oldtimerstatuut

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: oldtimerstatuut

Bericht door DJ_Karinsky » 05 sep 2013, 22:32

:shock: :shock: Normaal heb je geen GVA nodig als je een auto ouder dan 25j (dus 25j en 1 dag bv.) wilt inschrijven ...
Ttz wie je vasthebt bij DIV zeker, die zal dat allicht niet weten dat een "o-plaat" iets anders is dan een inschrijving met gewone plaat. Pfff, typisch België terug zeker :-( In't buitenland (Duitsland - Frankrijk - Nederland) verloopt die handel toch veel soepeler mijn inziens :shock:

Allez, dat beloofd (weeral) als ik de mijne wil inschrijven. Vraag mij af wat voor een soap ik ga meemaken.

btw. Kan je niet naar een DIV kantoor gaan bij u in de buurt ? Dat gaat normaalgezien veel sneller, kennis van mij heeft zo een kever van 68? ingeschreven op een paar dagen (wel normale plaat) en kreeg plaat thuis toegestuurd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: oldtimerstatuut

Bericht door wurre » 06 sep 2013, 09:36

Hey DJ :-) Dat dacht ik dus ook dat voor een O-Plaat op een 25+ doos er geen GLV nodig was.

Maar toch moest ik een copij opsturen....

Ik heb de vraag aan de BFOV gesteld en aan DIV.
Als ik antwoord krijg, dan laat ik dat hier zeker weten.

Het DIV antenne in mijn buurt (Harelbeke) is al even gesloten.

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: oldtimerstatuut

Bericht door wurre » 07 sep 2013, 13:28

BFOV mailt :

Een gelijkvormigheidsattest is NIET NODIG voor een oldtimer dat ingeschreven zal worden met een O-plaat
Dit is enkel nodig wanneer u de oldtimer zou wille inschrijven met een gewone nummerplaat en met jaarlijkse keuring
Indien de DIV dit eist moet u nagaan of uw roos formulier dat u bij de keuring bekomen hebt de stempel 'ENKEL OLDTIMER' vermelde of niet. Deze stempel is nodig om vrijgesteld te worden van technische keuring en gelijkvormigheidsattest.

DIV : albsolute stilte

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: oldtimerstatuut

Bericht door Rubicon » 08 sep 2013, 13:24

Die stempel "Oldtimer" ... daar kan het 'm inderdaad in zitten natuurlijk. Bij mij was de keuring vergeten die stempel te plaatsen op het keuringsattest. Daar wees de DIV-antenne me fijntjes op, toen ik een plaat wilde aanvragen. Ik moest toen terug naar de keuring om die stempel te laten plaatsen. Gelukkig lag de DIV-antenne in Zwijnaarde toen nog naast het keuringstation (is inmiddels verhuisd), maar weer een hoop tijd verloren natuurlijk. :roll:

Weetje:
ALLE INGEVOERDE oldtimers hebben een gelijkvormigheidsattest nodig, eens je ze in België normaal wilt inschrijven, ongeacht het bouwjaar.
Bij oldtimers die van oorsprong in België waren ingeschreven, is een GVA (bij normale inschrijving) enkel nodig als het voertuig gebouwd is NA juni 1968.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

bemk3
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2015, 14:46

Re: oldtimerstatuut

Bericht door bemk3 » 16 sep 2015, 21:50

Rubicon schreef:Die stempel "Oldtimer" ... daar kan het 'm inderdaad in zitten natuurlijk. Bij mij was de keuring vergeten die stempel te plaatsen op het keuringsattest. Daar wees de DIV-antenne me fijntjes op, toen ik een plaat wilde aanvragen. Ik moest toen terug naar de keuring om die stempel te laten plaatsen. Gelukkig lag de DIV-antenne in Zwijnaarde toen nog naast het keuringstation (is inmiddels verhuisd), maar weer een hoop tijd verloren natuurlijk. :roll:

Weetje:
ALLE INGEVOERDE oldtimers hebben een gelijkvormigheidsattest nodig, eens je ze in België normaal wilt inschrijven, ongeacht het bouwjaar.
Bij oldtimers die van oorsprong in België waren ingeschreven, is een GVA (bij normale inschrijving) enkel nodig als het voertuig gebouwd is NA juni 1968.
Even een heel oud topic bovenhalen maar ik wil even iets heel duidelijk maken

Als je een oldtimer invoert heb je GEEN gelijkvormigheidsattest nodig. Een oldtimer word NIET gecontroleerd op gelijkvormigheid en het is dus absoluut niet nodig.
Aantal maanden geleden een auto van 89 uit nederland ingevoerd.

Uitvoeren in nl
Papieren naar de douane brengen
Keuren en verzekeren / inschrijven

Allemaal op 1 dag perfect mogelijk :)

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: oldtimerstatuut

Bericht door DJ_Karinsky » 17 sep 2015, 09:34

Ondertussen is de wetgeving veranderd sinds 2013 en is een GVA niet meer nodig voor een O-plaat inderdaad.
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 19 sep 2015, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: oldtimerstatuut

Bericht door Rubicon » 18 sep 2015, 23:19

bemk3 schreef:
Rubicon schreef:Die stempel "Oldtimer" ... daar kan het 'm inderdaad in zitten natuurlijk. Bij mij was de keuring vergeten die stempel te plaatsen op het keuringsattest. Daar wees de DIV-antenne me fijntjes op, toen ik een plaat wilde aanvragen. Ik moest toen terug naar de keuring om die stempel te laten plaatsen. Gelukkig lag de DIV-antenne in Zwijnaarde toen nog naast het keuringstation (is inmiddels verhuisd), maar weer een hoop tijd verloren natuurlijk. :roll:

Weetje:
ALLE INGEVOERDE oldtimers hebben een gelijkvormigheidsattest nodig, eens je ze in België normaal wilt inschrijven, ongeacht het bouwjaar.
Bij oldtimers die van oorsprong in België waren ingeschreven, is een GVA (bij normale inschrijving) enkel nodig als het voertuig gebouwd is NA juni 1968.
Even een heel oud topic bovenhalen maar ik wil even iets heel duidelijk maken

Als je een oldtimer invoert heb je GEEN gelijkvormigheidsattest nodig. Een oldtimer word NIET gecontroleerd op gelijkvormigheid en het is dus absoluut niet nodig.
Aantal maanden geleden een auto van 89 uit nederland ingevoerd.

Uitvoeren in nl
Papieren naar de douane brengen
Keuren en verzekeren / inschrijven

Allemaal op 1 dag perfect mogelijk :)
Je verwart twee dingen. Er is een verschil tussen een oldtimer als 'normaal' voertuig inschrijven, of als oldtimer inschrijven. In het eerste geval had - let op: 'had' - een ingevoerde oldtimer ALTIJD een GVA nodig, ongeacht het bouwjaar. Natuurlijk niet als dat voertuig als oldtimer werd ingeschreven, maar daar ging het dus net niet over. Een van oorsprong Belgische oldtimer had - bij inschrijving als normaal voertuig - GEEN GVA nodig (Indien eerste inschrijving voor juni 1968), in tegenstelling tot zijn geïmporteerde collega's. Dat was de wet, zoals ze gold toen de oude berichten in dit topic werden geschreven ;)

@DJ: de wetgeving is inderdaad inmiddels veranderd, maar niet zoals je zegt. Het is namelijk zo dat ingevoerde oldtimers nu ook GEEN GVA meer nodig hebben bij hun inschrijving als normaal voertuig. In die zin is de scheve situatie tussen Belgische en ingevoerde, buitenlandse, oldtimers dus gelijk getrokken.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: oldtimerstatuut

Bericht door DJ_Karinsky » 19 sep 2015, 09:44

Rubicon schreef: @DJ: de wetgeving is inderdaad inmiddels veranderd, maar niet zoals je zegt. Het is namelijk zo dat ingevoerde oldtimers nu ook GEEN GVA meer nodig hebben bij hun inschrijving als normaal voertuig. In die zin is de scheve situatie tussen Belgische en ingevoerde, buitenlandse, oldtimers dus gelijk getrokken.
Ow ok, ben je zeker ? Ik vermoed dat ze er hier of daar nog zullen naar vragen (op de keuring bvb ...) . Iets van de bomen en het bos :P
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

bemk3
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2015, 14:46

Re: oldtimerstatuut

Bericht door bemk3 » 20 sep 2015, 22:02

DJ_Karinsky schreef:
Rubicon schreef: @DJ: de wetgeving is inderdaad inmiddels veranderd, maar niet zoals je zegt. Het is namelijk zo dat ingevoerde oldtimers nu ook GEEN GVA meer nodig hebben bij hun inschrijving als normaal voertuig. In die zin is de scheve situatie tussen Belgische en ingevoerde, buitenlandse, oldtimers dus gelijk getrokken.
Ow ok, ben je zeker ? Ik vermoed dat ze er hier of daar nog zullen naar vragen (op de keuring bvb ...) . Iets van de bomen en het bos :P
Ik ben heel zeker, aantal maanden geleden pas gedaan (NL-> BE) maar inderdaad niet iedereen op de keuring is even snugger en der zijn der een paar die denken dat ze weten hoe het moet maar volledig verkeerd zijn. Dan is het dus aan u om (liefst vriendelijk, da helpt wel) duidelijk te maken hoe het wel moet, desnoods met de stationschef erbij.

Just so you know, ge kunt als ge toch bezig zijt ook er een ander motorblok insteken en op papier laten zetten bij de DIV (dan veranderen ze uw CC en KW) kwestie van in orde te zijn. Maakt het ook wat interresanter aangezien er in NL wel redelijk wat wagens rijden waar een ander motor insteekt.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: oldtimerstatuut

Bericht door Rubicon » 22 sep 2015, 19:33

Klopt! Zoals elders op het forum al eens aangehaald: de keuringstations doen allemaal nog steeds hun eigen zin. Er zijn er steeds waar men een GVA eist, ondanks dat het wettelijk niet meer verplicht is! Zelfs een verhaal opgepikt dat een stationschef hiervoor een berisping kreeg van de hogere directie, maar slechts repliceerde 'mijn keuringstation, mijn wetten'. Zeer jammer.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie