Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Bericht door cyclinglievens » 11 feb 2010, 19:44

Amazoniac schreef:Leuk project om te volgen en waar haal jij al die tijd !?
"Voordat de as er terug onder gaat moet ik eerst nog de keerring aan de cardankoppeling van de achterburg vervangen.
foto's volgen "


Hier kijk ik naar uit, Cycling. De uitleg en illustraties op p. 132 en 133 "Pinion shaft oil seal - removal and replacement" van de Haynes, zijn me niet duidelijk. En welk gereedschap gebruik je hiervoor, die Volvo-tools of kan dat met iets anders ook ? Ben benieuwd :P

Amazoniac


Goeie vraag, ik twijfel nog of ik al dat extra gereedschap zou aankopen (voor die 1x dat ik het nodig heb ) Ik dacht: *Moest ik hem nu gewoon netjes monteren, en als hij terug rijdt... dan naar een volvogarage rijden en het laten fixen*

Kheb de olie al afgelaten, amaj :) pikzwart en voorzien van de nodige viezigheid...
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 11 feb 2010, 21:22

Ik heb bij mijn 144 indertijd deze keering vervangen dmv enkele stevige schroeven en een zelfgemaakte trekhamer : kleine gaatjes boren in de keerring, schroeven indraaien en met trekhamer eruit trekken. Dat was tenminste de bedoeling, in praktijk had ik op de duur enkel de binnest kring van het lager vast, vervolgens kon ik met wat prulwerk de rest verwijderen. Nieuwe plaatsen was vrij simpel.

Volv

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Bericht door cyclinglievens » 22 feb 2010, 22:44

De werken verlopen wat stroef de laatste tijd. Ik heb gisteren een volledige ophangingskit gekocht en ben nu (nog altijd) bezig met de oude teerlaag te verwijderen, en die kleeft er verdomd goed aan :evil: Sommige plaatsen zijn goed, andere plaatsen hebben oppervlakkige roest, dus ik neem geen risico's en ga alles blootzetten. Daarna met de borstel een likje zinkverf, bodemcoating, nieuwe schokdempers, veren en de achteras er terug onder. Ook de motorruimte wordt verder opgekuist en ontvet ( met DASTY, een goedkope ontvetter uit de Wibra :lol: maar het doet echt goed zijn werk! ) ...
foto's volgen zodra de as eronder zit :)
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door Volv_oholic » 27 mei 2010, 16:52

ondertussen is het forum terug on line, al is het in een nieuw jasje.
Laat je up dates van je project maar komen..

Volv

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door cyclinglievens » 27 mei 2010, 18:56

Ophanging:
Afbeelding

Afbeelding

2 KYB gas-a-just schokdempers vooraan
2 KYB gas-a-just schokdempers achteraan
verlagingsset lesjofors van -30mm

Ik heb zéér veel goeds gelezen over deze schokdempers en op het eerste zicht zien ze er kwalitatief goed uit.

De bodem staat in een dubbele laag roestwerende menie nadat ik de gepuntlaste naden behandelde met roestomvormer. Dubbele bescherming :)

Afbeelding

Ondertussen in de dwarsbalk ook al verwijderd. De chassisbalk in de lengte is ook aangetast op de plaats waar het dwarsbalkje zat, hier wordt dus ook een nieuw stuk ingelast.

Afbeelding


De master clutch cilinder kon ook wel een opfrisbeurt gebruiken.
Alle dichtingen waren blijkbaar recent vervangen geweestwant alles zag er nieuw uit. Enkel de stofhoes is verloren gegaan :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Dat ziet er al een stuk beter uit :P

De vooras wordt nog voorzien van nieuwe kogelgewrichten, zo ligt ze er nu bij:
Afbeelding

Helemaal voorzien van nieuwe UNC borgmoeren en vanbinnen behandeld met ML antiroestcoating. (dinitrol :) )

Afbeelding

Ondertussen zit de achteras er terug onder met de nieuwe draagarmen en rubbers. Wat een lastig werkje als je alleen bent!
Overal nieuwe rubbers en bussen. Ik had vergeten nylonmoeren te kopen voor de trekstangen :oops: maar die komen er nog op. Ik kon natuurlijk de ouwde vangbanden niet gebruiken bij zo'n nette onderkant, dus die zijn ook maar vernieuwd.
De onderkant is nog niet volledig afgewerkt, maar de wagen moest dringend op zn poten omdat onze caravan naar de jaarlijkse keuring moet en de volvo in de weg stond. Ik werk stukje per stukje volledig af, het motiveert me om verder te werken als ik zie dat bepaalde dingen afgewerkt zijn. :)
Hier alvast enkele foto'tjes. Let niet op de roeste velgen, deze worden nog gezandstraald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door cyclinglievens » 27 mei 2010, 18:58

Het plaatwerk laat ik even voor wat het is. Eerst de motor wat opkuisen en reviseren waar nodig. Voordat we de motor uit de wagen takelden hebben we hem na 5 jaar stilstaan terug laten draaien en hij liep als een zonnetje. De compressie op de vier cilinders was gelijk dus ik heb beslist om het blok niet open te gooien.
Enkel de dichtingen vernieuwen, likje verf, kleppen afstellen enzo...

