carburatieombouw van SU HS6 naar Weber 32/36 DGV

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

carburatieombouw van SU HS6 naar Weber 32/36 DGV

Bericht door VOLVORD » 27 jan 2017, 00:27

hallo,
Gezien het buitensporig verbruik van mijn B18 motor (maar uitgeboord tot B20) en uitgerust met twee SU HS6 carb. en voorzien van een D-nokkenas, zou ik het eens willen proberen met een Weber 32/36 DGV carburator.
Heeft iemand deze op op zijn motor gemonteerd ? Wat is de commentaar hierover ?
Kunt ge mij de maat van de ralentisproeiers (idle jets) doorgeven (deze op mijn weber zijn : prim. 57 en sec. 50 ).
Groeten
Etienne N.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: carburatieombouw van SU HS6 naar Weber 32/36 DGV

Bericht door ababbel » 27 jan 2017, 14:48

Vraagske! B18B met uitgeboorde cilinders naar B20? De kop is nog de oude B18? Enkele uitlaat?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

VOLVORD
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:19
Locatie: Erembodegem

Re: carburatieombouw van SU HS6 naar Weber 32/36 DGV

Bericht door VOLVORD » 29 jan 2017, 19:16

Niet helemaal originele kop,de inlaatkleppen werden vergroot naar 42 mm en de cilinderkop werd uiteraard gevlakt(niet naar een bepaalde maat maar gewoon gevlakt).Dit zijn de kenmerken van de motor die nu in de wagen zit en rijdt.(dus met twee SU HS6 carburatoren).Verbruik met de nieuwe naalden KF = 12,5 l/100km (met de vorige naalden +/- 18 l).
Om de Weber carburator te testen heb ik die geplaatst op een proefmotor die ik gereviseerd heb.

De weber 32/32DGV werd ondertussen geplaatst op een gereviseerde motor B20 (uitgeboord naar de 1é overmaat - + 0,15 ) met een aangepaste cilinderkop en met 44 mm inlaatkleppen en volledig voorzien van nieuwe zittingen en klepgeleiders enz.).
Dit is nog een proefopstelling (dus niet in een auto).Ik kan U mededelen dat het een zeer krachtige motor is,maar hier heb ik ook mijn problemen :de secundaire kelk (venturi) loopt telkens vol benzine op ralenti,zodat afstellen niet mogelijk is.
De carburator heeft een volledige nieuwe kit gekregen (sproeiers-vlotternaald-power valve en dichtingen zijn vernieuwd).
Weet er iemand raad hoe die benzine in de sec.venturi (met gesloten sec. gasklep) komt.Het vlotterniveau is nk. afgsteld zoals de constructeur aangeeft
Gr.
Etienne N.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: carburatieombouw van SU HS6 naar Weber 32/36 DGV

Bericht door ababbel » 30 jan 2017, 18:37

Mooi en leerzaam projectje heb je opgestart.
Het buitensporig verbruik heeft altijd zijn oorsprong, maar 18l is echt wel heel veel.

Je hebt het volgende zeker al eens nagezien, maar ik haal het toch even aan. Al is het maar voor latere lezers.

- De klepspeling en de hefhoogte van de nokken.
- De contacthoek.
- De ontsteking in zijn geheel.

Wat ook belangrijk is, is de goede loop van de carbu-zuigers en de sleet van de naalden. Bij een SU-HS6 B18 – KFnaald, maar hier zijn meerdere naalden mogelijk, afhankelijk van het motorvermogen, B20 – KNnaald (refnr. 237353). De veren in beide carbu’s moet je nazien op gelijke lengte en drukwaarde.
De carbu-zuiger testen in werkstand. Maak de beide openingen in de zuiger dicht. Laat de zuiger in bovenste stand los. De nodige tijd tot beneden is minstens 7 sec. Wanneer dit korter is weet je al dat er sleet op dit item zit (zuiger of cilinder) wegens lek. Zo een carbu als twin gebruiken leidt tot geen goede resultaten. Openingen in carbu terug open maken.
De sproeierkop moet in zijn originele stand staan, er moet wat spel zijn tussen de versnelde ralentie en de chokehefboom, speling van 0,5 tot 1mm tussen de (1) en (2) van de tekening, anders is geen goede synchronisatie mogelijk en zullen de gaskleppen niet goed sluiten.
Oliepeil moet nagezien zijn en moet 10 mm van de bovenkant staan.
De veren van een dubbel carbu moeten een rode kleur hebben, anders zijn dit veren van een enkel carbu.
De opening in de naaldzitting moet mooi rond zijn. Ovaal? Dan vervangen. Elke 40K km de naald vervangen. Bij 80K km de zitting mee vervangen.
De HS6 carbu moet de naaldzitting gecentraliseerd zitten. De zeskant los zetten en de zitting zo verschuiven dat die in de midden zit. De zuiger moet dan met een hoorbare ‘klonk” op het einde vallen. Wanneer hij op de naald blijft hangen, is de centrering niet juist ingesteld.
De gaskleppen mogen geen speling hebben in rustpositie. Men kan dit testen door de gasklep tot halfstand te openen en dan de speling na te voelen. Er mag geen spel vaststelbaar zijn.

Het vollopen van de HS6 is een speciaaltje van deze carbu. Doorgaans is dit doordat de naald blijft hangen. Hierdoor loopt de brandstof verder door. Ook kan de ontluchting (met slangetje naar de luchtfilter) van de vlotterkamer soms verstopt zitten. Zie dit even na of dit niet zo is.
Voor het naaldprobleem kan men ook zijn toevlucht nemen tot een “Grosse jets”. Zie ook http://www.jcna.com/library/tech/tech0026.html. Deze zijn klemvrij (beweert men althans).
Een andere snelle oplossing is de Russische Lada-ingreep.................namelijk een zijdelingse tik met de schroevendraaier. Dan kan de naald soms vrijspringen.
Een beeldje van de SU-HS6

http://i36.photobucket.com/albums/e14/a ... zl6uex.jpg

Met de Weber 32/36DGV ben ik nog niet geheel rond, maar dat moet ook wel lukken. Ze zijn zeker al op de B's gezet en met succes naar ik meen.
Grtn, Ab.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: carburatieombouw van SU HS6 naar Weber 32/36 DGV

Bericht door stef25042504 » 30 jan 2017, 19:51

Webers staan niet bekend voor hun zuinigheid.
Veel hangt dan af van uw voet.
Een Weber-carbu is een carbu met een dubbel register.
D.w.z. als je het nodig vind kun je je tweede register gebruiken en de daar-mee-horende litertjes zuipen.
Een SU, kan ook zuinig zijn, maar hij moet in orde zijn.
Op een SU kan wat slijt zitten en revisie help dan niet meer.
Het is wel een feit dat een weber weinig of geen onderhoud nodig heeft, t.o.v. een SU .
Maar het verbruik hangt niet af van dit alleen.
Ik denk aan, korte ritjes, veel optrekken en remmen, enz.

Gebruikersavatar
ovlov
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 jun 2010, 08:39

Re: carburatieombouw van SU HS6 naar Weber 32/36 DGV

Bericht door ovlov » 02 mar 2017, 21:01

Ik heb op mijn 144 B20A 1969 al jaren een Weber 32/36 DGVE staan . Dit was ter vervanging van de stromberg .
De Weber werkt fantastisch, meer vermogen, verbruik 8,5L/1OOkm . Ik heb trouwens de electrische choke . Deze kan ik niet meer missen ; nooit meer startproblemen.
Gewoon één en al lof ...

Plaats reactie