Achtergordels Amazon

Enkel volvo-aangelegenheden aub.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Seth

Achtergordels Amazon

Bericht door Seth » 31 jan 2019, 21:01

Hallo allemaal,

Ik ben volledig nieuw op dit forum.
Onlangs heb ik, na lang zoeken, een Amazon uit 1965 aangeschaft, dit met de b18 motor en automatische versnellingsbak. Het betreft een 4 deurs.
Nu ben ik op zoek naar (originele) achtergordels voor de deze schoonheid.
Weet iemand waar ik deze kan vinden? Indien mogelijk, voor 3 personen vanachter.
Zijn de gaten voor de gordels al aanwezig, weet iemand dat?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes, seth

Rubicon

Re: Achtergordels Amazon

Bericht door Rubicon » 01 feb 2019, 17:25

Vanaf modeljaar 1964 was de Amazon ook achteraan voorbereid voor gordels. Driepuntsgordels zelf. Dat wil zeggen dat alle boutgaten normaal aanwezig moeten zijn. Eén ervan (aan elke kant) zit in de C-stijl, achter de bekleding (kan je vinden door met een naald te prikken). Onder de achterbank zit er ook nog elk eentje, ongeveer in het midden. Ze zijn afgedekt door een plastic plug. Het is UNF 7/16" schroefdraad en het gat is telkens 11 mm in doorsnede. En tenslotte zit er een derde gat in/aan de dorpel, net verscholen door de achterbank.

Originele gordels vinden zal niet gemakkelijk zijn. Als je ze al vindt, zullen dat ook geen rolgordels zijn, maar degene die je zelf moet instellen.

Als je open staat voor het moderne alternatief; rolgordels, kan ik deze van Carpoint wel aanbevelen. Deze hebben als voordeel dat het oprolmechanisme in elke hoek, dus ook ondersteboven, kunnen worden gemonteerd. Ze monteren is plug and play. Zelfs de bijgeleverde bouten bleken de juiste draad te hebben. Net wat handiger en veiliger dan heupgordels.

Afbeelding

Oja, drie personen zal lastig zijn, omdat volgens mij de Amazon maar officieel een 'vierzits' is en er dus geen extra zitplaats is voorzien. Verzekering en justitie kunnen dan flink lastig doen als je betrokken bent bij een ongeval en het blijkt dat je achterin drie personen vervoerde terwijl maar twee zitplaatsen voorzien zijn.
...unless you're driving a Volvo

Seth

Bericht door Seth » 01 feb 2019, 22:15

Hallo Rubicon,

Hartelijk dank voor de reactie en tips.
Ik verkies toch rolgordels, dit voor de veiligheid.
Verder ga ik informeren in enkele winkels die dit merk verkopen.
Dikke merci!

Rubicon

Bericht door Rubicon » 02 feb 2019, 15:42

De gordels van Carpoint kan je online vinden (40 - 50 euro 't stuk), waaronder op Bol.com of Winparts.

https://www.bol.com/nl/p/carpoint-autog ... gIovPD_BwE

https://www.winparts.be/interieur-acces ... andleiding

Ik weet niet uit welke regio je bent, maar ik had de meevaller dat ik de mijne een vijftal jaren geleden kon vinden bij Van Wiemeersch in Sleidinge. Ze kostten toen iets van 40 euro 't stuk. Tien minuutjes van de deur en nog goedkoper dan online.

Productfiche:
https://www.winparts.be/upload/product_ ... _13438.pdf

Bij deze van Carpoint kan het oprolmechanisme in om het even welke richting worden gemonteerd. Dus ook ondersteboven, wat ideaal is bij onze Amazons waar je ze kan bevestigen in de C-stijl.

Als je andere gordels gebruikt (bv tweedehands/nieuw uit een andere wagen), moet je je altijd vergewissen in welke richting het oprolmechanisme moet bevestigd worden. Vaak is het oprolmechanisme bedoeld om onderaan (aan de dorpel) te worden gemonteerd, waarbij de gordel dan loodrecht naar boven afrolt. Dergelijke gordels kunnen niet in een andere positie worden gemonteerd. Het oprolmechanisme zal altijd blokkeren wanneer de gordel niet exact loodrecht naar boven afrolt.

Succes!
...unless you're driving a Volvo

Plaats reactie