Nieuwste aanwinst 240 GLT

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Plaats reactie
Andreas
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Nieuwste aanwinst 240 GLT

Bericht door Andreas » 04 jul 2018, 19:20

Dit is ze dan, mijn tweede volvo 240 :D . Het betreft een 240 GLT B230F van bouwjaar 1990 (modeljaar 91). Ik kwam deze volvo toevallig tegen op internet voor een zéér aantrekkelijk prijsje uitgevoerd in exact dezelfde kleur als mijn eerste 240 (http://vccbfotos.be/forum/viewtopic.php?f=10&t=2846). De wagen bleek al 6 jaar (binnen :wink: ) stil te staan. De vader van de persoon die de wagen te koop had gesteld was de eerste eigenaar en heeft maar liefst 423 000 km met de volvo gereden. Vorig weekend ben ik met een remorque gaan kijken naar de wagen. De realiteit had de verwachtingen overtroffen. De volvo bleek in zeer goed onderhouden staat te zijn, ondanks de hoge km-stand. Er is praktisch geen slijtage zichtbaar aan de bestuurdersstoel. De carrosserie heeft nergens deuken. Hier en daar wel wat krassen en uiteraard na zoveel km's ook roest. De dorpels hebben een paar plekken. De wielranden zijn als eens hersteld maar daar is terug roest aan het doorkomen. De onderkant vertoont alvast geen doorgerotte plekken. Gezien het een GLT is zijn er ook een aantal luxe dingetjes 8) nl. elektrische ramen vooraan (die werkt), stoelverwarming vooraan (die niet werkt), hoofdsteunen achteraan, virgo velgen, kwalitatieve stereo installatie,...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het besluit was snel genomen de volvo moest en zou mee naar huis gaan. Ik had van thuis wat benzine en een batterij meegenomen maar helaas wou de motor niet aanslaan. Er kwam namelijk geen benzine toe op de injectorrail. Na wat sleuren en duwen stond de wagen uiteindelijk toch op de remorque. Toen thuis aankwamen stond de wagen met geblokkeerde remmen op de remorque wat van het afladen een moeilijke klus maakte. Daarna nog eens een poging ondernomen om de motor te starten en plots sloeg hij aan. De benzine in de tank blaak aan de geur al redelijk oud te zijn. Opnieuw had ik de benzinetoevoerleiding losgemaakt om alle oude benzine uit de tank te pompen maar er kwam nu weer geen benzine meer uit. Gezien er een aftermarket alarm systeem op zit vermoedde ik dat het probleem daar iets mee te maken had. Bij het demarreren had ik ook geen vonk meer. Na wat verder zoeken had ik het probleem gevonden, er zat een draad aan de pluskabel van de batterij die niet goed vast zat.

Afbeelding

Bij het gewoon stationair draaien steeg de temperatuur redelijk hoog. Iets zeer karakteristiek aan 240's is het luid blazend geluid van de ventilator. Deze maakte niet zo een uitgesproken geluid. Dus eventjes de ventilator en viscokoppeling van mijn andere 240 overgezet en nu bleef te temperatuur wel perfect zoals het moet. Daarna ook de remmen weer gangbaar gemaakt.
Nu was de wagen klaar voor een testritje. Tijdens de testrit kwam er nogal wat schurend/ rommelend geluid vanuit de versnellingsbak. Vooral in 5de versnelling was het echt niet te aanhoren. Het schakelen zelf gaat heel vlot. Na een inspectie van de olie van de versnellingsbak zag deze er niet al te best uit. Deze was heel donker (moet normaal rood zijn) en er waren metaaldeeltjes zichtbaar. Ook hing er aan de magnetische vulplug grijze sludge. Waarschijnlijk ga ik deze week nog eens de olie van de versnellingsbak verversen in de hoop dat dit het geluid oplost. Maar ik vrees ervoor gezien de hoge km-stand.

