vering achter volvo 760

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Plaats reactie
dries201
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2016, 13:05

vering achter volvo 760

Bericht door dries201 » 12 jan 2018, 08:14

Hallo,
sinds lang heb ik een probleem met de vering achteraan met mijn 760gle 1984 2.8
de auto staat achter iets lager dan normaal maar scheelt niet veel.maar heeft gewoon niet veel draagkracht.
bij wat gewicht in de koffer 200-250kg staat hij bijna volledig ingeveerd.ook bij het nemen van vluchtheuvels(met enkel chauffeur) moet ik traag doen
anders veert hij volledig in en "bonkt" dan nogal.
veren zijn niet stuk,kan dit aan de schokdempers liggen?
heb een ander stel veren liggen van een 740 estate die ik mischien ging monteren om het probleem op te lossen
maar probeer het eerst langs deze manier

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 391
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: vering achter volvo 760

Bericht door Volvodiesel » 12 jan 2018, 10:45

Hoi Dries

Ongetwijfeld zijn je schokdempers overleden.

Bij de 760 zitten daar normaal nivomats onder in combinatie met lichtere veren. Een Nivomat is een schokbreker die onder lichte belasting minder hard induwt dan onder zware belasting. Hij voelt als het ware aan dat er veel gewicht op de achteras zit en word dan stugger en geeft altijd het best mogelijke comfort. Zo staat je auto normaal gezien altijd op de juiste rijhoogte ongeacht de belading. Je mag rekenen dat ze na meer dan 30 jaar dienst helemaal stuk zijn.

Het spijtige is echter dat die Nivomats ook heel duur zijn. Nieuwprijzen draaien meestal rond de 400 euro het stuk. Tweedehands zijn ze ook te vinden, maar als ze al jaren op een schap liggen en dan plots gebruikt worden, gaan ze meestal ook snel weer stuk.

Ik had bij mijn 760 station hetzelfde probleem. 1 van mijn nivomats was overleden en de auto hing scheef. Als ik een stukje reed kwam de auto wel weer recht maar veerde heel slecht langs die kant. Na een uur stilstand hing die dan weer scheef. Ik heb alles vervangen door standaard veren en schokdempers van een 740 station. Dat past perfect en de auto staat nu weer mooi recht. Dankzij de sterkere veren van de station kan ik hem ook goed laden.

Ik vermoed dat het bij de sedan net hetzelfde is. Waar ik wel zou mee opletten is de veren van een station onder een sedan zetten. Dat gaat lukken, maar het zou kunnen dat hij veel harder gaat zijn. De veren voor een estate model zijn normaal zwaarder dan voor een sedan. De auto gaat dan hoger staan dan normaal. Als je echter de veren van de nivomats gaat gebruiken in combinatie met normale schokbrekers gaat hij weer lager staan. Ik zou dus op zoek gaan naar een setje 740 sedan veren in combinatie met de nog werkende 740 schokdempers die je hebt liggen of naar nieuwe Nivomats.

Succes!!!
142DL B20A 1974 / 242DL B19A 1979 / 240GL D24 1986 / 764GLE D24TIC 1988 / 765GLE D24TIC 1990 / V70 D5252T 1998

Plaats reactie