Donkerblauwe Amazon uit 1967

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 14 aug 2017, 18:54

Dat stuurcontact kregen wij bij onze Amazon niet goed, hing veel te los waardoor de wagen eigenlijk bijna constant aan het claxoneren was :P
Schoonvader heeft er een andere knop voor voorzien :O
Moeten we nog eens beter bekijken. Mss ook een geval van nieuwe rubber ertussen, huidige te dun fzo..

Proper werk met die zetels, ben benieuwd naar het eindresultaat!
Er is altijd een mogelijkheid om opnieuw te overtrekken, maar als het nog te repareren is, is dat uiteraard, als is het maar voor authenticiteit, de beste keuze.
Super dat je dat kunt behouden!
Ik zou in mijn eigen vingers stekken denk ik :lol:

Hoe ga je de wagen naar Barneveld brengen? Zelf rijden met nog iemand die volgt of (laten) afzetten met remorque?
Flinke afstand..
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 14 aug 2017, 20:34

Ja, behoorlijke afstand naar Barneveld. Iets van 250 km enkele rit.. :shock: :cry:
Ik heb mijn wederhelft zo zot gekregen om te volgen met onze tweede wagen (een Corsa). Zal moeten ook, want eind september moet de Amazon dienst doen als onze trouwauto, dus er mag best wel wat moeite voor worden gedaan. :wink: Ik heb geen BE-rijbewijs, wel een C1 maar ik kon geen autotransporter voor C-rijbewijs te huur vinden in de buurt van Gent. Elders wel, maar het bleek sowieso duurder uit te komen (huur + diesel).

Het rubber in het stuurcontact is een slijtage-onderdeel. Na x-aantal jaren versterft het originele rubber en wordt het een harde, kleverige koek. Makkelijk te vervangen, kost iets van 4 à 5 euro. Het meeste werk gaat naar het wegkrabben van de oude smurrie (maar een nachtje in Dasty bespaart je dus al heel veel werk!). Je kan ook zelf een rubber snijden uit bv een muismatje ofzo, of uit die rubbermatjes om te knutselen. Of je zelfs beperken tot drie kleine rubbertjes, één voor rond elk asje. Werkt even goed, het principe blijft hetzelfde. Als het te los zit, is er iets mis. Had je al een ander rubber geprobeerd?

De 'nieuwe' voorstoelen zijn verder in bijna perfecte staat. Alleen het kleur is vervaagd. Geen scheuren, zelfs de bies rond de rand is nog vrijwel helemaal gaaf. Mijn huidige stoelen zijn ook nog goed, maar de bies is wel op verschillende plaatsen gebroken en één stoel is dus van het verkeerde model (1969).

Opnieuw bekleden of nieuwe hoezen kopen is mogelijk, maar wel enorm duur. :shock: Dat geld kan ik beter gebruiken en eerlijk gezegd ben ik erg aangenaam verrast over het resultaat van leerverf. Wordt vervolgd, al hebben de stoelen nu geen prioriteit, kan goed zijn dat het een winterklusje wordt. We zien wel!
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 14 aug 2017, 20:53

Roadtrip 8)
Doe die rit ook jaarlijks, de voorjaarsmeeting van het x40forum, waar ik met mijn dagdagelijkse wagen op zit :D

Heb geen idee meer hoe het zat, die claxon, is alweer 2 jaar geleden dat we die eens open gegooid hebben.
Maar goed om te weten dat het een vrij goedkope fix is!

Ze zijn zo mooi als trouwauto's, de oude Volvo's :D
Tevens extra motivatie!
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 23 aug 2017, 21:42

Mooi, ben benieuwd naar het resultaat, dan gaat ie perfect zijn (of toch bijna allicht :P )
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 25 aug 2017, 22:33

Verre van perfect, maar toch weer een stap dichterbij :wink:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 19 okt 2017, 18:35

Tijd voor een update!

Volvo terug van Wim Bottinga. Die heeft goed werk geleverd! De rubbers van de klapraampjes zijn weer helemaal fris en de Volvo smoelt weer zoals het moet zijn met de gloednieuwe chroomrand rond de voorruit. top! De portieren zijn zo goed en zo kwaad mogelijk correct afgesteld. Rechts is goed, links niet perfect, maar dat had Wim ook al op voorhand al aangegeven. Ik had de laatste tijd wat problemen om de motor na een koude start aan de praat te krijgen (liep erg rommelig en neigde tot afslaan) en dat is nu ook verholpen met een betere afstelling. Wim gaf complimenten over het voorkomen van de wagen, wat altijd een goed gevoel geeft :D

Oja, het originele stuur zit er ook weer in:

Afbeelding

De Volvo was op tijd weer terug in mijn bezit om een bezoekje aan Rockabillyday mee te pikken, aan de Singel in Gent. Toch weer een paar Amazons mogen tellen en een tweetal P1800's en (ik dacht) één Katterug, altijd fijn. Aan de praat geraakt met de bezitters van twee van die Amazons. Hopelijk komen we elkaar elders nog eens tegen. Misschien via dit forum?

En het belangrijkste: de Amazon fungeerde op 29/09/2017 als onze trouwauto! Zelf aan het stuur ervan, zoals het hoort :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 26 okt 2017, 08:21

Dat is een mooi stuur , leuk dat je het origineel kunt houden :D

Leuke foto's van je trouw, auto is mooi versierd :mrgreen: Je kan er weer tegen voor ettelijke kms met de updates allez 8)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 27 okt 2017, 19:20

Super nice, trouwen in uw eigen wagen!
Hij komt er idd wel heel mooi voor. Word tijd om hem nog eens in levende lijve te zien :D
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 03 feb 2019, 09:50

Ruim een jaar later inmiddels. De Volvo en ikzelf zijn er nog (gelukkig). Al moet ik bekennen dat het Volvo-gebeuren nogal op een laag pitje staat. Tot driemaal toe heb ik tot mijn spijt door omstandigheden de Volvo Klassiekerbeurs in NL gemist, maar ook het huidige anti-oldtimer klimaat geeft me niet veel optimisme voor de toekomst. De Volvo staat daarom momenteel vooral in de garage 'geld te kosten' :lol: Waarmee ik bedoel dat ik er af en toe wel wat aan doe, of aan uitgeef, maar dat er van rijden eigenlijk niets in huis komt.

In de tussentijd ook het rijbewijs ‘A’ behaald, wat daarnaast ook weer andere perspectieven opent.

Afbeelding

De 'nieuwe' voorstoelen met hoofdsteunen zijn geverfd in hetzelfde kleur al de rest van het interieur en zitten er in.

Afbeelding

Op Marktplaats heb ik voor een zeer redelijke prijs een heel leuke set vintage, gele mistlampen gevonden, die ondertussen ook een plekje op de bumper hebben gekregen. Persoonlijk vind ik deze een pak mooier dan de vorige rechthoekige SIEM-lampjes (origineel bedoeld voor een Peugeot 205 GT).

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb de knoppen op het dash een beetje gereorganiseerd, hoewel ik uiteindelijk toch nog niet 100 % tevreden ben. De alarmschakelaar is van zijn tijdelijke plaats verhuisd naar waar ik ‘m initieel had bedoeld, waardoor de ruitenwisser-intervalschakelaar ein-de-lijk een plek heeft gekregen op het dash. Dankzij Lucas kan ik die schakelaar ook bedienen met een mooie knop die identiek is aan wat Volvo zelf gebruikte in het dashboard. Een extra chroomring 'v-tork' had ik ook nog liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Het was tevens de ideale gelegenheid om de bedrading onder het dash wat 'op te ruimen' en e.e.a. te herorganiseren met nieuwe stekkertjes waar nodig. Voor zo’n klusjes is de winter ideaal.

Er liggen ondertussen ook vier nieuwe schokdempers klaar, die ergens in februari erin zullen komen. Het stuurwiel blijkt wat speling te vertonen op de as, wat op te lossen zou zijn met een op maat afgedraaide kunststof bus.

Op het programma staan o.a. nog een set nieuwe achterbanden, nieuwe rubbers voor de ruitenwissers en nieuwe achterlichtreflectoren. Enkele jaren geleden heb ik weliswaar de 'oude' reflectoren gepolijst, maar die blijken toch weer stilaan dof te worden. Nieuwe reflectoren zullen wellicht wel iets duurzamer zijn.

Eéntje zit er al in. De tweede vraagt iets meer werk omdat de vorige eigenaar de bedrading van de trekhaak-stekker knullig met stroomdiefjes heeft afgetakt van die van het linkerachterlicht. Domweg deed hij dat vóór de connector van het achterlicht, waardoor ik de reflector niet kan verwijderen zonder die draden door te knippen. Die situatie was al langer een doorn in mijn oog en nu kan ik dat gelijk ook oplossen door hiervoor een afzonderlijke connector te voorzien. RDAE.nl verkoopt connectoren die identiek zijn aan wat Volvo in die tijd zelf heeft gebruikt voor o.a. de achterlichten. En gelijk even upgraden met nieuwe chroomrandjes rond de achterlichten.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door imker » 06 feb 2019, 21:04

Hey Saskia, volgend jaar samen naar de klassiekerbeurs!!! :D
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 07 feb 2019, 18:26

Ik hoop het! :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

tomvanparys
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2018, 20:19

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door tomvanparys » 08 feb 2019, 11:14

Knap werk, uit deze post kan ik nog wel wat inspiratie halen. Vooral het kleuren van de zetels en spannen van nieuwe banden op de zitting, alsook nieuwe tapijten.

Ter info: Ik ben inmiddels te weten gekomen (via VP Autoparts in Zweden) dat die ene fabrikant van rubberen matten in Zweden het voor bekeken houdt, maar ze zijn nu op zoek naar een nieuwe leverancier die de patronen op maat kan maken. Ze hopen rond de zomer, uiterlijk 2e helft 2019, weer te kunnen leveren.
1968 Volvo Amazon 121-122S B18A

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 11 feb 2019, 17:01

Bedankt Tom! Zoals je kon lezen heb ik goede ervaringen met HG-leerverf. Ook nu, inmiddels jaren later, ziet het er nog steeds prima uit!
Voor (o.a.) een Amazon kan je nu (opnieuw) hoezen voor de banken, stoelen en deurpanelen vinden. Wel een stukje duurder natuurlijk. Het verven was een beetje een experiment daar ik toch niets te verliezen had (ik zat met twee sets stoelen waarvan ik met de beste exemplaren één heb gemaakt, beide in een ander kleur). Achteraf gezien ben ik er erg blij mee en heb er al veel complimenten me geoogst. Niemand gelooft dat het geverfd is :D

Hopelijk vinden ze een nieuwe fabrikant voor de rubberen matten. Ze zijn lang niet meer leverbaar geweest, tot de huidige (vorige) fabrikant zich eraan heeft gewaagd. Het zou jammer zijn mocht het nu opnieuw tot een stockbreuk komen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie