Prijzen Klassiekers NL in vrije val...

Geef hier technische tips en ervaringen over Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Prijzen Klassiekers NL in vrije val...

Bericht door wurre » 19 jun 2013, 08:15

Per 2014 worden in Nederland paar veranderingen in de belastingen op Oudjes ingevoerd.

1) vrijstelling belasting nu pas vanaf 40 jaar (was ooit 25, dan 30 jaar)
2) auto's tussen de 26 en 40 jaar gaan rond de 120Euro/jaar betalen -maar dan mogen ze enkel beperkt gebruikt worden (verplicht de winter op stal)
3) wie het jaar door wil rijden betaalt de volle belasting
4) LPG en Dieselhokken betalen ALTIJD de volle belasting

Gevolg : prijzen voor auto's vanaf 1974 zijn in vrije val, prijzen voor pre-1974 stijgen.

De Be grens voor belastingvrijstelling ligt in 2014 op het jaar 1989....

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Prijzen Klassiekers NL in vrije val...

Bericht door Rubicon » 19 jun 2013, 09:07

Met als resultaat dat vooral de jongere klassiekers, vanaf de 240, door veel eigenaars nu linea recta naar de sloop worden verwezen! Als voordeel kan je nu natuurlijk een interessante 240 (of iets anders) voor een spotprijs op de kop tikken, dat dan wel weer..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Prijzen Klassiekers NL in vrije val...

Bericht door Volvodiesel » 19 jun 2013, 11:34

Zo zie je maar hoeveel liefhebbers er uiteindelijk zijn en hoeveel mensen gewoon een oude auto reden omdat het goedkoop was.

Ik moet wel toegeven dat als ze morgen hetzelfde in België doen, ik er ook een paar zou wegdoen of uitschrijven. Het zou immers onbetaalbaar zijn met 7 auto's.

Jammer voor Nederland. De markt is daar inderdaad compleet ingestort. Goed voor ons natuurlijk. De prijzen in België zakken ook omdat niet telkens een Nederlander met de mooiste koopjes gaat lopen ;)

Volgend jaar word mijn 740 turbo ook oldtimer!!! Eerst in Augustus wel nog een keer 400+ euro's dokken. ;)
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Prijzen Klassiekers NL in vrije val...

Bericht door imker » 19 jun 2013, 12:03

Ik vind het wel spijtig. T'is maar de vraag of het levendige oldtimergebeuren in Nederland nu ook niet gaat inzakken.
De 240 zal in ieder geval een pak zeldzamer worden.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Prijzen Klassiekers NL in vrije val...

Bericht door Rubicon » 19 jun 2013, 13:10

Dat vind ik ook heel jammer. En tot nu toe bestonden er heel wat kanalen en leveranciers die zich (bijna hoofdzakelijk) met onderdelen van 240's bezig hielden. Die zullen het nu ook wel een stuk lastiger krijgen om het hoofd boven water te houden :cry:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Prijzen Klassiekers NL in vrije val...

Bericht door DJ_Karinsky » 19 jun 2013, 23:39

Hoeft nog niet een extreem drama te zijn, als ze in de winter op stal "moeten" ... Oldtimer bewaard langer zonder zout gezien te hebben ;-)
Wel onnozel dat ze het nu optrekken naar 40j (ipv 30j). Vraag mij af met wat die bezig zijn ginder :? Rare dinges.
Het is de moment om een koopje te doen, hopelijk blijft het volvo gebeuren daar nog wat bestaan in NL. De echte die hards zullen er zich niets van aantrekken wss ;-) maar voor aankomende klassiekers zoals de recentere 850 & 940/960 ziet het er niet al te rooskleurig uit wellicht :?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Prijzen Klassiekers NL in vrije val...

Bericht door wurre » 20 jun 2013, 08:37

De NL overheid heeft gewoon de geldbuidel leeg en de buik vol van de oude (Duitse) dieselhokken die de laatste jaren massaal in NL werden ingevoerd om belastingvrij roetwolken te stoken...

Snapt alleen geen donder waarom op LPG omgezette auto's ook slachtoffer worden.

Op BE-sites nu plots verrassend veel geel-kenteken-auto's uit 1974 en later....terwijl op NL-sites de pre-1974 prijzen skyhigh gaan...

Voor België verwacht ik niet echt een verandering. Procentueel is het aantal oude auto's hier veel lager dan in NL.

Plaats reactie