Donkerblauwe Amazon uit 1967

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 01 feb 2015, 13:41

Het wordt stilaan tijd dat ik mijn 'jongste' aanwinst ook hier eens voorstel. Sinds 14/07/2014 staat deze Volvo Amazon op de oprit te blinken:

Afbeelding

Praatje bij het plaatje:

Een Volvo Amazon met als eerste inschrijvingsdatum 27 oktober 1967. Zowel de inschrijvingsdatum als bepaalde uiterlijke kenmerken (met name het stuur) deden vermoeden dat dit exemplaar thuishoorde in de categorie "modeljaar 1968".

Afbeelding

De Volvo werd via een advertentie in Kapaza aangeboden door een particulier in het ‘Mechelse’ Putte. Gezien ik specifiek op zoek was naar een Amazon uit modeljaar 1968 of later, kon ik het niet laten om de man in kwestie een bezoekje te brengen. De verkoper had naar eigen zeggen de Volvo enkele jaren geleden overgenomen van een bejaarde dame, waar de auto reeds geruime jaren stilstond na het overlijden van haar echtgenoot. Die echtgenoot zou de wagen nieuw hebben aangekocht bij de toenmalige Volvo-handelaar “Bovré” aan de Mechelbaan in Putte (bij iemand bekend?). Toen de nieuwe eigenaar de auto van de bejaarde dame overnam, was deze nog steeds in gezonde, harde conditie. Enkel de reservewielbak en de beide schutborden onder de voorschermen konden wel wat laswerk gebruiken. Ook zat er een gaatje in de vloer van de voetenruimte van de bestuurder. De rest was gezond. De nieuwe eigenaar voorzag de carrosserie van nieuw plaatwerk, waarop de buitenzijde van de wagen werd herspoten en met name de technische onderdelen grondig werden aangepakt.

Zo goed als elk mechanisch onderdeel werd gereviseerd of door nieuw vervangen! Radiator, waterpomp, benzinepomp, koppelingspompjes, fusee- en stuurkogels, batterij, rembekrachtiging, koplamppotten, achterlichten, nieuwe koppeling, .. You name it.. Hij bracht tevens extra’s en verbeteringen aan, zoals een verwarmde achterruit, rembekrachtiger, een alternator in plaats van een dynamo, een massa-onderbreking op de batterij, een extra zekeringkastje, mistlampen voor- en achteraan, kunststof binnenspatborden in zowel de achterste als voorste wielkuipen enzovoort. De cilinderkop werd overigens ook gereviseerd, bij het bedrijf waar hij werkte (Van Hool).

Helaas wist de verkoper zelf nauwelijks wat te vertellen over de historie van de auto. Hij hield zelf geen aankoopbewijzen van onderdelen bij en deed hij het meeste opknapwerk aan de wagen zelf, waardoor hier geen schriftelijke neerslag van bestaat. Hoewel je de motorkap maar hoeft te openen om het bewijs te zien. Voor de rest moet ik maar vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper...

Tijdens de bezichtiging ontstond evenwel twijfel over het bouw- en modeljaar van de auto. Modeljaar 1968 bleek helaas niet te kloppen. Het chassisnummer liet geen twijfel bestaan: de letter “M” duidt op modeljaar 1967. Het (vlinder)stuur was evenmin origineel. Jammer bleek enkel het stuurwiel vervangen en zat in de auto nog steeds de originele, maar dus ondeelbare stuurkolom. Er klopte wel meer niet aan de auto: helaas ontbreken zowel de chroomstrip aan de dakgoten en rond de voorruit. Op de motorkap prijken goudkleurige 'Volvo'-letters, in plaats van zilver, gezien de verkoper dat mooier vond staan bij de gele mistlampen (hij heeft wel gelijk). De geheel rode achterlichten (zonder het oranje glaasje) vond hij ook mooier bij de donkerblauwe carrosserie. Ook dat moet ik 'm nageven. Het chassisnummer vertelt me voorts dat er aanvankelijk een B18B in het vooronder lag. Als ik het goed heb, maakt dat van deze Amazon dan origineel een 122S, kan dat? Ofwel is de motor, ofwel het spruitstuk (met twee carburateurs) ooit vervangen, want er zit nu een B18A met een enkele zenith-carburateur in. Niet dat ik dat erg vind, het is toch weer wat zuiniger en het is lastig om de twee carburateurs samen goed af te stellen.

Ook is het interieur niet origineel: de kleurcode "424-551" duidt op een donkerrood interieur, terwijl er een zwart in zat. De achterbank is bovendien een later type, zonder middenarmsteun. " Daarentegen zijn de voorste en achterste zijpanelen professioneel herbekleed in kunstleder. Weliswaar in het zwart, maar wel netjes gedaan.

Genoeg zaken om een flinke poos te twijfelen over deze wagen. En de gulden regel zegt bovendien: als je twijfelt, niét doen. Maar wat mijn wederhelft opmerkte klopt ook: soms moet je eens een gokje wagen. En als het niet is wat je wilt, verkoop je toch weer . Dus: ben ik er toch maar voor gegaan! Kan ik tenminste (voorlopig?) weer Amazon-rijden. Op 14/07/2014 haalde ik de Volvo op en reed 'm naar zijn nieuwe stalling; in Evergem.

Bij de bezichtiging stak nog een LPG-installatie in de Amazon, die door de verkoper zelf was ingebouwd. Het enige wat nog diende te gebeuren, was het keuren van de LPG-installatie en de inschrijving hieromtrent in orde maken. Ik heb niets met LPG en gelukkig maalde de eigenaar er niet om de installatie weer uit te bouwen. Dat was gebeurd tegen ik de Amazon ophaalde en nog behoorlijk netjes ook. Inmiddels had hij ook de originele stoelen en banken op zolder teruggevonden. Dat bleek nog in best goede staat. Wel resteerde er nog nauwelijks een zweem van de mooie, diep paarsrode originele kleur, verbleekt door de zon als het was. Op bepaalde plaatsen was het vinyl helemaal beige geworden! De zijpanelen waren er helaas niet meer bij. Ik kreeg er ook nog een hoop andere spullen en oude onderdelen bij (waaronder de originele achterlichten, oude koppeling, oude ophangingsrubbers waaruit blijkt dat deze inderdaad werden vervangen.. ).

Op mijn vraag heeft de verkoper zelf een lijst bij elkaar getypt met alles wat vervangen is. Heb ik toch iets van 'historie'. Verder is het toch een beetje een mysterie: op de CarPass staat ‘eerste inschrijving in België: 17/06/1976'. Waar de auto juist vandaan komt en hoe het zit met dat verhaal van die weduwe, ik heb er geen idee van.

Ik heb inmiddels al heel wat veranderd, met name in het interieur.. maar dat is voer voor een volgende up-date :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 20:56, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door imker » 01 feb 2015, 15:03

Hij ziet er prachtig uit Saskia.
Niet wegdoen deze keer hoor!!!! :wink:
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door GaelVH » 01 feb 2015, 15:48

Bovré is hier bij ons thuis zeker gekend, mijn vader heeft daar zijn 245 D6 en 244 D6 nieuw gekocht!

Afbeelding

Maar als de eerste inschrijving pas in '76 is gebeurd in België kan het bijna niet dat deze bij Bovré nieuw is gekocht geweest, maar dan ga ik er eerder vanuit dat hij in '76 is ingevoerd uit een ander land, welk land zal helaas moeilijk worden om te achterhalen.

Voor de rest ziet hij er wel best goed uit! Hopelijk mag ik hem eens tegenkomen in het echt!
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door imker » 01 feb 2015, 16:40

Moest het u iets zeggen Saskia, ik heb nog een sleutelhanger met de stempel van garage Bovre op. Echt leder zelfs. :shock:
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 02 feb 2015, 10:06

Mogelijk heeft Bovré de wagen eventueel tweedehands in het bezit gekregen en zo weer doorverkocht. Jammer genoeg heb ik verder geen indicatie omtrent waar de wagen vandaan komt. In het chassisnummer staat een nummer "9", wat er op wijst dat de Volvo in het buitenland werd geassembleerd. Meestal is dat België. Maar dat geeft nog geen aanwijzing naar welk land hij eventueel (nieuw) werd geëxporteerd.

Ik heb één rekening van Bovré gevonden, daterend uit 1998 en op naam van de toenmalige eigenaar. Een rekening voor een onderhoudsbeurt en revisie van de remmen (nieuwe remschoenen etc): 25.000 oude Belgische franken :D Dus de Amazon is daar precies wel op onderhoud geweest.

Leuk dat Bovré kennelijk nog bestaat! Ik zal eens contact opnemen met hen, wie weet kunnen ze me nog wat informatie verschaffen over de Amazon. Kleine kans, maar het proberen waard.

@ Imker: wat een toeval, hoe kom je daar aan?? Die wil ik alleszins wel eens zien :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door GaelVH » 02 feb 2015, 13:29

Rubicon schreef:Mogelijk heeft Bovré de wagen eventueel tweedehands in het bezit gekregen en zo weer doorverkocht. Jammer genoeg heb ik verder geen indicatie omtrent waar de wagen vandaan komt. In het chassisnummer staat een nummer "9", wat er op wijst dat de Volvo in het buitenland werd geassembleerd. Meestal is dat België. Maar dat geeft nog geen aanwijzing naar welk land hij eventueel (nieuw) werd geëxporteerd.

Ik heb één rekening van Bovré gevonden, daterend uit 1998 en op naam van de toenmalige eigenaar. Een rekening voor een onderhoudsbeurt en revisie van de remmen (nieuwe remschoenen etc): 25.000 oude Belgische franken :D Dus de Amazon is daar precies wel op onderhoud geweest.

Leuk dat Bovré kennelijk nog bestaat! Ik zal eens contact opnemen met hen, wie weet kunnen ze me nog wat informatie verschaffen over de Amazon. Kleine kans, maar het proberen waard.

@ Imker: wat een toeval, hoe kom je daar aan?? Die wil ik alleszins wel eens zien :D
Helaas, de Bovré's (Jos en Willy) zijn beide al overleden (die toen de Volvo deden), garage bestaat anno 2015 niet meer, toonzaal is volledig leeg. De print screen die ik heb genomen van de showroom dateert van april 2009 en was toen een Daewoo garage. Volgens mijn vader heeft, toen de Bovré's overleden waren, de meestergast de garage overgenomen, maar daar weet hij helaas het fijne niet van, misschien weet pieter007 en/of zijn vader daar wel meer over.

Aan wie je zeker eens moet vragen over de Bovré's is Milleke Volvo, die zal er waarschijnlijk wel alles over weten!
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 02 feb 2015, 14:23

Jammer! Bedankt voor de info!

Ik zal eens mijn licht opsteken bij Milleke. De verkoper ging soms bij Milleke stukken halen, dus mogelijk is de Amazon ook bij hem gekend.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 03 feb 2015, 22:43

Wat een verhaal ! Leuk die Amazon. Persoonlijk is blauw 1 van mijn favoriete kleuren. :-D Veel plezier ermee ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 11 feb 2015, 11:21

Bedankt voor de positieve reacties! Ik ben blij met de Volvo. Natuurlijk is ie niet perfect en moet er nog genoeg aan gebeuren, maar wat wil je met een auto van (bijna) 48 jaar. :)

Eén van de eerste zaken die ik heb aangepakt, was een andere autoradio. Er stak een Blaupunkt Casablanca SQR49; een radio-cassettespeler uit 1989. Speelde redelijk goed, maar dat zware antraciete plastic ding vormde een visuele vloek voor het dashboard! Jammer genoeg bleef ook deze Amazon niet gespaard van een vorige eigenaar die het oorspronkelijke radiogat in het dashboard heeft aangepast aan een moderner - breder - formaat radio. Gevolg: een onregelmatig, rechthoekig gapend gat. Hierdoor was het terugplaatsen van een tijdscorrecte radio geen optie meer. Ik heb daarom gekozen voor het beste van twee werelden: een nieuwe radio met retro uitzicht:

Afbeelding

Een Caliber RCD 110. Ik had heel goede recensies gelezen over dit model en het is nog niet eens een duur ding ook. Hij scoorde een stuk beter dan de veel duurdere "RetroSound"-modellen, die weliswaar er knap uitzien maar onder andere te lijden hebben van sluipverbruik en een zeer slechte klantenservice. 4X75Watt uitgangen, USB, CD en SD-aansluitingen. De oude Blaupunkt werd inmiddels verkocht. Nu de nieuwe radio erin zit, ben ik ook aan het denken om de luidspreker-kwaliteit te verbeteren. In de auto zitten enkel luidsprekers achterin, geen voorin. Het zijn opbouwluidsprekers die op de hoedenplank zijn geplaatst. Niet de mooiste optie, ze zijn nogal lomp. Ik zou deze graag vervangen door iets meer subtiele opbouwluidsprekers achteraan, in combinatie met luidsprekers voorin. Ik wil echter geen gaten zagen in de deurpanelen, dus andere ideeën altijd welkom.

En zo ziet het er uit:

Afbeelding

In september was de VKB aangebroken. Uiteraard met de Amazon! Spannend om gelijk zo'n grote afstand te doen met een auto die je nog helemaal niet kent, maar het was een succes! En ik had - tegen de verwachtingen in - zelfs nog wat benzine over in de tank ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 20:56, 4 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 08 mar 2015, 17:35

Oh, wat een zalig zonnetje. Maar wat graag had ik de Amazon van stal gehaald om een ritje te maken. Zonde om daarentegen nog zes uren op het werk te moeten slijten, vanwaar ik echter wel getuige mag zijn hoe de overbuur een knappe oldtimer Porsche boxer (cabrio) van stal haalt (wist niet dat ie die had). (en dat alleen maar om zijn lelijke daily met platte batterij te reanimeren, tsk) Enfin. Ook gelegenheid om nog een stukje te schrijven over de Amazon:

Na de VKB gelijk aan de slag gegaan met het interieur. Zoals reeds gemeld zat in de Amazon een niet-origineel zwart interieur, bovendien van een later type (onder andere met achterbank zonder middenarmsteun). Volgens het type-plaatje onder de motorkap hoorde er echter oorspronkelijk een donkerrood (bijna paars) interieur in. Gelukkig had de eigenaar hiervan nog de beide voorstoelen en de achterbank bewaard. Weliswaar was dat volledig door de zon afgebleekt en herinnerde het nog weinig aan de originele mooie dieprode kleur. Voor de rest was het nog in behoorlijk goede staat.

Van de beide interieurs heb ik met de beste delen weer een nagenoeg gave set kunnen samenstellen. Van elke set vertoonde telkens één voorstoel beschadigingen (scheuren) in de bekleding, dus hield ik de twee beste. De stoelframes van de originele set waren beter dan deze van de zwarte stoelen en behoefden voornamelijk een grondige schoonmaak- en smeerbeurt.

Op een Nederlands forum meldde iemand de volledig verbleekte (ooit rode) stoelen van zijn Amazon te hebben geverfd met bordeaux HG-leerverf (Link). Op de bijgesloten foto’s was te zien dat het resultaat indrukwekkend was! Het interieur was weer bijna nieuw. Na bovendien ook een hoop positieve dingen te hebben gelezen op het wereld-wijde-web over de HG-leerverf besloot ik zelf ook de gok te wagen en heb een kit besteld.

Afbeelding

Tussen de soep en de patatten ben ik er weken aan bezig geweest, maar het resultaat liegt er inderdaad niet om: het interieur lijkt weer bijna als nieuw! Top-product, echt waar! Ik kan deze HG-leerverf aan iedereen aanbevelen. Koop wel de kit, daar alles wat je nodig hebt reeds inbegrepen is: primer, verf, rollers, verfbakje en uitgebreide en duidelijke handleiding. De instructies zijn simpel, maar dienen wel strikt opgevolgd te worden. Het eindresultaat valt of staat met een goede voorbereiding. Dus: grondig reinigen met spiritus en de primer gebruiken.

Ik heb alle interieurdelen gedemonteerd en afgeplakt waar nodig (zoals rond de stoffen onderzijde van het zitkussen). Vervolgens grondig schoongeschrobt met schuurspons en zelfs metaalspons (kan geen kwaad, je mag zelfs licht opschuren met schuurpapier). 24 uur laten drogen en vervolgens goed ontvet met flink veel spiritus. Opnieuw laten drogen, gevolgd door een eerste laag primer. Na nog eens 24 uur drogen mag de eerste verflaag erop. Na minstens twee en uiterst 24 uur mag een volgende verflaag erop. Ik heb uiteindelijk drie lagen verf aangebracht. De dekkracht verbaasde me wel. Op veel plaatsen leken twee lagen reeds voldoende, maar op plaatsen waar een borstel in plaats van de verfrol diende te worden gebruikt, was het net nog onvoldoende. Bovendien wilde ik geen risico nemen, daar het om zitmeubelen gaat en dus onderhevig zullen zijn aan slijtage. De verwerkbaarheid van het spul is uitstekend. Het geurt nauwelijks en droogt zeer snel. Nog voor ik het ene uiteinde van de achterbank had bereikt, was het eerste uiteinde al reeds stofdroog. Enige minpuntje: daar de flacon verf goed moet worden geschud en de verf aangebracht wordt met een schuimrol, ontstaan veel luchtbelletjes in het oppervlak. De meeste verdwijnen tijdens het drogen, maar er bleven er genoeg achter om een ruw aanvoelen te veroorzaken. Dat kon uiteindelijk heel eenvoudig worden opgelost door onmiddellijk na het verven er overheen te gaan met een haardroger (koude stand). Probleem opgelost en glad resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zetels zien er weer bijna als nieuw uit! Personen aan wie ik het liet zien, konden niet geloven dat het zelf was geverfd. Uiteraard verschilt het kleur bordeaux wel wat van de oorspronkelijk rode kleur, maar eigenlijk benadert het dat best goed - vooral in het daglicht. Bij minder licht heeft het een meer bruinere tint dan origineel. Maar nogmaals: ik had niets te verliezen, daar het originele interieur volledig was afgeschenen, tot zelfs bijna beige.

Bij daglicht:
Afbeelding

Afbeelding

Bij minder licht:
Afbeelding

Natuurlijk de stoelframes voorzien van nieuwe banden:
Afbeelding

Zit beduidend beter (en hoger!) dan de oude:
Afbeelding

Hoe slijtvast de verf in de praktijk is, zal de tijd moeten uitwijzen. Sinds de verfbeurt heb ik slechts één korte rit gemaakt in de Amazon. De verf hield het goed, het lijkt voldoende flexibel en vertoont (nog) geen scheurtjes of barstjes. En neen: het geeft niet af aan kleding, dus het is veilig (mee)rijden  Naarmate de tijd vordert, zal ik mijn bevindingen over de duurzaamheid wel laten weten.

Oja: ook het zwarte dashboard-dek werd voorzien van een HG-laagje. Dat dash was niet diepzwart meer, vertoonde een scheurtje en leek bedekt met een soort hardnekkige spuitnevel, dat er met poetsen niet af te krijgen was. De scheur is opgevuld (niet perfect, maar het is wel een pak beter) en het dash is weer helemaal diepzwart en vlekvrij. Niet te onderscheiden van origineel!

Afbeelding

De stoffen mantel rond de tochtband aan de (rechter) instapopening was over een groot deel losgescheurd, waardoor de tochtband maar wat hing te bengelen. Zie je wel vaker bij een Amazon. Met wat creativiteit heb ik dat weer hersteld door middel van (dubbel gelegd en met ecoline zwart geverfd) verbandgaas! De grove structuur van het gaas komt verrassend dicht bij de originele stof. Je ziet nauwelijks dat het gerepareerd is.

Op de foto nog het zwarte interieur.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 20:58, 4 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 08 mar 2015, 21:28

Leuke update ! Dat interieur ziet er echt goed uit nu. Ik heb ook van die HG leerverf gekocht maar in het zwart dan voor een zwart lederen interieur in een v700. Zal ook wel een goed resultaat geven vermoed ik :-p Hopelijk beetje slijtvast, maar zal wel wellicht :D
En nu nog wat ritjes met de Amazon als het goed weer is :mrgreen: :mrgreen:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door lucas » 08 mar 2015, 22:12

Magnifique!

Gewoon prachtig!

Vergeet niet een plastieke film te plaatsen tussen de deurbekleding en de deur zelf.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.

Gebruikersavatar
L385 Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
Locatie: Denderleeuw

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door L385 Viking » 08 mar 2015, 23:21

Amai wat een prachtig resultaat. Net als nieuw. Hier thuis worden ook verschillende produkten van HG gebruikt en dat tot ieders tevredenheid :D
S60 - 2018
240S - 1991
240SE - 1991 R.I.P. " roest in peace"

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 02 apr 2015, 11:41

De heropfrissing van het interieur was meteen ook een goede gelegenheid om de alternatieven voor de originele, statische veiligheidsgordels te onderzoeken. De vorige eigenaar had die zelfs compleet weggehaald, maar had ze gelukkig nog ergens op zolder liggen en was zo vriendelijk ze terug te plaatsen voor ik de auto kwam ophalen.

Ik kon de achterste rolgordels van een 240 overnemen en met wat geëxperimenteer bleken deze prima monteerbaar in de Amazon. Ik diende wel een klein uitsteeksel achterop de behuizing van de rolgordels weg te slijpen, maar daarna was het plug and play. De behuizing met het rolmechaniek past exact op het onderste bevestigingspunt van de originele gordels (in de B-stijl), zodat de gordel precies verticaal naar boven afrolt, via het tweede bevestigingspunt bovenin de B-stijl.

Afbeelding

Afbeelding

Wel heb ik de originele gespen van de originele gordels gehaald en deze door een schoenmaker laten vastnaaien aan de nieuwe rolgordels, zodat ik de originele chromen gordelvanger op de tunnel kon behouden. De chromen gordelvanger zit met één bout vast op de tunnel en kan eenvoudigweg worden vervangen door nieuwe gordelvangers met drukknopen, mocht iemand dat willen, maar ik vond het wel prettig om zoveel mogelijk de originele look te behouden. Ik mis enkel nog de kapjes die de bouten verbergen in de B-stijl. En zeggen dat ik ze heb zien liggen op de VKB, maar toen twijfelde of het wel de goede waren (wel dus). :( Mocht iemand die hebben liggen, ik hoor het graag!

Afbeelding
--- iemand afdekkapjes voor over deze gespen liggen? ---

In de tussentijd heb ik twee opzet hoofdsteunen kunnen scoren op Marktplaats. Ik ben er al lang naar op zoek en toen ik deze set voor 50 euro zag passeren, heb ik onmiddellijk toegeslagen. Een nadeel is dat ze van stof zijn en moeilijk in kleur kunnen worden geverfd. Voordeel is dat ik eindelijk een compleet paar heb kunnen vinden voor weinig, en ik blijf ondertussen wel uitkijken naar een set in kunstleder dat ik dan in hetzelfde kleur als de rest van het interieur kan verven.

Afbeelding

Afbeelding

Ok, het staat vreemd en lelijk in het interieur, maar het biedt toch meer veiligheid en comfort op langere ritten. En bij aankomst kan ik ze gewoon in de koffer deponeren. Ik ben er blij mee. :D
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 20:58, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door imker » 02 apr 2015, 12:38

Wow... :o
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Plaats reactie