Donkerblauwe Amazon uit 1967

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 24 nov 2016, 23:39

Wow die bodem ziet er wel erg strak uit nu!
Mjaja Scandcar.... Och je hebt je wagen nu op orde, staat hij proper voor volgend seizoen!
Dat van die remlichtschakelaar, dat zou ik graag eens van dicht en in't echt bekijken.
Op onze Amazon is het een nieuwe hydraulische schakelaar maar dat ding begin alweer kuren te krijgen... Remlichtjes komen maar heel traag op gang, als de dimlichtjes aanstaan zie je haast niet dat er geremd word, levensgevaarlijk..
En, ik durf het bijna niet zeggen, maar zo'n alarmlichtschakelaar heb ik hier liggen.... Lag in de kofferbak van mijn 164, zat vroeger de achtermislamp op..
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 25 nov 2016, 12:52

Bedankt. Op foto's ziet het er altijd strakker uit dan het is (er zit wel wat stof en schuimresten in de lak), maar het is toch wel een pak 'degelijker' dan ervoor (hoop ik :wink: ).

@ DJ: De locatie van die toerenteller is niet origineel "Amazon" hoor. Zo kwam de Volvo Amazon GT standaard met een toerenteller die staand op het dash werd gemonteerd, zoals op deze foto:
Afbeelding.
Deze toerenteller was ook als optie verkrijgbaar op de andere Amazon-modellen. De 'liggende' toerenteller zoals bij mij, zie je ook wel hier en daar, maar het is onduidelijk of dat ooit origineel Volvo is geweest. Waarschijnlijk niet.

Afbeelding
Afbeelding

In mijn Volvo is het een stukje huisvlijt van de vorige eigenaar. Hij koos voor een iets langere behuizing, waarbij het mechaniek van de teller nagenoeg helemaal 'voor' het dashboard valt. Bij deze twee hierboven is de behuizing korter, waardoor je in het dash een groot gat moet zagen waar de teller 'invalt'.

@ Texaco: altijd welkom om e.e.a. nader te bekijken! Stuur maar eens PB als je in de buurt bent of zo, de Amazon staat in Evergem. Jouw Ama heeft kennelijk al de kwaal van een slecht werkende (hydraulische) schakelaar, erg gevaarlijk :? Op het VKV-forum heeft er iemand eens een bus achterop in zijn Amazon gehad omdat zijn remlichten het niet deden (en de bestuurder van de bus niet tijdig heeft gezien dat de Volvo aan het afremmen was). Ik zou zo snel mogelijk upgraden! Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Je moet wel zelf een beugeltje maken en een paar gaten boren in het schutbord. Ik heb het voorbeeld gevolgd van twee heren op het VKV-forum. Er staat uitleg en foto's bij:

http://www.volvokv.nl/forum/remmen/2279 ... =10#141919

Ik heb een andere beugel gemaakt, van een L-vormige stuk 'metaalbeslag', zoals je in de Brico vindt:

Afbeelding

Eén van de uiteinden heb ik wat opwaarts verbogen en één van de schroefgaten verruimd tot 12mm (diameter van de schakelaar). Het andere uiteinde werd wat ingekort en een extra schroefgat geboord (de originele stonden iets te ver uit elkaar voor mijn doeleinden). Die zijde werd met twee boutjes op het schutbord vastgezet. Ik wil later wel eens proberen om een meer gedetailleerde foto te maken hoor.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 25 nov 2016, 15:56

Ok is redelijk goed te doen dus.
Heb hier nog een klein assortiment hoekijzers uit zo'n Aldi-setje liggen.
Remlichtschakelaar zal wel nog makkelijk te vinden zijn, ik woon op 10 minuten van Booij :D
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Pieter » 26 nov 2016, 15:54

Met welke matten heb je de bodem bekleed? :D En ziet er proper uit inderdaad!

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 26 nov 2016, 18:18

@ Texaco:

Ik had aanvankelijk, in navolging van René Minnebo op het VKV (zie de link in mijn vorig bericht), een remlichtschakelaar gekocht van een Fiat 850. Dat is exact deze:

Afbeelding

Ik vond 'm echter aan de lange kant en besloot uiteindelijk de voorkeur te geven aan een schakelaar zoals origineel ook door Volvo werd gebruikt. Deze van de Fiat heb ik dus nog liggen. Hij is op zich wel bruikbaar en ik kan er niks (meer) mee. Als je wilt mag je 'm hebben, dan stop ik 'm in een envelop naar je toe.

Ga je voor een andere, Volvo gebruikte deze modellen:

Afbeelding
(Volvo onderdeelnummer 679364. Het afgebeelde exemplaar is van Facet; onderdeelnummer 7.1014 gekocht bij Brezan. Kostte ca. 10,5 euro)

Afbeelding
(Onderdeelnummer 3544691) - bij deze laatste weet ik niet of de moer, waarmee je de positie van de schakelaar kan afstellen, aanwezig is. Kan zijn dat die moer geïntegreerd is in de steun in de auto zelf.


@ Pieter:

De matten liggen nog niet in de auto. Ik heb via Scandcar deze set besteld:

Afbeelding

Ze zijn in zwart velours. Er zitten ook een soort dikke, vilten ondermatten bij ter isolatie. Eigenlijk zijn ze afkomstig uit Zweden. Rechtstreeks in Zweden bestellen kan ook; ze zijn daar iets goedkoper, maar de verzending was ruim ca. 40 euro, wat uiteindelijk op hetzelfde neerkwam.
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 26 nov 2016, 18:56

Ik hou het in gedachten, ik bekijk even wanneer mijn schoonvader eraan wil beginnen. Lag het aan mij, al van vorige maand maarjah :P
Zowel de originele als de Fiat zijn nog redelijk aanpasbaar zo te zien, nja dat ook, eens luisteren wat papa Johnny in gedachten heeft.

Merci al voor de tips en aanbod!
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 26 nov 2016, 19:16

Ja hoor, afstelmogelijkheden genoeg. Hoe langer de schroefdraad op de schakelaar, hoe meer marge. Ik vond de metalen schakelaar wat degelijker ogen dan de plastic van de Fiat. Maar ze werken beiden, het is maar wat je wilt.

Zelf doen, Texaco! :wink: :D

Zo kan het ook...........................
(niet dat ik het zo in mijn auto zou willen, maar enfin, het zal wel werken.... :shock: :lol: )
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 11 feb 2019, 17:40, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 26 nov 2016, 22:06

Euhm, neen, t'zal iets netter zijn als ik het doe :P
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 01 dec 2016, 12:45

Hier is een betere foto van de beugel:

Afbeelding
Het is dus een L-vormig ijzer, waarvan ik één van de pootjes omgebogen hebt tot deze ongeveer parallel loopt aan het rempedaal.
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 01 dec 2016, 15:57

En vandaag binnengekomen, een origineel instructieboekje voor de Amazon. In het Nederlands en redelijk goede staat. :D

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 01 dec 2016, 16:43

Aah duidelijk, merci!
Wij hadden geluk, bij de onze zat het boekje er nog bij :D
Op de Klassieker Beurs lagen er ook nog veel boekjes.
Altijd leuk wel, zo'n origineel van het juiste jaar. Moet ik ook nog vinden voor de 164. Is een achteraf-kopie-zelf gemaakt iets dat er in lag bij aankoop.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 01 dec 2016, 17:56

Da's geluk hebben, als het boekje er nog bij zat. Zeker bij die oudere wagens is dat tegenwoordig eerder een zeldzaamheid aan het worden.

Ja, jammer dat ik niet naar de beurs kon gaan. Een instructieboekje zoeken was één van mijn doelstellingen geweest. Nu het geluk gehad dat er eentje op Kapaza te koop stond; van het juiste jaar en in het Nederlands. Je komt ze toch niet vaak tegen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 27 dec 2016, 19:09

Wat heeft een mens anders te doen op Kerstdag. Juist: het nieuwe ondertapijt in de auto plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De set komt van Scandcar vandaan en is zevendelig. De pasvorm is redelijk goed. Enkel op de tunnel zit het wat te ruim en een beetje in de vloerbakken van de passagiers. De foto's zijn wat overbelicht, de kleur is zwart, niet grijs. Ze komen compleet met vilten ondermatten, die aan de randen wel wat bijgetrimd moesten worden, maar het materiaal verwerkt makkelijk. Ook zijn de viltdelen al voorbereid met een kleeflaag, waardoor ze makkelijk op de onderkant van de eigenlijke matten kunnen worden bevestigd. Uiteindelijk zie je maar weinig van het dit tapijt, omdat er bovenop nog een andere, losse, vierdelige mat ligt, maar zo is het allemaal ook beter schoon te houden.
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:04, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 27 dec 2016, 20:43

Netjes zo!
Wat voor een mattensetje leg jij er nog bovenop, universeel setje of bestaat er een originele set?
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 28 dec 2016, 09:29

Ik heb een vierdelige mattenset zoals deze:

Afbeelding

Afbeelding

In donkergrijs. Op zich een heel mooie set. Bestaat uit twee lange vloerdelen voor links en rechts voorin, een deel over de tunnel en één lang deel dat van links naar rechts over de voeteneindes van de passagiers loopt. De onderkant bestaat uit een ruwe rubberachtige laag, waardoor ze goed op hun plek blijven. Met dat ondertapijt dat ik nu ook heb, is het in feite overkill. Tenslotte bedekt de vierdelige set veel van de onderste set. Maar deze kwam bij de auto, dus laat ik het maar zo. Ik heb nu nog twee (universele) matjes voor voorin, maar dat zou overdreven zijn. :P

Origineel Volvo zijn die matten nooit. Volvo had enkel origineel de rubberen matten in de Amazon liggen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie