Ruim een jaar later inmiddels. De Volvo en ikzelf zijn er nog (gelukkig). Al moet ik bekennen dat het Volvo-gebeuren nogal op een laag pitje staat. Tot driemaal toe heb ik tot mijn spijt door omstandigheden de Volvo Klassiekerbeurs in NL gemist, maar ook het huidige anti-oldtimer klimaat geeft me niet veel optimisme voor de toekomst. De Volvo staat daarom momenteel vooral in de garage 'geld te kosten'
Waarmee ik bedoel dat ik er af en toe wel wat aan doe, of aan uitgeef, maar dat er van rijden eigenlijk niets in huis komt.
In de tussentijd ook het rijbewijs ‘A’ behaald, wat daarnaast ook weer andere perspectieven opent.
De 'nieuwe' voorstoelen met hoofdsteunen zijn geverfd in hetzelfde kleur al de rest van het interieur en zitten er in.
Op Marktplaats heb ik voor een zeer redelijke prijs een heel leuke set vintage, gele mistlampen gevonden, die ondertussen ook een plekje op de bumper hebben gekregen. Persoonlijk vind ik deze een pak mooier dan de vorige rechthoekige SIEM-lampjes (origineel bedoeld voor een Peugeot 205 GT).
Ik heb de knoppen op het dash een beetje gereorganiseerd, hoewel ik uiteindelijk toch nog niet 100 % tevreden ben. De alarmschakelaar is van zijn tijdelijke plaats verhuisd naar waar ik ‘m initieel had bedoeld, waardoor de ruitenwisser-intervalschakelaar ein-de-lijk een plek heeft gekregen op het dash. Dankzij Lucas kan ik die schakelaar ook bedienen met een mooie knop die identiek is aan wat Volvo zelf gebruikte in het dashboard. Een extra chroomring 'v-tork' had ik ook nog liggen.
Het was tevens de ideale gelegenheid om de bedrading onder het dash wat 'op te ruimen' en e.e.a. te herorganiseren met nieuwe stekkertjes waar nodig. Voor zo’n klusjes is de winter ideaal.
Er liggen ondertussen ook vier nieuwe schokdempers klaar, die ergens in februari erin zullen komen. Het stuurwiel blijkt wat speling te vertonen op de as, wat op te lossen zou zijn met een op maat afgedraaide kunststof bus.
Op het programma staan o.a. nog een set nieuwe achterbanden, nieuwe rubbers voor de ruitenwissers en nieuwe achterlichtreflectoren. Enkele jaren geleden heb ik weliswaar de 'oude' reflectoren gepolijst, maar die blijken toch weer stilaan dof te worden. Nieuwe reflectoren zullen wellicht wel iets duurzamer zijn.
Eéntje zit er al in. De tweede vraagt iets meer werk omdat de vorige eigenaar de bedrading van de trekhaak-stekker knullig met stroomdiefjes heeft afgetakt van die van het linkerachterlicht. Domweg deed hij dat vóór de connector van het achterlicht, waardoor ik de reflector niet kan verwijderen zonder die draden door te knippen. Die situatie was al langer een doorn in mijn oog en nu kan ik dat gelijk ook oplossen door hiervoor een afzonderlijke connector te voorzien. RDAE.nl verkoopt connectoren die identiek zijn aan wat Volvo in die tijd zelf heeft gebruikt voor o.a. de achterlichten. En gelijk even upgraden met nieuwe chroomrandjes rond de achterlichten.