Onze Amazon heb ik in juli 2024 gekocht in NL, de auto is ingevoerd en in Belgie gekeurd.
Achteraf merkte ik op dat de autokeuring gebeurd was op 14” velgen met banden in maat 165 met dot code van 1997.
Geen enkele opmerking op de keuring.
Nu heb ik sindsdien 15” velgen 5,5” breed met 195 banden gemonteerd, maar nu vraag ik me af of de keuring binnen 5 jaar kan op de banden met 195 breedte, de Amazon is namelijk nooit af fabriek geleverd met dergelijke brede banden.
De auto is van 1965 en heeft dus ook geen gelijkvormigheidsattest, dus daar kan men zich niet op baseren.
Hou ik dus de oude 14” velgen bij voor het geval dat de brede 195 banden op 5,5” velgen afgekeurd kunnen worden of kan ik aannemen dat als ze de Amazon goedgekeurd hebben op 14” velgen de huidige velgen ook wel zullen goed gekeurd worden ?
Ik zou denken dat als ze de 5,5” velgen afkeuren, ze zeker bij een herkeuring 14” velgen gaan afkeuren daar een Amazon nooit op 14” geleverd is ?
Bandenmaat Amazon 1965 voor 5 jaarlijkse keuring
Moderator: Youk
Re: Bandenmaat Amazon 1965 voor 5 jaarlijkse keuring
Zoals je zelf aanhaalt, geen gelijkvormigheidsattest dus geen gegevens om op te baseren.
Er zal enkel gekeken worden naar de staat van de banden, en op de keuringskaart staat ergens vermeld dat je voor 'de snelheid en het laadvermogen rekening moet houden met de beperkingen van de banden'.
Op mijn 164 liggen momenteel ook 195/60/r15 banden terwijl dit volgens de gebruikshandleiding eigenlijk 165 HR 15 'moeten' zijn.
Zo ingevoerd uit Nederland, wel nieuwe banden gemonteerd met dezelfde afmeting (195) en zo al 3 keer gekeurd.
Er zal enkel gekeken worden naar de staat van de banden, en op de keuringskaart staat ergens vermeld dat je voor 'de snelheid en het laadvermogen rekening moet houden met de beperkingen van de banden'.
Op mijn 164 liggen momenteel ook 195/60/r15 banden terwijl dit volgens de gebruikshandleiding eigenlijk 165 HR 15 'moeten' zijn.
Zo ingevoerd uit Nederland, wel nieuwe banden gemonteerd met dezelfde afmeting (195) en zo al 3 keer gekeurd.
Re: Bandenmaat Amazon 1965 voor 5 jaarlijkse keuring
Bedankt, dan gaan de 14” velgen de verkoop in of anders naar de sloop