Dwaling voor 35 jarige!

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Plaats reactie
ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Dwaling voor 35 jarige!

Bericht door ababbel » 25 sep 2020, 15:47

Vandaag met het 35 jarige beestje naar de controle. Niet te veel volk en matig weer. Gedurende de levensjaren altijd een groen stempeltje gehad met steeds lovende aanmerkingen.
Met alle vertrouwen dus terug aan de meet en auto afgegeven. Na de controle de wagen mooi terug. Draait goed, uitstoot zoals altijd mooi en ruim binnen de grenzen, remmen puik ok, vering, verlichting en banden niets op aan te merken. Resultaat: rode kaart! Auto moet dringend hersteld worden binnen de 14 dagen of hij moet van de straat. Zijn eerste roodje in al die tijd.
Nu, wat is de reden waarom deze auto een gevaar voor de bestuurder als voor de weggebruikers is: een verstopte ruitensproeier. De oorzaak ligt bij het weinig gebruik. De auto is dit jaar nauwelijks de garage uit geweest. Het zeepproduct in het slangetje is opgedroogd en ja, dat is verstopt. Met een naaldje dat terug vrij gemaakt en zie daar is het water terug. Opnieuw onder weg naar de controle en ja hoor nu was het ok of toch niet? Neen, hij spuit nu tot op het kofferdeksel. Doordat het reeds de tweede aanbieding was vandaag kan je dit dan toch door de vingers zien. Gelukkig moet ik mij niet meer terug aanbieden met een goed gerichte straal. Ik begrijp het niet de ruit was nog even droog als bij de eerste aanbieding. Wat is nu het verschil?
Als de auto in onwezenlijke staat is of er zijn opmerkingen over het technische, de veiligheid en zo, dan mag je daar zeker geen oog voor dicht doen, maar voor een ruitensproeier die slecht of niet druppelt .............. Wat is de essentie van zo een autokeuring, ik weet het niet. Ik twijfel steeds meer aan die instelling en stel mij grote vragen. Mij lijkt het er op dat oudjes erg geviseerd worden. Neen, ik heb geen goede ervaring met de controles alhoewel dat ik steeds (tot vandaag) een groene stempel heb gehad.
Dus mensen, wees aandachtig als je naar de autokeuring gaat en maak dat jouw autootje in perfekte staat is, want ze kijken of er een plek op het vloertapijt is.

Het boliedeke kan terug de garage in en op naar de volgende controle. Wie weet wat er dan zal zijn! Oude banden die te zwart zijn? :cry:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: Dwaling voor 35 jarige!

Bericht door texaco » 25 sep 2020, 16:13

En dit vind ik nu zo heel vreemd, op nog geen enkele van mijn wagens, zowel mijn dagelijkse als onze oldies zijn de wissers en sproeiers nog nooit getest.
Bij andere keuringcentra's blijkbaar een favoriet (afkeur)punt.

Ook de claxons, die hoor je heel weinig hier in Nazareth.
hopen dat ze nu niet meelezen, hihi
Hier doen ze gewoon netjes de keuring zoals het moet, vrij vlot zonder onnodig lang naar hetzelfde onderdeel kijken of actief zoeken naar iets,...
En als er een afkeur is, is die met gegronde reden.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Volvodiesel
Berichten: 426
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
Locatie: Oordegem

Re: Dwaling voor 35 jarige!

Bericht door Volvodiesel » 26 sep 2020, 01:59

Ik kreeg op de keuring in Brakel onlangs dezelfde opmerking. Terwijl mijn sproeiers beide perfect werkten. Ik had ze zelf thuis eerst getest. Kerel er direct terug bijgeroepen en laten zien dat hij even geduld moest hebben. Iets langer aan het hendeltje trekken en beide sproeiers werkten!! Enfin, ik moest toch al terug voor een gescheurde stuurhoes die ik over het hoofd had gezien. Dus hebben ze het er bij terugkeer afgehaald. Stond ook een vermelding op voor een zwetend motorblok, terwijl die auto het droogste blok van al mijn oldies heeft. Ik heb de indruk dat ze met die coronaregels er maar op los fantaseren. Je bent er immers zelf niet bij en ze zeggen maar wat.... Toen ik terug ging expleciet vermeld dat ik dat er ook af wilde, want dat ze mij anders moesten laten zien waar dat blok zweette. Krijgt ge als antwoord, "we moeten er toch iets opzetten he mijnheer". Maar het is er toch af!! :lol:

