Het volvovirus
Moderator: Youk
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Het volvovirus
Ik zal ook maar eens een topicje aanmaken van mijn volvo-gekte de meeste kennen mij wel al ondertussen of hebben mij al gezien
Ik heb wel even copy/paste gedaan van bestaande topics op andere fora.
even kort de voorhistorie uitleggen (hoe ik dus fan? geworden ben van volvo)
basis : volvo 240 DL gekocht door mijn pa in 09/1985 (nieuw)
werd uit het verkeer gehaald toen ik 12j was, wegens aanschaf nieuwe auto
te koop gezet dan de auto - mijn pa kreeg er te weinig geld voor naar zijn zin zeker omdat hij maar 160000km had toen - besloten om te "bewaren" ipv in de export naar Rusland/Polen en dergelijke te doen (dat was de koper dus van plan)
bedoeling : auto bewaren en als ik 18 ben, rijbewijs ermee halen enzovoorts en terug in verkeer brengen dus
doel bereikt : 4 jaar mee rondgereden ondertussen (in 2009)
nu ? : zelf 240 aangeschaft ...
achteraf nog zitten mee lachen waarom we eigenlijk die auto te koop gezet hadden hoe konden we toch zo naïef? zijn
volvo 240 microbe stelselmatig gegroeid door de jaren heen (ja hoor vanaf men 12 jaar (en zelfs vanaf toen ik nog maar 3j was ofzo was ik al de wielen aan het kuisen - heb er nog wel ergens een foto van ! ) ) tot het leuke/extreme/gezonde/... niveau van vandaag - maar zo te zien aan het forum kan het nog erger ;D ;D ;D
wat foto's (komt van een ander forum waar ik dit eens gepost had ergens in het verleden)
gaatje blijkbaar in de laatste knalpot - tof geluidje trouwens toen ::)
[03/2009] wat fotootjes gemaakt / no story ;D
update:
01/06/2009
Eind mei - begin juni 2009 zag ik een witte staan bij de dealer hier in de buurt ... en ik zocht eigenlijk al een tijd (nog) een volvo maar dan van mezelf (en niet van pa/ma) - dan kon ik er mijn "goeste" mee doen (ik zocht feitelijk een 6-cylinder .... en in een later stadium een 240 turbo) . Ik was eens gaan kijken naar die witte 240 (op een zondag ) en hij zag er op het eerste zicht vrij goed uit en niet al te veel roest (juist achteraan in de wielkast op de welbekende plaats - maw de rand van de wielkastboord) . Ik had serieuze interesse in deze auto en moest er niet lang over nadenken... aangezien ik de vorige 3 al door mijn vingers had laten "glippen" ( de 1ste => een 164E van 1972/73/74 met 103000 echte km op de teller (waren wel wat kosten aan maar peanuts in vergelijking met de waarde van die bak - spijtig maar gedane zaken nemen geen keer - de verzekering zou ook niet mis geweest zijn ! stel u voor een 3000cc met 170pk als 18jarige :s en een verbruik van 15liter ? )
De tweede => een rode 244 GLT van 86-87-88-89, daar wist/weet ik eigenlijk niks van qua km stand - ben er nooit naar gaan kijken van dichtbij. Alleen maar zien staan bij de dealer van ver - heeft er zo'n 2 maand gestaan - daarna wss export / schroot / verkocht ???.
De derde => Ook eens van plan geweest om een 264 GLE te kopen van 1982 maar de paters hadden hem net verkocht aan een NL'er net voor ik hem ging halen (mooi van deze oldtimerfarm jawel) Nuja achteraf gezien maar best dat ze hem verkocht hadden aan een NL'er want deze 240 doet het uitstekend en een 6cyl in V is toch net iets anders dan een 4 in lijn, dus groter verbruik, wss meer onderhoudskosten, zeldzamere onderdelen enzovoorts !
van die 264 moet ik nog wel ergens foto's hebben (als hij niet meer op oldtimerfarm staat tenminste)
ok effe verder gaan met het verhaaltje over "de witte"
dus : 1 witte 240 GL (met B230KH motor) toegevoegd aan de verzameling , bijna niets van roest, wel nog veel "things-to-do" en onderdelen te zoeken maarja standaard uitvoering deze (= geen opties maw geen radio, geen atenne, geen open dak, geen stoelverwarming, geen mistlichten, geen elektrische ruiten, geen toerenteller ??? (nu wel - thx volvodiesel !) , geen sneeuwmatten, ... )
wel servo, wel CV (in vgl met de DL dan)
op naar de volgende (iets met een turbo ofzo ? ... ::) ) heb nog veel plaats op de oprit, maar vrees dat mede bewoners niet akkoord gaan zijn daarmee :-\
serieus verschil toch :s een GL buiten DL, amai, als je constant met een DL gereden hebt (op motorisch gebied dan qua optrekken enzo)
wat moet een turbo dan niet zijn ;D
paar overzichtfoto's van de bak
21 jaar remaanslag
before
after
onderdelen gezocht : (al gevonden ondertussen )
- werkende deurschakelaar
- sneeuwmatten (evt) - al matten gekocht ondertussen , beter iets of niets
- snowcaps (wel handig tegen water & bladeren - zeker als ie buitenstaat - had er hoes opgelegd deze week - maar was eraf gewaaid met die rukwinden van 100 km/h daar)
- boxen vooraan om in te bouwen in de deur (mogen maar 3cm dik ofzo zijn)
- en nog wel wat waar ik niet kan opkomen atm
btw. nog iets eigenaardig ... ik weet dus niet in welk jaar die gemaakt is, aangezien het chassisnummer enkel maar het "modeljaar" vermeld ... ik vermoed dat hij in 1988 gemaakt is, omdat het gelijkvormigheidsattest spreekt op maart 88 ::)
kan evengoed 87 gemaakt zijn want de achterbank is van 06/87 & achterlichten zijn van 10/1987, maar toch is het modeljaar 88
De DL is ook modeljaar 86, maar gemaakt in augustus of september 85 (zou eens moeten kijken naar die achterlicht)
08/11/2009
dit is zowat waar ik mij mee bezig hou de laatste maand
en vraag mij niet vanwaar het water komt (mbt de passagiersdeur dan) ...... ik vermoed van van boven uit, is nu compleet gerestaureerd dus ga het in de gaten moeten houden waarschijnlijk van tussen het zijpaneel ? en het paneel met de roosters aan de voorruit ???
komt het misschien van hiertussen ???
sorry voor de slechte foto's maar heb ze dus van veel te dichtbij getrokken
na schuren / roestomvormer & zinga zien we het volgende
ik vermoed dat het water binnengekomen is via de deurschakelaar omdat deze totaal kapot was en de bescherming die erover zat was gescheurd ...
dan de batterijomgeving had ook een opknapbeurt nodig, aangezien er al wat gaatjes in de carosserie gevreten waren, en de vorige eigenaar die mooi had opgelost met wat plamuur er overheen te smeren, onder het plamuur kon het roest gewoon zijn werk blijven doen (wat je dus niet ziet als je er niet aan prutst aan die plamuur)
hoe meer plamuur / dynitrol / verftoestanden hoe liever !!! (niet dus ... want onder de plamuur begint het te roesten !!)
onderkant van de batterij
de binnenkant van de koker ook redelijk aangetast precies aan de kant v/d batterij ...
voor je het weet ligt je ganse voorkant eruit ;D
wat zei ik ook alweer dat er geen roest aan deze auto was ? haha
to be continued ...
Ondertussen zit de voorkant er al lang terug in natuurlijk ! zal er wel eens foto's van posten (maar vandaag niet meer ) Het topic zal ik nu verder gebruik voor de witte aangezien ik bijna niets meer te zien heb met de bordeaux
Ik heb wel even copy/paste gedaan van bestaande topics op andere fora.
even kort de voorhistorie uitleggen (hoe ik dus fan? geworden ben van volvo)
basis : volvo 240 DL gekocht door mijn pa in 09/1985 (nieuw)
werd uit het verkeer gehaald toen ik 12j was, wegens aanschaf nieuwe auto
te koop gezet dan de auto - mijn pa kreeg er te weinig geld voor naar zijn zin zeker omdat hij maar 160000km had toen - besloten om te "bewaren" ipv in de export naar Rusland/Polen en dergelijke te doen (dat was de koper dus van plan)
bedoeling : auto bewaren en als ik 18 ben, rijbewijs ermee halen enzovoorts en terug in verkeer brengen dus
doel bereikt : 4 jaar mee rondgereden ondertussen (in 2009)
nu ? : zelf 240 aangeschaft ...
achteraf nog zitten mee lachen waarom we eigenlijk die auto te koop gezet hadden hoe konden we toch zo naïef? zijn
volvo 240 microbe stelselmatig gegroeid door de jaren heen (ja hoor vanaf men 12 jaar (en zelfs vanaf toen ik nog maar 3j was ofzo was ik al de wielen aan het kuisen - heb er nog wel ergens een foto van ! ) ) tot het leuke/extreme/gezonde/... niveau van vandaag - maar zo te zien aan het forum kan het nog erger ;D ;D ;D
wat foto's (komt van een ander forum waar ik dit eens gepost had ergens in het verleden)
gaatje blijkbaar in de laatste knalpot - tof geluidje trouwens toen ::)
[03/2009] wat fotootjes gemaakt / no story ;D
update:
01/06/2009
Eind mei - begin juni 2009 zag ik een witte staan bij de dealer hier in de buurt ... en ik zocht eigenlijk al een tijd (nog) een volvo maar dan van mezelf (en niet van pa/ma) - dan kon ik er mijn "goeste" mee doen (ik zocht feitelijk een 6-cylinder .... en in een later stadium een 240 turbo) . Ik was eens gaan kijken naar die witte 240 (op een zondag ) en hij zag er op het eerste zicht vrij goed uit en niet al te veel roest (juist achteraan in de wielkast op de welbekende plaats - maw de rand van de wielkastboord) . Ik had serieuze interesse in deze auto en moest er niet lang over nadenken... aangezien ik de vorige 3 al door mijn vingers had laten "glippen" ( de 1ste => een 164E van 1972/73/74 met 103000 echte km op de teller (waren wel wat kosten aan maar peanuts in vergelijking met de waarde van die bak - spijtig maar gedane zaken nemen geen keer - de verzekering zou ook niet mis geweest zijn ! stel u voor een 3000cc met 170pk als 18jarige :s en een verbruik van 15liter ? )
De tweede => een rode 244 GLT van 86-87-88-89, daar wist/weet ik eigenlijk niks van qua km stand - ben er nooit naar gaan kijken van dichtbij. Alleen maar zien staan bij de dealer van ver - heeft er zo'n 2 maand gestaan - daarna wss export / schroot / verkocht ???.
De derde => Ook eens van plan geweest om een 264 GLE te kopen van 1982 maar de paters hadden hem net verkocht aan een NL'er net voor ik hem ging halen (mooi van deze oldtimerfarm jawel) Nuja achteraf gezien maar best dat ze hem verkocht hadden aan een NL'er want deze 240 doet het uitstekend en een 6cyl in V is toch net iets anders dan een 4 in lijn, dus groter verbruik, wss meer onderhoudskosten, zeldzamere onderdelen enzovoorts !
van die 264 moet ik nog wel ergens foto's hebben (als hij niet meer op oldtimerfarm staat tenminste)
ok effe verder gaan met het verhaaltje over "de witte"
dus : 1 witte 240 GL (met B230KH motor) toegevoegd aan de verzameling , bijna niets van roest, wel nog veel "things-to-do" en onderdelen te zoeken maarja standaard uitvoering deze (= geen opties maw geen radio, geen atenne, geen open dak, geen stoelverwarming, geen mistlichten, geen elektrische ruiten, geen toerenteller ??? (nu wel - thx volvodiesel !) , geen sneeuwmatten, ... )
wel servo, wel CV (in vgl met de DL dan)
op naar de volgende (iets met een turbo ofzo ? ... ::) ) heb nog veel plaats op de oprit, maar vrees dat mede bewoners niet akkoord gaan zijn daarmee :-\
serieus verschil toch :s een GL buiten DL, amai, als je constant met een DL gereden hebt (op motorisch gebied dan qua optrekken enzo)
wat moet een turbo dan niet zijn ;D
paar overzichtfoto's van de bak
21 jaar remaanslag
before
after
onderdelen gezocht : (al gevonden ondertussen )
- werkende deurschakelaar
- sneeuwmatten (evt) - al matten gekocht ondertussen , beter iets of niets
- snowcaps (wel handig tegen water & bladeren - zeker als ie buitenstaat - had er hoes opgelegd deze week - maar was eraf gewaaid met die rukwinden van 100 km/h daar)
- boxen vooraan om in te bouwen in de deur (mogen maar 3cm dik ofzo zijn)
- en nog wel wat waar ik niet kan opkomen atm
btw. nog iets eigenaardig ... ik weet dus niet in welk jaar die gemaakt is, aangezien het chassisnummer enkel maar het "modeljaar" vermeld ... ik vermoed dat hij in 1988 gemaakt is, omdat het gelijkvormigheidsattest spreekt op maart 88 ::)
kan evengoed 87 gemaakt zijn want de achterbank is van 06/87 & achterlichten zijn van 10/1987, maar toch is het modeljaar 88
De DL is ook modeljaar 86, maar gemaakt in augustus of september 85 (zou eens moeten kijken naar die achterlicht)
08/11/2009
dit is zowat waar ik mij mee bezig hou de laatste maand
en vraag mij niet vanwaar het water komt (mbt de passagiersdeur dan) ...... ik vermoed van van boven uit, is nu compleet gerestaureerd dus ga het in de gaten moeten houden waarschijnlijk van tussen het zijpaneel ? en het paneel met de roosters aan de voorruit ???
komt het misschien van hiertussen ???
sorry voor de slechte foto's maar heb ze dus van veel te dichtbij getrokken
na schuren / roestomvormer & zinga zien we het volgende
ik vermoed dat het water binnengekomen is via de deurschakelaar omdat deze totaal kapot was en de bescherming die erover zat was gescheurd ...
dan de batterijomgeving had ook een opknapbeurt nodig, aangezien er al wat gaatjes in de carosserie gevreten waren, en de vorige eigenaar die mooi had opgelost met wat plamuur er overheen te smeren, onder het plamuur kon het roest gewoon zijn werk blijven doen (wat je dus niet ziet als je er niet aan prutst aan die plamuur)
hoe meer plamuur / dynitrol / verftoestanden hoe liever !!! (niet dus ... want onder de plamuur begint het te roesten !!)
onderkant van de batterij
de binnenkant van de koker ook redelijk aangetast precies aan de kant v/d batterij ...
voor je het weet ligt je ganse voorkant eruit ;D
wat zei ik ook alweer dat er geen roest aan deze auto was ? haha
to be continued ...