Zo kwam hij uit de wagen. Ik heb een stalen frame waar ik de oude voor-as heb op gelast zodat de motor mooi vast staat.
Afbeelding

Overzicht van de werkplaats :)
Afbeelding

gedemonteerde onderdelen... Ik weet nog niet of ik met een remservo ga werken dus heb ik maar 2 kleppendekselkapjes opgekuist om te laten spuiten. Eén met en één zonder aansluiting.
Afbeelding
Afbeelding

Het blok wordt nu opgekuist en ontvet... Ik ga nog even onderzoeken hoe ik nu deftig de ontsteking kan afstellen en de cilinderstanden kan zien VOORDAT ik mijn ontsteking eraf haal. Kwil hem nog terug rijdend krijgen.. :? :D
Oja, en ook al steuntjes gemaakt voor dashboard en bobine. De motor wordt afgesteld op dit frame en gaat dan pas in de auto. Ik wil geen krassen in mijn verse laklaag door achteraf nog de motor te moeten afstellen éénmaal hij in de auto hangt.
Afbeelding

en de versnellingsbak. Er zit dus redelijk wat speling op de Y-arm die de butée beweegt. de butée zelf heeft ook redelijk wat speling. Die wordt waarschijnlijk vervangen bij aankoop van een nieuwe drukplaat.
Is er trouwens een mogelijkheid om een oude drukplaat te controleren of deze nog goed werkt?
Afbeelding

nog een vraagje: Waar haal ik goeie motorblokverf of wat is een goed merk zodat de kleur behouden blijft en niet afbladert bij het warm worden van de motor...
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door cyclinglievens » 27 mei 2010, 18:59

een nieuwe aanwinst voor de amazon, het heeft me behoorlijk wat geld gekost, maar zoiets moet je gewoon hebben 8)
Foto's zien er wat wazig uit, maar het stuur en embleem is in prima conditie!
Afbeelding
Afbeelding
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door cyclinglievens » 27 mei 2010, 19:00

Kheb mn velgen gevonden :D Een breedset, achteraan een bandbreedte van 215, vooraan 195. 14 inch, afkomstig van een ford mustang.
Vooraan komen waarschijnlijk andere banden, ik wil hogere banden om de wielkas nog wat meer te vullen. Nu staat ie wat hoog op zn poten omdat er geen deuren/ramen inzitten enzo... Hij komt lager ;)
Afbeelding
Afbeelding

Er komen ook RVS gepolierde centercaps op.
Ze komen vanbinnen ook goed, ruim genoeg plaats voor de riem :cheers:

Afbeelding
Afbeelding
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door cyclinglievens » 27 mei 2010, 19:00

Verdergedaan met de motor onderdelen.
Ik heb me toch nog eens gewaagd aan Motip verf, maar dan de hittebestendige tot 650°.
Natuurlijk komt het kleppendeksel nooit zo warm, maar de verf dient gebakken te worden om uit te harden dus ik dacht dat deze verf wel sterker zou zijn dan de gewone spuitbusjes.
Stap 1: Onderdelen volledig opschuren tot op het blote metaal.
(ik heb 2 kleppendekseldopjes, afhankelijk of ik een vacuum nodig heb voor een eventuele servopomp)

Afbeelding

Daarna spuiten van de onderdelen en een uurtje de oven in op 160° 8)

Afbeelding

en voila, terug mooi grijs! Zo goed als nieuw! Nu het blok nog terug mooi vuurrood verven... :D

Afbeelding
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door lucas » 27 mei 2010, 20:08

Afbeelding

Met zoeen mooie pijl ga je de verdeler probleemloos kunnen regelen!
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door pieter007 » 27 mei 2010, 20:59

kleurnr van de velgen zou normaal 130 moetten zijn

deze heb ik toch terug gevonden en op m'n brede velgen gespoten

Afbeelding
amazon 1968 / v50 2007

www.volvo-forum.nl

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door pieter007 » 27 mei 2010, 21:02

oei , persies dak een paar pagina's terug zat te lezen
maarja dan weet je de kleur nummers toch ;)


denk je niet dat de wielen de wielkasten zullen raken ?

ik heb 195 achteraan en komen nogal snel tegen de buiten randen , daarom dat ik de panhardstang instelbaar heb gemaakt
amazon 1968 / v50 2007

www.volvo-forum.nl

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door cyclinglievens » 28 mei 2010, 12:58

pieter007 schreef: denk je niet dat de wielen de wielkasten zullen raken ?
ik heb 195 achteraan en komen nogal snel tegen de buiten randen , daarom dat ik de panhardstang instelbaar heb gemaakt
Ik denk dat jou velgen breder zijn naar buiten toe. Mijn velgen zijn breder (5cm) naar buiten en (??cm) naar binnen toe. Ze blijven nergens slepen, maar dat zal ik natuurlijk maar weten eenmaal ik hem door de bochtjes duw... Normaal lijkt alles goed te passen.
Ik had schrik om ze te kopen omdat ik niet zeker was als mijn remklauw wel zou passen in een 14inch velg, maar gelukkig: plaats genoeg :)
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door pieter007 » 28 mei 2010, 21:30

ja de mijne zijn enkel breder naar buiten uit dat is waar even niet aan gedacht ;)
amazon 1968 / v50 2007

www.volvo-forum.nl

cyclinglievens
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 aug 2009, 11:03
Locatie: Lichtervelde

Re: Volvo Amazon 1966 restauratieproject - Cyclinglievens

Bericht door cyclinglievens » 18 jun 2010, 23:14

Update: het is een tijdje stil geweest wegens andere prioriteiten.
Ik heb vandaag een grote bestelling gedaan bij nordicar, hopelijk komen alle spullen volgende week aan en kan ik mijn motor terug samensteken en mss laten proefdraaien... koppeling, laatste onderdelen voor een complete nieuwe vooras, hemel, deurbakken, binnenste wielrand voor achteraan, waterpomp, motorsteurnrubbers en nog wat klein spul...
Het blok is terug mooi roodgelakt en staat netjes met de grijze kleppendeksel en dergelijke.
Foto's volgen als de motor terug opgebouwd is.
mvg
Mijn project: http://www.volvoclassicclub.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=1037&start=0

Plaats reactie