En allemaal terug naar de keuring

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

BOSVOGEL
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door BOSVOGEL » 07 feb 2020, 12:45

Bericht van de dealer ontvangen.
Volvo was blijkbaar de enige constructeur met vrijstelling.
Elke wagen vanaf Euronorm 4 ondergaat nu de test.

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 410
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door Volvodiesel » 24 feb 2020, 14:05

Zo. De 764 TDIC is naar de keuring geweest. En helemaal goedgekeurd!! Terug 2 jaar goed. Verder eigenlijk een gewone keuring. Zolang alles origineel en in orde is, geen probleem denk ik. 49,40 euro om 2 uur te wachten en 5 minuten binnen te zijn!! Enkel een opmerking over de staat van de achterste uitlaatpot. De buitenmantel is roest, dat wist ik. Verder niks.

Wel een roettest gehad ondanks dat het een automaat is!! Maar is rustig uitgevoerd. Slechts 1 keer nodig ook. 2.85 terwijl ik 3 mag hebben. Dus ook dat is ok.

@Bosvogel, heb jij een officiële bevestiging van de dealer dat het maar mag vanaf euro 4? Anders wil ik die graag in de auto erbij steken. Kwestie van geen schade op te lopen bij die test. Blijft toch altijd met een bang hartje. Niet voor de uitstoot, maar voor de versnellingsbak.

Volgende is de 242. Hopelijk ook goed nieuws!! Daar uiteraard geen roettest... :p
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1533
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door DJ_Karinsky » 25 feb 2020, 10:04

Gisteren heb ik navraag gedaan bij mijn Volvo dealer. Blijkbaar doen ze nu bij alle diesel+automaat die roettest zei die ... :shock: :shock: vroeger niet.
Hij is er zeker ook geen voorstander van omwille van schade aan de versnellingsbak mogelijk !!! Maar op de keuring doen ze hun goesting blijkbaar :roll:

@ Volvodiesel : tegen mij zeiden ze op de keuring dat ik 3.5 mag hebben met een turbodiesel, en 3 met een gewone atmosferische diesel. :roll: :D :D
Gelukkig werd het rustig uitgevoerd bij u en dat men niet het pedaal ging instampen gelijk bij de mijne de eerste keer (jong gastje) . Wel ne manuele M46
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 27 feb 2020, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

BOSVOGEL
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door BOSVOGEL » 26 feb 2020, 17:06

@VOLVODIESEL - een officieel document mbt de vrijstelling heb ik niet

Mijn 164 ging gisteren naar de keuring en is goed bevonden. Evenwel het darmpje van de vacuümmeter losgekoppeld om binnen de grens van 4,5 te vallen. Volgende keuring in 2025.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door texaco » 26 feb 2020, 20:03

Ah de jouwe is van 1970?
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

BOSVOGEL
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door BOSVOGEL » 29 feb 2020, 19:01

Neen, Maart 1969.

Gebruikersavatar
volvop31
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 nov 2004, 19:31
Locatie: Schoten

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door volvop31 » 02 mar 2020, 15:47

Deze morgen naar de keuring geweest met mijn P1800S (1965) en alles ok. In 2025 opnieuw...
One old Volvo for life

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 410
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door Volvodiesel » 02 mar 2020, 23:40

Goed zo. Ik denk dat het merendeel van de liefhebbers weinig problemen gaan hebben op de keuring.

Morgen is mijn 242 aan de beurt. :)

Fingers crossed!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

volvo.144
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door volvo.144 » 03 mar 2020, 02:16

Ik ben liefhebber in hart en nieren van oldtimers, maar mijn Volvo 144 BJ 1967 gaat ieder jaar naar de keuring zonder enige opmerking. Mijn Volvo is in geschreven voor dagelijks gebruik en moet ieder jaar naar de keuring. Ik haat 0 platen. Als ik een oldtimer tegen kom op de baan met een 0 plaat, denk ik altijd dat er gebreken zijn aan zijn oldtimer die hij wil verdoezelen om met een 0 plaat te rijden en het geld er niet voor over geeft om zijn oldtimer in orde te zetten om veilig op de baan te rijden. Dit is mijn indruk. En nu de reacties op mij mening?

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1533
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door DJ_Karinsky » 03 mar 2020, 10:05

volvo.144 schreef:
03 mar 2020, 02:16
Ik ben liefhebber in hart en nieren van oldtimers, maar mijn Volvo 144 BJ 1967 gaat ieder jaar naar de keuring zonder enige opmerking. Mijn Volvo is in geschreven voor dagelijks gebruik en moet ieder jaar naar de keuring. Ik haat 0 platen. Als ik een oldtimer tegen kom op de baan met een 0 plaat, denk ik altijd dat er gebreken zijn aan zijn oldtimer die hij wil verdoezelen om met een 0 plaat te rijden en het geld er niet voor over geeft om zijn oldtimer in orde te zetten om veilig op de baan te rijden. Dit is mijn indruk. En nu de reacties op mij mening?
De mijne met O-plaat staan in orde eigenlijk ... als er wat kapot is moet het hersteld worden !! simpel :D Maar er zijn er indd wellicht bij die er niet te nauw naar kijken en maar blijven rijden, gelukkig is er voor deze nu ook de keuring (controle). Maarja als't kapot gaat en je moet binnen 2j of 5j eens terug naar de keuring ... :roll: Nadeel met O plaat is dat je er geen woon/werk verkeer mag mee doen ook maar begrijpelijk als je maar bvb 40 eur verzekering per jaar betaald. Veel liefhebbers zorgen er wel voor dat het terug in orde komt :-) (en die wat op de hoogte zijn van de mekaniek)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 410
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door Volvodiesel » 03 mar 2020, 20:55

Ik zou niet weten waarom een auto met een O-plaat minder in orde zou zijn... Het blijft toch uw eigen veiligheid. Als ik er elk jaar met 7 naar de keuring moet die amper 500km gereden hebben is dat toch ook nutteloos.

Ook de 242 is vandaag in orde bevonden na 4 jaar geen keuring gezien te hebben. Enkel een opmerking over wat roest aan de uitlaat. Maar die stond er in 2016 ook al op. En de CO was op het randje. Die laten we binnenkort dus even bij regelen.

Een liefhebber onderhoud zijn auto. Zo simpel is het. Er zijn inderdaad o-platen die gebruikt zijn om de keuring te ontduiken. Maar de komende 5 jaar gaan die er allemaal uit... Want ze moeten allemaal de revue passeren. Ofwel maken ze kosten of ze doen hem weg.

Op naar de volgende! Tegen 15 mei moet de 765 geweest zijn. :D :D
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Plaats reactie