raken de kleppen de zuigers?
Moderator: Youk
raken de kleppen de zuigers?
Hallo,
sinds gisteren staat mijn 240GL dus op de oprit (zonder inschrijving). Nu is het zo dat niemand weet wanneer de distributieriem vervangen is. Weet iemand of bij een B230A de kleppen de zuigers kunnen raken als de riem springt?
Groeten,
Edison
sinds gisteren staat mijn 240GL dus op de oprit (zonder inschrijving). Nu is het zo dat niemand weet wanneer de distributieriem vervangen is. Weet iemand of bij een B230A de kleppen de zuigers kunnen raken als de riem springt?
Groeten,
Edison
240GL 2.3 van 1985
Re: raken de kleppen de zuigers?
Ik dacht dat het een vrijloper is maar, vervang de riem gewoon. Dan ben je zeker.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: raken de kleppen de zuigers?
Ja, is een vrijloper (als het een B230A is).
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: raken de kleppen de zuigers?
Nog nooit gedaan bij een 240. Speciaal gereedschap nodig?imker schreef:Ik dacht dat het een vrijloper is maar, vervang de riem gewoon. Dan ben je zeker.
240GL 2.3 van 1985
Re: raken de kleppen de zuigers?
Een B200 niet?ababbel schreef:Ja, is een vrijloper (als het een B230A is).
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: raken de kleppen de zuigers?
Ik dacht van niet. Gewoon zien dat alles juist staat.edison schreef:Nog nooit gedaan bij een 240. Speciaal gereedschap nodig?imker schreef:Ik dacht dat het een vrijloper is maar, vervang de riem gewoon. Dan ben je zeker.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: raken de kleppen de zuigers?
dan moet ik da tmaar eens doen, voor het geld moet je 't nie laten
240GL 2.3 van 1985
Re: raken de kleppen de zuigers?
Je kan ook even langsgaan bij VOMD in Dordrecht. De algemeen lage kostprijs van zijn herstellingen (ook bv koppeling vervangen voor 350 all in) compenseert ruimschoots de tank benzine om heen en terug naar Dordrecht te gaan. Wel afspraak maken. Kan je meteen ook de kleppen laten stellen, daar heb je wel een speciale tool voor nodig.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: raken de kleppen de zuigers?
Bovenaan bij het bericht staat een B230A, dit is een vrijloper. Een B200 daarentegen is geen vrijloper!imker schreef:Een B200 niet?ababbel schreef:Ja, is een vrijloper (als het een B230A is).
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: raken de kleppen de zuigers?
Dat hangt er vanaf. Zowel de B230 als de B200 werden uitgevoerd in twee uitvoeringen, met of zonder "Heron-kop". Bij deze laatste is in de kop een verbrandingsruimte uitgespaard, in plaats van in de zuiger, zoals bij de andere blokken. Blokken met deze kop, zijn GEEN vrijlopers, de andere wel. De Heron-kop is niet zo heel vaak toegepast, maar wel door elkaar. Het motornummer van een Heron-kop is 1000 631, dat vind je onder het uitlaatspruitstuk. Daarnaast heb je de 1000 530 en de 1000 531 (met vergrote inlaatkanalen, onder andere toegepast op de B230FB en de B230ET), dat zijn wel vrijlopers.
EDIT: er zijn nog uitzonderingen:
"De B230/23E heeft in de ruigste versies de K, H of V nokkenas, deze duwen de kleppen voorbij BDP van de zuiger als riem de breekt. Zelfde voor de B230FB met VX3 as.
Sommige (of de meeste) B19/B200 motoren hebben op de zuigers een verhoging, die de kleppen raakt."
Don't find it out the hard way
EDIT: er zijn nog uitzonderingen:
"De B230/23E heeft in de ruigste versies de K, H of V nokkenas, deze duwen de kleppen voorbij BDP van de zuiger als riem de breekt. Zelfde voor de B230FB met VX3 as.
Sommige (of de meeste) B19/B200 motoren hebben op de zuigers een verhoging, die de kleppen raakt."
Don't find it out the hard way
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: raken de kleppen de zuigers?
wat een hoop kennis op een boogscheut van mij deur!
240GL 2.3 van 1985
Re: raken de kleppen de zuigers?
De B230A is gebruikt van 1985 tot 1986 in de 2er en is een vrijloperke. De 230A is slechts in één uitvoering verkrijgbaar, ook in de 7er.Rubicon schreef:Dat hangt er vanaf. Zowel de B230 als de B200 werden uitgevoerd in twee uitvoeringen, met of zonder "Heron-kop". Bij deze laatste is in de kop een verbrandingsruimte uitgespaard, in plaats van in de zuiger, zoals bij de andere blokken. Blokken met deze kop, zijn GEEN vrijlopers, de andere wel. De Heron-kop is niet zo heel vaak toegepast, maar wel door elkaar. Het motornummer van een Heron-kop is 1000 631, dat vind je onder het uitlaatspruitstuk. Daarnaast heb je de 1000 530 en de 1000 531 (met vergrote inlaatkanalen, onder andere toegepast op de B230FB en de B230ET), dat zijn wel vrijlopers.
EDIT: er zijn nog uitzonderingen:
"De B230/23E heeft in de ruigste versies de K, H of V nokkenas, deze duwen de kleppen voorbij BDP van de zuiger als riem de breekt. Zelfde voor de B230FB met VX3 as.
Sommige (of de meeste) B19/B200 motoren hebben op de zuigers een verhoging, die de kleppen raakt."
Don't find it out the hard way
Mocht je een 2er lijstje willen, dan kijk je maar eens naar het volgende:
Motoren met getande riem (want er zijn er ook nog met een ketting).
Vrijlopers:
B21, B23A, B23E met A-nokkenas (Modeljaar 84), B230A, B230E, B230FT, B230F, B230FB, B230FK
Geen vrijlopers:
Alle Renault-Motoren met Heron-Kop: B172K, B18(400), B20, D16 (Serie 300 en 400).
Redbloks:
B23E (Modeljaar 79 tot 81 met H-nokkenas)
B23E (Modeljaar 81 tot 83 met K-nokkenas), grensgeval daar slechts 2/10 mm speling is tussen de kleppen en de zuiger)
B19 en B200 (door de verhoging van de slag tot in de verbrandingsruimte)
Aandacht:
afhankelijk van de compressie. 8,5 :1 is een vrijloperke.
allen andere met meer dan 8,8:1 geven de zuigers de klepkes een tikske.
B230KH (Heron-kop)
B234F en B204FT B204ET, vierklepperkes
Dan kunnen we het nog hebben over de vijf- (B52....) en de zescilinders (B63....) die ook allemaal geen vrijloperkes zijn.
De VW-dieselkes:
D24, D24T, D24TIC: Daar mag je zeker van zijn dat het allemaal zal kraken als er met het getande riemke iets mis gaat. Kop defect, nokkenas gebroken, kleppen krom, ingeslagen zuigers en het feestje gaat maar door.
Maar dat doet hier niet terzake. Het gaat hem om een B230A zoals reeds in het begin is aangehaald!!!
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: raken de kleppen de zuigers?
Je moet wel de centrale bout van de krukaspoelie losdraaien. Met een luchtsleutel kan het wel vlot gaan, zonder luchtdrukgereedschap of als de bout heel vast zit, moet de poelie / vliegwiel worden geblokkeerd om meedraaien tijdens het losmaken te voorkomen. Er bestaat een tool om dat te doen, eventueel te lenen bij iemand (of misschien zelfs de dealer), of zelf te maken.Zet sowieso de auto in zijn achteruit en op de handrem. Ook alternatieve manieren (een boortje van 8,5 door een van de gaten op het vliegwiel bv), maar daar zou ik toch voorzichtig mee zijn...edison schreef:
Nog nooit gedaan bij een 240. Speciaal gereedschap nodig?
VOMD vervangt de distributieriem voor 130 euro all in (materiaal en werk inbegrepen).
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: raken de kleppen de zuigers?
Denk dat ik eens naar Booij rijd, dan kan ik het zelf doen (doe ik het liefst) en kan ik hun gereedschap gebruiken
240GL 2.3 van 1985
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: raken de kleppen de zuigers?
Is het niet andersom ? Bij een Heron blok is er een uitsparing in de zuiger en zit de verbrandingsruimte daar, en niet in de kop van de motor als ik me goed herinnerRubicon schreef:Dat hangt er vanaf. Zowel de B230 als de B200 werden uitgevoerd in twee uitvoeringen, met of zonder "Heron-kop". Bij deze laatste is in de kop een verbrandingsruimte uitgespaard, in plaats van in de zuiger, zoals bij de andere blokken. Blokken met deze kop, zijn GEEN vrijlopers, de andere wel. De Heron-kop is niet zo heel vaak toegepast, maar wel door elkaar. Het motornummer van een Heron-kop is 1000 631, dat vind je onder het uitlaatspruitstuk. Daarnaast heb je de 1000 530 en de 1000 531 (met vergrote inlaatkanalen, onder andere toegepast op de B230FB en de B230ET), dat zijn wel vrijlopers.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html