Invoer volvo vanuit Nederland

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SVENSK TIGER
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 feb 2010, 19:05

Invoer volvo vanuit Nederland

Bericht door SVENSK TIGER » 14 jan 2011, 10:45

In de verre toekomst zou ik wel eens een volvo vanuit Nederland willen invoeren. Heeft iemand hier ervaring mee en welke documenten moet er zeker bijzijn om de auto in België te kunnen inschrijven. Ik denk dat je hier beter goed voorbereid aan begint.
Op de site van de BFOV is hierover ook wat te vinden maar mijn computer krijgt deze dingen niet geopend.
Alvast dank voor de nuttige tips.

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Invoer volvo vanuit Nederland

Bericht door imker » 14 jan 2011, 14:23

contacteer volvodiesel hier op het forum eens. Hij heeft juist een 740 ingevoerd
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Invoer volvo vanuit Nederland

Bericht door Volvodiesel » 14 jan 2011, 15:18

Klopt. Hij is zo goed als ingevoerd. Moet nog enkel naar de keuring. Op zich niet zo'n moeilijke procedure zolang je maar alle nodige papieren bij de auto hebt.


1.
Als je beslist hebt om te kopen, zorg dan dat de verkoper een duidelijke verkoop factuur opstelt. Deze is heel belangrijk bij het aanmelden bij de douane. Hierin moet vermeld staan: Datum van de aankoop, adres van zowel verkoper als koper, de prijs in cijfers en in letters, chassisnummer van de auto, bouwjaar van de auto, merk en type, motorinhoud, ... Plaats er zoveel mogelijk gegevens van de wagen bij zodat er geen discussie kan zijn.

2.
Laat de verkoper de auto uitschrijven met een uitvoerverklaring. Dit gaat in Nederland heel snel. Kan dezelfde dag nog. Hij gaat daar naar het plaatselijke RDW kantoor, schrijft de auto uit, geeft de platen binnen en krijgt een uitvoerverklaring terug mee tesamen met Deel 1A, Deel 1b en deel 2 van het inschrijvingsbewijs. Het deel 3 word achtergehouden tesamen met de nederlandse platen. Als je met de auto naar huis wil rijden kan je een set exportplaten aanvragen op het moment dat de uitvoerverklaring word opgesteld. Je krijgt dan een setje witte nederlandse platen mee die een week of twee geldig zijn waarmee je dan naar huis kan rijden. Vergeet deze niet te verzekeren anders ben je strafbaar.

3.
Eens de auto bij je thuis staat ga je naar het plaatselijke douanekantoor hier in België. Je neemt het best de auto mee. Soms willen ze deze controleren. Bij mij was dit niet het geval maar het bespaart je een rit. Je neemt de aankoop factuur mee, de uitvoerverklaring en de drie delen van het nederlandse inschrijvingsbewijs die je nog hebt. Meld je gewoon aan, zeg dat het om een auto in te voeren is en zij doen de rest. Als alles klaar is krijg je een roos inschrijvingsformulier met een invoervignet erop. En een heleboel stempels op het originele inschrijvingsbewijs. Kosten: 15 cent voor het vignetje op het formulier.

4.
Deze stap is niet altijd nodig. Als je al een Europees gelijkvormigheidsattest bij de auto hebt sla je deze gewoon over. Heb je dit niet heb je twee keuzes:

a. Je kan langsgaan bij de officiële invoerder van het merk auto dat je gekocht hebt. Voor Volvo is dat dus de gewone Volvo-dealer. Neem de papieren van de wagen uiteraard mee. Daar vraag je gewoon of ze een gelijkvormigheidsattest kunnen aanvragen voor jouw wagen. Niet elke dealer heeft verstand van deze zaken heb ik ondervonden. Ik heb bij 2 dealers langs geweest en de eerste bekeek me alsof ik de vraag van 1 miljoen had gesteld. Bij de tweede was het een kwestie van een weekje te wachten en 40 euro te betalen.

b. Je kan ook aan een Europees gelijkvormigheidsattest komen via de autokeuring. Dan maak je een afspraak voor een invoerkeuring. Ga je met de auto langs. En dan word de auto gekeurd op bepaalde punten en originaliteit. Zit er een sportuitlaat onder dan lukt dit dus al niet. Je kent de mannen van de keuring hier he. ;) Je kan voor deze keuring wel gewoon met de platen van je huidige auto gaan. Kost: iets meer dan 100 euro.

De eerste optie heb ik gekozen en dat ging heel vlot.

5.
De laatste stap. Een keuring voor verkoop. Je gaat de auto uiteraard niet verkopen maar het is natuurlijk de enige manier om de auto hier in België in te schrijven. Het probleem dat je hier nu hebt is dat je niet met de platen van je huidige wagen naar een keuring voor verkoop kan gaan. De keuring meester zal weigeren en je gewoon naar huis sturen. De enige oplossing die hier voor is, is om iemand met garageplaten (Z-platen) te zoeken die de auto voor jou wil keuren. Eens je deze gevonden hebt geef je alle papieren mee. (Nederlands inschrijvingsbewijs, gelijkvormigheidsattest, roos formulier en aankoop factuur), de wagen word gekeurd, je roos formulier word vervolledigt en je kan de wagen verzekeren en platen aanvragen. De kosten hier kunnen snel oplopen. Er zijn garagehouders die schappelijk zijn, maar er zijn er ook die al snel 100 euro huur vragen voor de Z-platen bovenop de kosten van de keuring en de werkuren. Vraag dus vooraf waar je je kan aan verwachten.

Ik zit dus in de laatste stap. Nog enkel keuren dus. De rest is vlot en probleemloos verlopen. Veel succes!!

Zit je nog met vragen, dan laat je maar iets weten. :wink:
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
SVENSK TIGER
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 feb 2010, 19:05

Re: Invoer volvo vanuit Nederland

Bericht door SVENSK TIGER » 14 jan 2011, 18:57

@ volvodiesel

Het is redelijk wat om mee rekening te houden precies :o maar zo te zien wel doenbaar. Met al deze tips zal ik zeker rekening houden, waarvoor dank trouwens :!:

Wat die verzekering betreft voor de terugrit : heb je deze genomen bij je verzekeringsagent is België of elders, heb je ook geen geldig nederlands keuringsbewijs (apk) nodig voor inschrijving in België ?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 240 turbo of een 480 turbo maar dit is enkel mogelijk als ik mijn amazon verkoop :( . Of ik dit over mijn hart zal krijgen weet ik nog niet want die amazon die heeft voor mijn toch een emotionele waarde :? . We zien wel.

Alvast tot op de nieuwjaarsreceptie te Aarschot.

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Invoer volvo vanuit Nederland

Bericht door Volvodiesel » 15 jan 2011, 00:43

Valt allemaal wel mee hoor. Het lijkt veel maar voor je het weet is het allemaal in orde. Zorg er gewoon voor dat al je papieren erbij zijn en de rest volgt vanzelf. :D

Ik heb geen export platen aangevraagd. De verzekering van die platen kan alleen in Nederland en kost om en bij de 200 euro. Ik heb het op een andere manier gedaan. ;) Het veiligste is natuurlijk op een trailer naar huis brengen. Ik heb je een prive berichtje gestuurd met de details hoe ik het gedaan heb. ;)

Een geldige apk heb je voor zover ik weet niet nodig aangezien de auto hier toch herkeurd word. Het is natuurlijk goed om weten dat de auto in Nederland niet afgekeurd is, want anders word hij hier gewoon ook afgekeurd natuurlijk. De mijne had net een verse APK zoals ze daar zeggen. Stuurkogel was vervangen en verder niks noemenswaardig.

Een 480 turbo is een heerlijke auto. Niet normaal hoe dat vooruit gaat. :D Een 240 turbo in goede staat zal veel moeilijker te vinden zijn dan een 480 of een 740.

Laat iets weten als het zo ver is he. ;)
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Invoer volvo vanuit Nederland

Bericht door Rubicon » 15 jan 2011, 12:32

Ik weet het niet zeker, maar het is misschien wel mogelijk om het voertuig te verzekeren bij een Belgische verzekeringsagent. Dat gebeurt dan op basis van het chassisnummer. Even informeren bij de verzekeringsmaatschappij en je weet genoeg.

De import van een Nederlands voertuig dateert in mijn geval al uit 2006, maar volgens mij bespaart de gelijkvormigheidskeuring een keuring voor verkoop. Deze keuring om een gelijkvormigheidsattest te bekomen heeft uiteraard wel als risico dat je voertuig om een onbenulligheid kan worden afgekeurd - wat je kan omzeilen door een dergelijk attest bij de dealer aan te vragen. Maar indien ie wordt goedgekeurd, ontvang je van de keuring wel een formulier aanvraag tot inschrijving. Dit bespaart je dan meteen een hoop gedoe met Z-platen. De meerkost van de gelijkvormigheidskeuring is dan niet te vergelijken met wat je aan huur van de Z-platen en werkuren van de garagehouder betaalt. Maar nogmaals, ik weet het niet helemaal zeker en bovendien kan e.e.a. wel al veranderd zijn ook. Hoe recenter (het type) Volvo, hoe meer kans dat er natuurlijk al een Europees geldend gelijkvormigheidsattest zal bijzitten. Is meestal wel het geval vanaf de tweede helft van de jaren '90.

De keuring in België zal absoluut geen rekening houden met APK of de gegevens op het NLs kentekenbewijs. De Belgische keuring staat op zichzelf. Dus als in NL een automaat bv werd omgebouwd naar een handbak, en aldaar werd goedgekeurd en aangepast op het kentekenbewijs..... ben je er toch aan voor de moeite. Ook al is het goedgekeurd in Nederland, in België zal ie zo goed als zeker worden afgekeurd wegens niet origineel. Wat de APK betreft: de aanwezigheid ervan is inderdaad alleen maar iets positiefs. Het zegt nooit alles, maar je hebt toch al een indicatie dat het voertuig aan de belangrijkste punten zou moeten voldoen :)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie