oldtimerstatuut
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
- Locatie: Ham 3945
oldtimerstatuut
Hallo ,Ik heb op internet op www.bsra.be/index.php/leden/oldtimerstatuut gelezen dat per 1 juni het oldtimer statuut gaat veranderen en dat je gewoon dag en nacht ,behalve werk verkeer met je oldtimer mag rijden.Heeft iemand hier van gehoord of kan die dit toelichten .m.v.g. A.Doomen.
Re: oldtimerstatuut
Meer info over zo'n onderwerpen kan je altijd terugvinden bij de BFOV. Hier heb je een link naar wat info erover. Let wel op dat dit pas van kracht wordt na publicatie in het Belgische Staatsblad. Dus als dat op 1 juni is dan gaan die regels die dag in.
Re: oldtimerstatuut
Hallo,
Mijn eigen mening;
Het KB zal niet op 01 juni verschijnen, omdat de gewesten nog niet klaar zijn met hun eigen wetgeving.
Dit zal een ferme bordeel zijn, tussen ons...
Mijn eigen mening;
Het KB zal niet op 01 juni verschijnen, omdat de gewesten nog niet klaar zijn met hun eigen wetgeving.
Dit zal een ferme bordeel zijn, tussen ons...
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: oldtimerstatuut
Dat is inderdaad zo dat je dag en nacht zal kunnen rijden met uw oldtimer, maar Whatelet moet het nog ondertekenen zeker ?? en daarna moet het inderdaad gepubliceerd worden in het staatsblad, daarna is het pas van kracht (of als de BFOV een mailke met nieuws-update zal sturen enz)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: oldtimerstatuut
Dat zal blijkbaar toch nog wat voeten in de aarde hebben!
Lees maar
http://www.knack.be/belga-politiek/clae ... 123118.htm:
Groeten,
Hedwig
Lees maar
http://www.knack.be/belga-politiek/clae ... 123118.htm:
Groeten,
Hedwig
There is no substitute for driving a 780
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: oldtimerstatuut
Allez vooruit, weeral uitstel ... 't zal wel eens goedkomen zeker ?
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: oldtimerstatuut
Eigenlijk vind ik dat geen goede zaak... Vind heel die oldtimerregeling geen goede zaak.
Als je het puur rationeel bekijkt is het toch niet logisch dat een auto zomaar op de weg mag zonder 1 keuring. Dat ze je op een oldtimerkeuring niet kunnen afkeuren ok, maar ze zouden je toch wel mogen inlichten met de problemen van je auto.
Allé, op die manier komen er toch écht gevaren op de weg... Ben voorstanden van een verplichte informatieve 2 jaarlijkse keuring van je oldie. Zodat de eigenaar tenminste weet wat er allemaal scheelt...
Als je het puur rationeel bekijkt is het toch niet logisch dat een auto zomaar op de weg mag zonder 1 keuring. Dat ze je op een oldtimerkeuring niet kunnen afkeuren ok, maar ze zouden je toch wel mogen inlichten met de problemen van je auto.
Allé, op die manier komen er toch écht gevaren op de weg... Ben voorstanden van een verplichte informatieve 2 jaarlijkse keuring van je oldie. Zodat de eigenaar tenminste weet wat er allemaal scheelt...
Re: oldtimerstatuut
Wat betreft veiligheid heb je idd gelijk maar andere zaken zoals milieu daar kan je niet dezelfde maatstaven hanteren. Misschien zou het beter zijn een beter aangepaste keuring te doen.Pieter schreef:Eigenlijk vind ik dat geen goede zaak... Vind heel die oldtimerregeling geen goede zaak.
Als je het puur rationeel bekijkt is het toch niet logisch dat een auto zomaar op de weg mag zonder 1 keuring. Dat ze je op een oldtimerkeuring niet kunnen afkeuren ok, maar ze zouden je toch wel mogen inlichten met de problemen van je auto.
Allé, op die manier komen er toch écht gevaren op de weg... Ben voorstanden van een verplichte informatieve 2 jaarlijkse keuring van je oldie. Zodat de eigenaar tenminste weet wat er allemaal scheelt...
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: oldtimerstatuut
Dat komt er dan ook van, dit is een overgangsmaatregel omdat de keuringscentra nog niet klaar zijn met de te treffen maatregelen. Maar het is helemaal zo ver nog niet. 't Zal wel september worden en dan zijn de zomermaanden gedaan en komen er al veel niet meer buiten met hun oldtimer wegens regenachtige dagen, bewolkt, geen droge schitterende zondagen, .....Pieter schreef:Ben voorstanden van een verplichte informatieve 2 jaarlijkse keuring van je oldie. Zodat de eigenaar tenminste weet wat er allemaal scheelt...
De remmen kijken ze toch na ? De lichten toch ook of ze branden (niet de afstelling) enz bij een oldtimerkeuring ? Ze kunnen u wel afkeuren op een oldtimerkeuring trouwens .....
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
- Volv_oholic
- Site Admin
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47
Re: oldtimerstatuut
afkeuren op een old-timer keuring kan wel degelijk, ik heb het zelf ondervonden met een 144...één flexibele remslang was beschadigd door het schuren over de stuurstang, ik had het zelf niet gezien, maar op de keuring wel, en ik had prijs, wat niet meer dan normaal is, vind ik.
Volv
Volv
Re: oldtimerstatuut
Ik rij nu met een doordeweekse plaat, ik betaal rond de 190 euro verzekering en bijna geen taks.
Voor de rest ga ik gewoon als iedereen naar de keuring voor een normale keuring (ik wil echt wel weten dat de wagen ok is).
Dus je hebt nu ook de keuze. Voor mij is het nieuwe statuut achteruitgang.
Voor de rest ga ik gewoon als iedereen naar de keuring voor een normale keuring (ik wil echt wel weten dat de wagen ok is).
Dus je hebt nu ook de keuze. Voor mij is het nieuwe statuut achteruitgang.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: oldtimerstatuut
Maar dat hoef je toch niet te veranderen, een oldtimerplaat wordt niet verplicht.imker schreef:Ik rij nu met een doordeweekse plaat, ik betaal rond de 190 euro verzekering en bijna geen taks.
Voor de rest ga ik gewoon als iedereen naar de keuring voor een normale keuring (ik wil echt wel weten dat de wagen ok is).
Dus je hebt nu ook de keuze. Voor mij is het nieuwe statuut achteruitgang.
Gewoon elk jaar naar de keuring met een gewone inschrijving.
Groeten,
Hedwig
There is no substitute for driving a 780
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: oldtimerstatuut
De BFOV moedigt het zelfs aan om je oldtimer met dagelijkse plaat in te schrijven dacht ik Ah, we zien wel zeker
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: oldtimerstatuut
Bij een O plaat checken ze 1 keer je remmen en dan nooit meer. En ja, je kan afgekeurd worden, maar dat is altijd voor zoiets doms dan
Re: oldtimerstatuut
Het is en blijft een leuk gevoel om met 'een oudje' de straat op te komen. Voor de veiligheid kan de keuring je een beetje op weg helpen, maar is geen wondermiddel om te ontdekken wanneer er iets mis zou zijn met jouw autooke. Persoonlijk wacht ik niet tot 'de keuring' om vast te stellen of er iets fout gaat. Als liefhebber controleer je toch zelf meerdere keren een aantal punten. Als je minder goed kan remmen of de auto blijft maar naschommelen bij een hobbelige weg dan onderneem je toch iets aan je remmen of schokdempers. CO?? Jouw verbruik en het motorgeluid vertelt jou al heel wat. Lichten?? Het beschijnen van je garagepoort leert je ook veel. Ik weet, getalwaarden kan je er niet op plakken en volgens de norm is het niet, maar jouw buikgevoel verraadt je meestal niet.
De jaarlijkse keuring is slechts een momentopname. Regelmaat in een goede vluchtige zelfcontrole voorkomt ook wel wat. Maar eerlijk gezegd vullen beide elkaar goed aan.
Het statuut voor een oldie, mag en moet er wel zijn. Een kranig dingetje van 1920 kan je als voertuig niet vergelijke met een jonge 25 plusser en zeker niet met de moderne tuigen. Hier is er onderscheid nodig in het controlesysteem, wat niet weg neemt dat allen veilig de baan op moeten komen. De huidige regelgeving is wat voorbij gestreefd voor de oldies en het voorliggende reglement lijkt mij een deugdelijke aanpassing. Maar zoals altijd niet volledig en dat kan ook niet, want de diversiteit in het wagenpark en omstandigheden is te groot. Een evenwicht in dit alles is niet eenvoudig te evenaren. Trouwens wat nu uit de bus zal komen, lijkt mss met 15 jaar verder ook al niet meer opportuun.
De jaarlijkse keuring is slechts een momentopname. Regelmaat in een goede vluchtige zelfcontrole voorkomt ook wel wat. Maar eerlijk gezegd vullen beide elkaar goed aan.
Het statuut voor een oldie, mag en moet er wel zijn. Een kranig dingetje van 1920 kan je als voertuig niet vergelijke met een jonge 25 plusser en zeker niet met de moderne tuigen. Hier is er onderscheid nodig in het controlesysteem, wat niet weg neemt dat allen veilig de baan op moeten komen. De huidige regelgeving is wat voorbij gestreefd voor de oldies en het voorliggende reglement lijkt mij een deugdelijke aanpassing. Maar zoals altijd niet volledig en dat kan ook niet, want de diversiteit in het wagenpark en omstandigheden is te groot. Een evenwicht in dit alles is niet eenvoudig te evenaren. Trouwens wat nu uit de bus zal komen, lijkt mss met 15 jaar verder ook al niet meer opportuun.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.