Wissel motor Amazon (in advertenties)

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Ocram
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 sep 2020, 13:42

Wissel motor Amazon (in advertenties)

Bericht door Ocram » 03 sep 2023, 10:04

Ik ben rustig op zoek naar een Volvo Amazon. Af en toe bekijk ik wat er zoals wordt aangeboden op het net.

Wat me opvalt is dat er regelmatig een andere motor in zit.
In augustus 1968 verscheen de Amazon voor het eerste met een B20. Ik zie de B20 echter dikwijls opduiken in vroegere modellen.
Ik vermoed dat de B18 dan telkens vervangen is door een B20. Omdat de motor ook gebruikt wordt in andere modellen zal het 9 van de 10 ook een motor zijn uit een reeks.

Hoe komt dat en hoe moet je daar nu eigenlijk mee omgaan ?

Een motor vervangen voor een paar extra pk's lijkt me wat overdreven omdat dit toch heel wat werk is. Gaan die motoren dan snel stuk ?
Hoe gaat men hier mee om bij de keuring ? Kwestie van niet te kopen waar je achteraf niet mee verder kan.

Het eenvoudigste lijkt me altijd om in een af-fabriek met een B18 ook een B18 aan te houden. Ik heb geen idee of er buiten de motor ook andere dingen anders zijn (die dan niet aangepast werden).

Bedankt voor jullie feedback !

jo
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2004, 12:07
Locatie: geraardsbergen

Re: Wissel motor Amazon (in advertenties)

Bericht door jo » 25 sep 2023, 17:59

B20 komt vanaf 69...Modellen met gescheiden remsysteem idem 140 van die bouwjaren . B20 en B18 zijn identiek wat betreft opbouw en inbouw in de amazon . keuring zal geen probleem geven . Een goede B20 was makkelijker te vinden omdat de 140 serie niet echt verzameld werd in de beginjaren ; Een B20 heeft wat meer PK en koppel zeker de laatste modellen die je ook nog in de eerste 240 vond. Compressie meten is weten en of het dan een B18of B20 is ...Als je het echt origineel wil houden ja dan wordt het iets anders . Succes!
altijd weer volvo

Plaats reactie