Donkerblauwe Amazon uit 1967
Geplaatst: 01 feb 2015, 13:41
Het wordt stilaan tijd dat ik mijn 'jongste' aanwinst ook hier eens voorstel. Sinds 14/07/2014 staat deze Volvo Amazon op de oprit te blinken:
Praatje bij het plaatje:
Een Volvo Amazon met als eerste inschrijvingsdatum 27 oktober 1967. Zowel de inschrijvingsdatum als bepaalde uiterlijke kenmerken (met name het stuur) deden vermoeden dat dit exemplaar thuishoorde in de categorie "modeljaar 1968".
De Volvo werd via een advertentie in Kapaza aangeboden door een particulier in het ‘Mechelse’ Putte. Gezien ik specifiek op zoek was naar een Amazon uit modeljaar 1968 of later, kon ik het niet laten om de man in kwestie een bezoekje te brengen. De verkoper had naar eigen zeggen de Volvo enkele jaren geleden overgenomen van een bejaarde dame, waar de auto reeds geruime jaren stilstond na het overlijden van haar echtgenoot. Die echtgenoot zou de wagen nieuw hebben aangekocht bij de toenmalige Volvo-handelaar “Bovré” aan de Mechelbaan in Putte (bij iemand bekend?). Toen de nieuwe eigenaar de auto van de bejaarde dame overnam, was deze nog steeds in gezonde, harde conditie. Enkel de reservewielbak en de beide schutborden onder de voorschermen konden wel wat laswerk gebruiken. Ook zat er een gaatje in de vloer van de voetenruimte van de bestuurder. De rest was gezond. De nieuwe eigenaar voorzag de carrosserie van nieuw plaatwerk, waarop de buitenzijde van de wagen werd herspoten en met name de technische onderdelen grondig werden aangepakt.
Zo goed als elk mechanisch onderdeel werd gereviseerd of door nieuw vervangen! Radiator, waterpomp, benzinepomp, koppelingspompjes, fusee- en stuurkogels, batterij, rembekrachtiging, koplamppotten, achterlichten, nieuwe koppeling, .. You name it.. Hij bracht tevens extra’s en verbeteringen aan, zoals een verwarmde achterruit, rembekrachtiger, een alternator in plaats van een dynamo, een massa-onderbreking op de batterij, een extra zekeringkastje, mistlampen voor- en achteraan, kunststof binnenspatborden in zowel de achterste als voorste wielkuipen enzovoort. De cilinderkop werd overigens ook gereviseerd, bij het bedrijf waar hij werkte (Van Hool).
Helaas wist de verkoper zelf nauwelijks wat te vertellen over de historie van de auto. Hij hield zelf geen aankoopbewijzen van onderdelen bij en deed hij het meeste opknapwerk aan de wagen zelf, waardoor hier geen schriftelijke neerslag van bestaat. Hoewel je de motorkap maar hoeft te openen om het bewijs te zien. Voor de rest moet ik maar vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper...
Tijdens de bezichtiging ontstond evenwel twijfel over het bouw- en modeljaar van de auto. Modeljaar 1968 bleek helaas niet te kloppen. Het chassisnummer liet geen twijfel bestaan: de letter “M” duidt op modeljaar 1967. Het (vlinder)stuur was evenmin origineel. Jammer bleek enkel het stuurwiel vervangen en zat in de auto nog steeds de originele, maar dus ondeelbare stuurkolom. Er klopte wel meer niet aan de auto: helaas ontbreken zowel de chroomstrip aan de dakgoten en rond de voorruit. Op de motorkap prijken goudkleurige 'Volvo'-letters, in plaats van zilver, gezien de verkoper dat mooier vond staan bij de gele mistlampen (hij heeft wel gelijk). De geheel rode achterlichten (zonder het oranje glaasje) vond hij ook mooier bij de donkerblauwe carrosserie. Ook dat moet ik 'm nageven. Het chassisnummer vertelt me voorts dat er aanvankelijk een B18B in het vooronder lag. Als ik het goed heb, maakt dat van deze Amazon dan origineel een 122S, kan dat? Ofwel is de motor, ofwel het spruitstuk (met twee carburateurs) ooit vervangen, want er zit nu een B18A met een enkele zenith-carburateur in. Niet dat ik dat erg vind, het is toch weer wat zuiniger en het is lastig om de twee carburateurs samen goed af te stellen.
Ook is het interieur niet origineel: de kleurcode "424-551" duidt op een donkerrood interieur, terwijl er een zwart in zat. De achterbank is bovendien een later type, zonder middenarmsteun. " Daarentegen zijn de voorste en achterste zijpanelen professioneel herbekleed in kunstleder. Weliswaar in het zwart, maar wel netjes gedaan.
Genoeg zaken om een flinke poos te twijfelen over deze wagen. En de gulden regel zegt bovendien: als je twijfelt, niét doen. Maar wat mijn wederhelft opmerkte klopt ook: soms moet je eens een gokje wagen. En als het niet is wat je wilt, verkoop je toch weer . Dus: ben ik er toch maar voor gegaan! Kan ik tenminste (voorlopig?) weer Amazon-rijden. Op 14/07/2014 haalde ik de Volvo op en reed 'm naar zijn nieuwe stalling; in Evergem.
Bij de bezichtiging stak nog een LPG-installatie in de Amazon, die door de verkoper zelf was ingebouwd. Het enige wat nog diende te gebeuren, was het keuren van de LPG-installatie en de inschrijving hieromtrent in orde maken. Ik heb niets met LPG en gelukkig maalde de eigenaar er niet om de installatie weer uit te bouwen. Dat was gebeurd tegen ik de Amazon ophaalde en nog behoorlijk netjes ook. Inmiddels had hij ook de originele stoelen en banken op zolder teruggevonden. Dat bleek nog in best goede staat. Wel resteerde er nog nauwelijks een zweem van de mooie, diep paarsrode originele kleur, verbleekt door de zon als het was. Op bepaalde plaatsen was het vinyl helemaal beige geworden! De zijpanelen waren er helaas niet meer bij. Ik kreeg er ook nog een hoop andere spullen en oude onderdelen bij (waaronder de originele achterlichten, oude koppeling, oude ophangingsrubbers waaruit blijkt dat deze inderdaad werden vervangen.. ).
Op mijn vraag heeft de verkoper zelf een lijst bij elkaar getypt met alles wat vervangen is. Heb ik toch iets van 'historie'. Verder is het toch een beetje een mysterie: op de CarPass staat ‘eerste inschrijving in België: 17/06/1976'. Waar de auto juist vandaan komt en hoe het zit met dat verhaal van die weduwe, ik heb er geen idee van.
Ik heb inmiddels al heel wat veranderd, met name in het interieur.. maar dat is voer voor een volgende up-date
Praatje bij het plaatje:
Een Volvo Amazon met als eerste inschrijvingsdatum 27 oktober 1967. Zowel de inschrijvingsdatum als bepaalde uiterlijke kenmerken (met name het stuur) deden vermoeden dat dit exemplaar thuishoorde in de categorie "modeljaar 1968".
De Volvo werd via een advertentie in Kapaza aangeboden door een particulier in het ‘Mechelse’ Putte. Gezien ik specifiek op zoek was naar een Amazon uit modeljaar 1968 of later, kon ik het niet laten om de man in kwestie een bezoekje te brengen. De verkoper had naar eigen zeggen de Volvo enkele jaren geleden overgenomen van een bejaarde dame, waar de auto reeds geruime jaren stilstond na het overlijden van haar echtgenoot. Die echtgenoot zou de wagen nieuw hebben aangekocht bij de toenmalige Volvo-handelaar “Bovré” aan de Mechelbaan in Putte (bij iemand bekend?). Toen de nieuwe eigenaar de auto van de bejaarde dame overnam, was deze nog steeds in gezonde, harde conditie. Enkel de reservewielbak en de beide schutborden onder de voorschermen konden wel wat laswerk gebruiken. Ook zat er een gaatje in de vloer van de voetenruimte van de bestuurder. De rest was gezond. De nieuwe eigenaar voorzag de carrosserie van nieuw plaatwerk, waarop de buitenzijde van de wagen werd herspoten en met name de technische onderdelen grondig werden aangepakt.
Zo goed als elk mechanisch onderdeel werd gereviseerd of door nieuw vervangen! Radiator, waterpomp, benzinepomp, koppelingspompjes, fusee- en stuurkogels, batterij, rembekrachtiging, koplamppotten, achterlichten, nieuwe koppeling, .. You name it.. Hij bracht tevens extra’s en verbeteringen aan, zoals een verwarmde achterruit, rembekrachtiger, een alternator in plaats van een dynamo, een massa-onderbreking op de batterij, een extra zekeringkastje, mistlampen voor- en achteraan, kunststof binnenspatborden in zowel de achterste als voorste wielkuipen enzovoort. De cilinderkop werd overigens ook gereviseerd, bij het bedrijf waar hij werkte (Van Hool).
Helaas wist de verkoper zelf nauwelijks wat te vertellen over de historie van de auto. Hij hield zelf geen aankoopbewijzen van onderdelen bij en deed hij het meeste opknapwerk aan de wagen zelf, waardoor hier geen schriftelijke neerslag van bestaat. Hoewel je de motorkap maar hoeft te openen om het bewijs te zien. Voor de rest moet ik maar vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper...
Tijdens de bezichtiging ontstond evenwel twijfel over het bouw- en modeljaar van de auto. Modeljaar 1968 bleek helaas niet te kloppen. Het chassisnummer liet geen twijfel bestaan: de letter “M” duidt op modeljaar 1967. Het (vlinder)stuur was evenmin origineel. Jammer bleek enkel het stuurwiel vervangen en zat in de auto nog steeds de originele, maar dus ondeelbare stuurkolom. Er klopte wel meer niet aan de auto: helaas ontbreken zowel de chroomstrip aan de dakgoten en rond de voorruit. Op de motorkap prijken goudkleurige 'Volvo'-letters, in plaats van zilver, gezien de verkoper dat mooier vond staan bij de gele mistlampen (hij heeft wel gelijk). De geheel rode achterlichten (zonder het oranje glaasje) vond hij ook mooier bij de donkerblauwe carrosserie. Ook dat moet ik 'm nageven. Het chassisnummer vertelt me voorts dat er aanvankelijk een B18B in het vooronder lag. Als ik het goed heb, maakt dat van deze Amazon dan origineel een 122S, kan dat? Ofwel is de motor, ofwel het spruitstuk (met twee carburateurs) ooit vervangen, want er zit nu een B18A met een enkele zenith-carburateur in. Niet dat ik dat erg vind, het is toch weer wat zuiniger en het is lastig om de twee carburateurs samen goed af te stellen.
Ook is het interieur niet origineel: de kleurcode "424-551" duidt op een donkerrood interieur, terwijl er een zwart in zat. De achterbank is bovendien een later type, zonder middenarmsteun. " Daarentegen zijn de voorste en achterste zijpanelen professioneel herbekleed in kunstleder. Weliswaar in het zwart, maar wel netjes gedaan.
Genoeg zaken om een flinke poos te twijfelen over deze wagen. En de gulden regel zegt bovendien: als je twijfelt, niét doen. Maar wat mijn wederhelft opmerkte klopt ook: soms moet je eens een gokje wagen. En als het niet is wat je wilt, verkoop je toch weer . Dus: ben ik er toch maar voor gegaan! Kan ik tenminste (voorlopig?) weer Amazon-rijden. Op 14/07/2014 haalde ik de Volvo op en reed 'm naar zijn nieuwe stalling; in Evergem.
Bij de bezichtiging stak nog een LPG-installatie in de Amazon, die door de verkoper zelf was ingebouwd. Het enige wat nog diende te gebeuren, was het keuren van de LPG-installatie en de inschrijving hieromtrent in orde maken. Ik heb niets met LPG en gelukkig maalde de eigenaar er niet om de installatie weer uit te bouwen. Dat was gebeurd tegen ik de Amazon ophaalde en nog behoorlijk netjes ook. Inmiddels had hij ook de originele stoelen en banken op zolder teruggevonden. Dat bleek nog in best goede staat. Wel resteerde er nog nauwelijks een zweem van de mooie, diep paarsrode originele kleur, verbleekt door de zon als het was. Op bepaalde plaatsen was het vinyl helemaal beige geworden! De zijpanelen waren er helaas niet meer bij. Ik kreeg er ook nog een hoop andere spullen en oude onderdelen bij (waaronder de originele achterlichten, oude koppeling, oude ophangingsrubbers waaruit blijkt dat deze inderdaad werden vervangen.. ).
Op mijn vraag heeft de verkoper zelf een lijst bij elkaar getypt met alles wat vervangen is. Heb ik toch iets van 'historie'. Verder is het toch een beetje een mysterie: op de CarPass staat ‘eerste inschrijving in België: 17/06/1976'. Waar de auto juist vandaan komt en hoe het zit met dat verhaal van die weduwe, ik heb er geen idee van.
Ik heb inmiddels al heel wat veranderd, met name in het interieur.. maar dat is voer voor een volgende up-date