Donkerblauwe Amazon uit 1967

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 28 dec 2016, 10:10

Hm dacht al zoiets, had al eens op een andere site gekeken, en was een beetje in de war, dacht dat die set een volledige set tapijten was zoals die van scandcar maar toen ik beter keek zag ik dat er nog delen ontbraken.
Beetje overkill idd :P
Als die rubber mattenset kleiner is, kan je daar de omtrekken van overnemen op papier en opsturen naar justcarpets.nl, die maken er dan een mooie mattenset van.
Heb ik gedaan voor de 164, en plots hebben ze nu ook een mattenset voor de 164 in assortiment op hun site.... :P
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 28 dec 2016, 16:40

Inderdaad; de 7-delige set heeft ook nog de (opstaande) repen stof langs de dorpels, en langs de achterbank. Ook zijn de matten net iets breder/langer, dan de 4-delige set, al scheelt het niet zoveel. Ik wilde ook een set die de vloer zo compleet mogelijk bedekte, ook miste ik sowieso nog iets van (dempende) onderlaag. De onderkant van de 4-delige set is eigenlijk niet geschikt om zomaar op de blote vloer te leggen. De rubberachtige laag is vrij ruw en zal de lak krassen. Maar goed, de 4-delige set is gloednieuw en kwam bij de auto. Dat gooi je niet zomaar weg natuurlijk :wink:

De 'originele' rubberen matten van Volvo zijn niet zomaar na te bootsen. Ze waren lang niet meer leverbaar, maar nu weer te koop (en stervens duur: 320 euro voor de voorste en 220 voor de achterste..). Ze bedekken de volledige bodem, hebben een soort paardenharen/vilten onderlaag en zijn voorgevormd / gemodelleerd. Doordat ze dus voorgevormd zijn, zijn ze niet zomaar na te maken. Eigenlijk zijn die rubberen matten alleen nog maar aan te raden als je echt 100% voor originalteit wilt gaan. Het rubber en vilt zou condens makkelijker vasthouden, wat het risico op roest alleen maar verhoogt.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Pieter » 08 jan 2017, 12:37

Geen schrik dat die 'schuim' onderlaag vocht langer vasthoudt? Waarom niet iets van geluidsdemping dat geen/minder vocht opneemt?

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 08 jan 2017, 16:08

Er is geen 'schuim' laag hoor. De onderlaag bestaat uit een soort vilt, of geperste stof. Dat houdt volgens mij niet meer of minder vocht vast dan gewoon tapijt. Ik heb meer schrik van een rubbermat, waaronder je concentratie van condens krijgt.

En 'echte' geluidsdemping bestaat vaak uit een materiaal dat op het metaal wordt gekleefd. Dat is helemaal een hel..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 13 mar 2017, 18:10

De lente heeft dit weekend al van zich laten horen. Gisteren de Volvo voor het eerst van stal gehaald en een lange trip door Evergem en Wondelgem gemaakt om 'm weer eens wakker te maken. En een wasbeurt natuurlijk. Inmiddels ook met Meguiars aan de slag gegaan, maar dat krijgt de volgende dagen nog wel een vervolg. Volgende week wordt ie getaxeerd, dus dan kan het geen kwaad om proper voor de dag te komen, nietwaar :wink:

Niet de enige met dit idee:
Afbeelding

Afbeelding

Zondag ook nieuwe luidsprekers geïnstalleerd. De oude waren nogal aandrukkelijk aanwezig en functioneerden niet 100% goed meer. Deze gloednieuwe Pioneer opbouw-speakers kon ik voor een spotprijs via 2deHands.be van iemand overnemen. Ze zijn minder opvallend aanwezig en we kunnen weer ABBA luisteren in de Zweedsche schone :lol: . Het geluid mist lage klanken en bas, maar voorlopig kunnen we weer verder. Misschien dat ik op termijn een aangepaste hoedenplank maak met twee geïntegreerde luidsprekers.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:06, 3 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 13 mar 2017, 20:14

