Hemel vernieuwen (740 sedan)

Geef hier technische tips en ervaringen over Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Werner
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2010, 22:50
Locatie: Mechelen

Hemel vernieuwen (740 sedan)

Bericht door Werner » 25 aug 2010, 22:51

Mijn 740 sedan had de typische losse-hemel-ziekte: grondig aan het loskomen, gescheurd, gaten waar restanten schuimrubber doorbrokkelden, en door een vorige eigenaar weer deels vastgeniet, niet echt een zicht dus...

Aangezien het mijn "budget-auto" voor dagelijks gebruik is, hoeft er geen originele bekleding op. Heb een dikke stof gekocht (donkerblauw, zoals het interieur, i.p.v. de lichtgrijze hemel die erin zat), en een stevige pot speciale lijm.

Met het schuifdak hou ik me niet meer bezig, wegens niet echt waterdicht en aangezien het toch geen trophy winner moet zijn, wordt dat gewoon "afgeschaft". En om de stof op het schuifdak zelf te vervangen, daar moet je heel de schuifdakconstuctie voor uit de auto halen en demonteren, daar begin ik niet aan voor een zonnedak dat ik toch niet gebruik en niet waterdicht is. Gewoon dichtmaken die handel, en proper afwerken. Pure originaliteitsliefhebber krijgen waarschijnlijk hierbij kippevel :wink: , maar dit is gewoon een ouwe kar die me naar m'n werk moet brengen, maar er toch wat weer wat deftig moet uitzien.

Binnenspiegel en zonnekleppen moeten eraf, de bekleding van A en C stijl moet eraf (dus ook achterbank), en de plastik latten links en rechts die vasgehouden worden door de handgrepen. Binnenverlichting eruit, en dan de lat bovenaan de achterruit lostrekken, de hemel komt dan los.
Ik heb ook de passagierszetel eruitgehaald, dan de hemel op z'n kant rechtzetten, met een hoek even uit de rechtervoordeur, dan wat draaien en door de rechterachterdeur kan ie dan naar buiten.
Het is pas en maatwerk, maar het kan zo dus... Je hoeft niet de voor- of achterruit eruit te halen, zoals ik op sommige forums gelezen had.
Dan wat schraapwerk om de restanten van de bekleding van de hardkartonnen hemelschaal te halen. Aangezien het open dak afgeschaft word, heb ik de opening in de hemelvorm ook dichtgemaakt, om een mooie egale binnenhemel te krijgen.
Dan een laag lijm erop, en dan de nieuwe stof, samen met een extra lijmlaag eropkleven...
Dat kan voorlopig al even drogen, nu eerst pizza, heb honger :lol:

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: Hemel vernieuwen (740 sedan)

Bericht door L385 Viking » 28 aug 2010, 21:59

Goe bezig :D :D
S60 - 2018
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Hemel vernieuwen (740 sedan)

Bericht door Rubicon » 29 aug 2010, 18:51

Foto's? :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie