toen ze nog bijna nieuw waren ...

Geef hier technische tips en ervaringen over Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
micheltraction
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2011, 10:59

toen ze nog bijna nieuw waren ...

Bericht door micheltraction » 17 feb 2011, 00:39

Al ben ik geen lid van de club,ik heb wel veel ervaring met klassieke Volvo's.Mijn eerste auto (in 1973) was een Saab 96 special (basisversie van de Monte Carlo) met driecylinder tweetaktmotor,drie carburateurs en gescheiden smeersysteem (olie-injectie).Toen de versnellingsbak het twee jaar later begaf zag de shortlist van kandidaten er als volgt uit : Volvo PV 544,Amazon of Peugeot 404 (had mijn vader nog gehad).Bij de plaatselijke Volvo garage (Mosselman in Wezembeek-Oppem) stond een nette PV 544 met een te reviseren voortrein voor 30.000 frank (nu dus 750 euro,maar vermenigvuldig gerust met vier of vijf).Voor hetzelfde geld hadden ze ook een witte 121 tweedeurs uit 67 in de aanbieding,koppeling net vervangen na ... 49000 kilometer.De eerste eigenaar maakte er alleen korte ritten mee en was waarschijnlijk ook een slechte chauffeur.Ik zou met die auto meer dan 260.000 km rijden,met maar èèn keer pech maar wel enkele avonturen.Het werd mijn studentenauto,met als uitschieter een onvergetelijke vakantie in het Spaanse binnenland,een reis van bijna 5000 kilometer,zonder een enkel probleem.Verder bezochten we Schotland,Frankrijk,Engeland en werd er vaak naar Nederland gereden waar mijn vriendin vandaan kwam.Tussen de bedrijven door ook nog in legerdienst geweest in Leopoldsburg,waar ik in een garagecompagnie terecht kwam.Veel opgevoerde Toyota's,Simca's en kevers,maar de enige auto die altijd reed was de Amazon.Ik onderhield de auto volledig zelf en verzorgde hem zeer goed,maar ik eiste er ook veel van,er werd behoorlijk mee gesleurd.Een vriend wilde absoluut een nieuwe electronische ontsteking op mijn auto uitproberen waarvoor de gepantserde kabel naar de bobine moest worden blootgelegd.Het spul heeft een tjdlang goed gewerkt hoewel er qua starten,prestaties of verbruik geen verschil te merken was.Op een avond reed ik van de kaserne weer naar huis en ineens gaf de motor het zomaar op,ontstekingsprobleem.Even de boel weer teruggeschakeld naar het originele systeem en mijn trouwe Zweed liep weer als een naaimachientje. Ik herinner me dat ik de rubber bussen van de voorste draagarmen vervangen heb,en een keer een uitlaat (Bosal) maar op een dynamorevisie na ging er nooit iets kapot.Die gereviseerde dynamo stopte wel met laden op onze huwelijksreis in Frankrijk in 1980,maar ik had de boosdoener er zo uit en een Volvo werkplaats had de gebroken verbinding zo weer gesoldeerd,gratis nog wel.
Een andere keer reden we naar Nederland en op de snelweg ineens een enorm gerammel vlak naast en onder me,meteen weer afgelopen.Bleek dat het middenste lager van de cardanas even vastgelopen was waardoor de rubber bus even meedraaide met de cardanas.Vervangen door een ruilcardan (de gewrichten hadden hun beste tijd gehad) en de Amazon was weer goed voor vele kilometers.Op besneeuwde wegen kon je er fantastisch mee driften,de auto was (en is) zeer goed uitgebalanceerd.Op de snelweg kruisten we altijd met 130 per uur,verbruik 9,5 liter en topsnelheid net geen 150 per uur,maar soms reden we dat uren na mekaar.De enige keer dat hij ons in de steek liet was in een parkeergarage in Brussel waar hij niet meer wilde starten,te weinig afstand tussen de contactpuntjes,maar dat kon je met slecht licht niet zien.Ik leerde mijn vrouw met de Amazon rijden (we zouden kort daarop,in 1984 een nieuwe 240 benzine kopen) en met haar aan het stuur (verder trouwens een uitmuntende chauffeur met dik anderhalf miljoen kilometer rijervaring) kwam de originele motor aan zijn eind,met iets meer dan 300.000 km op te teller.In de Craybeckstunnel floepte het oliedruklampje aan,maar ze wilde niet in de tunnel stoppen en reed verder tot de uitgang met een vastlopende motor.Ik heb sommige onderdelen nog en het is ongelooflijk hoeveel schade èèn kilometer zonder olie kan berokkenen.Het lagermateriaal op de lagerschalen van de krukas was gewoon weggesmolten en de drijfstangen waren blauw.Van èèn zuiger was een stuk van de kroon weggeslagen en de bovenste zuigerveer had nog een derde van de originele omtrek.Dat zal wel niet van die ene keer geweestzijn ,net als de nokkenas waarvan de nokken een deel van hun profiel kwijt waren.Toch liep de motor daarvoor goed,maar hij had niet meer al zijn vermogen en hij startte warm erg moeizaam (compressieverlies).De cylinderkop daarentegen was als nieuw,geen speling van de kleppen in de geleiders en zittingen nog netjes.(niet ingehamerd.)Ik heb er nog een B 20 A in gelegd maar die liep niet zo zoet als de 1800 en in 1989 heb ik de Amazon met bloedend hart verkocht aan een student.Roest begon toen huis te houden en de ophanging was aan een grondige revisie toe,net als de hele auto trouwens.Ik had intussen een Citroën traction Avant uit 1947 gekocht,een 11 légère die ik nog altijd bezit en die ik nu na 30 jaar aan het restaureren ben.Ook hadden we,alweer voor 30.000 frank een 122s uit 69 gekocht,maar die had weinig liefde gekend en twee jaar later deed ik hem na de nodige avonturen van de hand.De 240 heeft zich na 190.000 km opgeofferd onder de voorbumper van een uitwijkende vrachtwagen,zonder persoonlijk letsel.Toch heb ik daarna nooit meer een Volvo gehad,ondanks proefritten met een V70 en later met een V50.Op de avonturen met de 122S kom ik nog wel eens terug,dat is een hoofdstuk apart.Veel rijplezier nog.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: toen ze nog bijna nieuw waren ...

Bericht door Rubicon » 17 feb 2011, 09:47

Leuk verhaal, maar af en toe een alinea-tje of blanco (tussen)regel zou het wel een stuk leesbaarder maken :wink:
Ik hoor graag het vervolg van je avonturen :)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: toen ze nog bijna nieuw waren ...

Bericht door DJ_Karinsky » 19 feb 2011, 22:04

Inderdaad een leuk verhaal ! nog meer van dat :D
maar als je een TA kan restaureren kon je de amazone dan niet restaureren ?
ook die 240 had 300.000 km, en dan na 190.000 km was hij per-total ? (of was dat dan met nieuwe B20 A motor die 190k km ?)

ik heb eens met een S80 D5 awd (ja zo 200pk he) gereden ... ook niet mis maarja ... de verzekering / taksen / zelf-niet-kunnen-aan-werken-dinges / dure grappen als je om de 5 min. naar de garage moet voor de kleinste prutsen .... :s en voor alles moet de pc eraan ... de vooruitgang zeker :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

micheltraction
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2011, 10:59

Re: toen ze nog bijna nieuw waren ...

Bericht door micheltraction » 21 feb 2011, 16:44

De amazon restaureren zat er toen niet in,te druk met kinderen en het huis.Voor alle duidelijkheid: 121 : meer dan 300.000km met de originele motor en dan nog een 5000-tal met de B20a,met de 122s misschien 20.000 en met de 240 dus 190.000 voor het ongeluk dat voor de auto fataal afliep,perte totale dus.Binnenkort meer over de 122s - saga. :)

Plaats reactie