P1800S van 1965

Hier kunnen lopende en opstartende projecten worden voorgesteld.

Moderator: Youk

cvanaalst
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:04

P1800S van 1965

Bericht door cvanaalst » 20 apr 2013, 20:44

Hallo,

ik ben sinds deze week lid geworden en de eigenaar van een 'baby blue' P1800S van juni 1965 met 77.000Km op de teller. Ik heb deze auto met de originele factuur (276.000,- BEF in 1965) gekocht van de eerste eigenaar. Zij had de wagen voor haar 31ste verjaardag gekregen en er tot +/- 1997 mee gereden. Daarna in een garage/schuur gezet, tot ik hem eind vorig jaar toevallig heb kunnen kopen. Ik had geen plaats, heb eerst een garage gebouwd, waar hij sinds eind februari staat.
Zag er goed uit, maar toch wat roest hier en daar (klassiek plaats: bestuurdersdeur), motor zat vast, maar dit bleek gelukkig enkel de waterpomp te zijn. Ik heb besloten om hier een 4-5 jaren project van te maken en de auto volledig in orde te brengen; volledig strippen, herspuiten etc ... Hier ben ik dus vorige maand aan begonnen; motor is er ondertussen uit, ik ben nu bezig met het dashboard, maar hier wordt het wat moeilijker. Ik heb momenteel een probleem met het verwijderen van het contactslot, dat zit verbonden met de bobine via een stevige ijzeren kabel. Maar dat is een vraagje voor op het technisch forum.

Enkele fotootjes:

mvg,


Chris
Bijlagen
P1040156.JPG
P1040156.JPG (70.85 KiB) 5756 keer bekeken
IMG_0798.JPG
IMG_0798.JPG (49.55 KiB) 5735 keer bekeken
volvo11.jpg
volvo11.jpg (45.8 KiB) 5725 keer bekeken
volvo5.jpg
volvo5.jpg (46.5 KiB) 5732 keer bekeken

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: P1800S van 1965

Bericht door L385 Viking » 21 apr 2013, 10:35

Welkom in de club! Dat baby blauw zou ik houden, het staat hem goed. Kan je spijtig genoeg niet helpen met het contactslot, ben niet zo thuis in de p1800. Maar er zijn hier genoeg kenners op het forum die je kunnen helpen. Veel plezier ermee.
S60 - 2018
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"

cvanaalst
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:04

Re: P1800S van 1965

Bericht door cvanaalst » 21 apr 2013, 12:04

Viking,

ik ga zeker dezelfde kleur behouden, de bedoeling is hem zo origineel mogelijk te houden. Ondertussen heb ik al een oplossing gevonden voor het contactslot; je moet de sleutel op stand 2-3 (ertussen) zetten, dan kan je een pinnetje indrukken en kom de cylinder er uit.

mvg,

Chris

Amazoniac
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:42
Locatie: Antwerpen

Re: P1800S van 1965

Bericht door Amazoniac » 21 apr 2013, 14:12

Goe bezig,

Garage bouwen om het plaatsprobleem op te lossen, en al goed begonnen met demonteren. Welkom op het forum en laat die foto's maar blijven komen.
Nog Belgische P1800 kunnen vinden in goede staat aan dito prijs: bestaat dus nog. Tijd is realistisch. Niet laten afjagen, beter ineens goed doen.

Ben zelf aan het demonteren van Amazon van 68 bezig maar motor (B18B) moet er nog uit. Is dat vlot gegaan ? Boite er aan gelaten bij uithalen bv. ? Tips, do's and don'ts ?

Succes,

James

cvanaalst
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:04

Re: P1800S van 1965

Bericht door cvanaalst » 22 apr 2013, 12:37

James,

de P1800S heeft een overdrive, ik weet niet of jouw Amazon die ook heeft ? Zit achter de versnellingbak.
Ik heb de motor + boite in één stuk eruit gehaald; je moet de motor wel naar achter kantelen, ik heb geen brug of put en heb de auto op blokken gezet om genoeg plaats te hebben om de motor (vooral boite & overdrive) te kantelen.
Bij de P1800S moet langs binnen, voor de versnellingspook, onder dashboard een paneel verwijderen, om daar de electrische connecties voor het achteruitrijlicht en (ik denk 4de versnelling-indicatie - zodat overdrive kan worden ingeschakeld) los te maken.
Om de motor terug te plaatsen ga ik wel een put/brug gebruiken om meer plaats te hebben.

mvg,

Chris

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: P1800S van 1965

Bericht door Volv_oholic » 22 apr 2013, 21:19

ik heb mijn motor na restauratie eerst op de voortrein gemonteerd, dan de hele carosserie over de voortrein geplaatst, dit was veiliger werken dan de hele zooi er langs boven in te lepelen, zeker als je een mooi gespoten carosserie hebt...
Moest je nog vragen hebben, ik heb mijn hele restauratie zelf gedaan, al 2 x motor vervangen, achterbrug ook al vervangen....

Volv

Amazoniac
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:42
Locatie: Antwerpen

Re: P1800S van 1965

Bericht door Amazoniac » 22 apr 2013, 22:41

Chris,

Ik heb geen overdrive en ga hem mét boite er uit liften nadat hij op (hoge) assteunen staat. Misschien voor wagen zonder overdrive niet nodig, maar ja, als het spel daar hangt en je komt wat ruimte tekort...
Boven de wagen hangt een poutrel waar ik een kat met kettingtakel aan ga hangen.

Bedankt voor de tips,

James

duvellover
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 dec 2005, 01:07

Re: P1800S van 1965

Bericht door duvellover » 23 apr 2013, 10:53

Ferm! Een P 1800 op de kop kunnen tikken van de eerste eigenaar! Wie droomt daar niet van? Als de Km stand klopt zou ik niet meteen alles gaan reviseren

cvanaalst
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:04

Re: P1800S van 1965

Bericht door cvanaalst » 24 apr 2013, 11:51

De KM-stand klopt, daar ben ik zeker van. Helemaal reviseren is waarschijnlijk niet nodig, ik wil hem wel laten converteren naar lood-vrij, en hem dan even laten nakijken/uitmeten - misschien enkel overmaat segmenten. De waterpomp zit ook vast; die moet ik waarschijnlijk ook vervangen. Kent iemand een goed adres voor de loodvrij conversie ? Doen ze dat bij Car-zone ook ? Daar passeer ik iedere dag; ik woon in Houtalen en werk in Brussel en rij met de auto tot Aarschot waar ik de trein neem.

Het idee van de motor op de voortrein te moteren bij terugplaatsing lijkt mij een goed idee, dat ga ik zeker ook doen !

Ik heb gezien dat er dit weekend een magazijndag is; zijn daar nog zaken voor een P1800S te vinden ? Ik zeker eens kijken; ik heb, denk ik een waterpomp nodig !?

Heeft er iemand ervaring met de conversie van een Generator naar Alternator voor de P1800S ? Vooral wat betreft de bekabeling ? Ik ben er nog niet uit of de bekabeling helemaal zelf ga doen (zelf de kabelboom maken en plaatsen) of dat ik ergens de bekabeling kant en klaar ga kopen en instaleren - (al dan niet rekening houdend met de Alternator-conversie)

Nog een vraagje; mijn P1800S heeft nog een enkel remcircuit/rempomp; nieuweremodellen hebben dubbele pomp; ik vermoed dat een upgrade daar geen problemen geeft ?

mvg,


Chris

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: P1800S van 1965

Bericht door stef25042504 » 25 apr 2013, 13:20

Misschien dan ook de segmenten rond de cilinders vervangen. De veer-eigenschap gaat er na de jaren uit en je krijgt drukverlies.

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: P1800S van 1965

Bericht door Volv_oholic » 25 apr 2013, 17:25

Waterpompen hebben we zeker nog in het magazijn, andere onderdelen voor P1800 wordt moeilijk. Ik heb ook nog wel wat liggen. Conversie naar alternator : ik zie hier weinig voor of nadelen in, waarom niet origineel houden, evenals het remcirquit. Ik heb alles origineel gehouden, met een goede rembekrachtiger remt de wagen perfect. Enige overweging voor dubbel cirquit zou zijn bij leiding breuk, maar als je alles restaureerd en in orde zet, zie ik geen probleem/gevaar. Tenslotte hebben onze wagens met enkel systeem er soms meer dan 40 jaar (en wie weet hoeveel km) opzitten.

Volv

Amazoniac
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:42
Locatie: Antwerpen

Re: P1800S van 1965

Bericht door Amazoniac » 25 apr 2013, 21:00

Over het dubbel remsysteem kunnen ze ook op de keuring nog raar uit de hoek komen. Hoewel het in geval van breuk idd veiliger is dan een enkel systeem ( je remt nog op 3 wielen) kunnen zij dit als niet origineel gemonteerd afkeuren. Mijn amazon van '68 heeft een enkel circuit terwijl er in en vóór '68 ook amazons geleverd werden met een dubbel circuit. Het al dan niet (moeten) hebben van een gelijkvormigheidsattest speelt voor hen dan geen rol.

De alternator heeft m.i. als voordeel dat er ook maximale oplaadstroom geleverd wordt bij een laag toerental. Want hoe trager een dynamo draait, hoe minder stroom hij levert om de batterij op te laden. Als je extra verbruikers hebt (ingebouwd) is dit mooi meegenomen.

In pokkeweer, aan lage toeren in de file aanschuiven met alle lichten en de achterruitverwarming aan én de kachelventilator op max is bv. zo'n situatie waar de alternator voordeel heeft op de dynamo. De dynamo moet dan al meer stroom leveren dan er verbruikt wordt om de batterij nog op te laden. Met stationaire motor één voor één die dingen inschakelen geeft je al een idee hoe de spanning zakt, als je een multimeter aansluit.

Maar met zo'n weer moet je gerestaureerde oldtimer natuurlijk in een lekker warme garage blijven, terwijl je het chroom nog eens een beurt geeft :wink:

Amazoniac

Gebruikersavatar
ovlov
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 jun 2010, 08:39

Re: P1800S van 1965

Bericht door ovlov » 26 apr 2013, 12:16

cvanaalst schreef:Heeft er iemand ervaring met de conversie van een Generator naar Alternator voor de P1800S ? Vooral wat betreft de bekabeling ? Ik ben er nog niet uit of de bekabeling helemaal zelf ga doen (zelf de kabelboom maken en plaatsen) of dat ik ergens de bekabeling kant en klaar ga kopen en instaleren - (al dan niet rekening houdend met de Alternator-conversie)

Nog een vraagje; mijn P1800S heeft nog een enkel remcircuit/rempomp; nieuweremodellen hebben dubbele pomp; ik vermoed dat een upgrade daar geen problemen geeft ?

mvg,


Chris
Hoi

Nu maandag wordt de dynamo van mijn p1800 uit '65 door een alternator vervangen bij Car-zone in Aarschot. Ik heb zelf niet genoeg tijd om het zelf te doen .

cvanaalst
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:04

Re: P1800S van 1965

Bericht door cvanaalst » 26 apr 2013, 13:11

Bedankt voor al jullie feedback, hints & tips !

enig idee waar ik de conversie naar loodvrij kan laten doen, of raden jullie eerder het gebruik van een loodvervanger in de benzine aan ?


mvg,


Chris

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: P1800S van 1965

Bericht door stef25042504 » 26 apr 2013, 13:48

Als je loodvrij wil rijden, mij de kop van uw motor er af.
De kleppen moeten vervangen door stalen en er moeten stalen klepzittingen in.
Dit kan in een motorenrevisiebedrijf.
Best de motor volledig eruit zodat de blok ook gevlakt kan worden.
Vorig jaar heb ik reclame gezien van loodvrije bestendige motorkoppen, volgens mij was dit op de Volvobeurs in Nieuwegein.

Plaats reactie