afstellen ralenti volvo 164e

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door imker » 11 sep 2020, 15:18

Na het plaatsen van nieuwe injectoren bij mijn 164e stel ik vast dat het toerental bij stationair draaien veel te hoog is.
Heeft er iemand een idee hoe ik dit lager krijg?
Ik kom er zelf niet uit.

Groeten, Koen
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door ababbel » 11 sep 2020, 23:05

Beste,
Bij de gasklep staat er een bypass-schroef. Die kan in een bepaalde mate het toerental beïnvloeden. Indraaien is verlagen, uitdraaien is het toerental verhogen.
Ik zie dat je de injectoren hebt vernieuwd! Heb je het zelfde type? Dichtingsrubbers ook vernieuwd?
Naar ik vermoed heb je af te rekenen met valse lucht. :(
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door imker » 16 sep 2020, 09:27

Beste,

Het bleek idd valse lucht aan de injectoren te zijn. De motor draait nu zoals hij moet.
Starten als de motor heet is lukt nog niet al te best. Ik moet lang starten eer de motor aanslaat.
Enig idee hoe dat kan verbeteren?

Groeten, Koen
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door ababbel » 18 sep 2020, 15:31

Hoi,

Dat is een moeilijke. Hier kunnen verschillende zaken om de hoek komen kijken. Bij de Kjet is alles afhankelijk van de goede mechanische werking van het systeem. Eén van de boosdoeners kan de WUR (drukregelaar) zijn, maar de luchtweger en de zuiger in de brandstofverdeler kunnen mss ook wat log lopen. Het is een zoekwerkje. Het eenvoudigste om deze fout op te sporen is een drukmeting te doen.
Ik vermoed dat de auto een tijdje stilgestaan heeft. Dan loopt het in het begin wat strammer.
Suc6 met de speurtocht. :wink:
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door DJ_Karinsky » 19 sep 2020, 09:52

ababbel schreef:
18 sep 2020, 15:31
Hoi,

Dat is een moeilijke. Hier kunnen verschillende zaken om de hoek komen kijken. Bij de Kjet is alles afhankelijk van de goede mechanische werking van het systeem. Eén van de boosdoeners kan de WUR (drukregelaar) zijn, maar de luchtweger en de zuiger in de brandstofverdeler kunnen mss ook wat log lopen. Het is een zoekwerkje. Het eenvoudigste om deze fout op te sporen is een drukmeting te doen.
Ik vermoed dat de auto een tijdje stilgestaan heeft. Dan loopt het in het begin wat strammer.
Suc6 met de speurtocht. :wink:
Het is een D-jetronic bij 164E. Kan ook de AUX air valve zijn ? (luchtschuif) . Of een ander component. Ik zou het systeem eens moeten zien. Wellicht zit er ook een WUR in.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door ababbel » 19 sep 2020, 23:05

Just DJ, is een tijdgenoot van de Kjet die in de 164E (1972-1975) steekt. Even op het verkeerde spoor. Thx. :wink:

D-Jet is reeds gebruikt eind de jaren 60. Het is een elektronisch gestuurde injectie. De ECU bestaat uit discrete componenten, wat betekent dat het nu nog herstelbaar moet zijn. De latere ECU's, zoals bv de 480 met IC, is al heel wat minder. :cry:
Voor het foutzoeken zal men eerst het volgende nazien op fouten:
• Compressie
• Kleppenspeling
• Werking gaspedaal en gasklep
• Lekken bij de inlaat en uitlaat
• Zuivere luchtfilter
• Brandstofpomp, brandstofleidingen en terugloopleiding
• Toestand van de bougies en kabels. Belangrijk is van de juiste bougietemp te hebben.
• Stroomverdeler
• Hoogspannigsspoel.
• Instelling van het ontstekingstijdstip.
• Elektrische aansluitingen zoals massapunten, enz.

Algemene zaken, maar daarom niet minder belangrijk.

Nu ter zake. Meestal is bij dit soort systeem de randdelen die het eerder laten afweten zoals kabels, stekkers, onderdelen, sensoren.

De sensorwaarden bij 20°C zijn als volgt:
Aanzuigluchtsensor: 400-500 Ohm. NTC met M8
Koelwatersensor: 2000-3000 Ohm NTC met M10. Bij 80°C is dit 180 - 200 Ohm.
Deze zijn best in messing. De metaaluitvoering gaven tal van fouten.
Druksensor: 7-15 is 90 Ohm, 8-10 is 350 Ohm.
Deze waarden zijn geen exacte waarden, maar richtwaarden.
Raadzaam is het ook om de benzinedruk eens op te meten (2 tot 2,2 bar).

Nu concreet Imker, ik zou eens nagaan of de thermotijdswitch het nog doet naar behoren, de temperatuursensoren controleren op hun waarden.
De startinjector die kan misschien al wat sleet vertonen en wat lekken. Eens uithalen en kijken met de pomp draaiend op werkdruk (Niet starten!).
Vergeet ook niet van de stroomverdelercontactjes eens na te zien, want het is nog een oude ontstekingsmechanisme met nadruk op mechanisme.
Misschien bij gebreken wijzigen naar 123ontsteking (als dat al niet gebeurt is ondertussen).
Nog een kleine raadgeving: bij een warme motor het gaspedaal niet verder dan de helft intrappen. Een beetje gas en meer heeft hij niet nodig. :wink:

Verder is het zeker het vermelden waard dat de onderdelen heel duur en zeldzaam zijn. Om (onverwachte) fouten te voorkomen controleer best of je originele stukken hebt en geen aftermarket (met soms afwijkingen). Zie naar de originele Boschnummers.

Het is een flinke boterham, maar het is meer als info bedoeld. Beter van te delen dan in een boekje op te slaan. Met dank aan de Volvopaus.
Succes met de zoektocht.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door imker » 22 sep 2020, 14:17

Bedankt Ababbel.
Das inderdaad een hele boterham, dus dat wordt waarschijnlijk winterwerk.
Dat het allemaal een dure grap is bij die wagens heb ik al mogen ondervinden. :shock:
Anderzijds weet je op voorhand dat het niet goedkoop is.
Hopelijk valt het mee.

Groeten, Koen
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

volvo.144
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 okt 2010, 22:57

Re: afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door volvo.144 » 23 sep 2020, 02:59

Zoek eerst op valse lucht aanzuigen. Als het een auto is met airco? controleer dan of het klepmechanisme van de verwarming nog behoorlijk werkt. Het klepmechanisme werkt op vacuum. Als de rubberen aanzuigleiding naar het vacuum vat door ouderdom poreus is geworden, zal de motor valse lucht aanzuigen. Op de laatste modellen volvo 164 liep er een rubberen aanzuigleiding van de inlaatcollector naar de computer, die leiding was bekend om te lekken aan de aansluiting aan de computer. Controleer ook eens het co gehalte met warme motor op een 4 gas tester met lambda waarde, als er valse lucht ergens aangezogen wordt kunnen ze het daarop zien. Lambda waarde moet tussen de 098 en 102 liggen stationair . Co kun je bijstellen met de regelschroef die op de computer zit. Afstelwaarde co mag niet lager zijn of 3,5 .Is het lager, dan zal de motor warm slecht starten.

imker
Berichten: 736
Lid geworden op: 17 jul 2007, 23:41
Locatie: Lichtaart

Re: afstellen ralenti volvo 164e

Bericht door imker » 23 sep 2020, 16:16

Bedankt voor de info. Ik ga dat zeker allemaal meenemen in de zoektocht.
Dat maakt een hobby zo boeiend.

Groeten, Koen
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km

Plaats reactie