keuring oldtimer
Moderator: Youk
keuring oldtimer
hallo forumleden
heb zopas een amazon gekocht in nederland hij dtart met een startknop -druk.
klopt het dat in belgie de autokeuring dit afkeurt en de auto niet kan gekeurd worden.
alvast bedankt voor alle info
mvg
heb zopas een amazon gekocht in nederland hij dtart met een startknop -druk.
klopt het dat in belgie de autokeuring dit afkeurt en de auto niet kan gekeurd worden.
alvast bedankt voor alle info
mvg
Re: keuring oldtimer
Ik dacht idd dat dit niet mag voor de keuring..
In meeste gevallen is het 'niet voorzien door fabrikant --> verboden'
http://www.goca.be/upload/communiques_d ... 5-2006.pdf
Maar uiteindelijk hangt het ook een beetje af van de persoon die je wagen keurt..
Maar dit spreekt wel op Tuning en niet specifiek over oldtimer.GOCA schreef:Volgende verbouwingen zijn ronduit verboden
17. plaatsen van startknop
In meeste gevallen is het 'niet voorzien door fabrikant --> verboden'
http://www.goca.be/upload/communiques_d ... 5-2006.pdf
Maar uiteindelijk hangt het ook een beetje af van de persoon die je wagen keurt..
Re: keuring oldtimer
Het is verboden, en keuring tot oldtimer zou daar in principe weinig aan moeten veranderen. Omdat een oldtimer steeds 'in originele staat' moet zijn. Tenzij je, inderdaad, een keurder treft die er niet over valt.
Je zou het systeem kunnen aanpassen dat de auto zowel weer start door het draaien aan de contactsleutel, als door middel van de startknop. De startknop zou dan op een niet-opvallende plaats kunnen gemonteerd zijn. Met zo'n verborgen knop en een verder 'normale toestand' met de sleutel, zal het op de keuring wellicht niet opvallen.
Zoiets:
De dunne groene draad gaat naar de startmotor, dus die moet je hebben. Je neemt de 12V best via een contactgestuurde zekering, anders kan je de auto ALTIJD starten zonder sleutel. Is wellicht ook niet de bedoeling..
Je zou het systeem kunnen aanpassen dat de auto zowel weer start door het draaien aan de contactsleutel, als door middel van de startknop. De startknop zou dan op een niet-opvallende plaats kunnen gemonteerd zijn. Met zo'n verborgen knop en een verder 'normale toestand' met de sleutel, zal het op de keuring wellicht niet opvallen.
Zoiets:
De dunne groene draad gaat naar de startmotor, dus die moet je hebben. Je neemt de 12V best via een contactgestuurde zekering, anders kan je de auto ALTIJD starten zonder sleutel. Is wellicht ook niet de bedoeling..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: keuring oldtimer
heb ondertussen de verkoper gesproken die bekijkt wat het zou kosten om een ander contact te plaatsen .
heb ook gevraagd om de claxon origineel te maken deze was ook met drukknop i.p.v. a stuur.
laat weten hoe de keuring verlopen is.
had niet gedacht dat een oldtimer gekeurd krijgen zo'n hels karwei was, maak me zondag in kortrijk zeker lid.iedereen bedankt voor de info.
grtjes
heb ook gevraagd om de claxon origineel te maken deze was ook met drukknop i.p.v. a stuur.
laat weten hoe de keuring verlopen is.
had niet gedacht dat een oldtimer gekeurd krijgen zo'n hels karwei was, maak me zondag in kortrijk zeker lid.iedereen bedankt voor de info.
grtjes
Re: keuring oldtimer
Je kan het ook altijd eerst proberen bij de keuring, voor je wijzigingen doet. Misschien heb je geluk
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: keuring oldtimer
Die klaxon is waarschijnlijk met een schakelaar omdat de ring om het stuur niet goed contact maakt of net teveel contact maakt.
Hadden we met onze Amazon ook, bij elke trilling (putje of oneffenheid in de weg) ging de klaxon
Hadden we met onze Amazon ook, bij elke trilling (putje of oneffenheid in de weg) ging de klaxon
Re: keuring oldtimer
De keuring is niet anders dan met een dagelijks voertuig hoor. Alleen is de kans dat er op 50 jaar gebricoleerd is aan een auto gewoon groter dan met een auto van 5 jaar.
Re: keuring oldtimer
Voor een oldtimerkeuring moet alles wel origineel,zijn. Zo moest bij mij de verkleinde benzinetank naast de gastank er uit. Als ik hem niet-oldtimer zou laten keuren dan mocht de tank wel, maar mits een attest van de tankbouwer.
Ik besloot dan maar alles er uit te gooien en een originele tank te zoeken.
Ik besloot dan maar alles er uit te gooien en een originele tank te zoeken.
Piet, al een heel leven Mobilus...
Re: keuring oldtimer
Tijd dat in België een beetje realiteitszin doorsijpelt.. Want veiligheids- of comfortverhogende ingrepen zouden gewoon moeten kunnen, vind ik. Daar wordt in de buurlanden lang niet zo'n drama over gemaakt. Ik begrijp niet waarom bv PU-rubbers, een startknop of een ombouw van de trommel naar schijfremmen zo'n onmogelijk parcours moet zijn...
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: keuring oldtimer
Over de startknop weet ik niet.Rubicon schreef: PU-rubbers, een startknop of een ombouw van de trommel naar schijfremmen zo'n onmogelijk parcours moet zijn...
De ophanging en het remsysteem is zijn geheel moeten diep bestudeerd en getest worden, kwestie van veiligheid, en niet iedereen is bekwaam om dat te doen.
Demping, remkrachtverdeling, drukken, oppervlakten, wrijvingscoëfficiënt, overhang van de gewichten... Geen gemakkelijke stof.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: keuring oldtimer
Startknop is "ronduit verboden", schrijft GOCA letterlijk in deze link:
http://www.goca.be/upload/communiques_d ... 5-2006.pdf
Pagina 3:
http://www.goca.be/upload/communiques_d ... 5-2006.pdf
Pagina 3:
Volgende verbouwingen zijn ronduit verboden
(...)
17. plaatsen van startknop
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: keuring oldtimer
heb ook het risico niet genomen om naar de keuring te gaan met een startknop na de info op forum .heb een ander contactslot laten monteren maar was wel prijzig is een origineeel contactslot men vertelde mij dat hieraan een speciale kabel loopt naar de bobine.
ga volgende week naar de douane en daarna naar de keuring.
mvg
ga volgende week naar de douane en daarna naar de keuring.
mvg
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: keuring oldtimer
Er zijn veel die bij een defecte bobine de stalen gaine open maken en een bobine van een 140 zetten.
Het contactslot wordt gerecupereerd en de bobine is stukken goedkoper.
De startbeveiliging is wel een stuk minder.
Een originele start je niet als je geen sleutel of geen reserve bobine en wat gereedschap bij hebt.
Goed zo je heb voor originaliteit gekozen.
Een Amazon heeft (op de laatste van bwj 68 en 69 na) nog geen gelijkvormigheidsattest. Daarom is er geen echt bewijs dat deze niet met startknop gemaakt zijn.
Volgens mij, kan een startknop voor deze geen afkeur betekenen.
Het contactslot wordt gerecupereerd en de bobine is stukken goedkoper.
De startbeveiliging is wel een stuk minder.
Een originele start je niet als je geen sleutel of geen reserve bobine en wat gereedschap bij hebt.
Goed zo je heb voor originaliteit gekozen.
Een Amazon heeft (op de laatste van bwj 68 en 69 na) nog geen gelijkvormigheidsattest. Daarom is er geen echt bewijs dat deze niet met startknop gemaakt zijn.
Volgens mij, kan een startknop voor deze geen afkeur betekenen.