Stuur verwijderen

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Michael Kues
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2004, 11:13
Locatie: Deurne

Stuur verwijderen

Bericht door Michael Kues » 13 aug 2004, 11:20

Hallo,

Ons Zonneke (Amazon 131 van '65) heeft een gebarsten stuur en ik zou er dan ook graag een ander op monteren uit een donor die ik nog heb staan. Alleen heb je een speciale poelietrekker nodig om het eraf te krijgen. Weet iemand waar zoiets verkrijgbaar is (te huur of te koop). Blijkbaar zijn er ook creatievelingen die een eigen gereedschap gemaakt hebben. Kan mij hier iemand mee helpen ? Is het via de club te huren/lenen ? Alvast bedankt !

Groetjes,

Michael

Gebruikersavatar
SCCB Online.be
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 apr 2004, 23:10
Locatie: Moerzeke
Contacteer:

Re: Stuur verwijderen

Bericht door SCCB Online.be » 14 aug 2004, 01:14

Michael Kues schreef:Hallo,

Ons Zonneke (Amazon 131 van '65) heeft een gebarsten stuur en ik zou er dan ook graag een ander op monteren uit een donor die ik nog heb staan. Alleen heb je een speciale poelietrekker nodig om het eraf te krijgen. Weet iemand waar zoiets verkrijgbaar is (te huur of te koop). Blijkbaar zijn er ook creatievelingen die een eigen gereedschap gemaakt hebben. Kan mij hier iemand mee helpen ? Is het via de club te huren/lenen ? Alvast bedankt!
Beste Michael,

Misschien een poing ondernemen op de "ouderwetse" manier. Het beste is als je met twee personen zijt. Een zet zich in de wagen en trekt bovenaan aan het stuur en aan de onderkant van het stuur met zijn knieen. Zo heb je een betere en grotere krachtsverspreiding. De tweede personen klopt, met een een vol stuk en liefst een zware hamer, bovenop de stuurkolom. Hierdoor gaat het metaal schrikken en in de 'meeste' gevallen komt dan het stuur wel los van de kolom. Hopelijk voor de inzittende heeft de slagman een vast hand :lol:

Greetz Mattias

Gast

Re: Stuur verwijderen

Bericht door Gast » 16 aug 2004, 16:41

SCCB Online.be schreef:
Beste Michael,

Misschien een poing ondernemen op de "ouderwetse" manier. Het beste is als je met twee personen zijt. Een zet zich in de wagen en trekt bovenaan aan het stuur en aan de onderkant van het stuur met zijn knieen. Zo heb je een betere en grotere krachtsverspreiding. De tweede personen klopt, met een een vol stuk en liefst een zware hamer, bovenop de stuurkolom. Hierdoor gaat het metaal schrikken en in de 'meeste' gevallen komt dan het stuur wel los van de kolom. Hopelijk voor de inzittende heeft de slagman een vast hand :lol:

Greetz Mattias
Hoi Mattias,

Bedankt voor de reactie. We hebben er al eens aan proberen te trekken, maar het stuur zit muurvast vandaar dat we aan zo'n poelie trekker dachten.

Groetjes,

Michael

Gebruikersavatar
piervolvo
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 mei 2004, 18:39
Locatie: ELLIKOM

Bericht door piervolvo » 17 aug 2004, 18:58

beste
poelie trekker zelf maken is niet zo moeilijk gewoon een ijzeren plaatje van 1cm dik in het midden een groot gat waar men een moer op last beide kanten een gaatje voor de moeren door te steken die in het stuur overeen komen en op de stuur stang legt men een ijzeren ring zo dat men de draad stang niet beschadigt sucses

Gast

Bericht door Gast » 28 sep 2004, 22:18

Om het stuur los te krijgen kan je ook het volgende overwegen.
Ik ga er van uit dat de centrale moer los is gemaakt, maar laat hem nog wel twee toertjes op de as zitten.

Neem het stuur vast in de stand kwart voor drie en druk eerst links en dan rechts, tegelijkertijd met het duwen kan je aan de andere kant ook trekken.Het hoeft helemaal niet lomp hard maar een beetje stevig is wel nodig.

Succes!!!

Werkte tot nu toe zelfs op stuurwielen die niet met een poelietrekker loskwamen.

Plaats reactie