De Volvoschuur in de verre Westhoek

wie heeft wat in zijn of haar garage staan ?

Moderator: Youk

PieterL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2012, 13:03
Locatie: Menen/Wijtschate
Contacteer:

De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door PieterL » 11 aug 2015, 23:23

Het wordt misschien toch stilaan tijd om hier af en toe ook wat te posten. Ik ben al jaren lid van het forum, maar ben nog maar weinig actief geweest. Ik dacht altijd och, ik speel met 850's, die horen daar helemaal niet thuis, maar eigenlijk komt er meer binnen dan enkel 850's.

Mijn daily is momenteel een 2.5 tienklepper uit '95. Ik rij sinds november 2011 met deze auto en heb de teller in die tijd van 375 naar 588 gereden. Tegen het eind van dit jaar zit ik aan 600 000km en dan is het de bedoeling van de tienklepper te stallen. Ik ben momenteel bezig om een 850 AWD naar m'n zin te maken. Er zit een vers gepoedercoate achteras in met alle nieuwe ophangingsbussen en silentblocs, er komt een gelijkaardig subframe onder en de 2.5T wordt vervangen door een 2.3 T-5 blok.
Ik zal een dezer foto's trachten te posten als ik het niet vergeet.


De reden waarom ik echter heb besloten van hier een beetje actiever te gaan forummen, is dat ik hoogstwaarschijnlijk er nog iets ga bijnemen (naast nog een 850 AWD, een V70XC en een 850 T-5 bedoel ik dan ;) ).
De snuit van de 100-reeks heeft mijn hart gestolen. Ik ben nochthans al jarenlang verliefd op de eerste 200's (kan ook niet anders als je in eentje geboren bent), maar ik moet toegeven dat de 140's mij iets meer kunnen bekoren de laatste tijd. Ik ben afgelopen maanden ook enkele keren naar meetings van oude Amerikanen geweest en ik kan de simpele dashboards wel appreciëren en dat is bij een 240 bijvoorbeeld natuurlijk minder. Less is more heet dat dan :)

Anyway, ik ga komende zondag als alles goed gaat naar een 142 kijken en vroeg mij af of er iets is waar ik écht op moet letten. Een beetje laswerk schrikt mij niet af, motor gaat er waarschijnlijk sowieso uit, dus dat is ook geen probleem.
Iemand enig idee waar ik zeker naar moet kijken? Ik hoor het graag :)


Gegroet!
Pieter L


Owja, voor de liefhebbers die wat meer willen lezen over wat ik zoal uitspook in de schuur, ik hou ook een blog bij.
http://plsvolvoprojects.blogspot.be
http://plsvolvoprojects.blogspot.be
Some people get all the Breaks

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door Rubicon » 12 aug 2015, 12:52

Hier een echte 'buyers guide':

http://www.volvotips.com/index.php/140- ... ers-guide/

Met deze lijst bij de hand maak je al een goede start!

Helaas heeft de 100-reeks de slechte eigenschap om van binnenuit te roesten. Als je roest aan de buitenzijde ziet, dan is dat maar het topje van de ijsberg :?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door Pieter » 13 aug 2015, 16:11

En dat wil zeggen dat de vloer onder de achterbank open moet om het deftig aan te pakken. Blijkbaar geen fijn jobje :cry:

PieterL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2012, 13:03
Locatie: Menen/Wijtschate
Contacteer:

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door PieterL » 13 aug 2015, 18:33

Aha!
Daar kan ik iets mee. Thanks guys! :D
http://plsvolvoprojects.blogspot.be
Some people get all the Breaks

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door DJ_Karinsky » 14 aug 2015, 17:08

Welkom, het wordt inderdaad tijd dat je hier ook eens wat actief bent hé haha. Al goed gereden toch, bijna aan 600.000 km, ongelofelijk :D
Succes met de projecten en uw site volg ik al poosje :P
:D

Grtz !
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

PieterL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2012, 13:03
Locatie: Menen/Wijtschate
Contacteer:

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door PieterL » 19 aug 2015, 17:36

Het plan was dus om zondag naar een 142 te gaan kijken. Helaas kreeg ik zaterdag een mailtje dat de afspraak niet kon doorgaan omdat de auto al verkocht was. Dat er andere kopers waren had hij wel even mogen zeggen, maar soit.
Zaterdagnamiddag dan maar naar een 144 gaan kijken bij Paul Booi (wellicht een bekende hier). De auto in kwestie had een accidentje gehad waardoor de bumper, het spatbord links en het stuurhuis voor de vuilbak waren. De motor en rempomp waren gedemonteerd, dus de auto was niet compleet. Op zich geen ramp, want als ik een 140 koop komt er hoogstwaarschijnlijk toch een andere motor in, alleen was ik niet direct overtuigd. De auto zelf zag er heel netjes uit en had op de gekende plekken geen roest. Zat ook nog vrij netjes in de lak, dus dat was zeker ook geen punt. Het is gewoon eentje uit '74 en die heeft al dat 240-dashboard en de dikke bumpers. Ik moet toegeven dat ik de eerste modellen veel mooier vind, dus ik denk dat ik nog wat verder ga zoeken. Het liefst van al zou ik natuurlijk op een 142 stuiten, maar een mooie 144 is ook al niet mis. Achja. Ik heb tijd :)


Dankje voor jullie reacties trouwens!
http://plsvolvoprojects.blogspot.be
Some people get all the Breaks

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door Rubicon » 21 aug 2015, 10:03

Je mag soms al blij zijn dat je op tijd bericht hebt gehad dat de auto al verkocht is.. :roll:

Rustig blijven uitkijken. Als je op zoek bent naar iets geldt altijd dat je geduld moet hebben, anders doe je misschien aankopen waarvan je achteraf toch spijt krijgt. Er komt vast wel weer eentje voorbij! Al gekeken op de Nederlandse markt?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

dedeclaeys
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door dedeclaeys » 24 aug 2015, 09:45

Ik wou het ook net zeggen, Nederlandse markt ook in het oog houden, ik haal daar hoe langer hoe meer auto's.
Ik heb zelf ook nog 2 140'ers staan (met het nodige werk) dus begrijp je liefde absoluut.
Marktplaats, gaspedaal en autoscout24 zijn de site's die ik meestal gebruik, maar denk dat dit vooral mening is en je zelf moet zien waar je het liefst me werkt.
Succes en ben benieuwd naar de uiteindelijke aankoop :D

PieterL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2012, 13:03
Locatie: Menen/Wijtschate
Contacteer:

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door PieterL » 16 okt 2016, 12:47

Zoooooo, ondertussen zijn we meer dan een jaar verder, maar ook een auto rijker :)
De tienklepper is gestald en de 850 AWD staat sinds januari op mijn naam ingeschreven. Al van 230 naar 270 000km gereden, dus dat vlot goed.

Het interessantste voor jullie is waarschijnlijk mijn laatste aanwinst. Foto's zeggen meer dan woorden, dusssss

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Bumpertjes eraf, dat is al direct een heel ander gezicht.


Ik ben momenteel nog op zoek naar verlagingsveertjes, lichtjes verbreed 16 duims staal en een bell housing van een M46 uit een vroege 240.
Oh en ik moet de LPG-tank nog laten herkeuren en een uitlaatdemper vervangen. Dán kan ik gaan keuren :)

De bedoeling is trouwens om dagelijk te gaan rijden met deze auto. De kilometerstand van de AWD loopt een beetje te snel op naar mijn gedacht en om m'n wekelijkse ritjes te doen heb ik niet per se vier aangedreven wielen en 200pk nodig ;)
http://plsvolvoprojects.blogspot.be
Some people get all the Breaks

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door texaco » 16 okt 2016, 13:20

Nice :D
Succes ermee!
Ooigem zegt je profiel, das niet zo ver van mij vandaan.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door DJ_Karinsky » 16 okt 2016, 14:13

Nice, mooie wagen ! Proficiat met de aankoop :D
Is een model 73 denk ik, al de nieuwe neus maar nog niet de heel dikke bumpers.
Heeft wel al veel km gelijk ? Welke motor is dat, een B20 ofzoiets ?
Laat u gaan, have funn sleuteling :P
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

PieterL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2012, 13:03
Locatie: Menen/Wijtschate
Contacteer:

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door PieterL » 16 okt 2016, 23:20

texaco schreef:Nice :D
Succes ermee!
Ooigem zegt je profiel, das niet zo ver van mij vandaan.
Good point! Maar ik ben ondertussen verhuisd om een beetje dichter van m'n schuur te zitten :)


DJ_Karinsky schreef:Nice, mooie wagen ! Proficiat met de aankoop :D
Is een model 73 denk ik, al de nieuwe neus maar nog niet de heel dikke bumpers.
Heeft wel al veel km gelijk ? Welke motor is dat, een B20 ofzoiets ?
Laat u gaan, have funn sleuteling :P
B20 ja, maar ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Ofwel B20 met een M47, maar dat is niet zo simpel als ik eerst dacht (er zit er een automaatbak in momenteel). Als ik dan toch al de moeite moet doen, kan ik even goed voor een jongere generatie Redblock gaan.
Anyway, eerst maar keuren en op platen zetten :)
http://plsvolvoprojects.blogspot.be
Some people get all the Breaks

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door DJ_Karinsky » 17 okt 2016, 08:59

ah zo, misschien beter van een B200K of B230K erin te lepelen icm M47, moet wel lukken zeker ? :P Die B20 combineren met een M46/M47 is wat moeilijker denk ik (bellhouse trouble?) . In de vroegste 240's hebben ze ook nog B20 gelegd maar geen idee welke versnellingsbakken daar achter hingen. Ik denk een M45 (4 bak) . Of mss nog een M40/41
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

PieterL
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2012, 13:03
Locatie: Menen/Wijtschate
Contacteer:

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door PieterL » 10 feb 2017, 23:19

Zo, ondertussen ben ik na heel veel vijven en zessen toch gekeurd geraakt.

Afbeelding

Er zitten vooraan al andere veertjes onder, achteraan moet ik nog even kijken hoe ik het ga doen want ik heb de verkeerde veren. Ik heb er namelijk ontvangen met een zwijnestaart aan weerszijden, maar de veren onder m'n 144 hebben maar aan één kant een zwijnenstaart. Dat wordt nog even knutselen dus.

Afbeelding

Afbeelding


Het is wel echt een fijn autootje om mee te rijden :)
Alleen zou er wel een versnelling bij mogen, drie is echt te weinig. En stuurbekrachtiging, dat zou ook wel fijn zijn. En grotere velgen met bredere banden zouden ook geen kwaad kunnen in sommige bochten. Best wel een groot verschil als je een 850 AWD gewoon bent :p

Afbeelding
http://plsvolvoprojects.blogspot.be
Some people get all the Breaks

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: De Volvoschuur in de verre Westhoek

Bericht door texaco » 11 feb 2017, 09:28

Stuurhuis van een 164 eronder smijten, vanaf 1972 hadden die stuurbekrachtiging :P
Heb je hem als dagdagelijkse ingeschreven?
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie