Donkerblauwe Amazon uit 1967

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
BartSchouppe
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2013, 21:30
Locatie: Mullem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door BartSchouppe » 07 sep 2015, 19:11

240GL 1992 / 1800S 1967 / rolling / for life

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 08 sep 2015, 08:26

Lol, die heb ik gezien! Mét bier in de koffer, blijkbaar :P
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 25 apr 2016, 14:00

Afbeelding

Deze is net met de post gearriveerd: een 'nieuwe' gereviseerde Smiths RVC toerenteller. Moet jammer genoeg nog even wachten op de plank voor hij kan worden ingebouwd, want de Volvo gaat volgende week naar de carrossier om de (binnenzijde) van de vloer te laten spuiten.

Can 't wait :D
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 26 apr 2016, 23:17

Nice ! Installeren maar zodat je terug mooi dat wijzertje ziet bewegen :D :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 30 apr 2016, 11:06

En inmiddels ook de oude RVI toerenteller weer aan de praat gekregen. Het ding zat op het eerste gezicht wel goed aangesloten, maar de vorige eigenaar had de contactdraad tussen bobine en verdeler niet verwijderd, zoals voor die toerenteller wel wordt voorgeschreven. Draad verwijderd en teller doet het weer! Als de nieuwe teller op zijn plaats zit, komt de oude teller in de verkoop. Ik wil op termijn echt wel elektronische ontsteking en dan kan ik de RVI-teller toch niet blijven gebruiken (niet compatibel met elektronische ontsteking).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Pieter » 30 apr 2016, 12:29

Echt een mooi ding, en eens wat anders dan zo gewoon op het dashboard!

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 30 apr 2016, 12:34

Thanks. De behuizing is een stukje huisvlijt van de vorige eigenaar, ik ben er ook wel blij mee!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Pieter » 30 apr 2016, 13:09

Heb jij trouwens een middenconsole gemonteerd? En wat zijn je bevindingen?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 30 apr 2016, 20:48

Moh, achteraf gezien heb ik een beetje spijt dat ik niet de andere versie van de middenconsole heb gekocht. Waarbij de gaten iets groter zijn gemaakt om bv een blikje kwijt te kunnen, of met het schuin opstaande vlak waar een klok / toerenteller en extra schakelaars kunnen worden geplaatst.

Aanvankelijk stoorde het me wel dat de console heen en weer beweegt bij het schakelen, maar dat lijkt nu wel verbeterd. En anders helpt een beetje klittenband ook wel. Ik ben wel erg tevreden over de kwaliteit. Ik heb er serieus aan moeten sleuren om het ding weer te demonteren (dat kwam omdat het rubber van de versnellingspook niet naar boven wilde schuiven. Dat rubber houdt de console vast), maar het ding bleef onbeschadigd/ongebarsten. Ook is het wel prettig om wat extra opbergruimte te hebben.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 09 mei 2016, 16:36

Bij het uitruimen van de garage nog een leuke ontdekking gedaan:

Een (ouderwets model van) Hella Interval schakelaar voor de ruitenwissers. Geen idee of het nog werkt, maar dat is het proberen wel waard. Helaas mist de knop, maar dat is met wat creativiteit vast wel op te lossen. :D

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

duvellover
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 dec 2005, 01:07

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door duvellover » 11 mei 2016, 21:30

In Uitlaat 130 komt een artikel over het installeren van een interval voor de ruitenwissers voor Amazon :!:

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 12 mei 2016, 10:25

Aha, interessant! Bedankt voor de tip!

Ik ben nu vooral op zoek naar een schema, maar nog niet veel bruikbaars gevonden. Het probleem is dat dit een ouder model schakelaar is van Hella, met andere (en meer) aansluitingen en nummers dan het latere en meer voorkomende model van Hella. Het schema van Hella zelf is sowieso niet bruikbaar voor de Amazon. Nuja, ik ben niet echt gehaast, so many things to do! :-D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 24 nov 2016, 13:47

Zo, alweer een hele poos geleden dat ik hier nog wat heb aangevuld. Er is weliswaar wel een en ander aan de Amazon gebeurd, maar dat liep nogal vertraging op.

Begin mei ging de auto naar de carrossier om de vloer in het interieur onder handen te nemen. De gekleefde isolatiematten gingen eruit (wat uitdraaide op een verschrikkelijk plakkerige bende, dat nauwelijks te verwijderen bleek). Daarna werd de bodem geïnspecteerd, voorzien van nieuwe anti-dreunmatten en een laklaag in kleur. Gelukkig geen narigheden gevonden. Behalve de oppervlakkige roest in de voetenbak van de bestuurder zat nergens roest of andere schade. Omdat het verwijderen van de schuim- en lijmresten van de isolatielaag zo onverwachts moeizaam ging, had ik de Volvo pas in juli weer terug. Ik ben wel heel blij dat die troep eruit is!

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Oppervlakkige roest waar ik de mat heb weggehaald, aan bestuurderszijde.
Afbeelding

Na:
Afbeelding
(natuurlijk ook links en rechts nieuwe schopplaten voorzien)

Afbeelding

In afwachting had ik in juli bij Scandcar een zevendelige mattenset besteld. Bleek dat deze niet meer voorradig waren en moesten worden aangevoerd uit Zweden… waar ze kennelijk ook eerst nog dienden te worden gefabriceerd. “Kortom”: pas op 10 november kon ik de matten thuis in ontvangst nemen! Wat meteen ook de laatste keer is dat ik iets heb besteld bij Scandcar. Ik kan begrijpen dat ze er zelf ook weinig aan kunnen doen als ze moeten wachten op producten uit Zweden, MAAR er werd totaal niets gecommuniceerd, noch zelfs een commerciële geste voorgesteld. Uiteindelijk bleek zelfs dat de matten in oktober bij hen waren binnengekomen, maar dat ze vergeten waren ze naar mij op te sturen. Gelukkig gaf ik niet op en stuurde ik hen regelmatig een mail om te vragen hoe het zat.

Maar goed, ik liet aanvankelijk de Amazon zonder interieur in de garage wachten, maar ik begon stilaan te vrezen dat de zomer voorbij zou zijn voor ik matten had. Dan maar tijdelijke ‘ondermatten’ geknipt uit een rol isolerende ondervloer voor laminaat (het Quick-step spul dus) en het interieur er toch weer ingezet. Zo kon ik toch weer rijden en heb ik onder andere Rockabilly Day in Assenede bezocht (eind augustus).

Tussendoor heb ik aan beide zijden de (opgeknapte) 122S – schildjes weer op de zijschermen geplaatst. Ze zitten vast met dubbelzijdige tape.

Afbeelding

Een tijdje geleden een originele alarmschakelaar uit een Volvo 140 kunnen bemachtigen op eBay. Kostte belachelijk veel aan verzendingskosten om het ding uit de States naar hier te krijgen, maar deze schakelaars worden niet vaak aangeboden. Hij is inmiddels aangesloten en werkt! Toch een geruststellend gevoel dat de Amazon nu vier knipperlichten tegelijk kan inschakelen en dus weer wat beter zichtbaar is bij pech of gevaar. Hopelijk hoef ik ze nooit echt te gebruiken!

Afbeelding
(wel nog even de tekst terug bijwerken met witte verf)


Omdat veiligheid het belangrijkste is, ook een mechanische remlichtschakelaar ingebouwd. Deze wordt geactiveerd door beweging van het rempedaal, waardoor de remlichten veel eerder gaan branden.
Ik heb veel verhalen gehoord over de gebrekkige werking van de originele, hydraulische, schakelaar - – zelfs al werden ze vernieuwd. Ze blijken geregeld stuk te gaan waardoor de remlichten pas oplichten bij erg hard remmen, of zelfs helemaal niet! Ik heb een beugeltje gemaakt, dat met twee boutjes doorheen het schutbord vastzit. De remlichtschakelaar is er eentje van Facet, van hetzelfde model dat origineel in de Volvo 140 en late Amazon’s (vanaf 1969) wordt gebruikt. Ik heb de draden van de originele hydraulische gewoon verlengd naar de nieuwe schakelaar, zodat ze beide blijven werken. Bij het testen van de twee schakelaars, bleek dat de bestaande hydraulische wel nog erg goed werkte. De remlichten gingen al branden bij heel lichte druk. Des te beter natuurlijk. Mocht ie toch stuk gaan, is er meteen een back-up!

Afbeelding

Oja: ook de nieuwe toerenteller zit er (net) in!

Afbeelding

Ging niet zonder slag of stoot want de nieuwe toerenteller was vier millimeter langer dan de oude. En ja, dat maakte blijkbaar een groot verschil. Ook de bevestigingspunten zaten enkele millimeters verder van elkaar, waardoor het niet goed wilde passen in de behuizing. Maar goed, uiteindelijk zit hij redelijk. Ook voorzien van een (groene) LED-lamp, dat past bij de rest van de dashboardverlichting.

Er resten nog genoeg plannen met de Amazon (zoals de matten plaatsen), maar toch ook weer wat kunnen afvinken!
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:02, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 24 nov 2016, 21:52

Gelijk de lettertjes op de alarmknop bijgewerkt. Niet verkeerd, vind ik zelf!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 24 nov 2016, 22:05

Prachtig :D ziet er heel mooi uit die bodemplaat. Leuk dat je zelf nog wat aan't knutselen bent dat is zeker :D :D (mbt de knipperlichten) . Mooi resultaat vind ik. Grappig dat die toerenteller in het midden zit ;-) maar ben dan ook een "amazon" leek :P
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie