Verkeersbel w duurder voor wagen ouder dan 3j

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Verkeersbel w duurder voor wagen ouder dan 3j

Bericht door DJ_Karinsky » 05 sep 2012, 22:41

Moet je dit eens bekijken ....

ipv de gewone hard werkende mens te kl***en geld af te troggelen zouden ze zich beter bezig houden met de criminelen in den bak te houden ipv ze na 2 uur alweer vrij te laten (hervormen justitiesysteem)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... jaar.dhtml

Dat ziet er gezellig uit ! En ik die dacht dat mijn verkeersbelasting ging wegvallen vanaf 2014 ......... pfff :roll:
natuurlijk nog maar euh voorstellen / komkomertijd enzo maar zal er wel van komen allicht :roll:

Als ik mij goed herinner stoot een Diesel meer CO2 uit dan een Benzine ? [g/km]
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Verkeersbel w duurder voor wagen ouder dan 3j

Bericht door Rubicon » 06 sep 2012, 14:37

Een diesel stoot minder CO2 uit dan een benzine, maar wel meer roet en ander fijn stof, waardoor diesel in feite minstens even slecht voor het milieu is als benzine. Maar tegenwoordig roepen ze enkel vanalles over CO2-uitstoot, terwijl de rest maar voor het gemak even onder het tapijt wordt geveegd. Onze gewesten scoren zowat het slechtst op wereldschaal wat betreft de concentratie van fijn stof in de lucht!

Een dieselmotor wordt ook geacht zuiniger te zijn dan een benzinemotor, maar wat men ook maar vergeet is dat een dieselmotor van dezelfde capaciteit als een benzinemotor (cylinderinhoud) minder vermogen heeft dan de benzine. Om dat te compenseren dienen de dieselmotoren die eenzelfde vermogen hebben als de benzinemotor, een grotere cylinderinhoud te hebben. Met natuurlijk weer een hoger verbruik tot gevolg.

Het hele systeem zit zo ongelooflijk krom in elkaar: elektriciteit wordt dan weer geprezen omdat het geen CO2-uitstoot heeft en te boek staat als 'milieuvriendelijke' brandstof. Maar elektriciteit wordt wel gegenereerd door grote centrales die tonnen fossiele brandstoffen verstoken, of door de omstreden kerncentrales. Wie zijn huis op elektriciteit verwarmd, wordt bestraft door een lage EPC-score, omwille van het feit dat elektriciteit et als minder milieuvriendelijk wordt beschouwd dan een verwarming op aardgas. Onder meer ook omdat het rendement van elektriciteit veel lager ligt (er gaat immens veel energie verloren, tegen de elektrische stroom je stopcontact heeft bereikt). Maar op vlak voertuigen geldt die redenering plots niet meer en wordt elektriciteit bejubeld??

Ik kan maar niet begrijpen dat het oprijden van een oudere auto eigenlijk wordt afgestraft door een hogere verkeersbelasting. Dit terwijl verschillende onderzoeken reeds hebben aangetoond dat het oprijden van een bestaande auto veel minder belastend voor het milieu is dan een nieuwe 'zuinigere' auto te kopen. Alleen al de sloop van de oude auto en productie van de nieuwe auto veroorzaakt een enorme impact op het milieu, die simpelweg niet opweegt tegen het behouden van het bestaande wagenpark.

En bompa die met zijn twintig jaar oud autootje per jaar 1000 km aflegt betaalt plots het driedubbel tarief, vergeleken met de directeur die met zijn 'zuinige' nieuwe slee 70.000 km per jaar aflegt. Ah jaa.. want de zuinige slee stoot minder CO2 uit.

Wanneer gaat de overheid eens inzien dat een rechtvaardige wegentaks enkel zal worden bereikt door een belasting op de werkelijk gereden kilometers?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Verkeersbel w duurder voor wagen ouder dan 3j

Bericht door DJ_Karinsky » 06 sep 2012, 22:06

Amen !
Nee maar het is juist hetgeen je hier zegt mbt tot CO2 van diesel en benzine. (en fijn stof ...)
Ik weet alleen dat bvb een 240 diesel of oude volvo diesel veel meer rookt dan de huidige en dat die oudere diesels veel gezonder zijn. Want de nieuwe hebben fijnere partikels (fijn stof) en als je dat inademt gaat dat tot diep in uw longen. En van de oudere diesel zijn de partikels veel groter en veel minder schadelijk voor de gezondheid. (oudere diesel = zonder common rail)

en inderdaad, ze mogen dat systeem nu wel eens gaan aanpassen naar het aantal afgelegde km ... en niet "gewoon" kijken naar de ouderdom van de wagen hetgeen ze hier al jaren doen in Belgie ... (of vlaanderen enfin). En je gaat mij niet wijsmaken dat al dat fijn stof en zeker de CO2 uitstoot van de brave huisvader komt die een paar km aflegt met zijn wagen / jaar. Dat ze eens beginnen kijken naar de transportsector en naar de industrie he. Als ze dat aanpakken zal de CO2 uitstoot en het fijn stof al FEL verminderen... En ook ... de stock zit op de baan, nergens geen voorraden meer .. doet er zeker ook geen goed aan. Maar het is toch die dat met zijn oude wagen rondrijd heel veel vervuild! Niet dus!
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Verkeersbel w duurder voor wagen ouder dan 3j

Bericht door imker » 07 sep 2012, 07:34

DJ_Karinsky schreef:Amen !
Nee maar het is juist hetgeen je hier zegt mbt tot CO2 van diesel en benzine. (en fijn stof ...)
Ik weet alleen dat bvb een 240 diesel of oude volvo diesel veel meer rookt dan de huidige en dat die oudere diesels veel gezonder zijn. Want de nieuwe hebben fijnere partikels (fijn stof) en als je dat inademt gaat dat tot diep in uw longen. En van de oudere diesel zijn de partikels veel groter en veel minder schadelijk voor de gezondheid. (oudere diesel = zonder common rail)

en inderdaad, ze mogen dat systeem nu wel eens gaan aanpassen naar het aantal afgelegde km ... en niet "gewoon" kijken naar de ouderdom van de wagen hetgeen ze hier al jaren doen in Belgie ... (of vlaanderen enfin). En je gaat mij niet wijsmaken dat al dat fijn stof en zeker de CO2 uitstoot van de brave huisvader komt die een paar km aflegt met zijn wagen / jaar. Dat ze eens beginnen kijken naar de transportsector en naar de industrie he. Als ze dat aanpakken zal de CO2 uitstoot en het fijn stof al FEL verminderen... En ook ... de stock zit op de baan, nergens geen voorraden meer .. doet er zeker ook geen goed aan. Maar het is toch die dat met zijn oude wagen rondrijd heel veel vervuild! Niet dus!
ANDY FOR PRESIDENT!!!!! Mijn stem hebt ge alvast. :D :D
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: Verkeersbel w duurder voor wagen ouder dan 3j

Bericht door wurre » 07 sep 2012, 13:00

geen zorgen voor wie met oude Volvootjes rijdt :D

Er zijn GEEN officiële cijfers bekend op wagens van voor 1995 :lol:

http://www.ecoscore.be/

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: Verkeersbel w duurder voor wagen ouder dan 3j

Bericht door Youk » 07 sep 2012, 14:16

Hehe, ook mijn 850 staat niet in dat overzicht. Die is van '94 met een 2.0 20 klepper. Enige die er in staat is de 2,5 20 klepper. Waar zijn de 2 10 kleppers, de 2.0 turbo's en de 2,3 turbo's?

Trouwens er wordt nu toch al betaald voor gereden kilometers en de uitstoot die dat voortbrengt. Waar zijn anders al die accijnzen en BTW op brandstoffen voor.

Plaats reactie