PV544 Aandrijfas niet gemerkt voor demontage

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
SoPe
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jul 2020, 14:27

PV544 Aandrijfas niet gemerkt voor demontage

Bericht door SoPe » 31 jan 2023, 22:23

Beste Volvo liefhebbers,
Ik heb de aandrijfassen (tussen koppeling en differentieel) gedemonteerd om te reviseren.
Nu, te laat dus, zie ik dat ik de flensen had moeten "merken" alvorens deze te demonteren.... :roll:
Ik ga eea dus op goed geluk terug samenbouwen. 8)
Wat kunnen hiervan de gevolgen zijn en wat zijn de mogelijke oplossingen (als die er zijn...) ?
Alvast dank voor jullie hulp !
Peter

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 Aandrijfas niet gemerkt voor demontage

Bericht door ababbel » 09 feb 2023, 11:46

Hoi Peter,

Het is natuurlijk niet leuk om dit achteraf vast te stellen dat je je merktekens vergeten bent.
De cardan zo maar samenstellen en hopen op de juiste montage is een gokwerkje. Je hebt heel weinig kans dat die terug goed samen zit, tenzij je hier of daar toch nog wat kan opmerken hoe die exact samen zat. De gevolgen zijn dat je waarschijnlijk heel wat trillingen zal waarnemen, na de montage, bij het rijden. Trillingen zijn nooit goed. Lagerschade kan dan ook een gevolg zijn, om nog maar van de bijkomende geluiden niet te spreken. :)

Wat ik zou ondernemen is een revisiebedrijf zoeken in jouw buurt die balanceringen doet. Zij zullen jouw cardan terug nauwkeurig en als nieuw uitbalanceren. De montage dient natuurlijk wel verzorgd te worden, maar daar twijfel ik niet aan dat je dat goed kan doen! :wink:
Eens dit werkje achter de rug is, rijdt hij als een zonnetje!
Succes.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

SoPe
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jul 2020, 14:27

Re: PV544 Aandrijfas niet gemerkt voor demontage

Bericht door SoPe » 06 apr 2023, 22:12

Beste Ababbel,
Hartelijk dank voor jouw tip ! En tegelijk ook mijn excuses voor mijn late reactie.
Mijn reactiesnelheid is duidelijk recht evenredig aan mijn restauratie snelheid...🫢
Enig merkteken zal ik niet meer terugvinden wegens alles netjes ontroest en in chassislak gezet.
Dus volg ik graag jouw raad op en ga langs de balanceerman langs.
Nogmaals dank en hou je (ooit...😉 ) van de voortgang op de hoogte
Groetjes !
Peter

Plaats reactie