Mijn Combi. Hij loopt!

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Rubicon » 07 apr 2013, 22:52

volvo.144 schreef:Rubicon, een rembekrachtiger werd nooit standaard geleverd op een amazon in Belgie, dit was altijd een optie. Vanaf 1969 stond er standaard een rembekrachtiger op een amazon met B20 motor.
Op de Amazon Combi toch wel :?:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Rubicon » 07 apr 2013, 22:56

Pieter schreef:Dat boetes krijgen als zo'n auto op straat staat wordt altijd zwaar overschat. Ding heeft van 12 tot 17u op straat gestaan. De agenten die langskwamen gaven me een vriendelijke glimlach, de buurt was duidelijk opgezet met de verschijning, de mensen van de overkant (rusthuis) kwamen tijdens het roken van hun sigaret een babbeltje slaan, er was zelfs een Marokkaan die kwam zeggen 'ik kwam in 64 naar België en heb van 68 tot 71 met zo'n Amazon gereden ! ). Voor onze poort hebben echt al véél auto's zonder plaat gestaan en dat is in centrum Antwerpen.
Dan heb je geluk dat je dat lukt, in Antwerpen. In Gent staat er binnen de kortste keren een wielklem op :wink:
Des te beter voor jou, natuurlijk.. :)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door volvo.144 » 07 apr 2013, 23:33

Rubicon schreef:
volvo.144 schreef:Rubicon, een rembekrachtiger werd nooit standaard geleverd op een amazon in Belgie, dit was altijd een optie. Vanaf 1969 stond er standaard een rembekrachtiger op een amazon met B20 motor.
Op de Amazon Combi toch wel :?:
Nee, is altijd een optie geweest. Juist op de 123 GT en op de amazon met B20 motor was de rembekrachter standaard.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 08 apr 2013, 11:41

Goed dat ik dat weet, dacht dat ook dat een kombi dat altijd had.

Maar goed, eenvoudig in te bouwen/aan te passen? Kwestie dat ik er bij het vervangen van de remmerij al rekening mee hou :)

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Rubicon » 08 apr 2013, 14:48

volvo.144 schreef:
Rubicon schreef:
volvo.144 schreef:Rubicon, een rembekrachtiger werd nooit standaard geleverd op een amazon in Belgie, dit was altijd een optie. Vanaf 1969 stond er standaard een rembekrachtiger op een amazon met B20 motor.
Op de Amazon Combi toch wel :?:
Nee, is altijd een optie geweest. Juist op de 123 GT en op de amazon met B20 motor was de rembekrachter standaard.
Heb je daar een bronvermelding van? Dit geldt dan toch enkel voor de Belgische markt?
De Zweedse combi's hebben toch heus vanaf 1964 (modeljaar 1965) standaard remservo, tegelijk met de introductie van de remschijven vooraan! Dit in tegenstelling tot de sedans. Er is niet zo heel veel info omtrent te vinden, maar wat ik wél vind, ligt altijd in dezelfde lijn: combi heeft standaard remservo vanaf bouwjaar 1965 (Wegwijzer, wikipedia, Volvo Car Group).

@ Pieter; inbouwen van remservo zou redelijk eenvoudig zijn. Info bij Paul Booij.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 16 apr 2013, 16:52

Even een korte update.

Ik heb nog niets speciaals gekocht om de Amazon rijdende te maken maar al wel plannen gesmeed. Eind juni verwacht ik een euro of 1000,- ter beschikking te hebben om onderdelen te kopen voor de Amazon. Begin juli wordt er dus serieus begonnen. Als eerste de remmen en, als het budget het toelaat, ook de ophanging vooraan. Er zal dan ook begonnen worden met de laswerken zodat het wederom opbouwen kan beginnen.

Tot nu toe heb ik al een elektrische fan gekocht (van een V480) en een (gebruikt) polyesteren spatbord. Ik hou dus mijn ogen open voor specifieke dingen maar ben nog steeds van plan om 'technische' dingen NIET gebruikt te kopen. Alles nieuw zodat ik weet wat ik heb.

En voor de kopsteunen vooraan ga ik ook eens onderzoeken of er niks te zelfbouwen is. Maar hou ook mijn ogen nog steeds open voor een bruin setje met kopsteunen.

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door imker » 16 apr 2013, 17:21

Pieter schreef:Even een korte update.

Ik heb nog niets speciaals gekocht om de Amazon rijdende te maken maar al wel plannen gesmeed. Eind juni verwacht ik een euro of 1000,- ter beschikking te hebben om onderdelen te kopen voor de Amazon. Begin juli wordt er dus serieus begonnen. Als eerste de remmen en, als het budget het toelaat, ook de ophanging vooraan. Er zal dan ook begonnen worden met de laswerken zodat het wederom opbouwen kan beginnen.

Tot nu toe heb ik al een elektrische fan gekocht (van een V480) en een (gebruikt) polyesteren spatbord. Ik hou dus mijn ogen open voor specifieke dingen maar ben nog steeds van plan om 'technische' dingen NIET gebruikt te kopen. Alles nieuw zodat ik weet wat ik heb.

En voor de kopsteunen vooraan ga ik ook eens onderzoeken of er niks te zelfbouwen is. Maar hou ook mijn ogen nog steeds open voor een bruin setje met kopsteunen.
Eind juni.....VAKANTIEGELD :D :D :D :D :D
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 16 apr 2013, 17:42

Neenee, zuur verdiende centjes ;) Mijn laatste examen valt al op 6juni dus er blijven dan nog een goede 20 dagen over om te werken. Niets te vakantiegeld voor de Combi (en daarbij, moet ook nog zorgen dat mijn Opel op de baan kan blijven ;) )

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door imker » 16 apr 2013, 20:03

Pieter schreef:Neenee, zuur verdiende centjes ;) Mijn laatste examen valt al op 6juni dus er blijven dan nog een goede 20 dagen over om te werken. Niets te vakantiegeld voor de Combi (en daarbij, moet ook nog zorgen dat mijn Opel op de baan kan blijven ;) )
Dat maakt het avontuur nog spannender. Ik kijk er naar uit om het project te blijven volgen. Met foto's als het kan. Ga toch nog maar eens naar het magazijn zien. Daar is voor een amazone toch nog wel een koopje te doen

groeten, Koen
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 17 apr 2013, 12:56

Voila, en zolang het gestaag vooruit gaat ben ik gelukkig. En héy, hoe langer het duurt hoe meer kans ik heb om, voordat hij gespoten wordt, nog een polyesteren spatbord en voorfront te vinden :D

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door wurre » 19 apr 2013, 14:58

welke kant zoek je nog? L of R?

Moet er nog wel ergens liggen hebben...Waarom trouwens polyester?

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 20 apr 2013, 04:24

Omdat polyester nooit meer roest. Dus waarom een ijzeren spatbord oplappen als je het ineens voorgoed kan oplossen? :)

En welke kant ik nodig heb weet ik zodra ik het spatbord ben gaan halen :D

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door wurre » 20 apr 2013, 07:36

Neem het dan alleen maar mee als het in erg goeie staat is...

Heb zelf niet echt goeie ervaringen met polyester spatborden.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door Pieter » 20 apr 2013, 10:52

Vertel ! Want nu ben ik wel benieuwd :)

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: Niet nog een Amazon? Ja, daarom! De soap start !

Bericht door stef25042504 » 21 apr 2013, 18:03

De auto verliest stijfheid met polyesterspatborden.
Zeker als je hem wil upgraden en sneller wil maken, lijkt het me geen goed idee.

Plaats reactie