Ondertussen zit de voorkant er al lang terug in natuurlijk ! zal er wel eens foto's van posten (maar vandaag niet meer ) Het topic zal ik nu verder gebruik voor de witte aangezien ik bijna niets meer te zien heb met de bordeaux
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 06 jun 2012, 23:29, 5 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: een witte 240
Amaai wat een verhaal Andy. Maar t'is duidelijk dat er een echte 240 maniak achter zit.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: een witte 240
Bedankt voor de positieve reactie imker !! Maniak is waarschijnlijk het juiste woordimker schreef:Amaai wat een verhaal Andy. Maar t'is duidelijk dat er een echte 240 maniak achter zit.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: een witte 240
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: een witte 240
Tijd om nog eens een update te doen zeker hier
Vandaag naar de keuring geweest en er glansrijk door ! Co was 0.5% en volgens de keurder mocht ik 3.5% hebben maximum (klopt dit ?)
Zo moet dat zijn he Weer gerust voor een jaarke ....
Stond er voor mij ook ene met een 240 GL met exact dezelfde motor ! haha man man , die kerel deed elke dag 10 km naar zijn werk (5km op en 5km af) . Lijkt mij toch niet echt gezond voor die motor (roet etc ?!) ... maw warmt bijna nooit volledig op en moet dus veel met choke rijden, en dat in een stadsomgeving dusja ......
die was afgekeurd voor zijn remschijven achter, dan heeft ie maar nieuwe laten steken
vorig jaar bij mij :
gebreken nauwlettend in het oog te houden :
"ophangingsgewricht vooraan" - staat => probleem opgelost (ook wel de fuseekogel genoemd gelijk dat we zeggen !!)
die rubber was gescheurd en het gewricht wss ook wel aan vervanging toe want iedere keer ik een drempel nam, hoorde ik gekraak. En ik maar denken dat het van de vering vooraan was en van de rubbers van de stabilisatorstang die slecht waren niet dus, want nu is het kraken gedaan met die fuseekogels te vernieuwen !
nu dit jaar :
gebreken nauwlettend in het oog te houden :
"ruiten - gezichtsveld beperkt of vervomd"
Ik ga geen nieuwe ruit steken omdat er een witte band van 4? cm aan de zijkanten te bespeuren is (en 1-2 cm onder & boven)... Ah ja slecht fabrikaat zeker
Moet geen nieuwe ruit steken - heb dat gevraagd ... moet het alleen in het oog houden ..........
Vandaag naar de keuring geweest en er glansrijk door ! Co was 0.5% en volgens de keurder mocht ik 3.5% hebben maximum (klopt dit ?)
Zo moet dat zijn he Weer gerust voor een jaarke ....
Stond er voor mij ook ene met een 240 GL met exact dezelfde motor ! haha man man , die kerel deed elke dag 10 km naar zijn werk (5km op en 5km af) . Lijkt mij toch niet echt gezond voor die motor (roet etc ?!) ... maw warmt bijna nooit volledig op en moet dus veel met choke rijden, en dat in een stadsomgeving dusja ......
die was afgekeurd voor zijn remschijven achter, dan heeft ie maar nieuwe laten steken
vorig jaar bij mij :
gebreken nauwlettend in het oog te houden :
"ophangingsgewricht vooraan" - staat => probleem opgelost (ook wel de fuseekogel genoemd gelijk dat we zeggen !!)
die rubber was gescheurd en het gewricht wss ook wel aan vervanging toe want iedere keer ik een drempel nam, hoorde ik gekraak. En ik maar denken dat het van de vering vooraan was en van de rubbers van de stabilisatorstang die slecht waren niet dus, want nu is het kraken gedaan met die fuseekogels te vernieuwen !
nu dit jaar :
gebreken nauwlettend in het oog te houden :
"ruiten - gezichtsveld beperkt of vervomd"
Ik ga geen nieuwe ruit steken omdat er een witte band van 4? cm aan de zijkanten te bespeuren is (en 1-2 cm onder & boven)... Ah ja slecht fabrikaat zeker
Moet geen nieuwe ruit steken - heb dat gevraagd ... moet het alleen in het oog houden ..........
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
- Volvodiesel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
- Locatie: Oordegem
Re: een witte 240
Allez. Super he!! Ziet ge wel dat die rubbers niks uitmaken. Als ze ze hier mogen verkopen moogt ze toch wel monteren zekers. Als alles veert en beweegt zoals het hoort kunnen ze daar niks op zeggen.DJ_Karinsky schreef:Tijd om nog eens een update te doen zeker hier
Vandaag naar de keuring geweest en er glansrijk door ! Co was 0.5% en volgens de keurder mocht ik 3.5% hebben maximum (klopt dit ?)
Zo moet dat zijn he Weer gerust voor een jaarke ....
