En allemaal terug naar de keuring

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

En allemaal terug naar de keuring

Bericht door wurre » 18 mei 2018, 17:50

net gepubliceerd in Het Laatste Nieuws

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ol ... ~ab4baf46/

Oldtimers moeten in Vlaanderen vanaf 20 mei opnieuw aan een periodieke keuring onderworpen worden. Dat meldt Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 355
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door texaco » 18 mei 2018, 21:50

Belangrijkste om te onthouden;
Belgisch Staatsblad schreef:" § 6. De voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, die minder dan dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, worden vóór de dag in 2019 waarop ze respectievelijk zesentwintig, zevenentwintig, achtentwintig of negenentwintig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.
De voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, worden vóór de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.
Bron;

http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/be ... staatsblad
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1497
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door DJ_Karinsky » 19 mei 2018, 16:49

hier ook te vinden :
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180518_035 ... vlaanderen
of
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180518_03519712

Is in sé niet slecht zeker zo een controle. Alleen de manier waarop hopelijk deftig en aangepast aan de tijdsgeest ;-) Vraag mij af of ze ook een roettest gaan doen bij de 25+ gevallen voor de diesels ???
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door Youk » 20 mei 2018, 10:31

En het staat ook vermeld op de website van het BFOV

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door L385 Viking » 20 mei 2018, 14:11

Daarom laat ik mijn 240 van '91 op gewone nummerplaat. Als ik dan toch nog jaarlijks moet gaan heb ik tenminste geen last van de woon-werk beperking.
S60 - 2018 - 18000 km
240S - 1991 - 203000 km and counting...
240SE - 1991 - 325000 km R.I.P. " roest in peace"

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1497
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door DJ_Karinsky » 20 mei 2018, 15:05

L385 Viking schreef:Daarom laat ik mijn 240 van '91 op gewone nummerplaat. Als ik dan toch nog jaarlijks moet gaan heb ik tenminste geen last van de woon-werk beperking.
Inderdaad, verschil zal er niet zijn in keuring allicht. Wel in verzekeringspremie :P
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door L385 Viking » 21 mei 2018, 17:58

In de verzekering zit geen verschil wel in de jaarlijkse taks. Dat is nog zo'n 39 euro. Anders moet ik met mijn verzekeraar eens gaan babbelen :mrgreen:
S60 - 2018 - 18000 km
240S - 1991 - 203000 km and counting...
240SE - 1991 - 325000 km R.I.P. " roest in peace"

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door lucas » 21 mei 2018, 18:40

L385 Viking schreef:In de verzekering zit geen verschil wel in de jaarlijkse taks. Dat is nog zo'n 39 euro. Anders moet ik met mijn verzekeraar eens gaan babbelen :mrgreen:
Ja, ik vind raar het aantal mensen die denken dat de forfetaire belasting (32,60 € + de opdeciem van de gemeente = 35,86 €) verbonden is met de O-plaat.

idem voor de verzekering.
Mijn 240S is nu oldtimer geworden, maar wordt als mijn dagelijkse auto beschouwd.
De premies voor BA is kleiner, maar de premies voor brand, diefstal, glasbreuk enz zijn hoger.
49.500 Km met de P1800, op 10 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door wurre » 22 mei 2018, 05:34

17 mei in het staatsblad
18 mei in de krant
19 mei op website BFOV

Van een belangenvereniging verwacht ik dat ze voorop lopen.

Idem voor het LEZ verhaal....

imker
Berichten: 695
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door imker » 22 mei 2018, 10:11

Een O-plaat heeft dus eigenlijk geen zin meer. Zeker voor wagens tussen 25 en 30 jaar.
Een goede zaak trouwens, heel wat rommel zal nu wel van de baan verdwijnen.
T'is het geprofiteer dat zo'n beslissingen in de hand werkt.
240DL 1986 190000km

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door Pieter » 22 mei 2018, 11:31

Zoals ik het begrijp gaat de oldtimerkeuring wel minder strak zijn dan de gewone keuring. Of zie ik het verkeerd? Bij een O-keuring checken ze toch minder dingen?

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 355
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door texaco » 22 mei 2018, 12:33

Dacht dat het niet zoveel verschil meer is hoor.
2 jaar geleden bij inschrijving van de mijne was het een zo goed als volwaardige keuring, met uitzondering van een emissietest, nazicht onder de motorkap (chassisnummer in de slag van de deur) en ook geen schokdempertest.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door lucas » 22 mei 2018, 20:04

Wat zal gecontroleerd worden?
Een beetje lectuur? :wink:

file:///C:/Users/noot/Downloads/VO-MOW-INS.TK-2018-205%20(keuring%20van%20oldtimervoertuigen%20ingeschreven%20onder%20O-%20plaat)%20(2).pdf

Hoofdstuk 5.6.

en

file:///C:/Users/noot/Downloads/VO-MOW-INS.TK-2018-205%20Bijlage%20(keuring%20van%20oldtimervoertuigen%20ingeschreven%20onder%20O-%20plaat)(2).pdf
49.500 Km met de P1800, op 10 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 355
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door texaco » 22 mei 2018, 22:31

Hm dit werkt niet, je zal de bestanden moeten uploaden via Google Drive of Dropbox of iets dergelijks.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1304
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: En allemaal terug naar de keuring

Bericht door Rubicon » 23 mei 2018, 13:05

Ik kan de link nu nergens terugvinden, maar las vandaag in een artikel het volgende:

Oldtimers 25 - 30 jaar: volledige technische keuring mét emissietest.

Oldtimers vanaf 30 jaar: volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER:
* emissietest;
* nazicht op gelijkvormigheid;
* ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten, voor zover de eerste 'in dienst' van het voertuig vóór 15/06/1968 ligt.

Dus alzo geïnterpreteerd zou ook bij wagens vanaf 30 jaar oud, maar in dienst gesteld na 15/06/1968, er geen keuring naar gelijkvormigheid plaatsvinden.

De keuring zal gebeuren aan hetzelfde tarief als een normale periodieke keuring.

Bij de emissietest zou men wel rekening houden met de toenmalige emissienormen. Veel meer details stonden er niet in. Mocht ik de link naar het artikel nog vinden, zal ik deze hier nog plaatsen.
...unless you're driving a Volvo

Plaats reactie