Amazon overdrive B18

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Maci
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jun 2021, 16:09

Amazon overdrive B18

Bericht door Maci » 19 jun 2021, 16:53

Beste,na 2jaar restaureren aan men amerikaanse amazone heb ik vorige week een proefrit gemaakt,maar er scheelt iets aan men koppeling!

Motor is volledig gereviseerd,maar bij het schakelen van 2 naar 3 slipt de koppeling,ook remt hij niet af bij terugschakelen.De koppeling lijkt ok want met handrem op en in 2de of 3 de vittese sleurt hij zich vooruit!!Mss de overdrive?Zit 20/30motorolie in en overdrive schakelt ook niet in,wat zou het probleem kunnen zijn?Gr marc

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Amazon overdrive B18

Bericht door ababbel » 21 jun 2021, 11:49

Hoi Maci,

Welkom op het forum.
Mooi dat je jouw ama terug op de baan wilt brengen.
Ik neem aan dat de boite een BW35 is? Wat je bedoelt met 20/30 motorolie zal wss 20W30 zijn.
Motorolie hoort in de motor. Bij een BW (Borg-Wagner) 35 of 55 heeft men steeds een ATF type F of G nodig.
Deze is lichtrood van kleur en is veel fijner dan jouw motorolie. Ik vermoed dat het schakelventiel 2-3 het moeilijk zal hebben met de motorolie! :roll:
Eigenlijk zorgt een BW35 nooit voor problemen. Ze zijn constructief heel goed (als je ze goed onderhoudt!).
Je hebt nu wel extra werk aan de winkel, want de boite moet eerst ontdaan worden zodat de motorolie weg is.

Succes met de verdere werken! :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Maci
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jun 2021, 16:09

Re: Amazon overdrive B18

Bericht door Maci » 21 jun 2021, 13:10

Beste,de overdrive zou een M41 moeten zijn,maar ok ik ga proberen om de u aanbevolen olie te gebruiken!

Is mss ook de reden dat hij niet inschakelt?
Gr marc

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Amazon overdrive B18

Bericht door ababbel » 21 jun 2021, 21:46

Als het om een handgeschakelde M41 gaat, dan is er origineel 20W50 of SAE80W/90 die er in hoort te zitten.
Is de M41 gereviseerd? Synchromeshringen 2 en 3 ok?
Koppeling zal wel ok zijn. 😏
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: Amazon overdrive B18

Bericht door volvo.144 » 22 jun 2021, 01:39

Nu moet het toch eens van mijn hart. Als ik lees wat er hier allemaal misleidend verteld wordt door onkundige leken op gebied van oude Volvo's versta ik het goed dat dit forum geen toekomst heeft. Als ze nog het verschil niet weten tussen een BW 35 en een M41 en het verschil tussen olie wat er in moet dan hoeft het voor mij niet meer. Synchromesch ringen hebben niets te maken met het slippen van de overdrive. De overdrive is een aansluitend gedeelte van een een 4 bak die door een planetair tandwielstelsel het toerental van de uitgaande as vertraagd .Als je problemen hebt met een doorslippende overdrive, moet je eerst de oliedruk meten van de overdrive in vijfde versnelling, zo kun al een indicatie weten van de staat van je overdrive .Bij jou is de frictieplaat in de overdrive volledig versleten, wat tot gevolg heeft tot een volledige revisie van de overdrive.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Amazon overdrive B18

Bericht door ababbel » 23 jun 2021, 09:31

Beste volvo.144,
Ik geef je volledig gelijk. De ama is niet echt mijn ding en het was me niet duidelijk of het om een automaat (Amerika) of een extra versnelling ging.
Ik tracht gewoon iemand te helpen omdat er op zijn vraag geen antwoord kwam. Fijn dat je misschien met de juiste oplossing komt.
Er zijn wel meerdere en onderlegde mensen op dit forum, maar die antwoorden gewoon niet op een vraag van een forumlid die problemen heeft en poogt om zijn best te doen zijn (oude) auto zonder problemen op de baan te krijgen. Als je ziet hoeveel dit item is gelezen, dan maak je me niet wijs dat er niet eentje bij is die mogelijks met een oplossing kan komen. Het verheugt me dat toch iemand, met kennis dan, de moeite doet om deze mens te helpen. Ik mag het hopen en ben er van overtuigd dat Maci nu verder kan met jouw info. :D
Trouwens meen ik toch dat dit forum wel een toekomst heeft en dat hier best wel heel wat juiste info wordt verstrekt. Allez, vind ik toch. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Maci
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jun 2021, 16:09

Re: Amazon overdrive B18

Bericht door Maci » 23 jun 2021, 12:33

Bedankt voor de reactie,gr marc

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Amazon overdrive B18

Bericht door imker » 23 jun 2021, 17:51

ababbel schreef:
23 jun 2021, 09:31
Beste volvo.144,
Ik geef je volledig gelijk. De ama is niet echt mijn ding en het was me niet duidelijk of het om een automaat (Amerika) of een extra versnelling ging.
Ik tracht gewoon iemand te helpen omdat er op zijn vraag geen antwoord kwam. Fijn dat je misschien met de juiste oplossing komt.
Er zijn wel meerdere en onderlegde mensen op dit forum, maar die antwoorden gewoon niet op een vraag van een forumlid die problemen heeft en poogt om zijn best te doen zijn (oude) auto zonder problemen op de baan te krijgen. Als je ziet hoeveel dit item is gelezen, dan maak je me niet wijs dat er niet eentje bij is die mogelijks met een oplossing kan komen. Het verheugt me dat toch iemand, met kennis dan, de moeite doet om deze mens te helpen. Ik mag het hopen en ben er van overtuigd dat Maci nu verder kan met jouw info. :D
Trouwens meen ik toch dat dit forum wel een toekomst heeft en dat hier best wel heel wat juiste info wordt verstrekt. Allez, vind ik toch. :wink:
Perfect verwoord ababbel
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Plaats reactie