PV544 - 1964 - Magda of magdanie ?

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Plaats reactie
SoPe
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2020, 14:27

PV544 - 1964 - Magda of magdanie ?

Bericht door SoPe » 08 jul 2020, 19:45

Hallo allemaal,
sinds een tweetal weken ben ik in bezit gekomen van een PV544 met 1.8L uit 1964 (Ik plaats binnenkort enkele foto's)
De wagen is half de jaren '80 gerestaureerd (zowel koetswerk als motor) maar heeft sindsdien niet meer gereden.
Ik voorzie deze winter dus een grote demontage- en opmaakbeurt ... 8)

De puristen onder jullie zullen het misschien niet graag lezen maar ik zou er een klassieke rally/racewagen willen van maken. Geen extreem gedoe, zoveel als mogelijk origineel houden maar bv. wel remmen en ophanging een upgrade geven. Ook de motor had ik graag wat meer pit gegeven en ook hier weer geen supersonische ingrepen. Dubbele Webers en een goed koelsysteem heb ik nu in gedachten. Afhankelijk van de €€€'s kan daar misschien nog iets bijkomen (pistonskes, nokkenas,...?).
Over de DO's en DON't s zal ik jullie later nog wel polsen :wink:

Momenteel heb ik volgende concrete vragen mbt technische keuring als oldtimer in Vlaanderen.
Zijn deze ingrepen toegelaten ?
1) montage schijfremmen vooraan (incl. servopomp)
2) montage 2 dubbele carbu's ?
3) vervangen ophangingsrubbers door polybushes ?

Alvast bedankt voor jullie reacties en nog veel Volvo rij-en sleutelplezier !

Groetjes,
Peter SOETENS
Erembodegem

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 368
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: PV544 - 1964 - Magda of magdanie ?

Bericht door texaco » 09 jul 2020, 11:58

Die schijfremmen is discutabel, je hebt geen COC of gelijkvormigheidsattest, dus in principe 'weet men niet' wat er origineel onder zat.
LAngs andere kant moet hij zo origineel mogelijk zijn. Sommige keuringstations maken er geen spel van, andere keuren dan weer direct af.

Die carburateurs zou ik me geen zorgen om maken, wat weten die mannen nu of dat er origineel maar 1 of 2 op stonden, en als de originele kapot gaat/gaan, moet je ze toch vervangen of je kan niet meer rijden, en de originele van die tijd zullen allicht al niet meer beschikbaar zijn, verstaat ge mijne zever :wink: 8)

Die bussen mee opletten. Vanaf die mannen zien dat er ergens een blauwe of paarse of gele bus zichtbaar is, weten ze ok wel hoe laat het is. Dat staat in de algemene regelgeving, sowieso verboden in België, die PU bussen. Voor de keuring dan.
Als ze zwart zijn van kleur, gaan ze het misschien niet rap door hebben.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
SVENSK TIGER
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 feb 2010, 19:05

Re: PV544 - 1964 - Magda of magdanie ?

Bericht door SVENSK TIGER » 09 jul 2020, 19:02

Zorg dat "alles" zwart is zeker de bussen en de veren.
Ooit afgekeurd geweest omdat er ik onder een 244 turbo blauwe bussen had gezet en veel gezever met rode achterveren bij een amazon.

SoPe
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2020, 14:27

Re: PV544 - 1964 - Magda of magdanie ?

Bericht door SoPe » 09 jul 2020, 21:06

Texaco & Svensk Tiger : bedankt !
Ik ga dat op die manier arrangeren.

Nogmaals bedankt ;-)
Peter

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 371
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: PV544 - 1964 - Magda of magdanie ?

Bericht door lucas » 13 jul 2020, 22:29

Zever of niet, de keuring is niet zo belangrijk.

De verzekeringsmaatschappij zal wel weten wat wettelijk is of niet. En U beschermen of niet.

Ik heb een ongeval gehad met mijn P1800.
De expert van de verzekering is DRIE keer komen kijken, met de nodige documenten, om te controleren als mijn auto conform was, o.a. in verband met de carburatoren.
Zolang als er niets gebeurt…. :?
49.500 Km met de P1800, op 10 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!

Plaats reactie