Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

Plaats reactie
imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door imker » 01 apr 2015, 12:34

Oldtimerverzekeringen zijn niet zo onschuldig als je denkt.
http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... ign=trends
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door DJ_Karinsky » 01 apr 2015, 17:50

Door je wagen als oldtimer te laten verzekeren kan je heel wat besparen op je autoverzekering. Hou je dan wel strikt aan de voorwaarden qua gebruik van je voertuig.

Zo kan je je wagen als oldtimer goedkoop laten verzekeren

© ZaZa

Verzekeringen voor oldtimers zijn vaak heel wat goedkoper dan deze voor andere wagens. De verleiding kan dan ook groot zijn om voor een wagen, die qua leeftijd in aanmerking komt, zo'n verzekering af te sluiten. Je bent daar echter maar beter voorzichtig mee.
Voorwaarden

Je kan een oldtimerverzekering alleen afsluiten voor oldtimers. De auto moet minimaal 25 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De ingebruikname is daarbij van belang en niet het bouwjaar van het voertuig.

Om een oldtimerverzekering te kunnen afsluiten mag je de wagen ook maar voor een beperkt aantal doeleinden gebruiken. Je mag hem bijvoorbeeld niet gebruiken voor je woon-werkverkeer. Hij mag ook niet gebruikt worden voor commercieel of voor professioneel gebruik. Hetzelfde geldt voor bezoldigd vervoer. Je verzekeraar kan ook eisen dat je wagen als oldtimer is ingeschreven en een O-plaat heeft.

De risico's:
Als je een ongeval hebt met de wagen, zal je verzekeraar kijken of de oldtimer wel als oldtimer werd gebruikt. Als je verzekeraar kan bewijzen dat dit niet gebeurde, kan hij de schade op jou verhalen. Hoeveel je verzekeraar dan van je kan terugvragen hangt af van de vraag of hij kan bewijzen dat je wetens en willens de voorwaarden van je verzekering niet naleefde.

Als je wetens en willens deze voorwaarden niet naleefde, kan je verzekeraar de ganse schade op jou verhalen. Is dat niet het geval dan moet je maximaal 250 euro aan je verzekeraar terugbetalen.(JR)
vooral deze ?? dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk ? Je kan hem toch ook op gewone plaat inschrijven ...
Je verzekeraar kan ook eisen dat je wagen als oldtimer is ingeschreven en een O-plaat heeft.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Hedwig
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 sep 2004, 20:14
Locatie: Herenthout
Contacteer:

Re: Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door Hedwig » 01 apr 2015, 18:47

DJ_Karinsky schreef: vooral deze ?? dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk ? Je kan hem toch ook op gewone plaat inschrijven ...
Je verzekeraar kan ook eisen dat je wagen als oldtimer is ingeschreven en een O-plaat heeft.
Natuurlijk kan hij dat, als hij dat als voorwaarde stelt om een goedkope oldtimerverzekerng te krijgen.
Als je bij die verzekeraar met een gewone plaat een verzekering wilt afsluiten zal dat een gewone worden.

Groeten,
Hedwig
There is no substitute for driving a 780

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door imker » 01 apr 2015, 19:13

Alles hangt volgens mij af van je eigen situatie. Mijn 240 is verzekerd voor 100 euro. Ze weten natuurlijk dat ik een dagelijkse heb en de rest van mijn verzekeringen is bij dezelfde agent. Leeftijd zal ook wel een rol spelen (sorry Andy), platteland/ stad, schijnt zelfs dat ze tegenwoordig vragen of je al dan niet een roker bent. Mijn agent had wel de voorkeur voor dagelijkse platen. O platen zijn zowiezo een probleem bij ongeval, en je gaat toch minstens een keer per jaar naar de controle.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door DJ_Karinsky » 01 apr 2015, 21:33

Ik betaal meer dan 400 euro voor 1 jaar en dat met gewone plaat (dagelijkse auto) :-) en inderdaad heeft met leeftijd, woonplaats, roken, auto al dan niet in garage enz te maken tegenwoordig.
Hedwig schreef:Natuurlijk kan hij dat, als hij dat als voorwaarde stelt om een goedkope oldtimerverzekerng te krijgen.
Als je bij die verzekeraar met een gewone plaat een verzekering wilt afsluiten zal dat een gewone worden.
Aha ! inderdaad vrij logisch nu je het zegt. Ik had er nog niet bij stilgestaan, de maatschappijen geven veel verschil dan onderling precies.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door Rubicon » 02 apr 2015, 08:39

Onze daily (Opel Corsa) staat ingeschreven op naam van mijn partner, bij Ethias. Normale verzekering en dagelijkse plaat. Omwille van het feit er op eenzelfde adres dus al een "daily" bij Ethias is verzekerd, heb ik het voordeel dat ik mijn Amazon ook bij Ethias kan verzekeren aan een heel voordelig tarief (iets van 120 euro). Maar inderdaad: Ethias stelt als voorwaarde dat die oldtimer ook daadwerkelijk als oldtimer is ingeschreven, dus met O-platen. Zij stellen voorts de gebruikelijke voorwaarde(n) dat het voertuig niet mag worden gebruikt voor woon-werk, woon-school en commercieel verkeer. Lijkt me ook logisch: zij bieden een gunstig tarief aan, net omdat ze er ook van uitgaan dat een oldtimer heel beperkt wordt gebruikt.

Veel van dergelijke beperkingen die door verzekeraars worden opgelegd, om te kunnen genieten van een gunstig verzekeringstarief voor oldtimers, sluiten in feite perfect aan met de wettelijke beperkingen voor oldtimers met O-plaat: geen commercieel verkeer, noch woon-werk en woon-school. Eigenlijk niets bijzonders dus. Als je een auto met O-plaat hebt, zou je dus ook moeten weten dat je je oldtimer enkel binnen deze grenzen mag gebruiken, of dat nu wettelijk is, of een eis van de verzekeraar.

Natuurlijk kan de verzekeraar hierbovenop nog bijkomende beperkingen opleggen (bijvoorbeeld een beperkt aantal kilometers per jaar). Dan is het inderdaad belangrijk dat je dus ook goed de kleine lettertjes van het contract hebt gelezen. :-) En dat het verwarrender wordt als je verzekeraar niet eist dat het voertuig onder O-plaat is ingeschreven, maar wel vergelijkbare beperkingen oplegt is begrijpelijk en inderdaad een punt van aandacht.

Overigens biedt Ethias ook de optie aan om een voertuig als "Classic" te verzekeren. Dat betreft dan voertuigen van pakweg ouder dan 15 jaar, die op één of andere manier uniek of bijzonder zijn (vaag omschreven, ze bedoelen er onder andere mee dat de zoveelste Volkswagen Golf niet in aanmerking zal komen, maar een zeldzame cabrio limited edition whatever dan wel weer). Die auto's komen (nog) niet in aanmerking voor een O-plaat, maar mogen van Ethias niet worden gebruikt als 'daily', woon-werk verkeer enzovoort. Bijkomende eis is dat behoudens dit voertuig ook een gewone "daily" is verzekerd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door imker » 02 apr 2015, 12:35

Rubicon schreef:Onze daily (Opel Corsa) staat ingeschreven op naam van mijn partner, bij Ethias. Normale verzekering en dagelijkse plaat. Omwille van het feit er op eenzelfde adres dus al een "daily" bij Ethias is verzekerd, heb ik het voordeel dat ik mijn Amazon ook bij Ethias kan verzekeren aan een heel voordelig tarief (iets van 120 euro). Maar inderdaad: Ethias stelt als voorwaarde dat die oldtimer ook daadwerkelijk als oldtimer is ingeschreven, dus met O-platen. Zij stellen voorts de gebruikelijke voorwaarde(n) dat het voertuig niet mag worden gebruikt voor woon-werk, woon-school en commercieel verkeer. Lijkt me ook logisch: zij bieden een gunstig tarief aan, net omdat ze er ook van uitgaan dat een oldtimer heel beperkt wordt gebruikt.

Veel van dergelijke beperkingen die door verzekeraars worden opgelegd, om te kunnen genieten van een gunstig verzekeringstarief voor oldtimers, sluiten in feite perfect aan met de wettelijke beperkingen voor oldtimers met O-plaat: geen commercieel verkeer, noch woon-werk en woon-school. Eigenlijk niets bijzonders dus. Als je een auto met O-plaat hebt, zou je dus ook moeten weten dat je je oldtimer enkel binnen deze grenzen mag gebruiken, of dat nu wettelijk is, of een eis van de verzekeraar.

Natuurlijk kan de verzekeraar hierbovenop nog bijkomende beperkingen opleggen (bijvoorbeeld een beperkt aantal kilometers per jaar). Dan is het inderdaad belangrijk dat je dus ook goed de kleine lettertjes van het contract hebt gelezen. :-) En dat het verwarrender wordt als je verzekeraar niet eist dat het voertuig onder O-plaat is ingeschreven, maar wel vergelijkbare beperkingen oplegt is begrijpelijk en inderdaad een punt van aandacht.

Overigens biedt Ethias ook de optie aan om een voertuig als "Classic" te verzekeren. Dat betreft dan voertuigen van pakweg ouder dan 15 jaar, die op één of andere manier uniek of bijzonder zijn (vaag omschreven, ze bedoelen er onder andere mee dat de zoveelste Volkswagen Golf niet in aanmerking zal komen, maar een zeldzame cabrio limited edition whatever dan wel weer). Die auto's komen (nog) niet in aanmerking voor een O-plaat, maar mogen van Ethias niet worden gebruikt als 'daily', woon-werk verkeer enzovoort. Bijkomende eis is dat behoudens dit voertuig ook een gewone "daily" is verzekerd.
Toch raar hoe maatschappijen elkaar tegenspreken. Bij mij wilden ze liever een gewone plaat, puur omdat er dan meer technische controle op het voertuig is. Lijkt mij dan ook weer logisch.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door lucas » 04 apr 2015, 13:47

imker schreef:Toch raar hoe maatschappijen elkaar tegenspreken. Bij mij wilden ze liever een gewone plaat, puur omdat er dan meer technische controle op het voertuig is. Lijkt mij dan ook weer logisch.
Inderdaad,

Ik rijd redelijk veel met mijn oldies, en ik speel het spelletje van de O-plaat niet. Van de goedkope verzekering ook niet.
Soms zagen ze op de jeuring, maar meestal hebben ze gelijk met versleten dempers, onevenwicht bij het remmen enz.

Dit gezegd, vergeet niet dat onder de schade van 15.000 € wordt de waarde van het voetuig door je eigen maatschappij (dus door de aangeduide expert en door de verzekering betaald) bepaald. Je eigen maatschappij zal dus rapper je auto als perte totale beschouwen.
Als je voor de rechtbank gaat wordt voor de rechter een jaarlijks inspectie als een grote + beschouwd.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: Oldtimerverzekeringen, pas toch maar op!!

Bericht door stef25042504 » 04 apr 2015, 15:27

Zowiezo wil de verzekeraar er onderuit. Als je als oldtimer verzekert moet je u aan de regels houden.
Als je bijvoorbeeld dronken aan het stuur zit, kan een dure verzekeraar u ook niet helpen.
Ik ben al meer dan 10 jaar bij Marsh verzekerd, ik heb zelfs de assistance in Denemarken nodig gehad.
Nooit heb ik problemen ondervonden.
Ja, ik heb een eerste auto volledig verzekerd, ja ik gebruik mijn oldtimer als oldtimer.
Je betaalt voor wat je ermee wilt doen.
Wil je dagelijks rijden, verzeker dan volledig.
Anders als clublid (club aangesloten bij BFOV) bij Marsh, by the way VCCB is aangesloten bij BFOV.

Plaats reactie