Stond er voor mij ook ene met een 240 GL met exact dezelfde motor ! haha man man , die kerel deed elke dag 10 km naar zijn werk (5km op en 5km af) . Lijkt mij toch niet echt gezond voor die motor (roet etc ?!) ... maw warmt bijna nooit volledig op en moet dus veel met choke rijden, en dat in een stadsomgeving dusja ......
die was afgekeurd voor zijn remschijven achter, dan heeft ie maar nieuwe laten steken
vorig jaar bij mij :
gebreken nauwlettend in het oog te houden :
"ophangingsgewricht vooraan" - staat => probleem opgelost (ook wel de fuseekogel genoemd gelijk dat we zeggen !!)
die rubber was gescheurd en het gewricht wss ook wel aan vervanging toe want iedere keer ik een drempel nam, hoorde ik gekraak. En ik maar denken dat het van de vering vooraan was en van de rubbers van de stabilisatorstang die slecht waren niet dus, want nu is het kraken gedaan met die fuseekogels te vernieuwen !
nu dit jaar :
gebreken nauwlettend in het oog te houden :
"ruiten - gezichtsveld beperkt of vervomd"
Ik ga geen nieuwe ruit steken omdat er een witte band van 4? cm aan de zijkanten te bespeuren is (en 1-2 cm onder & boven)... Ah ja slecht fabrikaat zeker
Moet geen nieuwe ruit steken - heb dat gevraagd ... moet het alleen in het oog houden ..........
Die vooruit die wit word aan de randen hebben alle 240's met de originele ruit denk ik. Mijne witte had het, Carlo zijn moeder haar diesel heeft het en de uwe ook. Kan geen kwaad zolang uw gezichtsveld niet beperkt word he. Het is de plastic coating die tussen de ruit zit die aan de randen wegens ouderdom verkleurd. Ge moet rekenen dat die ruiten daar al 20 jaar inzitten in weer en wind he.
Maar goed dat ge weer een jaartje verder kunt. Volgende week Voerenrit!!!! Als ik geen ruiten uitklop is het turbopower!!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010
Re: een witte 240
Bij mijn voorruit is er ook een witte band ontstaan sinds enkele jaren. Op de controle hebben ze er echter nog nooit iets van gezegd.Volvodiesel schreef:Allez. Super he!! Ziet ge wel dat die rubbers niks uitmaken. Als ze ze hier mogen verkopen moogt ze toch wel monteren zekers. Als alles veert en beweegt zoals het hoort kunnen ze daar niks op zeggen.DJ_Karinsky schreef:Tijd om nog eens een update te doen zeker hier
Vandaag naar de keuring geweest en er glansrijk door ! Co was 0.5% en volgens de keurder mocht ik 3.5% hebben maximum (klopt dit ?)
Zo moet dat zijn he Weer gerust voor een jaarke ....
Stond er voor mij ook ene met een 240 GL met exact dezelfde motor ! haha man man , die kerel deed elke dag 10 km naar zijn werk (5km op en 5km af) . Lijkt mij toch niet echt gezond voor die motor (roet etc ?!) ... maw warmt bijna nooit volledig op en moet dus veel met choke rijden, en dat in een stadsomgeving dusja ......
die was afgekeurd voor zijn remschijven achter, dan heeft ie maar nieuwe laten steken
vorig jaar bij mij :
gebreken nauwlettend in het oog te houden :
"ophangingsgewricht vooraan" - staat => probleem opgelost (ook wel de fuseekogel genoemd gelijk dat we zeggen !!)
die rubber was gescheurd en het gewricht wss ook wel aan vervanging toe want iedere keer ik een drempel nam, hoorde ik gekraak. En ik maar denken dat het van de vering vooraan was en van de rubbers van de stabilisatorstang die slecht waren niet dus, want nu is het kraken gedaan met die fuseekogels te vernieuwen !
nu dit jaar :
gebreken nauwlettend in het oog te houden :
"ruiten - gezichtsveld beperkt of vervomd"
Ik ga geen nieuwe ruit steken omdat er een witte band van 4? cm aan de zijkanten te bespeuren is (en 1-2 cm onder & boven)... Ah ja slecht fabrikaat zeker
Moet geen nieuwe ruit steken - heb dat gevraagd ... moet het alleen in het oog houden ..........
Die vooruit die wit word aan de randen hebben alle 240's met de originele ruit denk ik. Mijne witte had het, Carlo zijn moeder haar diesel heeft het en de uwe ook. Kan geen kwaad zolang uw gezichtsveld niet beperkt word he. Het is de plastic coating die tussen de ruit zit die aan de randen wegens ouderdom verkleurd. Ge moet rekenen dat die ruiten daar al 20 jaar inzitten in weer en wind he.
Maar goed dat ge weer een jaartje verder kunt. Volgende week Voerenrit!!!! Als ik geen ruiten uitklop is het turbopower!!!
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
- L385 Viking
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: een witte 240 GL MY 88
Ik heb een aantal jaren ultra-korte afstanden (1,3 km op en 1,3 km af) gedaan naar mijn werk en dat is inderdaad niet gezond voor een motor (B 200F).+Heb eens mijn olie laten analiseren na 5000 km ermee gereden te hebben: totaal geen smerende werking meer en verzadigd door fosiele brandstoffen twas precies water dat eruit kwam. Nu doe ik er 22 op en 22 af en dat merk ik wel aan de olie, ze gaat nog zo lang mee . Die witte band in de voorruit hebben al mijn 240-ers gehad. Maar nog geen problemen mee gehad op keuring.
S60 - 2018
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: een witte 240 GL MY 88
bwa ja ze moeten iets vinden om de keuring zeker, als de rest in orde is Als ze controle krijgen (5 auto's per maand moeten herkeurt worden - maar dan op kosten van de keuring) en die specialist vind iets dat de keuring niet gevonden heeft, hangen ze er aan ... en als je dat zo 2 of 3 keer tegenkomt lig je buiten ...
Hij testte ook die ruitensproeiers ... had ik die auto gekuist, lap weeral vuil want alles vloog er bijna over ... pff (mss ietsje naar beneden afregelen maarja )
Nog nooit geweten dat ze dat testen op de keuring maar goed
Hij testte ook die ruitensproeiers ... had ik die auto gekuist, lap weeral vuil want alles vloog er bijna over ... pff (mss ietsje naar beneden afregelen maarja )
Nog nooit geweten dat ze dat testen op de keuring maar goed
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: een witte 240 GL MY 88
Proficiat met weer een jaartje gekeurd rondrijden
Die witte waas zit ook in de onderhoekjes van de voorruit van mijn 240. Ik had ooit gehoord dat dat kwam doordat de twee glasdelen - met de plasticfolie ertussen - van ouderdom van elkaar beginnen los te komen. Ik heb er tot nu toe ook nog geen opmerking over gehad. Ze moesten zich daar kennelijk toch hebben verveeld, daar op de keuring in Wondelgem Die ruitensproeiers testen ze af en toe. Eigenlijk moeten ze ze altijd testen, maar ik heb het maar een paar keer geweten.
Ik had laatst met de Corsa wel een steekproef aan mijn been. Ik mocht 'm net buitenzetten en gaan betalen, toen ik bericht kreeg van één van de medewerkers daar dat de computer had bepaald dat de directeur van het keuringscentrum nog eens de hele keuring van mijn auto opnieuw moest doen. Tssk, na een uur aanschuiven mocht ik nu nog een beetje langer wachten voor ik daar kon vertrekken.. Jammer genoeg was hij ook op de steekproef weer afgekeurd (gescheurde stofhoes cardan)
Die witte waas zit ook in de onderhoekjes van de voorruit van mijn 240. Ik had ooit gehoord dat dat kwam doordat de twee glasdelen - met de plasticfolie ertussen - van ouderdom van elkaar beginnen los te komen. Ik heb er tot nu toe ook nog geen opmerking over gehad. Ze moesten zich daar kennelijk toch hebben verveeld, daar op de keuring in Wondelgem Die ruitensproeiers testen ze af en toe. Eigenlijk moeten ze ze altijd testen, maar ik heb het maar een paar keer geweten.
Ik had laatst met de Corsa wel een steekproef aan mijn been. Ik mocht 'm net buitenzetten en gaan betalen, toen ik bericht kreeg van één van de medewerkers daar dat de computer had bepaald dat de directeur van het keuringscentrum nog eens de hele keuring van mijn auto opnieuw moest doen. Tssk, na een uur aanschuiven mocht ik nu nog een beetje langer wachten voor ik daar kon vertrekken.. Jammer genoeg was hij ook op de steekproef weer afgekeurd (gescheurde stofhoes cardan)
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: een witte 240 GL MY 88
een updeet De remleiding losgekregen van de LA klauw van de 245 T !!! (finally) 2 dagen WD40 derop did the trick maar nu blijkt die leiding net na de koppeling afgebroken te zijn ...
Ik heb gezien op't net dat die koppelingen nog te verkrijgen zijn dus het moet mogelijk zijn om daar een nieuwke op te zetten ? Vraag mij dan alleen af hoe ik die kraag daar moet opzetten op de koperen leiding http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... 1/1014551/
Tenzij de oude koppeling er terug aan te solderen (koper) maar is maar half werk ....... en niet echt stevig mijn inziens.
Ineens nieuwe remleiding zie ik niet direct zitten ... want je begint daar aan en om den duur eindig je aan de hoofd-verdeler
Of toch maar ineens nieuwe placeren tot aan die flexibele slang a/h linker achterwiel ..... en veel WD40 gebruiken om de vijsjes etc los te krijgen ....
Oude remklauwen wss ook maar opsturen en ruilen met nieuwere (2j stilstand doet dat geen goed ...) Moet juist nog kijken of het Girling of ATE is
Gisteren ook nieuwe kofferpompen geplaatst in de 764 en die gaat open gelijk niets nu Veel beter dus ! Was wel 50 euro voor een pomp (officieel volvo) maar zal wel 20j meegaan zeker
zal die foto's wel eens aanpassen hierboven (1e post)
Ik heb gezien op't net dat die koppelingen nog te verkrijgen zijn dus het moet mogelijk zijn om daar een nieuwke op te zetten ? Vraag mij dan alleen af hoe ik die kraag daar moet opzetten op de koperen leiding http://www.skandix.de/en/spare-parts/br ... 1/1014551/
Tenzij de oude koppeling er terug aan te solderen (koper) maar is maar half werk ....... en niet echt stevig mijn inziens.
Ineens nieuwe remleiding zie ik niet direct zitten ... want je begint daar aan en om den duur eindig je aan de hoofd-verdeler
Of toch maar ineens nieuwe placeren tot aan die flexibele slang a/h linker achterwiel ..... en veel WD40 gebruiken om de vijsjes etc los te krijgen ....
Oude remklauwen wss ook maar opsturen en ruilen met nieuwere (2j stilstand doet dat geen goed ...) Moet juist nog kijken of het Girling of ATE is
Gisteren ook nieuwe kofferpompen geplaatst in de 764 en die gaat open gelijk niets nu Veel beter dus ! Was wel 50 euro voor een pomp (officieel volvo) maar zal wel 20j meegaan zeker
zal die foto's wel eens aanpassen hierboven (1e post)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: een witte 240 GL MY 88
Naar ik denk, worden remleidingen niet gesoldeerd. De druk in zo een leidingske is veel te groot voor het broze soldeertin, ook al is dat hardsoldeer. Een kraagje, zoals je dat noemt, wordt er met een speciaal instrumentje aangemaakt (ligt wel ergens in mijn werkplaatsje). Er zijn echter twee types van uitvoering en dat is afhankelijk van jouw remklauwaansluiting, heb ik me laten vertellen.
Remklauwen zijn zelf wel te herstellen, maar soms is het moeilijk om de zuigertjes te demonteren. Echter, waar een wil is, is ..... Trouwens zijn de nieuwe (namaak) remklauwen niet van betere kwaliteit dan de oude logge dingen. Enkel een goede verzorging laat de oude een eeuwig leven leiden. Koester ze en je zal er heel veel deugd aan hebben.
Remklauwen zijn zelf wel te herstellen, maar soms is het moeilijk om de zuigertjes te demonteren. Echter, waar een wil is, is ..... Trouwens zijn de nieuwe (namaak) remklauwen niet van betere kwaliteit dan de oude logge dingen. Enkel een goede verzorging laat de oude een eeuwig leven leiden. Koester ze en je zal er heel veel deugd aan hebben.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Het volvovirus
Ah Denk van gewoon een "nieuw kopje" op die remleiding te steken, is maar net achter de nippel afgebroken ofzo, dus valt nog mee.
Weet niet of die namaak-klauwen van goede kwaliteit zijn ... ik hoop van wel ....... origineel volvo zal allezinds niet van de poes zijn
Weet niet of die namaak-klauwen van goede kwaliteit zijn ... ik hoop van wel ....... origineel volvo zal allezinds niet van de poes zijn
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Het volvovirus
Misschien eens tijd voor een update na 5j, de GL rijdt nog steeds natuurlijk !! wat dacht je nu ? Ondertussen met regelmaat van tijd wat dinges vervangen etc.
Deze week heeft de kmteller en dagteller het begeven en telden niet meer, ze waren geblokkeerd door een afgebroken tand. Gelukkig had ik een vers splinternieuw tandwiel liggen (hetzelfde of in de V700 VDO bakken met 25 tanden) In der tijd eens gekocht bij Skandix (ook wel te krijgen bij estate services nu afair en op diverse andere sites) . Tandwieltje vervangen gisteren en de beidte kmtellers doen het terug terug zorgeloos rondrijden zonder kmfraude Als dat niet flink is ...
17/06/2017 : naar Carglass geweest om de vooruit te laten hermonteren. Ze hadden ze niet goed geplaatst 2j terug en er lekte water links onderaan wegens te wenig kit gebruikt. (garantie op plaatsing) . Dat wat kwam doodleuk via het dashboard en de zekeringenkast naar beneden. De gevolgen kan je al raden, geoxideerde zekeringen, muffe geur in de auto, vloermatten kletsnat, isolatiemat kletsnat, vloer nat en er stond zelfs water in of op de vloer dat ook naar achteren liep (passagiers). Goed dat het wat droog is de laatste tijd, kan goed uitddrogen dan
Ik had toen een nieuwe ruit nodig wegens barst / scheur erin van 10cm of meer (links) en ook de welgekende witte band erin aan de kanten rondom, dus tijd voor vervanging.
Nu nog de bestuurderszetel fiksen en nieuwe veren bestellen. De rooster dat het kussen op zijn plaats houd is doorgeroest+afgebroken en veren zijn afgebroken - ineens zotte kosten doen en een inox rooster kopen in Amerika (https://www.wagonmeister.com/) , zal niet meer roesten en veel robuuster-dikker gemaakt ($28). Nog liefhebbers ? (gecombineerde zending ) verzendkosten blijken 70$ te zijn ......... (slik) . Per bijkomende rooster of ander spul van zijn site zijn de kosten hetzelfde. (blijft 70$ dus voor alles grotendeels) , heeft ook goede zetelkussens blijkbaar, wel kostelijk ... $170
- Versnellingsbak nakijken, ik vermoed te weinig olie erin, gaat moeilijk in 1e, soms moeilijk te verleggen .
- Rubbers achteraan zouden ook allemaal moeten vervangen worden (in de reactiestangen en in de achteras en panhardstang ook wel wss) . Misschien PU nemen, weet nog niet.
- roest aan de koker rechts (zoutduivel ...) , reeds behandeld met tanik, grondlaag zinga & verf eindlaag Hammerite .
- plastic monteren onder de achterbumper nadat er een dommerik tegen mij gereden is 17/03/2015 (zal er nooit van komen ?)
- sticker op achterdeur terugplakken (bovenop deur)
- raamdinges vervangen (bovenop de deur) - blijken ook duur te zijn ... nog te verkrijgen bij davebarton als ik mij goed herinner.
- vangers voor rolgordijn achterruit monteren (5 min werk )
- holle ruimen inspuiten + bodem behandelen met Fluid film (reeds jaren al nodig, eens moeten werk van maken ....) , ze zien toch af na een zoutperiode
En nog wat prullen hier of daar waar ik momenteel niet op kom
Deze week heeft de kmteller en dagteller het begeven en telden niet meer, ze waren geblokkeerd door een afgebroken tand. Gelukkig had ik een vers splinternieuw tandwiel liggen (hetzelfde of in de V700 VDO bakken met 25 tanden) In der tijd eens gekocht bij Skandix (ook wel te krijgen bij estate services nu afair en op diverse andere sites) . Tandwieltje vervangen gisteren en de beidte kmtellers doen het terug terug zorgeloos rondrijden zonder kmfraude Als dat niet flink is ...
17/06/2017 : naar Carglass geweest om de vooruit te laten hermonteren. Ze hadden ze niet goed geplaatst 2j terug en er lekte water links onderaan wegens te wenig kit gebruikt. (garantie op plaatsing) . Dat wat kwam doodleuk via het dashboard en de zekeringenkast naar beneden. De gevolgen kan je al raden, geoxideerde zekeringen, muffe geur in de auto, vloermatten kletsnat, isolatiemat kletsnat, vloer nat en er stond zelfs water in of op de vloer dat ook naar achteren liep (passagiers). Goed dat het wat droog is de laatste tijd, kan goed uitddrogen dan
Ik had toen een nieuwe ruit nodig wegens barst / scheur erin van 10cm of meer (links) en ook de welgekende witte band erin aan de kanten rondom, dus tijd voor vervanging.
Nu nog de bestuurderszetel fiksen en nieuwe veren bestellen. De rooster dat het kussen op zijn plaats houd is doorgeroest+afgebroken en veren zijn afgebroken - ineens zotte kosten doen en een inox rooster kopen in Amerika (https://www.wagonmeister.com/) , zal niet meer roesten en veel robuuster-dikker gemaakt ($28). Nog liefhebbers ? (gecombineerde zending ) verzendkosten blijken 70$ te zijn ......... (slik) . Per bijkomende rooster of ander spul van zijn site zijn de kosten hetzelfde. (blijft 70$ dus voor alles grotendeels) , heeft ook goede zetelkussens blijkbaar, wel kostelijk ... $170
- Versnellingsbak nakijken, ik vermoed te weinig olie erin, gaat moeilijk in 1e, soms moeilijk te verleggen .
- Rubbers achteraan zouden ook allemaal moeten vervangen worden (in de reactiestangen en in de achteras en panhardstang ook wel wss) . Misschien PU nemen, weet nog niet.
- roest aan de koker rechts (zoutduivel ...) , reeds behandeld met tanik, grondlaag zinga & verf eindlaag Hammerite .
- plastic monteren onder de achterbumper nadat er een dommerik tegen mij gereden is 17/03/2015 (zal er nooit van komen ?)
- sticker op achterdeur terugplakken (bovenop deur)
- raamdinges vervangen (bovenop de deur) - blijken ook duur te zijn ... nog te verkrijgen bij davebarton als ik mij goed herinner.
- vangers voor rolgordijn achterruit monteren (5 min werk )
- holle ruimen inspuiten + bodem behandelen met Fluid film (reeds jaren al nodig, eens moeten werk van maken ....) , ze zien toch af na een zoutperiode
En nog wat prullen hier of daar waar ik momenteel niet op kom
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: Het volvovirus
Mooi lijstje!
Als alles klaar is gaat die zeker de 100 jaar halen.
Succes met de knutseltocht.
Als alles klaar is gaat die zeker de 100 jaar halen.
Succes met de knutseltocht.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.