Pagina 1 van 1

Ontplofte knalpot

Geplaatst: 26 dec 2020, 20:56
door Johan perreman
Hoe komt het dat mijn achterste knalpot ontploft is ?????
Ik ga proberen het uitleggen. Ik was een ritje aan het rijden en de auto begon ineens te sputteren uiteindelijk viel die stil . Na een tijdje te hebben gestart draaide hij weer. Maar het was niet zoals het hoort. als ik de moter wil starten en na lang starten draaid (sputtert) de moter, Je zou denken de timing is niet goed. Als de moter draaid draaide hij een tijdje normaal en verlaagd het toerental zoals hij zou stilvallen dan geeft hij een luide knal en valt hij uiteindelijk toch stil .dan om de moter weer opgang te krijgen moest ik lang starten om hem aan de praat te krijgen. Uiteindelijk was hij toch gestart . Dan na een tijdje de voet op het gaspedaal te houden weer een enorme knal . Ik dacht eerst de moter is er aan maar toen ik onder de auto keek zag ik dat de achterste knalpot ontploft was. Wat zou daar de oorzaak van zijn? Het is een gereviseerde b20.
Mvg johan

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 26 dec 2020, 21:16
door Volvodiesel
Ik heb dat ooit eens meegemaakt met een b17 in een 340. Slecht starten en draaien. Ineens een luide knal en dan draaide hij zoals het hoorde. Achterste pot ontploft! Oorzaak nooit geweten...

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 26 dec 2020, 22:46
door DJ_Karinsky
Staat uw ontsteking wel juist en / of uw contactpuntjes ?
Rij je al lang met de gereviseerde motor ?
welke auto / motor / jaartal / carburator of injectie ?

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 27 dec 2020, 10:28
door Johan perreman
Het is een amazon 1968, b20, in de winter van 2019 gereviseerde moter ,nieuwe carburateur, inlaatspruitstuk geplaatst, en sindsdien 1500km gereden

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 27 dec 2020, 12:44
door texaco
Laatste keer dat ik knallen heb gehad in de uitlaat, was toen de voet van de delco 180 graden gedraaid zat, en dus ontsteking gaf op de moment dat de gassen door de uitlaat gestuurd werden.
Draaid de Delco nog netjes mee met de motor,, zou die niet durven blijven steken?
Of een klep die (deels) blijft open staan tijdens ontsteking.?

Ik denk maar luidop.

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 27 dec 2020, 14:24
door Johan perreman
Ik vrees dat het een zoektocht zal worden , ik ga blijven zoeken tot ik het probleem gevonden heb.
wie eventueel de oorzaak moest weten alle opmerkingen zijn meer dan welkom. Misschien is er probleem met de bobine hoe kan men testen of de bobine nog goed functioneert .

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 27 dec 2020, 14:28
door Johan perreman
Ik heb ook de compressie gemeten en die is bijna 12 kg op alle 4 de cilinders is dat niet wat veel? Of zou dat normaal zijn bij een gereviseerde b20 moter

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 27 dec 2020, 19:15
door volvo.144
De reden dat een knalpot ontploft is heel eenvoudig uit te leggen. In een knalpot zit dempingmateriaal die door erosie of ouderdom los komt te zitten in de knalpot en de doorlaat van de uitlaatgassen belemmerd of afsnijd .Als dit gebeurd tijdens het rijden? verstopt de knalpot volledig dicht zodat de uitlaatgassen niet meer naar buiten kunnen, met als gevolg dat de motor begint te sputteren of stilvalt door tegendruk van de verstopte uitlaat. Na het herstarten van de motor is er mogelijkheid dat er onverbrande gassen zich hebben opgehoopt in de uitlaat die daarna ontploffen, met als gevolg dat de knalpot ontploft en de motor weer normaal loopt omdat de uitlaatgassen weer een vrije weg vinden naar buiten.
Compressie voor een goede B20 motor ligt tussen de 10 en de 12 kg.
Groetjes, johan.

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 29 dec 2020, 16:50
door Hondac50
Ik heb laatst een 240 met b23a gekocht met exact hetzelfde probleem als u.
Hier was de condensator van de contactpuntjes kapot.
Condensator en ineens contactpuntjes vervangen omdat die goed ingebrand waren van de kapotte condensator en hij rijdt perfect nu.
En de knalpot ook vervangen uiteraard :D

Re: Ontplofte knalpot

Geplaatst: 30 dec 2020, 23:27
door Johan perreman
Dus ik weet wat te doen, ik zal condensator en kontaktpunten eens vervangen en zien wat het geeft.