. Top.
4 naar 5 omwentelingen per cilinder zouden al een goede weergave moeten geven. Je doet dit best zo voor elke cilinder. :wink: Dan heb je daar ook al een referentie. Een meting van één cilinder met 8 omwentelingen en één met 4 omwentelingen mag je best niet vergelijken.

De drukwaarde bij nieuwe B200E motoren is ongeveer 12 a 13 Bar. Wanneer die al ietjes gelopen hebben, gaat dit wat terug, maar veel verschil zal en mag er niet op zitten. Heel belangrijk bij een compressiemeting is echter niet zo zeer de drukwaarde maar eerder het onderling drukverschil van de cilinders. Je moet je pas zorgen maken als het onderling verschil groter wordt als 1 a 1,5 Bar. Ik denk, maar het is ook maar een vermoeden, dat jouw drukmeter een beetje liegt. Maakt niet uit al is het beter van steeds geijkt materiaal (VB. Motometer) te nemen. Dan heb je de juiste drukwaarde. :wink: Laat die dingen ook geen jaren in de kast liggen, maar biedt ze regelmatig aan bij een calibratiefirma ter controle. Alles heeft zijn onderhoud nodig. :)

Zou de cilinderkop voordien reeds zijn behandeld (afgefreesd)?
Heb je aangeladen of vette bougies?

Re: compressie motor

Geplaatst: 09 sep 2020, 19:12
door xk340
Goedenavond,

Ik heb erop toe gezien dat ik elke cilinder 8/9 omwentelingen liet doen.
Ik ga de test nog eens overdoen binnenkort en 5 omwentelingen laten doen, zien wat dat geeft.

Of de cilinderkop al zou afgefreesd zijn weet ik niet...
De bougies zijn droog en proper.