Afbeelding

Afbeelding

Wat zijn nu de verdere plannen met deze 240? Aanvankelijk dacht ik deze te gaan gebruiken voor onderdelen. Er zitten veel onderdelen op die ik zou kunnen gebruiken voor mijn andere 240 te verbeteren. Het valt nog te zien wat ik ermee ga doen. Deze is eigenlijk nog in betere staat dan ik gedacht had. De compressie van dit blokje ga ik ook eens meten om te zien hoe versleten zo een redblock is na 423 000 km :lol: . Het is
zeker geen slechte basis om iets moois van te maken.
Volvo 240 2.3K 1987

ababbel
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Nieuwste aanwinst 240 GLT

Bericht door ababbel » 04 jul 2018, 23:51

Prachtige vondst! Gelukkig komt hij in goede handen. Er is zeker nog wat van te maken zodat die terug de baan op kan. Natuurlijk wat wil je er aan besteden, hé! :wink:
Van de versnellingsbak zou ik mij geen zorgen maken. Hij heeft geen trekhaak (naar ik zo zie), dus er is niet met gebeuld. Nieuwen ATF zou al wat wonderen kunnen doen.
Compressie is iets anders, maar hoeft ook niet dramatisch te zijn. Eén baarke minder rijdt ook. :)
Succes met de aankoop. Grz, Ab
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Andreas
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Nieuwste aanwinst 240 GLT

Bericht door Andreas » 06 jul 2018, 23:11

Vandaag nieuwe ATF in de versnellingsbak gedaan, maar helaas is het lawaai nog steeds aanwezig.

Zo zagen de magnetische vul en aflaatplug eruit:

Afbeelding

Dit kwam er ook mee uit. Volgens mij een stukje tandwiel :lol: De versnellingsbak heeft zijn beste tijd wel gehad denk ik dan.

Afbeelding

Vandaag ook maar eens de vloermat uitgenomen om de roest te inspecteren. Ik had precies een déjà vu :twisted: . Ook hier is de vloer op exact dezelfde plaats beginnen roesten.

Vooraan valt het nog heel goed mee:

Afbeelding

Achteraan is het minder prettig:

Afbeelding

De oorzaak was ook snel gevonden. Ook bij deze 240 kwam er ergens water binnen. Naast de stang voor de motorkap zat een rubberen plugje niet goed vast:

Afbeelding

Het plugje er terug in gedrukt en nu blijft de vloer wel droog. Gelukkig is de vooruit bij deze wel waterdicht.

De passagierskant zag er wel wat beter uit:

Afbeelding

[Afbeelding


Momenteel heb ik niet echt zin om in deze ook geld in te steken. Ik denk dat ik voorlopig wat dingetjes van deze op mijn andere ga zetten. De wagen zelf ga ik eventjes terug aan de kant zetten. Hij kan binnen staan dus veel verder roesten zal er wel niet gebeuren.
Volvo 240 2.3K 1987

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1497
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Nieuwste aanwinst 240 GLT

Bericht door DJ_Karinsky » 07 jul 2018, 10:13

Mooi, leuk dat deze niet in de cross is beland ! Ik had hem ook gezien op internet, moest/mocht weg voor niet veel geld. Ik denk dat ik dezelfde heb (zelfde kleur - kleurcode 214-31)
Dat zal wellicht een nieuwe versnellingsbak worden denk ik ... of eens spoelen met ATF (of regelmatig verversen) kan ook al helpen, maar als't blijft aanslepen, is niet goed natuurlijk. Ik vrees dat die olie nog nooit vervangen geweest is in de bak :roll:
Leuk dat de motor ook draait. Remmen (zuigers) zullen ook wel vast zitten na al die tijd wellicht.
Het blijft een GLT ... en die worden echt zeldzaam. Geloof mij maar ! Je ziet ze echt niet meer en zeker niet op de baan. Als je kan zou ik die nog niet direct afbreken ... is het oplappen wel waard.
Een "echte" GLT is er ene met K-jet motor (dus E motor) en als't helemaal af moet zijn een 2,3 L (B230E) ipv een 2 L (B200E) - maar dat is persoonlijk denk ik :lol: De vroege GLT's hadden een sterkere motor dan de "gewone" 240's daarmee :p
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Andreas
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Nieuwste aanwinst 240 GLT

Bericht door Andreas » 08 jul 2018, 23:30

Heb je ook contact gehad met de verkoper misschien? Hij had inderdaad nog een andere kandidaat koper (die zelf over zijn prijs geboden had) die de wagen wilde gebruiken om ermee te crossen. De verkoper kon het niet over zijn hart krijgen om deze volvo zo te laten eindigen.

Ik denk niet dat de versnellingsbak nog te redden valt door de olie een paar keer te spoelen. Het geluid en de metaaldeeltjes die eruit kwamen zeggen genoeg.

De geleidingsbanen van de remblokken waren vastgeroest. Die zijn nu terug gangbaar. Linksvoor is er wel een zuiger die vast zit, maar het wiel draait en remt wel. De stofhoes is weg en ik krijg er geen beweging in die zuiger.

Tja een GLT was natuurlijk de top uitvoering en daardoor ook zeldzamer. Deze GLT heeft helaas toch redelijk veel werk nodig. Wat voor mij de doorslaggevend is om de wagen (nog) niet op te maken en terug in het verkeer te brengen is de carrosserie. De wielranden, dorpels, bodem,... moeten allemaal onder handen genomen worden. Momenteel overtreffen de kosten de waarde van de auto. Daarom wil ik liever verder gaan met mij GL die een pak minder km's heeft en die veel minder roest heeft. Met wat onderdelen over te zetten kan ik daar iets heel moois van maken. De GLT ga ik in ieder geval niet volledig strippen, maar gewoon netjes bewaren.

Hier een foto met links de GL en rechts de GLT (wel met de platen van de GL op de GLT :wink: )

Afbeelding

De foto is eigenlijk een parodie op die dat mijn vader ongeveer 35jaar geleden getrokken heeft op exact dezelfde plaats :D . Links zijn eerste auto een escort mk1 1100L en rechts een (zeer zeldzame) escort mk1 1300 sport die hij toen had bijgekocht voor onderdelen. Beide wagens heeft hij tot op de dag van vandaag nog altijd. Helaas is er van de 1300 sport niet veel geworden gezien die toen al een gigantische roestbak was.

Afbeelding
Volvo 240 2.3K 1987

ababbel
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Nieuwste aanwinst 240 GLT

Bericht door ababbel » 09 jul 2018, 10:10

De versnellingsbak lijkt meer op een koffiemolen! Nieuwe ATF zal het probleem niet oplossen, maar nieuwe tandwielen, meshringen en lagers wel. Geen monsterwerk maar heeft wel veel voldoening. Er is toch geen haast bij? Tijd brengt altijd raad. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1497
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Nieuwste aanwinst 240 GLT

Bericht door DJ_Karinsky » 10 jul 2018, 08:15

Nee ik heb geen contact gehad met de verkoper, ik heb die GLT zien staan op de site , dat is't ;-) Mja als je uw prijs zo laag zet dan komen de crossers er ook op af ... dat is't probleem hé. Ik zou dat nooit in de cross steken, tenzij ne flinstone ofzo (met veel gaten in de bodem) of een accidenté, en dan nog, eerst de onderdelen eruit halen en strippen :lol:
Mja komt wel goed met uw GLT zeker, tijd brengt raad ;-)

Hier een sfeerbeeld van de mijne : er is ook laswerk aan, typische kwaal bij de breaks, roest in de koffer net boven/achter de achterbumper.
Afbeelding Afbeelding
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Andreas
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2017, 18:46

Re: Nieuwste aanwinst 240 GLT

Bericht door Andreas » 11 jul 2018, 21:48

Mooie break heb je daar!

Roest is altijd narigheid. Spijtig onvermijdelijk bij oudere voertuigen.
Volvo 240 2.3K 1987

Plaats reactie