ik ga op reis en neem mee...

Geef hier technische tips en ervaringen over Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
bobdelaplage
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 dec 2013, 21:54

ik ga op reis en neem mee...

Bericht door bobdelaplage » 20 nov 2014, 14:00

volvo 240 2,3 station BJ 91: ik neem mee ....electronicaparts(zonder twijfel!!!)

Je hoort toch regelmatig : de goede oude volvos houden er soms mee op door een onderdeeltje dat het ineens laat afweten....
Als ik de reacties en de iets complexere ontsteking van een 240 BJ 91 bekijk, lijkt het me wijs om een aantal spareparts bij de hand te hebben...
Hall sensor of BDP sensor...vul maar aan...
de vonkenversterker(eindtrap) (plaatje links nabij licht en batterij)
Bobine
(je oude) verdelerkap en rotor....
(je oude )bougiekabels...

De gedachte om een aantal parts te vervangen lijkt me geen overbodige luxe....
Nu vraag ik graag aan jullie, wat de "MUST HAVE ABOARD" s zijn in termen van electronica...

Ben een project bezig om 240 van 91 met 2,3f motor te laten lopen....momenteel geen vonk, en die blijkt al gauw met een reeks elektronica- factoren die in perfecte harmonie moeten samenwerken...
Hoe groot bleek mijn verbazing dat (volgens een 3tal bronnen een brandstofrelais een vonkproductie kan stilleggen. enfin...


Begon met contactsleutel die afbrak , en erna bleek eea ineens niet te willen samenwerken om een vonk te maken....na installatie nieuw stuurslot...
Dan kom je op een aantal onderdelen die al dan niet samenspannen :-/ om je een zoektocht van jewelste te bezorgen....

Met wat ik nu gaandeweg weet, zou ik het niemand toewensen die met zijn overigens zeer betrouwbare volvo , opeens te stranden met de handen in het haar, daar waar een relatieve kleine ingreep het euvel kan verhelpen...

De vraag kan ook anders gesteld: wat was bij jullie , al dan niet achteraf gezien , het meeste efficiënte onderdeel om aan boord te hebben om een Panne op te lossen bij de ?
Nog anders gezegd: Welke onderdelen willen er wel eens zonder waarschuwing mee ophouden , en hoe verhelpen met je eigen travel survival kit?

Sommige spareparts zijn echt goed te doen in prijs al dan niet in 2e hands, om je volvo meteen zelf te repareren on the road?
Welk onderdeel hebben jullie standaard mee op reis?

Vb:-Hoe lang gaat een BDP sensor gemiddeld mee vooraleer hij de geest geeft?
-Is het raadzaam om eea bij 300 000 + km te vervangen?
-Wat is de " houdbaarheidsdatum" van uw parts in uw wagen?
Ben erg benieuwd.
Mvg
Bob
Misschien bestaat het topic reeds...maar bij deze dan weer gerefreshed....

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: ik ga op reis en neem mee...

Bericht door Rubicon » 20 nov 2014, 16:49

Een goede basis-gereedschapset, een zaklamp, tie-wraps, isolatie- en ducttape, een bolletje elektrisch snoer en reservezekeringen zijn alvast een goede start. Natuurlijk altijd een container water en olie. In de auto ligt ook steevast een vraagbaak / Haynes. Voor de 242 voorzag ik ook een reserve rubber voor in de zenith-stromberg carburateur; het gebeurt nl. wel eens dat die beginnen lekken waardoor de vacuümwerking in de soep loopt. Ik weet dat sommigen daarnaast nog een extra brandstofpomp, bobine, condensator en verdelerkap meezeulen. Kan alvast geen kwaad.

HET belangrijkste item: mijn VAB-lidkaart :P
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: ik ga op reis en neem mee...

Bericht door Pieter » 22 nov 2014, 12:22

Inderdaad dat laatste. Ik heb geen koffer met gereedschap bij (enkel startkabels) maar wel een lidmaatschap van depannage.be ;) En daar heb ik al véél plezier van gehad hoor.

In de praktijk heb je net dat vitale onderdeel namelijk toch niet bij... En dan sta je daar met je hele auto vol spullen en gereedschap :roll:

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: ik ga op reis en neem mee...

Bericht door stef25042504 » 23 nov 2014, 17:46

Goede tip.
Vertrek met een auto die in orde is.
Als je weet dat er mankementen aan zijn, maak ze dan eerst in orde.

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: ik ga op reis en neem mee...

Bericht door lucas » 04 dec 2014, 10:30

stef25042504 schreef:Goede tip.
Vertrek met een auto die in orde is.
Als je weet dat er mankementen aan zijn, maak ze dan eerst in orde.

Inderdaad, van mijn gereedschapkoffer gebruik ik alleen maar de kurkentrekker en de ziboulateur. :wink:
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

jo
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2004, 12:07
Locatie: geraardsbergen

Re: ik ga op reis en neem mee...

Bericht door jo » 17 dec 2014, 21:44

In orde of niet ik neem toch wat spullen mee....je weet maar nooit...
Afhankelijk van model tot model kabel koppeling,olie,remolie,v-snaar,wat ijzerdraad en goed gereedschap en vooral mijn bijstandsnummer :)
altijd weer volvo

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: ik ga op reis en neem mee...

Bericht door stef25042504 » 20 dec 2014, 19:04

Groot gelijk.
Maar wat je mee neemt gaat meestal niet kapot.
Dat is gewoon de wet van Murphy.
Maar als je het niet mee neemt ...

Plaats reactie