Mijn ervaring met de keuring is dat er wel degelijk mensen werken die liefde hebben voor onze oldies, maar ze zijn dik in de minderheid. Ik had ooit op de keuring in Dendermonde een man die me even bij mijn auto riep: "Die ziet ge niet veel meer he zeg, en hij ziet er nog goed uit jong! Ik zie dat ge er zorg voor draagt. Daarom wil ik u efkes iets laten zien. Uw remtest was goed, en de auto is goedgekeurd, maar ik denk dat uw achterste remklauw een zuigerke heeft dat begint vast te lopen. Want uw blok slijt scheef af." Dat zijn dingen die ze zouden moeten meegeven... Dat is kennis van zaken... Heb die man uitgebreid bedankt! Bij de volgende keuring was die klauw dan ook vervangen voor een nieuwe!!

Ik ben dit jaar al met 5 auto's naar de keuring geweest en slechts 1 afkeur gehad. Wel altijd ruitensproeiers en claxon getest! Op voorhand ook vermeld waar de chassisnummer staat, want de meeste weten zelfs die al niet meer te vinden... Op de 164 maar laten zien hoe de ruitensproeiers werkten, want eer ze dat zouden gevonden hebben.... Is niet met een hendelke maar met een knop... De meeste keurders kennen niks van de oldtimers die ze moeten keuren. Ik denk dat daar het probleem zit. Als ge een iets oudere keurder hebt, is er meestal geen probleem. Die kennen nog wel iets van de oudere modellen. De nieuwelingen kijken al raar als ze nog een sleutel moeten gebruiken.... :lol: :lol:

Tis wat he, die Belgische keuring!!
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Dwaling voor 35 jarige!

Bericht door ababbel » 26 sep 2020, 21:34

De keuring heeft meer dan zijn recht van bestaan, echt. Versta me daar niet verkeerd in.
Een dooddoener is dat je de veiligheid van de inzittende in gevaar brengt als jouw sproeiertje niet werkt. Daar kan je niet om heen. Met kansberekening kan je bepalen in hoeveel gevallen het zou voorkomen dat je jouw voorruit moet reinigen tijdens het rijden, maar ik vermoed dat die kans heel heel klein is. Wie waagt zich aan de kansberekening? :)

Dat er voor lichte voorvallen, want zo noem ik dit, een vermelding staat op het papier, vind ik heel wat raadzamer. Neen, voor zulke zaken vind ik dat mijn belastinggeld heel slecht gebruikt wordt. Trouwens kost een herkeuring je 26% voor wat water te spuiten! :shock: Ik kan je zeggen dat de omstaande en wachtende mensen hun eigen ogen niet geloofde wat mij overkomen was.

Hierbij kan ik een ander recent voorval aan toevoegen met een oldie van 50+ die op de brug staat van de keuringsdienst (andere vestiging) en de voortrein wordt bekeken en getest. Niet alleen hydraulisch, want dat leek in orde, maar ook met mechanisch bediening. Het gaat om een 50+er! Trekt die kerel met alle macht aan de fuseekogelbevestiging. Niet één keer maar meerdere malen en dat per kant. Resultaat laat zich al raden. Beide kanten zijn naar de eeuwige jachtvelden. De eigenaar kwam met een goede wagen aangereden en rijdt naar huis met een knarsende voortrein. Nu maar zien of de sukkelaar de stukken snel binnen de 14 dagen van uit Italië kan bekomen! :roll: Ik vermoed dat het voor hem een geldelijke surplus wordt! :cry:

Dan mag ik nog niet klagen, toch? :|
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Dwaling voor 35 jarige!

Bericht door DJ_Karinsky » 27 sep 2020, 09:19

Allez dat beloofd .... ik moet er nog met 4 naar de keuring binnenkort. Ik heb er weinig zin in eigenlijk met deze Corona regelingen, daarom dat ik het wat uitstel zeker ............ :roll:
Misschien moet ik eens naar Nazareth gaan, nog nooit geweest :lol:
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 27 sep 2020, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: Dwaling voor 35 jarige!

Bericht door imker » 27 sep 2020, 11:24

Dat ligt in Israel
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Dwaling voor 35 jarige!

Bericht door DJ_Karinsky » 27 sep 2020, 11:27

imker schreef:
27 sep 2020, 11:24
Dat ligt in Israel

:lol: :lol: :lol: :lol: das wat ver om naar toe te rijden met de auto ... :mrgreen:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie