PV544 loopt warm

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

ad smeekens
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2017, 20:08

PV544 loopt warm

Bericht door ad smeekens » 11 apr 2017, 11:43

Hallo,
Sinds december ben ik in het bezit van Volvo PV544 uit 1962.
Na veel kleine herstellingen is hij uiteindelijk door de techn. controle gekomen.
Ook heb ik o.a. de thermostaat vervangen, omdat hij op een gegeven moment kookte.
Zondag een eerste grotere tour mee willen maken (100km), maar na n kwartier tot half uur rijden, was hij al heet.
In het begin bleef de meter precies vastzitten op nul, maar na een tijdje stond hij helemaal bovenaan. Dan gestopt.
Als je de motorkap opende, zag je water uit de overloop komen, en borrelend geluid maken.
Met de nodige rustpauzes weer naar huis gereden, maar mijn vraag is;
Wat kan de oorzaak zijn ? Thermostaat was reeds vernieuwd .
Water heb ik ongeveer 1 lieter bij moeten vullen, en oliepeil bijft mooi constant op max.
Hoe contoleer ik de radiator? (lekt niet, slagen ook niet), en moet ik hem misschien van binnen reinigen, en met wat?
Alvast bedankt voor reacties. Ad

Gebruikersavatar
texaco
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 feb 2016, 10:12
Locatie: Gavere

Re: PV544 loopt warm

Bericht door texaco » 11 apr 2017, 12:26

Na vervangen van thermostaat systeem goed ontlucht?
Radiator kan je eens spoelen, kan altijd dat er een paar kanaaltjes verstopt zitten.
Volvo 164 '1972
Afbeelding
Afbeelding

ad smeekens
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2017, 20:08

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ad smeekens » 11 apr 2017, 18:58

Heb nu een andere radiator ingezet (van Amazon uit 1964 van mijn zoon),.
Deze bevatte nog proper koelwater, terwijl de mijne roestig koelwater loosde.
Maar ook met deze radiator (gespoeld met proper water), loopt hij toch nog heet (max aangifte vd meter).
Hoe weet ik of hij goed ontlucht is? of kanaaltjes verstopt zijn?
Zou het een goed idee zijn om de thermostaat eruit te laten?
O ja, ook nu blijft het onderste slangetjes vd radiator koel aanvoelen, en de bovenste heet.
Of zou het de waterpomp kunnen zijn? en hoe repareer ik dat?
Zoals jullie zien ben ik nog een echte ammateur, en ben heel blij met wat goede raad
mvg Ad

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ababbel » 11 apr 2017, 19:55

Een motor die warm loopt, kan meerdere oorzaken hebben.
Roestig water is een weerspiegeling hoe jouw motor er van binnen uitziet.
De verwarming maximaal open gezet bij het ontluchten?
Radiatordop mag bij het ontluchten gerust gedemonteerd blijven!
Koelpomp defect? Slappe v-snaar?
Koeladditief origineel? En zo zijn er nog een aantal zaken, maar dit zijn al de voornaamste en gemakkelijkst te controleren. :wink:

Van welke uithoek in België kom je?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: PV544 loopt warm

Bericht door stef25042504 » 11 apr 2017, 21:18

Staat hij wel te koken?
Mijn metertjes staat ook bijna helemaal naar rechts, toch kookt hij niet.
Je weet het pas als je de radiatorstop opent, begint hij dan te spuiten en water uit te werpen, dan kookt hij.
Is hij gewoon warm en zegt hij effen pffs, dat wil niet zeggen dat hij kookt, ook al geeft het metertje heel warm aan.
Ik zorg dat er altijd genoeg koelvloeistof in is en laat hem dan maar wat opwarmen, op het metertjes moet je niet vertrouwen.
Als hij kookt verifieer je dit best na onder de motorkap. Echt koken is stoppen en wachten.

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ababbel » 12 apr 2017, 08:09

stef25042504 schreef:Staat hij wel te koken?
Mijn metertjes staat ook bijna helemaal naar rechts
Heel informatief is dat toch ook wel niet. Je weet dat de motor warm is, maar in welke grens hij vertoeft is een beetje raden. Ik zou een extra (elektronisch) temperatuurmeterke bij zetten. Dat zou mij toch een zekerder gevoel geven onderweg. Dat kan toch geen probleem zijn. :wink:

@Ad.
Het roesten is mogelijks het gevolg dat het koelmiddel ver over zijn tijd is. Je mag nu nog proberen om de motor inwendig goed te conserveren, het ingezette proces kan je niet meer stoppen. :(
Gebruik zo veel als mogelijk het origineel koelmiddel.
Suc6 met de zoektocht.
Laatst gewijzigd door ababbel op 12 apr 2017, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

ad smeekens
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2017, 20:08

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ad smeekens » 12 apr 2017, 11:09

Bedankt voor jullie tips !
Verwarming had ik niet opgezet.
Heb hem nu een paar keer volledig laten leeglopen, en terug gevuld. Dan een keer heel warm laten lopen.
Dus zowel radiator als motorblok heel heet aanvoeldend . Juist niet laten koken , maar wel themostaat open (?)
En toch wordt hij veel te heet aan volgens mij.
Zal dan de waterpomp zijn zeker?
O ja, ik kom van Baarle-Hertog (= stukje Belgie dat in Ned ligt)
mvg Ad

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: PV544 loopt warm

Bericht door DJ_Karinsky » 12 apr 2017, 12:14

Uw radiator eens demonteren en goed uitspoelen (met tuinslang) is zeker een must ! Ook met het gehele KVL systeem, spoelen kan geen kwaad, zelfs met gewoon regenwater evt ;-)
Gebruik steeds nieuwe koelvloeistof, nooit terug de oude gebruiken (zeker niet als die 2-3j of ouder is). Ook geen bazaar of A-merk nemen uit de Lidl enz.
Ook uw koelsysteem eens reinigen kan geen kwaad ! Je zal zien dat er wat zal gaan uitkomen van roest en vervuilingen ... nadien terug goed spoelen met water.
zoiets => http://www.mister-auto.be/fl/additieven ... 81096.html
of
http://www.mister-auto.be/fl/additieven ... 81100.html

Uw thermostaat is open na 5-10km constant te rijden in dit weer of 15-20 min verhoogd stationair draaien. Aangezien uw temperatuurmetertje nog beweegt zal de thermostaat nog werken, is die al zeer oud ? best vervangen ... ;-) Wat Ababbel zegt is zeker ook goed, een externe temperatuurmeter gaan gebruiken om eea te controleren, meten is weten ;-)
Wellicht in het begin bij de 1e keer heb je niet/niet goed ontlucht, daarom dat je een liter moest bijvullen na een rit te rijden. Ik dacht bij bvb een 164 dat de knop op de radiator er af moest om te ontluchten (niet op exspansietank), misschien ook zo bij uw PV544 met zelfde type radiator (geen idee).
Ook steeds de verwarming op maximaal (heet) zetten zodat alle KVL door uw interieurverwarming stroomt en vernieuwd wordt ;-)
Misschien is het de waterpomp, dat die niet goed meer werkt, is die al zeer oud ? Best een nieuwe gaan monteren dan ...
Succes !
Laatst gewijzigd door DJ_Karinsky op 12 apr 2017, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ababbel » 12 apr 2017, 13:21

De thermostaat gaat zeker open, anders wordt de radiator niet warm.
Wordt de motor warmer als in het begin dat je hem gekocht hebt?
Het is niet zeker dat het de pomp is, maar kan altijd wel. Dit item is eenvoudig te demonteren. Zorg altijd voor nieuwe dichting. :?
Heb je de mogelijkheid om een externe temp-meting te doen? Dan heb je een referentie! :wink:
Baarle is een heel eindje weg voor mij. :(
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

ad smeekens
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2017, 20:08

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ad smeekens » 12 apr 2017, 16:55

beste reactievrienden,

Probleem is opgelost dankzij de vele tips die ik van jullie kreeg;
Heb hem ontlucht door de verwarming open te zetten, ook enkele keren gespoeld met regenwater, maar uiteindelijk
toch de (nieuwe) thermostaat eruit gehaald en het metertje ging direkt naar halverwege.!
Dan enkele kilometers ermee gereden, zonder thermostaat dus, en terwijl ging het metertje nog meer naar beneden !
Conclusie:nieuwe thermostaat deugde niet, (of was reeds te veel vervuild ) en het systeem reinigen was ook een goed idee.
Bedankt ook mijn maat met z'n oranje Dafke, die geholpen heeft.
mvg Ad

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: PV544 loopt warm

Bericht door ababbel » 12 apr 2017, 22:21

Mooi dat het opgelost is! :)
Geniet van het rijden met de PV en niet vergeten van onderweg af en toe in de achteruitkijkspiegel te kijken of het Dafke nog volgt! :wink:
Grz, Ab
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: PV544 loopt warm

Bericht door stef25042504 » 13 apr 2017, 09:15

De motor spoelen werd vroeger gedaan met Duvel.
Volgens mij is dit dialect voor niet-bijtende-soda.
Een paar keer warm rijden met Duvel er in en terug aflaten en vullen met koelvloeistof (of eerst eens met regenwater als je niet zeker zijt dat hij open is)
Als het niet met één keer helpt, een paar keerspoelen kan wonderen doen.
Dit is een werkwijze die vroeger, in de tijd dat onze oldtimers nog nieuw waren, gedaan werd.
Soda kost twee keer niks.
Als je weet dat uw koelvloeistof er al 10 jaar of meer in zit, is dit wel aan te raden.
Normaal moet je koelvloeistof regelmatig vervangen. (twee jaar)

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: PV544 loopt warm

Bericht door Pieter » 16 apr 2017, 10:48

De G12+ variant (dus de roze) is normaal compatibel met oudere soorten ook. Ik gebruik in al mijn auto's (Opel Vectra C, Audi 80, Ford Fiesta ...) gewoon die van de Action en die voldoet goed. Wat zou duurdere beter doen?

De oudere types moeten, in principe, elke 2 jaar vervangen worden. De nieuwere types mogen merkbaar (een jaar of 6) blijven zitten.

Ingezette roest wordt niet ongedaan gemaakt bij nieuwe KVS, maar wordt wel afgeremd/gestopt.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: PV544 loopt warm

Bericht door Rubicon » 18 apr 2017, 16:21

Ik vraag mij ook af waarom een duurdere koelvloeistof per se beter zou zijn dan een goedkopere?
Zolang deze regelmatig wordt ververst, zie ik het probleem niet?

Ditzelfde geldt voor de goedkope oliesoorten. Liever een motor die jaarlijks ververst wordt met nieuwe goedkope olie dan één die pas om de vijf jaar een oliewissel krijgt met een duurder merk. En op termijn van een jaar lijken mij eventuele verschillen tussen goedkope en duurdere merken nogal marginaal. Het internet staat vol met voor- en tegens, maar echt wetenschappelijk onderbouwde resultaten heb ik nog niet gezien.

Kan mij iemand zeggen wat de circulatierichting is van de koelvloeistof in een B18? Dit omdat ik ook zowel het blok als de radiator met de tuinslang wil doorspoelen. Plaats ik de tuinslang in de bovenste of onderste opening van de radiator? En wat betreft het blok? Ik las ergens dat het wenselijk is om eerst door te spoelen in de tegengestelde richting als de normale circulatierichting, dit om eventuele vuildeeltjes eerst los te maken. Wat jullie?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: PV544 loopt warm

Bericht door DJ_Karinsky » 18 apr 2017, 18:12

Duurdere koelvloeistof of KVL van constructeur is afgestemd op de motoren van de constructeur (in dit geval Volvo). En heeft bepaalde additieven aan boord die specifiek voor dat soort motoren zijn. Het gaat hem altijd om de additieven (als je kijkt naar de prijs) die roest, corrosie, schuimvorming, enz de motor moeten beschermen, ook het kookpunt-stolpunt is anders.
Waarom neemt volvo / mercedes / audi / ... dan geen KVL uit de Action/Lidl/weet ik veel ? niet om de mensen er op te leggen.
Ik meen eens gelezen te hebben (gepost door "Lucas" met de P1800) dat de oudere motoren een iets andere KVL nodig hebben dan de blauwe , ook afh v/h type radiator (koperen of niet ?)
Je doet er mee wat je wil, aan u de keuze, mij kan het niet schelen ze wat je er in kapt :lol: :mrgreen:
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Plaats reactie