O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

Plaats reactie
wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door wurre » 08 feb 2014, 11:51

Mijn Volvo 780 was "blanco gekeurd als Oldtimer".

Omdat ik natuurlijk een gewone inschrijving wil heb ik na nazicht bij een bevriende garage de auto laten keuren voor dagelijks gebruik.

En wat blijkt : TERECHT afgekeurd op een bijna onzichtbare scheur in de vooras.

Ik wil geen zoveelste polemiek starten. Maar met een "O-plaat" ga ik nooit rijden.
Veiligheid, voor mezelf, passagiers en ander weggebruikers, daar ga ik geen risico's mee nemen.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door Rubicon » 08 feb 2014, 12:49

Hear hear!!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door imker » 08 feb 2014, 13:49

Ik zweer ook bij mijn dagelijkse.
Een extra controle is nooit slecht.
Laatst gewijzigd door imker op 08 feb 2014, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

The_Saint
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2004, 21:50

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door The_Saint » 08 feb 2014, 16:13

Ik ben blij te horen dat ik nog mensen zijn die er ook zo over denken!
Ik dacht dat ik de enige was...

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door Rubicon » 08 feb 2014, 18:12

Absoluut niet, die mening heb ik altijd al gedeeld. Ik ben ook altijd al zeer terughoudend geweest om elders een klassieke Volvo te kopen met enkel Oldtimerkeuring. Helaas nog steeds de meerderheid van het klassieke wagenpark dat vandaag de dag nog in gebruik is. Bij de Amazon hebben ze 'm "gekeurd" als oldtimer, mét een brandstoflek (de nieuwe benzinepomp was besteld, maar nog niet geleverd)............ :roll:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door lucas » 08 feb 2014, 19:17

Er zijn redelijk veel Volvoeigenaars die hun auto jaarlijks laten keuren.
De keuring is inderdaad belangrijk en voor de veiligheid, en voor de waarde van de auto.
Ik spreek uit ervaring.
Ook bij het bepalen van de waarde van de auto na een zwaar ongeval(perte totale of niet?), als je kunt aan de expert de copies van de jaarlijkse keuring(en) tonen.


Het probleem is belangrijker in de keverwereld, waar de meeste eigenaars van de wetgeving misbruik maken om hun voetuig te veranderen, ofwel te arm zijn om hun kever te laten restaureren. Dat noemt "ratlook", namelijk een rotte chassis/carrosserie, en Chinese blinkende velgen. :lol:
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door stef25042504 » 09 feb 2014, 12:13

De jaarlijkse keuring voor dagelijks gebruik is totaal niet aangepast voor oldtimer.
CO-afstelling gebeurde in der tijd heel anders. Een auto moest goed lopen, CO werd gewoon niet gemeten.
Remmen, trommel remmen reageren heel anders dan schijfremmen. Bij nat weer kan er meer dan 25 % afwijking op zitten.
Afgekeurd worden, een paar keer goed door remmen en terug binnenrijden en goed gekeurd, gewoon geldklopperij.
Het trekken op de wielen, de bussen van de fusees die vernieuwd zijn uit brons, worden gewoonweg kapot getrokken.
In het echt komt er slijt op, maar niet op die manier.
Ik ben voor een keuring, maar niet voor een sloop of een zinloze test.
Een oldtimerkeuring op maat.
Nu zie ik mensen met jaar oude banden rijden, dit is gevaarlijk (klapband).
Auto's die in gammele toestand rondrijden.
Maar niet de dagelijkse keuring die er nu is.
Volledig tegen!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door lucas » 09 feb 2014, 14:25

Ok voor de CO afstelling; ik verander de rijkdom op de parking van de keuring.
De wetgeving is (was) niet relevant.

Maar ik rijd liever buiten een normale keuring met de opmerking: "ok mijnheer, Uw auto is veilig en goed onderhouden!"
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

The_Saint
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2004, 21:50

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door The_Saint » 09 feb 2014, 15:26

Het probleem met de meeste oldtimers is dat ze maar zelden gebruikt worden,
Als hij maar een paar keer per jaar buiten komt, kan je inderdaad problemen hebben met trommelremmen,
Roest of stof in de trommels, remcilinders die vast komen te zitten of beginnen te lekken, het kan allemaal gebeuren bij te weinig gebruik.
Maar is dat de schuld van de keuring??
Ik kan niet bezuinigen op remmen, uw leven hangt er vanaf, uw auto en ook het leven van medeweggebruikers (denk alleen al maar aan voetgangers of fietsers)

Ik heb ook helemaal geen problemen met de co meting, mijn volvo start goed, rijdt goed, en ik zit met een co van 1,5
Er zijn er ook veel die vergeten dat het gaat om wagens uit de jaren 60, dan kan je al wel eens verwachten dat de naald en zitting zijn uitgesleten...

Volgens mij trekken ze ook niks kapot als hij op de brug staat,
Welke krachten komen er op fusees, silent blocs en lagers als je over een drempel rijdt? Of over een kasseiweg'? Of als je nog maar gewoon remt? Ik denk dat je er versteld van zou staan...
Als er iets kapot is, dan denk ik dat het echt versleten was, en niet omdat het kapot getrokken is door de keuring.

Het is inderdaad niet leuk om afgekeurd te worden, maar het gaat om je eigen veiligheid.
Ik geloof er ook niet in de de mensen met een O- plaat jaarlijks hun auto nakijken (enkele uitzonderingen uitgesloten natuurlijk), want "er is toch bijna niet mee gereden", en als de verplichting er niet is, denk ik dat het ook moeilijker is om er tijd voor vrij te maken.

Ik steek mijn hand ook in het vuur dat mijn wagen in orde is, ik rij elk jaar 12000km met mijn wagen, en steek er eigenlijk elk jaar niet overdreven veel werk in mijn auto om hem in orde te houden, ik vind een jaarlijkse inspectie van mijn auto zeker niet overdreven.

Gebruikersavatar
Vicarras
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 sep 2012, 21:41
Locatie: Hageland

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door Vicarras » 09 feb 2014, 17:08

Ik zou hier van willen maken "eender welke keuring vals gevoel van veiligheid" Ik was in de overtuiging dat in dit land de keuring de goede kant op ging. Niets is minder waar. Laatst nog een 240 met groene kaart voor verkoop gekeurd in het Gentse. Thuis persoonlijke herkeuring gedaan,ga jullie de lijst besparen. Voor mij telt enkel de keuring die ik doe,zal me worst wezen wat op het papiertje staat.(Liefst de goedkoopste keuring) De charels zijn er lang niet overal tussen uit!

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door lucas » 09 feb 2014, 21:59

Vicarras schreef:Ik zou hier van willen maken "eender welke keuring vals gevoel van veiligheid" Ik was in de overtuiging dat in dit land de keuring de goede kant op ging. Niets is minder waar. Laatst nog een 240 met groene kaart voor verkoop gekeurd in het Gentse. Thuis persoonlijke herkeuring gedaan,ga jullie de lijst besparen. Voor mij telt enkel de keuring die ik doe,zal me worst wezen wat op het papiertje staat.(Liefst de goedkoopste keuring) De charels zijn er lang niet overal tussen uit!
Je zou misschien best de GOCA contacteren, met de copies van beide keuringen?

Ik heb persoonlijk weinig te klagen over de jaarlijkse keuring, behalve één keer: een mierenneuker heeft mijn kever afgekeurd omdat ik met 165x15 ipv 155x15-banden reed.
Voor de rest (speeling op de gevrichten, zieke schokdemper, enz) hadden "ze" gelijk.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door Rubicon » 10 feb 2014, 09:41

Dat is minder.. Ik ben wel al stoten tegengekomen bij de keuring. Zo liet ik ooit de lichten van mijn Fiat Punto bij de garage afstellen voor ik naar de keuring ging. Toen vonden ze dat de lichten te laag stonden. Terug naar de garage die er niets van begreep, maar stelde ze toch maar wat hoger af. Onmiddellijk terug naar de keuring, nu stonden ze te hoog! De garage heeft ze dan op exact dezelfde hoogte afgesteld, ik ben gaan herkeuren in de ingang naast de eerste en was er meteen door. Maar behoudens zulke ergernissen, nog geen zware fouten kunnen ontdekken.

Hoewel ze bij de Amazon het lekkende stuurhuis en een gescheurd hoesrubber ook niet hebben opgemerkt....
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Cerberos
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2013, 23:46

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door Cerberos » 10 feb 2014, 21:50

Ik heb in 2012 een corsa gekocht voor mijn vrouw die een paar maanden ervoor blanco gekeurd was. Toen ik hem liet keuren om in te schrijven werden er op 5 verschillende plaatsen gaten gevonden van 5 cm tot een vuist groot! uitlaat hong er los onder, handrem ver buiten tolerantie, lichten, bevestiging bestuurderstoel, enz... Van vals gevoel van veiligheid gesproken, hoe verklaar je dit?

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: O-Keuring : vals gevoel van veiligheid

Bericht door lucas » 14 feb 2014, 22:55

Hallo,

In dat geval wordt contact nemen met de GOCA een aanrader?

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... n/keuring/
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Plaats reactie