Zeker en vast. Echt prachtig dat een 240 die rol mag spelen. De andere acteurs waren ook wel goed hoor.Rubicon schreef:LOL! Ik heb deze link ook net op het volvolvo-forum gezien en was onderweg naar dit forum om het te gaan posten. Je was me voor
Ja, super, hé! Leuk dat ie online staat!
Een roestbruine Volvo 242 DL
Moderator: Youk
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
- L385 Viking
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Dat is wel een mooi filmpje met een prachtrol voor dat " ding "
S60 - 2017
240S - 1991
240S - 1991
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
De Volvo heeft zonet zijn jaarlijkse keuring achter de rug! Geen enkele opmerking!
Zelfs niet over de zwetende transmissie/differentieel. Volgens mij te danken aan het regenachtige weer; de hele onderkant stond te druipen
CO bedroeg 1,3%. Te laag om goed te zijn, maar het levert wel een blanco keuringsattest op
We kunnen er weer een jaartje tegen.
Zelfs niet over de zwetende transmissie/differentieel. Volgens mij te danken aan het regenachtige weer; de hele onderkant stond te druipen
CO bedroeg 1,3%. Te laag om goed te zijn, maar het levert wel een blanco keuringsattest op
We kunnen er weer een jaartje tegen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
- Volvodiesel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:28
- Locatie: Oordegem
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Proficiat!!! Jij had blijkbaar wel de juiste kerel te pakken op de keuring.
Weer een jaartje Volvo plezier in het vooruitzicht.
Nu enkel dat carburateur probleempje nog oplossen en je bent weer helemaal vertrokken.
Weer een jaartje Volvo plezier in het vooruitzicht.
Nu enkel dat carburateur probleempje nog oplossen en je bent weer helemaal vertrokken.
164 Overdrive B30A 1970 / 242 DL B19A 1979 / 244 GL D24 1986 / 744 GLE D24T 1987/ XC70 D5244T10 2010
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Bedankt
Hoe is het nog met jouw auto, Koen? Hoorde van Andy dat je misschien met een lekke koppakking zat?
Hoe is het nog met jouw auto, Koen? Hoorde van Andy dat je misschien met een lekke koppakking zat?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Ik weet het nog steeds niet Saskia. Hij is in de garage geweest, daar vinden ze niets maar waar blijft het water dan? Als ik een paar 100 km rij is het expansievaatje leeg.Rubicon schreef:Bedankt
Hoe is het nog met jouw auto, Koen? Hoorde van Andy dat je misschien met een lekke koppakking zat?
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
@Imker
Heeft er al eens iemand het koelcircuit onder druk gezet?
Heeft er al eens iemand het koelcircuit onder druk gezet?
One old Volvo for life
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
De wagen is twee dagen in de garage geweest, dus ik vermoed dat er wel het een en ander gebeurt is.volvop31 schreef:@Imker
Heeft er al eens iemand het koelcircuit onder druk gezet?
Ik ga er dit weekend nog eens een flinke toer mee doen en alles zelf eens checken op eventuele lekken.
Voor alle veiligheid neem ik wel een voorraad water mee.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Gewoon water is niet zo goed, best is koelwater te gebruiken.
Het is ook gemakkelijker een (kleine) lek te ontdekken met het systeem onder druk te zetten dan
door er mee te rijden en achteraf te kijken. Het koelwater kan dan al verdampt zijn...
Het is ook gemakkelijker een (kleine) lek te ontdekken met het systeem onder druk te zetten dan
door er mee te rijden en achteraf te kijken. Het koelwater kan dan al verdampt zijn...
One old Volvo for life
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Ik zie rond de behuizing van de thermostaat de kleur van het koelwater. Vooral daar ga ik eens goed opletten. Wordt vervolgt....volvop31 schreef:Gewoon water is niet zo goed, best is koelwater te gebruiken.
Het is ook gemakkelijker een (kleine) lek te ontdekken met het systeem onder druk te zetten dan
door er mee te rijden en achteraf te kijken. Het koelwater kan dan al verdampt zijn...
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
- L385 Viking
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Ik heb hetzelfde voor met koelwater dat verdwijnd. Ik heb de raad gekregen om de dop van het expansievat niet te vast te draaien, zo net genoeg om niet los te komen. Moet zeggen dat het sindsdien toch geminderd is. Blijkbaar heeft het te maken met druk die ergens weg moet en zo water mee doet verdwijnen. Heel af en toe staat er een beetje water op het huis van de waterpomp. Ik denk dat die twee ronde afdichtingen, die tussen pomp en cilinderkop, een beetje aan het verduren zijn.
Groeten Bart
Groeten Bart
S60 - 2017
240S - 1991
240S - 1991
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
OK, dat klopt: als ge de druk in het systeem vermindert zal de lek ook verminderen maar dat is dan wel een voorlopige oplossing. Dat van die 2 afdichtingen, daar kan ik ook wel in komen.
Laatst gewijzigd door volvop31 op 13 feb 2011, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
One old Volvo for life
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Gelukkig, er weer een jaartje vanaf, ik moet met de S70 gaan maar twijfel nog of ik eerst e.e.a. laat nazien. Enfin is ook niet altijd de garantie voor succes.Rubicon schreef:De Volvo heeft zonet zijn jaarlijkse keuring achter de rug! Geen enkele opmerking!
Zelfs niet over de zwetende transmissie/differentieel. Volgens mij te danken aan het regenachtige weer; de hele onderkant stond te druipen
CO bedroeg 1,3%. Te laag om goed te zijn, maar het levert wel een blanco keuringsattest op
We kunnen er weer een jaartje tegen.
En nu de carburateur vervangen?
Re: Een roestbruine Volvo 242 DL
Er is ondertussen weer een hoop gebeurd, dus even updaten maar:
Enkele weken geleden kon ik bij Karinsky's vader terecht om de motor eens nader onder de loep te nemen (waarvoor dank!).
De hele ontsteking werd nagelopen, evenals de timing (distributie), maar dat leverde weinig op. Aansluiten van de vacuümmeter toonde wel aan dat daar e.e.a. niet lekker zat, bovendien schommelde meter meer dan goed was. De (weinige) vacuümslangen zagen er nog gezond uit, maar toch maar even vervangen. Dat veranderde niets aan de situatie.
Een opluchting was wel dat de compressie van de motor toch gewoon goed blijkt te zijn;
1: 10,5
2: 11
3: 11
4: 11
Kortom: de oorzaak van de slechte stationairloop is nog niet gevonden, maar over de conditie van de motor hoeven we ons toch niet teveel zorgen meer te maken.
De Volvo was inmiddels ook slecht beginnen remmen, wat te wijten bleek aan een lekke hoofdremcylinder. Een nieuwe zit er alweer in, maar de garagist slaagde er niet in de beide rechterklauwen - en dan met name deze rechtsachteraan - te ontluchten.
Eergisteren samen met Karinsky langsgeweest bij iemand van het Volvolvo-forum in Dordrecht (Carlo) en daar de Volvo laten verwennen met een setje nieuwe V-snaren, distributieriem en spanrol, krukas- en nokkenaskeerring, distributiedekselpakking etc. Daar knapt ie wel van op, nu kan ie er toch weer een paar jaartjes tegen. De distributieriem zag er nog behoorlijk goed uit, maar de V-snaren en spanrol waren al redelijk ver heen Ook zat er wel een heel slechte kwaliteit distributiedekselpakking in, die volledig uiteenscheurde bij losmaken.
Gevolgd door nog een rondje kleppen stellen: klepspeling van de inlaat stond ietsjes te krap; van 0, 475 naar 0,425 mm. Daar kunnen we niet over klagen
Carlo stak behoorlijk de handen uit de mouwen en het schoot lekker op. Er bleek nog genoeg tijd over om het ontluchtings-probleem van de remmen eens beter te bekijken. De rechter remklauwen bleken verstopt, geen wonder dat er geen remvloeistof doorkwam!
Toen de Volvo zo op blokken stond, bleek dat er achteraan een stabi-stang zat! Leuke verrassing! Ik vond al dat die kont strakker op de weg lag, vergeleken met mijn vorige 240.
Bezoekers waren niet scheutig met complimentjes over de strakke en nette staat van de Volvo, dus mijn dag kon alvast niet meer stuk!!
Sfeerbeeldje:
Vaak olie verversen werpt ook zijn vruchten af. Ziet er heel netjes uit, onder dat deksel:
Enkele weken geleden kon ik bij Karinsky's vader terecht om de motor eens nader onder de loep te nemen (waarvoor dank!).
De hele ontsteking werd nagelopen, evenals de timing (distributie), maar dat leverde weinig op. Aansluiten van de vacuümmeter toonde wel aan dat daar e.e.a. niet lekker zat, bovendien schommelde meter meer dan goed was. De (weinige) vacuümslangen zagen er nog gezond uit, maar toch maar even vervangen. Dat veranderde niets aan de situatie.
Een opluchting was wel dat de compressie van de motor toch gewoon goed blijkt te zijn;
1: 10,5
2: 11
3: 11
4: 11
Kortom: de oorzaak van de slechte stationairloop is nog niet gevonden, maar over de conditie van de motor hoeven we ons toch niet teveel zorgen meer te maken.
De Volvo was inmiddels ook slecht beginnen remmen, wat te wijten bleek aan een lekke hoofdremcylinder. Een nieuwe zit er alweer in, maar de garagist slaagde er niet in de beide rechterklauwen - en dan met name deze rechtsachteraan - te ontluchten.
Eergisteren samen met Karinsky langsgeweest bij iemand van het Volvolvo-forum in Dordrecht (Carlo) en daar de Volvo laten verwennen met een setje nieuwe V-snaren, distributieriem en spanrol, krukas- en nokkenaskeerring, distributiedekselpakking etc. Daar knapt ie wel van op, nu kan ie er toch weer een paar jaartjes tegen. De distributieriem zag er nog behoorlijk goed uit, maar de V-snaren en spanrol waren al redelijk ver heen Ook zat er wel een heel slechte kwaliteit distributiedekselpakking in, die volledig uiteenscheurde bij losmaken.
Gevolgd door nog een rondje kleppen stellen: klepspeling van de inlaat stond ietsjes te krap; van 0, 475 naar 0,425 mm. Daar kunnen we niet over klagen
Carlo stak behoorlijk de handen uit de mouwen en het schoot lekker op. Er bleek nog genoeg tijd over om het ontluchtings-probleem van de remmen eens beter te bekijken. De rechter remklauwen bleken verstopt, geen wonder dat er geen remvloeistof doorkwam!
Toen de Volvo zo op blokken stond, bleek dat er achteraan een stabi-stang zat! Leuke verrassing! Ik vond al dat die kont strakker op de weg lag, vergeleken met mijn vorige 240.
Bezoekers waren niet scheutig met complimentjes over de strakke en nette staat van de Volvo, dus mijn dag kon alvast niet meer stuk!!
Sfeerbeeldje:
Vaak olie verversen werpt ook zijn vruchten af. Ziet er heel netjes uit, onder dat deksel:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..