Zoo flinke wachtrij... ben ik content dat ik thuis plaats heb :P
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 13 mar 2017, 20:31

Ik twijfelde ook nog of ik thuis gewoon de tuinslang zou pakken, maar ik had wel zin in een ritje. Wachtrij viel uiteindelijk nog wel mee. Buiten die Afrikaan die met zijn break doodleuk de hele rij voorbijreed en voor mijn neus in de eerstvolgende vrijgekomen box dook :shock: Ik ga er maar van uit dat de zon in zijn ogen scheen... :roll:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 13 mar 2017, 23:07

Beter dat je soms niks zegt of doet...
Ik durf niet eens met hogedruk op mn wagen, altijd tuinslang en emmer :P
En een ritje is inderdaad wel verleidelijk, ik zoek soms ook excuses om er eens een toerke mee te doen 8)
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 14 mar 2017, 08:51

Ze kunnen op zich wel tegen de hogedruk hoor. Maar meestal gebruik ik de gewone druk op de lans (en knijp ik de trekker niet in om de hoge druk te creëren). En natuurlijk nooit de hoge druk op de ramen en rubbers richten, dat is om problemen vragen.. :lol:

Ben ik de auto nu aan het poetsen, geven ze die hele zaterdag regen.. :roll:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 14 mar 2017, 11:04

Rubicon schreef: Ben ik de auto nu aan het poetsen, geven ze die hele zaterdag regen.. :roll:
Godver... Hopelijk gelijk dat ze zeiden voor vorig weekend, dat het dan uiteindelijk toch nog mooi weer is..
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 10 mei 2017, 15:43

Zo, inmiddels weer enkele maanden verder.

De Amazon werd inmiddels - op zaterdag 18/03/2017 - getaxeerd in "Wim's Garage" aan de Koopvaardijlaan te Gent. De taxatie werd georganiseerd door de Gentsche Retro Wielen (GRW) en lokte kennelijk wel heel wat kandidaten. Het was inmiddels ook al de tweede taxatieronde, door het grote succes van een eerste taxatiedag. Ik moet zeggen dat ik wel redelijk tevreden ben, al viel het mij wel op dat de taxateurs weinig kennis hebben van onze Volvo-oldtimers. Je kan uiteraard niet verwachten dat zo'n taxatie-expert het fijne weet van élke oldtimer die er rondrijdt, maar toch kan een beetje (voor)kennis een slok op de borrel schelen. Zo hebben ze dus ook weinig of geen benul van wat bijvoorbeeld net bijzonder is aan je wagen (zeldzame accessoires, verbeteringen etc) dan wel niet. Maar goed.

Afbeelding

Toen ik na de taxatie naar huis reed merkte ik 1. dat mijn dashcam het niet meer deed en 2. dat het dimlicht ergens halverwege plots uitviel. Standlichten deden het wel. Twee toevalligheden die niets met elkaar te maken hadden. Zo kan het bijvoorbeeld al erg helpen om de draad van de dashcam niet te dicht bij het portier aan passagierszijde te leiden. Bleek dat ik die net iets te ijverig had 'weggemoffeld' en dus op een gegeven moment tussen de portierscharnieren moet terechtgekomen zijn. Draad door. Oeps.

Het dimlicht-probleem leverde iets meer hoofdbrekens op. Ik was er al snel uit dat de vermoedelijke boosdoener de grootlichtschakelaar was (voetschakelaar). Ik had al eerder eens gelezen dat een defect, of corrosie aan deze schakelaar of contacten ervan, bepaalde storingen kon geven zoals het uitvallen van de dimlichten. En inderdaad, toen ik de voetschakelaar eens een keertje aan- en uitklikte, deden de dimlichten het plots weer. Gezien ik enkele maanden daarvoor ook al eens zo'n storing gehad had (en nog niet wist waar het aan kon liggen) was het kennelijk toch tijd om er iets aan te doen. Dus de voetschakelaar gedemonteerd. Die bleek niet honderd procent fris meer. De contacten waren gecorrodeerd (er viel een hoopje stof uit ook) en van één van de (drie) schroefverbindingen bleek het schroefje in het verleden al eens afgebroken, waardoor dit niet goed meer kon worden vastgezet. Better safe than sorry, dus een nieuwe besteld via Nordicar. De geleverde schakelaar was redelijk snel in huis, maar bleek na enkele pogingen (vier kliks!) er de brui aan te geven. Bij elke volgende poging werd het gedrag van de schakelaar vager en vager, maakte steeds minder een duidelijke 'klik' en had ik om de duur helemaal geen groot- of dimlichten meer. Eén en ander doorgemeten en de boosdoener bleek wel degelijk - opnieuw - de schakelaar. Uiteindelijk via Nordicar kosteloos een nieuwe bekomen. Hopelijk gaat deze dan toch iets langer mee...

Helaas blijkt, bij geen van de bekende en minder bekende leveranciers nog de 'originele' voetschakelaar te koop. De nieuwe hebben allemaal een andere vorm of andere afwijkingen. Ze zijn compatibel, maar ik vond het wel een beetje jammer dat de 'originaliteit' er niet meer is (hoewel je door het tapijt weinig ziet van de schakelaar). Als ik ooit een goede tweedehandse tegenkom, zal ik die wel aanschaffen. Al was het maar als reserve.

Tenslotte enkele dagen geleden nog de radiator doorgespoeld en de koelvloeistof ververst. Het niveau stond nogal laag en in het expansievat zag het er maar troebel uit. Expansievat zo goed mogelijk schoongemaakt binnenin en de koelvloeistof afgelaten. Uiteindelijk bleek het best mee te vallen; de koelvloeistof zag er eigenlijk nog best helder uit. Ook bij het doorspoelen van de radiator had ik al snel weer helder water. Gevuld met leidingwater, laten warmdraaien en ontluchten. Vervolgens opnieuw afgelaten en gevuld met verse koelvloeistof. We kunnen er weer wat tegen!
Laatst gewijzigd door Rubicon op 02 feb 2019, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 10 mei 2017, 16:07

Amaai ook al ferm bezig geweest :D
Hopelijk op de klassiekerbeurs nog goede exemplaren te vinden..
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door DJ_Karinsky » 26 mei 2017, 10:16

Kan je niet je lichten aansteken met een gewone schakelaar op het dashboard ? Zoals bij een 164 het geval is dacht ik.
Is dan misschien niet origineel zoals uit de fabriek, maar wel een heel stuk betrouwbaarder volgens mij dan die voetschakelaar .... :D
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door texaco » 26 mei 2017, 10:59

Kan op dashboard ze, bij een Amazon, die aan de voeten is om snel de grootlichten te bedienen
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Donkerblauwe Amazon uit 1967

Bericht door Rubicon » 15 jun 2017, 10:58

Klopt, gewone lichtschakelaar zit op het dashboard. Seinen met het grootlicht kan met de knipperlichthendel, zoals bij een moderne auto. Maar om het grootlicht ook effectief aan (en weer uit) te schakelen, zodat je er langdurig mee kan rijden bijvoorbeeld, dien je de voetschakelaar te gebruiken. Er bestaan inderdaad conversies om het systeem - met behulp van een relais van een Volvo 240 bv - om te bouwen naar een hedendaags principe, waarbij alles gaat via de knipperlichthendel. Bij gedoofde dimlichten kan je met de hendel seinen, wanneer de dimlichten branden, kan je de grootlichten met de hendel aan of uit zetten. Dan verliest de voetschakelaar dus zijn functie.

Maar: dat wil ik niet. Ik hou het liever origineel, en geef toe, hoe vaak en hoe lang rij je met de grootlichten op? Voor die enkele gelegenheden dat het zich voordoet is de voetschakelaar voor mij prima. En het heeft ook nog wel iets, vind ik. :D
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie