amazon aandachtspunten

Geef hier technische tips en ervaringen over Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

amazon aandachtspunten

Bericht door stijnv » 23 okt 2013, 13:29

Zoals reed verteld in mijn voorstelronde ben ik tijdens mijn volgend verlof van plan om er een amazon bij te nemen als daily.
Het moet geen exemplaar in mint-condition zijn, maar een min of meer gezonde basis om later eventueel op verder te bouwen of om voorlopig gesteld te zijn en te leren rijden en werken aan een dagelijks gebruikte amazon.

De motoren zijn redelijk bulletproof en makkelijk om aan te werken, maar wat zijn de minder voor de handliggende pijnpunten?

Voor een normale keuring, geen oldtimer zal roest waarschijnlijk het grootste euvel zijn. In het oog springen meestal de de deuren, naden rond de koplampen, raamkaders en de geribbelde platen.
Zijn er nog plekken die wat extra aandacht verdienen, maar voor niet-kenners makkelijk over het hoofd worden gezien?

Zijn er zwakke plekken in de aandrijflijn of ophanging?

Alvast heel erg bedankt voor jullie combineerde wijsheid! :wink:

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door wurre » 24 okt 2013, 11:06

- binnenschermen. Als nog origineel, in welke toestand zijn ze? Als reeds vernieuwd, hoe is het laswerk?
- batterijbak
- raamboorden voorruit onderaan in de bochtjes en eventueel roestvorming er net onder. Kijk ook goed naar de A-stijl (zaklampje nodig)
- dorpels : origineel, hersteld of overzetplaatwerk
- wielkastranden achter : origineel, hersteld of overzetplaatwerk
- naad onder de achterlichten : is die er nog?
- reservewielbak
- beide hoeken in de koffer onder de lichten. daar zie je vaak gaten of geprutst laswerk.
- ribbeldelen
- vloerplaten : bestuurder en passagier
- onderkant : dwarsbalkjes onder de vloerplaten

Alles wat gebout of geschroefd is kan makkelijk vervangen worden. Voorvleugels, deuren, die kan je zelf vervangen. Voor wat hierboven staat is laswerk nodig en dat is duur. Koop jezelf de best mogelijke basis of zoek een beste vriend die goed kan lassen :)

Facturen van uitgevoerde werken of foto's. Motorrevisies zijn te vaak een pot rooie verf.

Of doe zoals Pieter hier op het forum, koop een goeie naakte kas en bouw lekker op. "mijn Combi : de opbouw begint"

Heb zelf twee Ama gekeurd voor dagelijks gebruik en verleden jaar met de twee samen net geen 10.000km gereden. Het kan dus prima! :D

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de latere bouwjaren (vlinderstuur, hoofdsteunen, inklapbare stuurkolom en dubbel gescheiden remcircuit met bekrachtiging, B20 met enkele carbu).

Hopelijk heb je hier wat aan!

Gebruikersavatar
Vicarras
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 sep 2012, 21:41
Locatie: Hageland

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door Vicarras » 24 okt 2013, 11:44

Oeps,te laat gezien hier. Wurre heeft al een goede uitleg gedaan.Inderdaad enig manier om echt te weten waar je mee gaat eindigen.Blijft anders voor een groot stuk een gok. Ook al ken je er wat van.

stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door stijnv » 24 okt 2013, 13:26

merci forumisti voor deze al zeer nuttige info! :D

Opbouwen van nul of een uitgebreid restauratie is momenteel geen optie. Zoals eerder geschreven ben ik sinds deze week weer voor het eerst in lange tijd autoloos en rijd ik bij thuiskomst liefst weer rond natuurlijk. :wink:

De (eerste) ama zou voor een redelijke prijs gevonden moeten worden, dus waarschijnlijk geen schoonheidsprijs winnaar, maar goed genoeg voor de keuring en voor mezelf en mijn veiligheid.

Ik trouw in september en vrouwlief start in januari haar eigen zaak, voorts hebben mijn vrienden en ik nog een lopend luchtgekoeld raceproject, dus het budget voor mijn daily is niet onbeperkt, of anders gezegd, als ik daar teveel aan geef, krijg ik dat moeilijk huisechtelijk verantwoord. :lol:

Het aanbod Belgische amazons is momenteel niet bijster uitgebreid, maar we hebben nog enkele weken om rond te kijken.

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door Pieter » 24 okt 2013, 13:36

Je hebt een oldtimer VW dus veronderstel ik dat je ook wel weet welke verborgen roest er aan zit. Kortom, ik geloof eigenlijk niet meer in probleemloos/goedkoop rijden met een 'rijdende opknapper'. Of je ergert je dood, of je staat veel in panne, of het kost je veel geld.

Neen, dan koop je beter een goedkoop 15 jaar oud Fiesta'tje met keuring, rij ermee tot er grote kosten aan zijn en doe hem dan weg en koop de volgende. Minder ergernis en goedkoper.

stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door stijnv » 25 okt 2013, 14:35

Bedankt voor het advies Pieter en ik versta heel goed wat je bedoelt.

Maar elke dag met een 15 jaar oude fiësta rond rijden, DAAR zou ik mij aan dood ergeren.

De meeste van mijn auto's waren niet moeders mooiste, maar startten, reden, stuurden en remden zodat ze geen gevaar vormden voor mij of mijn omgeving. Dat er eens een gat in een afwateringskoker of een reservewielbak zat; tja, die dingen werden stuk per stuk aangepakt of opgelapt.
En als ik dan een aantal jaar gereden heb, MET veel rijplezier en sleutelplezier en telkens zonder fout de keuring passeerde. Ja dan was dat mij die schappelijke aankoopprijs waard.

Mijn aanstaande rijdt met een normaal, hedendaags, betrouwbaar vehikel dat netjes dealer onderhouden wordt, daar mag ik niet mee spelen. :lol:

Die vw is trouwens ook niet mooi, die is 'bad ass' en moet enkel 400m in 13sec afleggen 8)

stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door stijnv » 25 okt 2013, 14:52

met het zusje van Imker zijne witte.. :wink:

Afbeelding

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door Pieter » 25 okt 2013, 15:41

Onderschat zo'n Fiestaatje niet hoor. Heb er zelf ook eentje (totaal basic) en rijdt écht leuk. Zit niets op en je hebt nog een echt rijgevoel :D Neenee, telkens als ik er instapte dan kwam er een lach op mijn gezicht die mijn moderne Opel Vectra niet kan geven !

Maar goed, als je weet waar je op moet letten dan bestaat de kans wel dat je een betrouwbare oldtimer koopt. Maar koop er dan eentje met wat geschiedenis/rekeningen zodat je wéét wanneer bijvoorbeeld de remmen zijn aangepakt. Want in Lyon staan met rokende schijven is eigenlijk echt niet leuk :roll:

Aandachtspunten die ik heb opgemerkt;
- vloerplaat bij de pedalen en aan de passagier
- spatbordranden (ja, duh ! )
- waar de achterophanging aan de auto hangt
- naden hier en daar

En de rest is gewoon techniek, kost wat maar je weet waar het straatje eindigt.

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door imker » 25 okt 2013, 16:07

stijnv schreef:met het zusje van Imker zijne witte.. :wink:

Afbeelding
De witte zijn de beste!!!!! 8) 8)
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

stijnv
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:28

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door stijnv » 25 okt 2013, 17:14

Hmm, die foto is precies wat groot uitgevallen :roll:

Ja imker, volgens mij trokken ze hard op mekaar, '87 dl sedan met een B200K in het vooronder, ik kocht ze met 160.000km op de teller.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: amazon aandachtspunten

Bericht door Rubicon » 27 okt 2013, 16:30

Tip; klap het rubber aan de ramen eens een stukje om, dan zie je meteen of de wagen herspoten is én of dit gedaan is door de ramen te demonteren. Dat zegt al veel over de kwaliteit van het restauratiewerk. vaak wordt er bezuinigd op het spuitwerk.

Neem een eenvoudige schroevendraaier mee en schroef eens een achterlicht los (twee vijsjes, dacht ik). Zelfde verhaal. Bij de Amazon die ik had gekocht bleek er toch wel wat gemodderd met de verf en plamuur.

Vergeet de rubbermatten op de vloer niet los te halen en de bodem goed te inspecteren.

Trouwens, bij restauratiewerk worden ook vaak de (verticale) naden onder de koplampen vooraan weggewerkt/dichtgesmeerd. Niet enkel achteraan.

Kijk of alles origineel is. Dat er een extra toerenteller, radio, of hoofdsteunen inzitten die er aanvankelijk niet inhoren, is niet zo belangrijk en verhoogt alleen het comfort. Maar als er een andere motor of versnellingsbak werd ingehangen, wordt het al een heel ander verhaal. Of ombouw van de achterste trommelremmen naar schijfremmen bijvoorbeeld. Nooit origineel geleverd, wordt wel eens gedaan. Dat zijn zaken waar ze bij de Belgische keuring niet om lachen.

Als je wat op het oog hebt, post er eens wat foto's van. Kunnen we meekijken. Meerdere paren ogen zien altijd meer! Of neem iemand mee als je de auto gaat bezichtigen, die heeft niets te winnen of verliezen bij het feit of de auto al dan niet wordt gekocht, maar biedt integendeel een nuchterdere en neutrale kijk.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie