Pagina 1 van 4

En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 18 mei 2018, 17:50
door wurre
net gepubliceerd in Het Laatste Nieuws

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ol ... ~ab4baf46/

Oldtimers moeten in Vlaanderen vanaf 20 mei opnieuw aan een periodieke keuring onderworpen worden. Dat meldt Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs.

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 18 mei 2018, 21:50
door texaco
Belangrijkste om te onthouden;
Belgisch Staatsblad schreef:" § 6. De voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, die minder dan dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, worden vóór de dag in 2019 waarop ze respectievelijk zesentwintig, zevenentwintig, achtentwintig of negenentwintig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.
De voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, worden vóór de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.
Bron;

http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/be ... staatsblad

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 19 mei 2018, 16:49
door DJ_Karinsky
hier ook te vinden :
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180518_035 ... vlaanderen
of
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180518_03519712

Is in sé niet slecht zeker zo een controle. Alleen de manier waarop hopelijk deftig en aangepast aan de tijdsgeest ;-) Vraag mij af of ze ook een roettest gaan doen bij de 25+ gevallen voor de diesels ???

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 20 mei 2018, 10:31
door Youk
En het staat ook vermeld op de website van het BFOV

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 20 mei 2018, 14:11
door L385 Viking
Daarom laat ik mijn 240 van '91 op gewone nummerplaat. Als ik dan toch nog jaarlijks moet gaan heb ik tenminste geen last van de woon-werk beperking.

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 20 mei 2018, 15:05
door DJ_Karinsky
L385 Viking schreef:Daarom laat ik mijn 240 van '91 op gewone nummerplaat. Als ik dan toch nog jaarlijks moet gaan heb ik tenminste geen last van de woon-werk beperking.
Inderdaad, verschil zal er niet zijn in keuring allicht. Wel in verzekeringspremie :P

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 21 mei 2018, 17:58
door L385 Viking
In de verzekering zit geen verschil wel in de jaarlijkse taks. Dat is nog zo'n 39 euro. Anders moet ik met mijn verzekeraar eens gaan babbelen :mrgreen:

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 21 mei 2018, 18:40
door lucas
L385 Viking schreef:In de verzekering zit geen verschil wel in de jaarlijkse taks. Dat is nog zo'n 39 euro. Anders moet ik met mijn verzekeraar eens gaan babbelen :mrgreen:
Ja, ik vind raar het aantal mensen die denken dat de forfetaire belasting (32,60 € + de opdeciem van de gemeente = 35,86 €) verbonden is met de O-plaat.

idem voor de verzekering.
Mijn 240S is nu oldtimer geworden, maar wordt als mijn dagelijkse auto beschouwd.
De premies voor BA is kleiner, maar de premies voor brand, diefstal, glasbreuk enz zijn hoger.

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 22 mei 2018, 05:34
door wurre
17 mei in het staatsblad
18 mei in de krant
19 mei op website BFOV

Van een belangenvereniging verwacht ik dat ze voorop lopen.

Idem voor het LEZ verhaal....

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 22 mei 2018, 10:11
door imker
Een O-plaat heeft dus eigenlijk geen zin meer. Zeker voor wagens tussen 25 en 30 jaar.
Een goede zaak trouwens, heel wat rommel zal nu wel van de baan verdwijnen.
T'is het geprofiteer dat zo'n beslissingen in de hand werkt.

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 22 mei 2018, 11:31
door Pieter
Zoals ik het begrijp gaat de oldtimerkeuring wel minder strak zijn dan de gewone keuring. Of zie ik het verkeerd? Bij een O-keuring checken ze toch minder dingen?

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 22 mei 2018, 12:33
door texaco
Dacht dat het niet zoveel verschil meer is hoor.
2 jaar geleden bij inschrijving van de mijne was het een zo goed als volwaardige keuring, met uitzondering van een emissietest, nazicht onder de motorkap (chassisnummer in de slag van de deur) en ook geen schokdempertest.

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 22 mei 2018, 20:04
door lucas
Wat zal gecontroleerd worden?
Een beetje lectuur? :wink:

file:///C:/Users/noot/Downloads/VO-MOW-INS.TK-2018-205%20(keuring%20van%20oldtimervoertuigen%20ingeschreven%20onder%20O-%20plaat)%20(2).pdf

Hoofdstuk 5.6.

en

file:///C:/Users/noot/Downloads/VO-MOW-INS.TK-2018-205%20Bijlage%20(keuring%20van%20oldtimervoertuigen%20ingeschreven%20onder%20O-%20plaat)(2).pdf

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 22 mei 2018, 22:31
door texaco
Hm dit werkt niet, je zal de bestanden moeten uploaden via Google Drive of Dropbox of iets dergelijks.

Re: En allemaal terug naar de keuring

Geplaatst: 23 mei 2018, 13:05
door Rubicon
Ik kan de link nu nergens terugvinden, maar las vandaag in een artikel het volgende:

Oldtimers 25 - 30 jaar: volledige technische keuring mét emissietest.

Oldtimers vanaf 30 jaar: volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER:
* emissietest;
* nazicht op gelijkvormigheid;
* ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten, voor zover de eerste 'in dienst' van het voertuig vóór 15/06/1968 ligt.

Dus alzo geïnterpreteerd zou ook bij wagens vanaf 30 jaar oud, maar in dienst gesteld na 15/06/1968, er geen keuring naar gelijkvormigheid plaatsvinden.

De keuring zal gebeuren aan hetzelfde tarief als een normale periodieke keuring.

Bij de emissietest zou men wel rekening houden met de toenmalige emissienormen. Veel meer details stonden er niet in. Mocht ik de link naar het artikel nog vinden, zal ik deze hier nog plaatsen.