Mijn Combi. Hij loopt!

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Pieter » 21 mei 2013, 18:21

Ok, de eerste echte vraag.

Ik wil dus als eerste de remmen vervangen. Kan iemand mij een lijstje geven wat je allemaal moet kopen als je de remmen wil vervangen van een 67'er? Dan kan ik eens kijken wat voor budget ik moet rekenen en of er nog dingen mogelijk zijn deze zomer (het zou leuk zijn mocht de ophanging ook gedaan kan worden, maar ik blijf realistisch).

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door wurre » 23 mei 2013, 09:43

Er zijn nogal wat verschillen tussen de remsystemen...Dus zomaar een antwoordje geven is niet echt mogelijk...

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Pieter » 23 mei 2013, 11:09

Dat dacht ik al wel... Is het misschien een mogelijkheid om te weten te komen wat de verschillen zijn? Zijn er nog buiten
-enkelvoudig of dubbel
-schijf of trommels (voor)

Want ik hoorde ook ergens iets van grote of kleine klauwen vooraan enzovoort.

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door wurre » 23 mei 2013, 13:38

en met of zonder rembekrachtiger. Die kan zowel standaard erop staan als achteraf bijgebouwd zijn. En op mijn P1800S is de bekrachtiger zelfs enkel op de voorwielen.

klauwen van dubbel en enkel remsysteem zijn niet uitwisselbaar.

Aleen aan de hand van je chassisnummer kan je perfect gaan opzoeken wat erop zat. Veel kan je hier vinden : http://www.volvoamazonpictures.se/

De haynes manual heeft voor elk systeem wel een tekening in exploded view.

Groetjes!

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Pieter » 24 mei 2013, 10:34

Ik vind een lijstje van
- Handremkabel Amazon
- Hoofdremcilinder enkel systeem
- Remblok set B18 Am
- Remdruk begrenzer enkel systeem
- Remklauw LV enkel systeem
- Remklauw RV enkel systeem
- Rem licht schakelaar B18
- Rembekrachtiger
- Ben ik nog iets speciaals vergeten?

En dan kom ik op ongeveer 500,- euro + rembekrachtiger. Dus mijn initieel gedacht van 1000,- euro zal het wel zijn, zeker als ik hier en daar nog een flexibele remleiding meetel, en hoop dat mijn schijven wel nog in orde zijn.

En nog 1 vraagje, de remcilinders achterwiel, is dat hetgeen IN de trommel zit? Ja toch?

Edit: de hoofdremcilinder was ik hier vergeten bij te schrijven. Staat er nu dus wel bij.
Laatst gewijzigd door Pieter op 25 mei 2013, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door wurre » 25 mei 2013, 07:09

Ook eens denken aan de hoofd-remcilinder. Doe gelijk maar alle flexibele remslangen vervangen (door scha en schande geleerd - wat niet vervangen was op mijn combi liep nadien gewoon vast). Kijk ook even of je koperen remleidingen nog goed zijn. Rempompjes achter zitten inderdaad in de trommel.
En om die trommels eraf te krijgen heb je meestal wel een speciale remtrommeltrekker nodig want die krengen zitten vaak muurvast....

Persoonlijk zou ik met het eerste budget de laswerken (laten) uitvoeren. En dan motorcompartiment in de verf zetten. Op een gezond gemaakte kas gaan opbouwen lijkt me interessanter dan nu techniek te herstellen en daarna met de schijftol en lasapparaat er weer overheen te moeten en dan weer een en ander moeten demonteren voor dat laagje verf....

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Pieter » 25 mei 2013, 11:06

Die hoofdremcilinder had ik wel aangekruist op mijn prijslijst maar vergeten te zetten hier. En alle leidingen worden ook herdaan hoor, maar omdat ik niet juist weet welke leidingen waar gaan (en die dingen toch niks kosten) heb ik die niet meer in mijn huidige prijsschatting gemaakt.

Trommeltrekker heb ik tot mijn beschikking. En lassen is ook al geregeld (is nog niet gelast, maar is al wel geregeld). Dus geen paniek ;)

Amazoniac
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:42
Locatie: Antwerpen

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Amazoniac » 25 mei 2013, 15:36

Blij te horen dat je tóch geen plastieken amazon gaat bouwen ! :D
Ons Zweeds staal verdient beter. 8)

Zorg dat dit je trommeltrekker is, want met een poelietrekker kan je het wel vergeten

http://www.volvo-parts.nl/images/9991791.jpg

Dries Bakkenes heeft ook een look-a-like: http://www.volvo-klassiekers.nl/images/ ... rekker.jpg
maar die dunne flens, daar geloof ik niet in.

En zelfs met de originele trekker is het zweten: de centrale zwarte bout goed aandraaien, een stuk stevig hout bv. juffer ertegen en dan met een moker een ferme tik op geven, deed het bij mij zonder schade aan trekker of trommel.
Afbeelding

Waar ik ook niet te hard op zou rekenen is de staat van:

-remschoenen achteraan vond ik niet op je lijst
-stelmechanisme remschoenen: zie je onderaan tss de remschoenen, steekt achter uit je backing plate en regelt de afstand tussen je klauwen.
-Montageveren en pennetjes voor de remschoenen: bij mij weggeroest. wordt verkocht als één kit.
-lager met vilt en pakking aan de binnenkant van de trommel rond as (op foto met 4 moeren bevestigd rond uitstekende as).
-Pakkingen rond je achteras voor en achter backing plate.
-...en je trommels: als die te ver uitgesleten zijn (rand ingesleten ipv glad), kan je ze laten uitdraaien, maar indien te ver, zetten ze een nieuwe trommel op het hart met de 5 bouten.
Ik heb dat laatste moeten doen, want ze waren te ver uitgedraaid.
Ging toen nog via het clubmagazijn(ruilsysteem).

Eigenlijk zou ik alles vervangen wat je ziet (op de backing plate na): "remmen zijn je leven" (en dat van anderen)


Als je nog geen Haynes hebt, op deze site bij "manuals" vind je veel. http://www.amazonpictures.se

En als je trommels er dan toch af zijn... de achteraslagers en pakkingen vervangen.

Amazoniac

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Pieter » 26 mei 2013, 13:14

Amazoniac, er komen nog steeds plastic spatborden (en indien vindbaar voorfront) op hoor 8)

Ik heb op mijn lijstje enkel de grote delen gezet. Ik wou namelijk weten welk budget ik in gedachten moest houden voor de remmen. Clips en veertjes en pakkingtjes maken dat bedrag hoogstens 100,- euro hoger, dus dat komt wel snor). En achterremmen kan ik zélf niet beoordelen, heb nog nooit een auto met trommels gehad of iets aan gedaan dus dat ga ik sowieso bekijken met een specialist. En dan zal daar ook wel een lijstje uit volgen :)

Maar goed, ik ben nog steeds tevreden dat ik al ver ga komen met 800,- euro voor de remmen. En dat het ook geen 1000,- euro gaat worden :D Is toch al 20 uur minder werken :) Of wel die 20 uur werken en de motor wat verwennen :!:

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door stef25042504 » 26 mei 2013, 17:14

Opgelet niet te hard kloppen op de as, ziet dat je uw as niet kapot slaat met zo'n treker.

Amazoniac
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:42
Locatie: Antwerpen

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Amazoniac » 26 mei 2013, 18:21

idd voorzichtig zijn voor de schroefdraad van je as. Niet op blijven rammen. En eerst de stelschroef van je remschoenen uitdraaien, dan komen ze dichter bij elkaar. Dat kan het verschil maken bij ingesleten trommels.

Amazoniac

Gebruikersavatar
SVENSK TIGER
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 feb 2010, 19:05

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door SVENSK TIGER » 26 mei 2013, 18:28

-stelmechanisme remschoenen: zie je onderaan tss de remschoenen, steekt achter uit je backing plate en regelt de afstand tussen je klauwen.

Als je dit nieuw plaatst doe er dan ook wat kopervet (of koperspray) aan dit zal je later een hoop ellende besparen (vastroesten). Spreek van ondervinding :( .

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Pieter » 27 mei 2013, 11:38

Is die 'cilinder' bovenaan de trommel je remcilinder van de trommels? Want dat is dan het enige dat echt slijt (op de schoenen na, maar dat is beetje zoals remblokken dus), toch?

En kopervet heb ik inderdaad liggen voor zo'n dingen. Ik wéét hoeveel miserie het loskrijgen van bouten en moeren aan de ophanging/remmen kan zijn.

Wel leuk om te zien zo'n open drum, erg leerrijk. Had namelijk geen flauw idee hoe het er vanbinnen écht uit zag :D

Amazoniac
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:42
Locatie: Antwerpen

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Amazoniac » 27 mei 2013, 17:41

Is idd remcilinder, bestaat in 2 diameters. Dichtingen beginnen te lekken, binnenkant wordt aangevreten door corrosieve remvloeistof, lekt ook in je trommel. Laat je niet verleiden tot een revisiekit met dichtingen. Een cilindertje kost zo'n 15 euro.

Amazoniac

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Mijn Combi, de eerste vragen.

Bericht door Pieter » 27 mei 2013, 18:19

Exact wat ik bedoel. Zo'n akkefietjes drijven het totaalbedrag niet echt op en worden dus maar gewoon vervangen.

En nieuw spul staat wel zo mooi. En mocht ik ooit een ongeluk hebben met de ama, dan kan ik wel mooi aantonen dat alles proper vervangen is door nieuw en er dus wel degelijk tijd en moeite in het ding gestoken is.

Plaats reactie