Even voorstellen ..

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

Plaats reactie
Ocram
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 sep 2020, 13:42

Even voorstellen ..

Bericht door Ocram » 13 feb 2024, 22:33

De Amazon is altijd in mijn achterhoofd blijven hangen en regelmatig keek ik wel eens of er eentje te koop stond. Het bleef bij kijken en dromen omdat er altijd wel dringendere dingen waren in het leven van een vader met 2 kids en een drukke job.

Bijna 40 jaar geleden ging ik met mijn broer wel eens mee naar een Custom-meeting. Daar heb ik voor het eerste de Amazon gezien. Hij was wat verbouwd (de wagen; niet mijn broer) en je zag duidelijk dat er wat Amerikaanse invloeden in het design zaten. Hij was echter niet zo groot en overdadig als een Cadillac. Ik vond het in ieder geval een hele mooie en toegankelijke wagen.

Mijn broer had later ook zelf een camionette om aan te sleutelen. Er werd aan geslepen en gelast ; brede velgen ; ophogen ; nieuw laagje verf ; … . Het was toen om één of andere reden heel vanzelfsprekend dat de oldtimer-hobby ook wilde zeggen dat je ineens garagist moest worden.
Dat zijn “Van” nooit echt is afgeraakt en een rijdend project bleef was niet zo bemoedigend en hielp niet om er zelf ooit mee te starten.

Vanaf 2021 ben ik af en toe terug naar oldtimer meetings geweest en in 2022 heb ik de beurs in Rosmalen ontdekt. Op de parking heb ik nog noooooit zoveel Amazon’s bij elkaar gezien; dat heeft wel een grote indruk nagelaten. Ik ben toen alvast lid geworden van de club zodat ik me beter kon inlezen.

Eerlijk gezegd was het in het begin schrikken om een plastic bumper op een oldtimers te zien. Ik wil daarmee zeker niemand beledigen maar het beeld dat ik had van een oldtimer was op dat moment natuurlijk bijna 40 jaar oud : Kevers, DS’en , Cadillac’s en de Traction Avant.
Jep, mijn neefje van 17 beaamt dat wagens uit mijn jeugd zoals de Golf GTI en de Astra GSI classics zijn geworden !! Confronterend ; want dan ben je zelf eigenlijk een oldtimer geworden.

Ondertussen ben ik er natuurlijk wel aan gewend. Zo kan ik bijvoorbeeld de eenvoud van een dashboard van een 140 Serie wel appreciëren. Het eindeloos kunnen vormgeven van kunststof moet voor de ontwerpers nogal een impact hebben gehad.
Een gele 850 T-5R met die 5 spaak was voor mij vroeger een droomwagen en loopt ook richting 30 jaar ; DTM deed er nog een heerlijk schepje bovenop. Deze wagen is eigenlijk een zegen voor mijn gemoedsrust. Aan zulke wagens durf je als gewone liefhebber zonder de juiste kennis immers niet meer zelf te sleutelen. Daarmee ben ik dus verlost van het idee dat je bij de aanschaf van een oldtimer ook ineens garagist moet worden.

Eens de 50 gepasseerd word je je toch ineens bewust dat deze mijlpaal voor veel mensen het startschot is om dingen niet meer uit te stellen. Omdat de mens nu eenmaal een kuddedier is, hebben we neiging om te volgen.
Op mijn 21 heb ik een motor gehad. Heel leuk ; ik was lid van een vereniging; heb op het circuit gereden ; heb meer knee-sliders versleten dan banden ; ik ben naar meetings geweest ; eindeloze ritten gedaan ;… . Kortom ik heb de hobby wel “beleefd”.
Een gepensioneerde medemens uit mijn omgeving zegt te pas en de onpas : “had ik vroeger maar een motor gehad”. Wel, ik heb het wel gedaan; het was leuk ; ik heb een pak toffe herinneringen ; maar ik hoef het niet meer terug.

Om te verhinderen dat ik op mijn 80 jaar een gelijkaardige uitspraak doe “had ik vroeger maar een Amazon gehad” ben ik tijdens deze zomer op zoek gegaan.

Uiteindelijk heb ik alles wat ik wilde teruggevonden in een 2-deurs die helemaal op het einde van 1968 in Gent is geassembleerd. Daardoor is het een modeljaar 1969 (S-versie). De kleur “99”-hemelsblauw is blijkbaar slechts de laatste 2 jaar in de catalogus gekomen.

Origineel is het een 122S maar de dubbele carburator op de B20 is ingewisseld voor een enkele. Op zich lijkt me dat niet zo erg en misschien wel makkelijker om af te stellen. Ik ga ervan uit dat de motor wel eens is vervangen zoals bij zovelen ; het is in ieder geval een B20 dus daar zijn we blij mee.

Mechanisch is de wagen nagelopen en werden onder andere de remmen grotendeels vernieuwd. Verduurde rubbers rondom werden vervangen ; nieuwe bussen ; een set nieuwe koplampen werd gemonteerd en er werden ook achteraan veiligheidsgordels bijgeplaatst.
Het interieur werd aangepakt door de zetels terug op te bouwen en te voorzien van een nieuwe bekleding. De kopsteunen zaten er al op. Omdat we toch bezig waren werden ook de deurpanelen ; het dashboarddekje ; en de tapijten vervangen. Een blauw interieur had in mijn zoektocht de voorkeur maar achteraf gezien gaat het zwarte interieur mooi samen met het zwarte dashboard. Zo was deze wagen ook uit de fabriek gerold dus heb ik niet getwijfeld om dit terug in de originele staat te brengen. Omdat het toch iets origineler oogt werden er ook nieuwe spatlappen gehangen.
Speciaal voor de Amazon hebben we een carport/garage bijgezet zodat hij droog staat.

De plannen zijn nu om in de zomer toertjes te maken en overal in het land de horeca te gaan sponsoren. Ik ben benieuwd naar de activiteiten van de club en ben ondertussen eigenlijk al enkele leden tegengekomen die vlak in de buurt wonen. Tot binnenkort dus !
Bijlagen
Amazon.jpg

Gebruikersavatar
Youk
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:19
Locatie: Sint-Amands

Re: Even voorstellen ..

Bericht door Youk » 17 feb 2024, 11:13

Ziet er een mooie wagen uit, proficiat.

Hopelijk kan ik deze binnenkort eens in het echt bewonderen

Plaats reactie