Donkerblauwe Amazon uit 1967

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 02 apr 2015, 13:30

Ik denk dat ik nog van die afdekkapjes heb, is't voor bovenaan dat je ze nodig hebt om die bouten weg te steken aan bevestigingspunt B-stijl ?
Wel chic die rolgordels.
edit : moet van een Amazon zijn zeker die afdekkapjes ? Hmm, dat heb ik niet, dacht van een 240 :lol:
Die hoofdsteunen staan inderaad maar maf, is dat origineel zo geleverd geweest op de Amazon ? Deze heb ik nog nooit gezien feitelijk :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door imker » 02 apr 2015, 18:02

DJ_Karinsky schreef:Ik denk dat ik nog van die afdekkapjes heb, is't voor bovenaan dat je ze nodig hebt om die bouten weg te steken aan bevestigingspunt B-stijl ?
Wel chic die rolgordels.
edit : moet van een Amazon zijn zeker die afdekkapjes ? Hmm, dat heb ik niet, dacht van een 240 :lol:
Die hoofdsteunen staan inderaad maar maf, is dat origineel zo geleverd geweest op de Amazon ? Deze heb ik nog nooit gezien feitelijk :D
Precies hoofdsteunen van een science fiction film uit de jaren '60. Heeft wel iets.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 03 apr 2015, 15:46

Ja, die hoofdsteunen doen wel wat futuristisch aan. :D Het is geen origineel Volvo-accessoire, hoewel Volvo in de jaren zestig ook opzet-hoofdsteunen in het gamma heeft gehad. Ze waren ook in vinyl uitgevoerd en konden worden gebruikt in de Kattenrug en Amazon. Vandaag de dag heel zeldzaam geworden.

Afbeelding
Volvo made a headrest which should be clamped over the seat (also suitable for the new type of seats of the Amazon). The headrest is made of foam with vinyl (leatherette) and doesn’t contain any metal. Also several aftermarket versions were available.

The backrests (two types, part numbers 277125 and 277150) should support the driver a little more and give some more comfort during trips.

(bron: Volvo-Tips)
Veel auto's in die tijd hadden geen hoofdsteunen, dus waren er universele modellen in omloop. Veel mensen zijn er de dag van vandaag naar op zoek voor hun oldtimer, maar ze zijn moeilijk te vinden. Hoewel ze af en toe wel eens passeren op Marktplaats en dergelijke. Het model hoofdsteunen die ik nu heb, zie je vooral in VW-busjes en Kevers. Maar tot nu toe altijd in vinyl gezien, nog nooit eerder in stof.

@ DJ: ja, ze dekken de bouten af aan de bovenste bevestigingspunten in de B-stijl. Het moeten kapjes zijn voor een Amazon. Ik heb er van een 340 liggen en die passen net niet. Misschien dat die van andere modellen ook wel passen, ik weet het niet. Op het VKV-forum heeft al iemand laten weten ze te hebben.
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 20:58, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 01 mei 2015, 17:06

Kapjes gevonden en ze zitten al op hun plek:

Afbeelding

Staat toch weeral een stukje netter. :D

Nadeel is dat de kapjes zo goed rond de gespen aansluiten, dat ze verhinderen dat de gordels automatisch oprollen. Bij de oude originele statische gordels maakte dat natuurlijk helemaal niks uit. Ik ben nu bezig aan een experiment waarbij ik de sleuf waar de gordels uitkomen breder maak. Het is al beter, maar ik ben er nog niet.

Deze sleuf dus:
Afbeelding

Zoals bij vele ooit gerestaureerde Amazon's ontbreken ook hier de emblemen op de voorspatborden. Ik heb inmiddels eveneens twee emblemen "122 S" gevonden. Een beetje wear and tear, maar niets wat een beetje modelbouwverf niet kan verhelpen:

Afbeelding

Links: voor. Rechts: na.
Afbeelding

Links: voor. Rechts: na.
Afbeelding

Ik zag elders nog een embleem dat misschien in een wat betere staat is, dus die wil ik ook nog in huis halen. Ook moet ik nog zoeken naar de exacte afmetingen / locatie waar de emblemen moeten komen. Ik vond op Wiki alvast een heel duidelijk afbeelding waar ik vast wel wat mee kan doen (hier). Ik heb echter geen zin om opnieuw gaten te boren in het spatbord, dus ik dacht eraan om de badges te lijmen met dubbelzijdige tape of rubbercement ofzoiets. Suggesties altijd welkom :D
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

jos245
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2009, 20:11

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door jos245 » 12 mei 2015, 10:10

De badges altijd lijmen met dubbelzijdige kleefband.
Indien ooit nodig zijn de badges dan altijd weer te verwijderen met een fohn zonder het plaatwerk te beschadigen.

Bij montage van dubbelzijdige tape zowel het plaatwerk als de tape goed opwarmen alvorens te monteren.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 15 mei 2015, 21:52

Bedankt Jos, dubbelzijdige tape lijkt me inderdaad de beste (en minst schadelijke) optie!

Vandaag met de Amazon langsgeweest bij Paul Booij. Kleppen gesteld, ontsteking nagekeken en gelijk de bougiekabels, bobinekabel, contactpuntjes en verdelerkap vervangen. Helaas blijkt de verdeler slijtage te vertonen. Er zit speling op de as, waardoor de contacthoek maar een beetje rondzwabbert - zeker stationair. Het valt nog allemaal wel mee, maar op termijn misschien toch maar opteren voor een 123-ignition.

Ik wilde ook de remtrommels eens verwijderen en nakijken of alles (nog) goed gangbaar was. Dat bleek geen overbodige luxe. De remtrommels gingen er tegen de verwachting wel heel vlot af, maar de remcylinder aan de linkerzijde zat wel muurvast. Aan die kant viel er weinig remkracht te ontdekken. :shock: De rechter remschoen was - in tegenstelling tot de linker - goed versleten en deels verbrand. Natuurlijk maar van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de remschoenen, veertjes en (linker)cylinder te vervangen.

Een flink stuk leger in de portemonnee, maar wel een beter gemoed. :wink:

Kan er hopelijk weer even tegen:
Afbeelding

In goede handen:
Afbeelding

Afbeelding


Vorige week heb ik de reflector van het rechterachterlicht eens onder handen genomen. Wat flink veel schuren, polijsten en noeste arbeid niet zoal kan opleveren; wat een verschil! Het hoeft niet gezegd dat de veiligheid en zichtbaarheid op de weg een pak is verbeterd! Nu nog de linkerzijde onder handen nemen. :D

Reflector voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Wat een verschil tussen de lichtopbrengst links (oude reflector) en rechts (gepolijst)!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 20:59, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door volvo.144 » 17 mei 2015, 12:04

De achterlichtreflectors van mijn 144 + de amazon heb ik ook opgekuist en daarna een laagje blanke lak op gespoten, het zicht in het donker is stukken beter.
De achterremmen op je volvo zijn verkeerd gemonteerd, zo vlug mogelijk ermee terug naar pol Booij .

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 22 mei 2015, 18:24

Toch even een rechtzetting. Ik ben terug gegaan naar PB en na inspectie van beide trommelremmen besloten om de montage van de remschoenen te laten zoals ze is. Waarom? Als je volgende redenering volgt, is de huidige montage eigenlijk heel logisch: de vlakke zone op de remschoenen (dus het deel zonder remvoering) laat toe het remstof beter af te voeren. Rekening houdend met de draairichting van de wielen - bij het wiel op de foto dus in wijzerzin - wordt het vrijgekomen remstof dus ook in wijzerzin verplaatst. De vlakke delen op de schoenen laat toe dat het stof zich net op die plaatsen beter kan ophopen en verzamelen. Zitten de remschoenen omgekeerd, dan wordt het stof net tegenaan de zuiger verzameld. Of de remschoenen nu zo, of omgekeerd zitten, heeft geen enkele invloed op de veiligheid of remkracht. De remschoenen gaan heus niet loskomen ofzo. Vroeger waren de remschoenen over de gehele lengte voorzien van remvoering, die 'vrije zones' zijn maar later bedacht. Volvo gebruikt overigens verschillende montagevormen door elkaar, kijk maar eens in verschillende onderdelenboeken. PB monteert zijn remmen al dertig jaar op die manier, dus je kan ervan denken wat je wilt, maar ik volg wel zijn redenering.

De horizontale beugel bovenin, die tussen de remschoenen is geklemd, zit op de foto inderdaad wel verkeerd. Dat is louter een verstrooidheid geweest. Temeer omdat hij de remschoenen aan de rechterkant had gemonteerd als voorbeeld, zodat ik het links zelf kon doen. Terwijl ik daarmee bezig was, wees hij me er toen wel duidelijk op dat die beugel met het lipje aan de binnenkant hoorde.


De linker reflector is inmiddels ook onder handen genomen. Wat een verschil met de kaarsjes van voorheen: letterlijk een verschil tussen dag en nacht!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 24 mei 2015, 11:11

Prachtig resultaat die reflectoren ! Zou dit ook werken voor de latere types ? Alleen als ze van metaal zijn dan :-D Bij een plastic ondergrond niet ideaal om te gaan opblinken (gespoten grijs reflecterend spul bvb voor een pinker bij de latere 240). Herspuiten met het juiste spul is mss een oplossing :idea: .
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

duvellover
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 dec 2005, 01:07

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door duvellover » 24 mei 2015, 22:09

Je weet toch dat vanaf bj '65 de Amazonzetels voorzien zijn voor originele hoofdsteunen (eerste type zoals bij de 140 tem '72)
Er verscheen hiervan een tijdje terug een artikel van in Uitlaat.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 25 mei 2015, 10:59

@ Andy: doffe reflectoren kan je ook altijd nog spuiten in chroomverf, of - en dat zou naar het schijnt zelfs nog een beter resultaat opleveren - bekleven met aluminium-tape uit de bouwmarkt. In het geval van de Amazon geeft elk van de mogelijkheden sowieso al bijna een spectaculair verschil. Aan een nieuwprijs van 70 à 75 euro per reflector wil je wel al eens die moeite doen... :D

@ Duvellover: klopt, dat weet ik. Maar het verwijderen van de bekleding van de rugleuning vind ik echt een crime. Ik heb al eens geoefend op een oude rugleuning en het lukte me niet zonder (weliswaar lichte) schade. Ik weet ook niet wat dat gewring en gestroop met de bekleding zal doen met het geverfde oppervlak. De verf gaat misschien beginnen bladderen, ik weet het niet.

Dan kijk ik liever uit naar twee andere leuningen, compleet met hoofdsteunen, die ik dan wel verf in het juiste kleur.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 25 jun 2015, 13:05

Dit weekend de Amazon ook achterin voorzien van automatische driepuntsgordels. Deze gordels zijn van Carpoint en hebben als voordeel dat het oprolmechanisme in elke hoek, dus ook ondersteboven, kan worden gemonteerd. Ik heb het geluk de gordels te vinden voor 40,23 euro (nieuw) 't stuk bij Van Wiemeersch in Sleidinge. Elders en online heb ik geen prijzen gezien onder de 57 euro, dus dat was zeker een meevaller. En op nog eens 10 min. van mijn deur ook.

Ze monteren was plug and play. Zelfs de bijgeleverde bouten bleken de juiste draad te hebben, hoewel ik die ook al afzonderlijk had besteld bij de VKV webshop. 't Is wel een beetje wennen, want ze zijn nogal nadrukkelijk aanwezig in het interieur, maar veiligheid gaat voor.

Afbeelding

De luidsprekers achterin (en gelijk ook de enige in de auto) klonken voor geen meter. De bedrading maar eens nagelopen en het bleek dat de vorige eigenaar bij één van de luidsprekers de plus en min verkeerd om had aangesloten. Dat kan op zich geen kwaad, maar dan moeten wel allebei de luidsprekers op dezelfde manier zijn aangesloten. Het klinkt nu een stuk beter en hoewel de geluidskwaliteit nog niet echt denderend is, kan ik eindelijk ABBA luid genoeg zetten. :lol:
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:00, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 05 sep 2015, 14:26

Op zondag 30/08/2015 een bezoekje gebracht aan het jaarlijks weerkerend fenomeen 'Rockabilly Day' in Evergem. Heel leuk, echt een aanrader. Wederom schitterend weer gehad (hoewel een beetje te warm) en er viel weer heel wat moois te bewonderen.

Vorig jaar viel het aantal Volvo's een beetje tegen, maar dat werd dit jaar ruimschoots goed gemaakt. Verschillende Amazons, een paar P1800's en zelfs een Kattenrug. Ook mijn Volvo werd gespot door de huisfotograaf:

Afbeelding

Meer foto's te vinden op http://www.oldtimerweb.be/fotos-oldtime ... _4939.aspx
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door BartSchouppe » 06 sep 2015, 23:10

Ha, was jij day, die Amazone? Heb ik gezien, zag er prachtig uit. Ik was er ook, een van de 2 1800S was de mijne. Ik heb 7 Amazons, 2 PVs en 2 1800S geteld. Niet slecht, aangezien je vanaf bouwjaar 1971 niet binnen mocht.
Leuk event, vooral die Indian motoren die tegen een "wall of death" reden: spektakel!
(Zie bv https://m.youtube.com/watch?v=WVkKASSG47M)
Volgend jaar weer!
240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 07 sep 2015, 13:56

Ja, veel Volvo-moois! Heb het Indian-spektakel ook gezien, indrukwekkend!

Welke P1800 was van jou, Bart?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie