Toen ik een paar dagen na de Juni-retrorit onder de matten aan passagierszijde voelde, bleken deze enigszins vochtig. Verdacht natuurlijk. Dat deed vermoeden dat de kachelkraan de geest had gegeven en daar dus koelvloeistof lekte.
Op 1 juli ben ik met de Volvo naar Jan Troch gereden in Serskamp, om daar op zijn minst de remmen na te kijken. Bij aankomst bleek het reservoir weer leeg en was de vloer aan passagierszijde echt kletsnat van de koelvloeistof. Bummer.
Jan heeft druk gezet op het koelsysteem en hierbij was goed te zien dat de koelvloeistof langs de kachelkraan het interieur in liep. Nieuwe kachelkraan kost 172 euro, tikt flink aan..
Maar goed; eerst de remmen nagekeken. De flexibels vooraan zagen er niet al te geweldig meer uit, dus deze sowieso vervangen. En omdat één van de aansluitnippels van de remleidingen muurvast bleek, gelijk ook maar de voorste remleidingen helemaal vervangen. Op de remklauw rechtsvoor brak helaas de ontluchtingsnippel af. Omdat de dag al bijna om was, besloten om zo goed mogelijk te ontluchten via de aansluiting van de remleiding. Dat ging redelijk en ik kon toch goed remmend weer naar huis. Weliswaar in een sauna, want als tijdelijke maatregel de kachelslangen met elkaar doorverbonden buiten de defecte kachelkraan om. Had ik toch geen lekkage meer, maar dat betekende dat de hete koelvloeistof ongehinderd langs de kachel kon. Raampjes open dus!
Twee dagen later mij opnieuw in Serskamp aangemeld. Jan kon de afgebroken ontluchtingsnippel met succes uitboren en vervangen door nieuw. Toch maar de linker remklauw ook eens gedemonteerd, waaruit bleek dat de zuigertjes toch een roestig randje hadden en maar weinig zin hadden in beweging. Revisiesetje dus! Ook de trommels achteraan er eens afgehaald en daar bleek dat inmiddels de rechter remcilinder ook geen zin meer had. Niet zo heel lang geleden de linker vervangen, en nu was het blijkbaar de beurt aan de rechter. Hopelijk houden ze het nu even vol.
Oja, dat rinkelend geluid dat ik hoorde tijdens het remmen, bleek geen kwaad te kunnen. Tussen de remschoenen zit een soort platte staaf geklemd, een afstandhouder. Die ligt redelijk los, ook al kan ie nergens heen. Jan lost dat gewoon op door er tie-wrap omheen te doen waardoor de staaf niet meer kan liggen rammelen. 'Probleem' opgelost.
Tenslotte de nieuwe kachelkraan vervangen en de gelegenheid genomen om alle lelijke blauwe slangen die door de vorige eigenaar met koperen elleboogjes aan elkaar verbonden had, te vervangen door originele, in zwarte kleur Staat toch beter onder de kap. Ik had de moed niet om de sensor van de kachelkraan op zijn juiste plek te monteren, omdat dat betekent dat de hele kachelbehuizing moet worden verwijderd en opengemaakt... Eerst maar eens zien wat het nu geeft Eventueel stop ik de sensor in één van de luchtinlaten in het interieur, heeft hij daar toch wat voeling met de temperatuur We zien wel. Hopelijk kunnen we nu lekvrij rijden!
Jan is overigens een topkerel!
Sfeerbeelden:
Mooi uitzicht!
En de nieuwe slangen:
Beter dan de vorige warboel:
Na verwijderen LPG-installatie door de vorige eigenaar, zo achtergelaten:
Oude kachelkraan:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..