340 & kabelboom
Moderator: Youk
340 & kabelboom
hallo,
wij hebben een 340 (1991) als 2e wagen die wekelijks gebruikt wordt. Er zijn echter deze week enkele elektrische kabels doorgesmolten, direct na het starten.
Komt dit nog voor bij de 340? Zijn er (tweedehands) kabelbomen beschikbaar? Is dit makkelijk herstelbaar? Misschien herstel ik het gewoon zelf.
Heeft er iemand interesse in onze wagen? Misschien kopen we een andere auto en mag onze 340 weg. Ik heb reeds een Volvo van 1954, ik heb geen 2 oldtimers nodig. 121.088km
Steven
wij hebben een 340 (1991) als 2e wagen die wekelijks gebruikt wordt. Er zijn echter deze week enkele elektrische kabels doorgesmolten, direct na het starten.
Komt dit nog voor bij de 340? Zijn er (tweedehands) kabelbomen beschikbaar? Is dit makkelijk herstelbaar? Misschien herstel ik het gewoon zelf.
Heeft er iemand interesse in onze wagen? Misschien kopen we een andere auto en mag onze 340 weg. Ik heb reeds een Volvo van 1954, ik heb geen 2 oldtimers nodig. 121.088km
Steven
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: 340 & kabelboom
Welke motor?
Waar zijn ze de kabels gesmolten? Misschien foto.
Waar zijn ze de kabels gesmolten? Misschien foto.
Re: 340 & kabelboom
1.4
enkel linkervoorkant motorruimte
zie foto
enkel linkervoorkant motorruimte
zie foto
- Bijlagen
-
- P3190065.png
- (97.61 KiB) 2751 keer gedownload
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: 340 & kabelboom
Hoe kan dit daar doorsmelten?
Dit zijn de kabels naar de lampen.
Starten van de motor heeft niets hiermee te maken.
Soldeer er een paar nieuwe draden tussen en probleem is opgelost.
Hiervoor zou ik geen auto aan de kant zetten.
Heeft het reservewiel los gelegen en de kabels kapot geschuurd?
Dit zijn de kabels naar de lampen.
Starten van de motor heeft niets hiermee te maken.
Soldeer er een paar nieuwe draden tussen en probleem is opgelost.
Hiervoor zou ik geen auto aan de kant zetten.
Heeft het reservewiel los gelegen en de kabels kapot geschuurd?
Re: 340 & kabelboom
De afbeelding is heel klein, daar kan je zo niets op zien.
Dat het smolt na het starten, komt wellicht omdat op dat moment ook 12V-spanning op de kabelboom kwam.
Lijkt mij ook dat het reservewiel de boosdoener was. Niet goed bevestigd geweest, of de kabelboom die niet op zijn plaats zat en daardoor gekneld zat onder de band. Zoiets is eenvoudig op te lossen met een paar nieuwe draden! Gebruik verbindingshulzen en krimpkous. Solderen wordt meestal niet aangeraden, omdat soldeerverbindingen makkelijker breken onder invloed van trillingen.
Dat het smolt na het starten, komt wellicht omdat op dat moment ook 12V-spanning op de kabelboom kwam.
Lijkt mij ook dat het reservewiel de boosdoener was. Niet goed bevestigd geweest, of de kabelboom die niet op zijn plaats zat en daardoor gekneld zat onder de band. Zoiets is eenvoudig op te lossen met een paar nieuwe draden! Gebruik verbindingshulzen en krimpkous. Solderen wordt meestal niet aangeraden, omdat soldeerverbindingen makkelijker breken onder invloed van trillingen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: 340 & kabelboom
Soldeerverbindingen breken als je het niet goed gedaan hebt.
Een goede soldeerverbinding breekt niet.
En dan een krimpkousje er over en het is zo goed als nieuw.
Ik heb nog leren solderen in de technische school en als het gesoldeerde figuurtje niet de plooitest weerstond. Kon je opnieuw beginnen.
Je mag niet plakken.
Een goede soldeerverbinding breekt niet.
En dan een krimpkousje er over en het is zo goed als nieuw.
Ik heb nog leren solderen in de technische school en als het gesoldeerde figuurtje niet de plooitest weerstond. Kon je opnieuw beginnen.
Je mag niet plakken.
Re: 340 & kabelboom
Ik soldeer zelf niet, maar het hele internet is verdeeld in een voor- en tegenkamp. Kies het kamp waar je je goed in voelt
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: 340 & kabelboom
k heb het probleem met de elektrische kabels tijdelijk opgelost, maar ik denk dat mijn startmotor het niet meer doet.
Heeft iemand een startmotor Bosch voor 4-cyl 1.4 over? Deze zou ook in de 240 reeks voorkomen.
ook de gaskabel is in 2 stukken. Misschien kan ik deze zelf herstellen ?
een 300-reeks ergens op een schroot vinden is precies niet evident… iemand met een gouden tip ?
Heeft iemand een startmotor Bosch voor 4-cyl 1.4 over? Deze zou ook in de 240 reeks voorkomen.
ook de gaskabel is in 2 stukken. Misschien kan ik deze zelf herstellen ?
een 300-reeks ergens op een schroot vinden is precies niet evident… iemand met een gouden tip ?
Re: 340 & kabelboom
Als ik de sleutel in 1ste stand draai, komen er geen lichtjes op het dashboard, enkel het gordel embleem,
dus geen batterij-embleem/choke/...
startmotor start ook niet
autolichten en binnenverlichting en verwarming werken
=> aarding van motor is precies onderbroken, maar visueel niets te zien
=> aarding via chassis is wel nog intact
de elektrische bekabeling lijkt mij ok
ik denk dat mijn startmotor stuk is ?
dus geen batterij-embleem/choke/...
startmotor start ook niet
autolichten en binnenverlichting en verwarming werken
=> aarding van motor is precies onderbroken, maar visueel niets te zien
=> aarding via chassis is wel nog intact
de elektrische bekabeling lijkt mij ok
ik denk dat mijn startmotor stuk is ?
Re: 340 & kabelboom
Ik ben geen 300-kenner, maar normaal bij een voertuig met de sleutel in stand 1 heb je normaal geen lichtjes op het dashboard, wel de audio die kan werken. In stand 2 komen de lichtjes, zoals batterij, oliedruk en zo, op en in stand 3, die nadien terug veert naar 2, gaat de startmotor over.
Je kan altijd eens proberen om de sleutel in stand 2 te zetten, dan moet je op 15 van de bobine 12v meten naar massa. Is dit niet zo, dan is er onderweg een onderbreking. Nergens een relais die niet aantrekt? Heb je een 300 schema ter beschikking?
Succes alvast.
Je kan altijd eens proberen om de sleutel in stand 2 te zetten, dan moet je op 15 van de bobine 12v meten naar massa. Is dit niet zo, dan is er onderweg een onderbreking. Nergens een relais die niet aantrekt? Heb je een 300 schema ter beschikking?
Succes alvast.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: 340 & kabelboom
Steven, met welk type van 340 hebben we hier te doen? Ik zie dat er meerdere mogelijkheden zijn en dat is telkens een ander schema. Ook zie ik dat er bij sommige installaties er na het stuurslot een relais of contact zit. Staat dit open of is dit onderbroken?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: 340 & kabelboom
Ik weet nog een witte 340 staan voor stukken, staat al 4j buiten . is een witte maar geen idee welke motor er in ligt (kan ook een 360 zijn, heb alleen maar de voorkant gezien van ver)
Maar ik denk dat je beter een complete zoekt op 2dehands ofzo. Ze komen voorbij tegen lage prijzen.
Maar ik denk dat je beter een complete zoekt op 2dehands ofzo. Ze komen voorbij tegen lage prijzen.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: 340 & kabelboom
De starter kun je laten werken met een startkabel.
Dan kun je andere elektrische problemen uitsluiten.
Dan kun je andere elektrische problemen uitsluiten.